handdator

Visa fullständig version : Ditt dödsbo?


Frank Slater
2014-01-19, 11:09
Inspirerad av en tidigare tråd startar jag härmed en ny tråd i samma anda. Här listar vi saker som vi kommer eller tror kommer lämnas till våra efterlevande i våra blivande dödsbon. Jag börjar:

1. En bostadsrätt, två rok.
2. En del undansparade pengar.
3. Möbler och husgeråd.
4. Kläder.

XXXL
2014-01-19, 11:12
En frusen kropp på ett iskallt golv
En brukad hylsa, kaliber 12

Olegh
2014-01-19, 11:20
En del prylar antar jag. Ev. tillgångar går väl först till att betala av lån gissar jag, så då blir det inga kvar.

LeBron
2014-01-19, 11:44
En del prylar antar jag. Ev. tillgångar går väl först till att betala av lån gissar jag, så då blir det inga kvar.

Om jag skulle ha låt säga 100 tusen i CSN skuld när jag dör men jag har 50,000 undansparade på ett sparkonto TILLSAMMANS med t.ex. flickvän/familjemedlem, kommer HELA summan gå åt till att betala min skuld trots att jag bara äger hälften?

BlötSnö
2014-01-19, 11:48
Har inte reflekterat över det tidigare, men nu när man gör det så inser man att i princip allt man äger som är av något värde för någon annan än en själv är belånat.
Det dyraste jag har som inte belånat är min gitarr och den gick på 7600:-.
Då får man ta med i kalkylen att jag har en skrotningsbar motorcykel, en 80cc scooter och en bil som alla tre har ett värde som är lägre än gitarren. :d
De två sistnämnda är för övrigt besiktigade och i trafik.

Så säljer man allt belånat och kvittar alla lån så står man med ett par 100 000:- i kontanter, tre fordon som inte representerar något värde, en skivsamling med ursprungsvärde på 10-15 000:- och en samling retrokonsoler med spel som vette tusan hur mycket de är värda.
Resten kan man lika gärna skänka bort. Glöm inte att radera min internethistorik bara...

Olegh
2014-01-19, 13:04
Om jag skulle ha låt säga 100 tusen i CSN skuld när jag dör men jag har 50,000 undansparade på ett sparkonto TILLSAMMANS med t.ex. flickvän/familjemedlem, kommer HELA summan gå åt till att betala min skuld trots att jag bara äger hälften?

Vet inte, men det låter ju osannolikt. Är det gemensamma pengar (och detta kan styrkas) så är ju bara hälften dina. Någon som vet bättre får gärna kommentera. :) Är inte alls säker på hur det funkar med skulder/tillgångar när man dör.

shadowfire
2014-01-19, 13:11
Är olika hur man har det med lån och vilka villkor, vissa skulder är villkorade till att man måste ta pengar från dödsboet först och främst.

Så när de går igenom dödsboet så säljer man av egendom först, sedan drar man skulderna från dödsboets konto och därefter utbetalas resten när det är clearat med begravningskostnader och allt annat som nu kan tänkas tillkomma.

Har man skrivit ett testamente kan du t.ex. dedicera sparpengar till t.ex. barn och klassa det som enskild egendom. I det fallet har jag för mig (inte 100% säker) att man inte kan ta de pengarna till att betala en skuld i dödsboet.

Angel
2014-01-19, 13:12
Om jag dör nu eller om 60år?

Om jag dör nu så min bostadsrätt och lite lösöre, några tiotals tusen på banken.

Om jag dör vid 80 så hoppas jag att jag har antingen ett stort hus vid havet i Näset eller en herrgård på landet att lämna kvar, jag har även en fastighet i Värmland (som är mina föräldrars idag) och förhoppningsvis en semesterlägenhet på Balkan.

shadowfire
2014-01-19, 13:13
Vissa lån har en försäkring som gör att avlider du så avskrivs skulden och belastar inte dödsboet mm.

Testamente slarvar dock många med och skippar helt... å är man bara sambos/partners och inte gifta t.ex. så kan det bli ödesdigert.

Äktenskapsförord och Testamente samt att avsätta enskild egendom är något som de borde lära ut i gymnasiet rentav.

Philley
2014-01-19, 13:48
Vissa lån har en försäkring som gör att avlider du så avskrivs skulden och belastar inte dödsboet mm.

Testamente slarvar dock många med och skippar helt... å är man bara sambos/partners och inte gifta t.ex. så kan det bli ödesdigert.

Äktenskapsförord och Testamente samt att avsätta enskild egendom är något som de borde lära ut i gymnasiet rentav.

Det är faktiskt vad man lär sig nu. Privatjuridik 1 läses obligatoriskt genom ekonomiprogrammet och går att välja till genom andra program beroende på skola och utbud.

filmjölk
2014-01-19, 13:49
En frusen kropp på ett iskallt golv
En brukad hylsa, kaliber 12


Ett styng av smärta, ett stänk av krut, är den enda vägen ut. Sen är alla plågor slut?

4623
2014-01-19, 14:24
Mig veterligen så skrivs CSN av vid dödsfall.

XXXL
2014-01-19, 14:46
Ett styng av smärta, ett stänk av krut, är den enda vägen ut. Sen är alla plågor slut?

Vad hjälper det att gråta som en kvinna...

Nodan
2014-01-19, 14:46
Vissa lån har en försäkring som gör att avlider du så avskrivs skulden och belastar inte dödsboet mm.

Testamente slarvar dock många med och skippar helt... å är man bara sambos/partners och inte gifta t.ex. så kan det bli ödesdigert.

Äktenskapsförord och Testamente samt att avsätta enskild egendom är något som de borde lära ut i gymnasiet rentav.

Håller med! Tycker att de flesta är otroligt dåligt insatta i hur det fungerar vid dödsfall, speciellt om man är sambo. Blanda sedan in några särkullebarn också så kan det bli riktigt illa för den efterlevande.

Ponde
2014-01-19, 18:40
Håller med! Tycker att de flesta är otroligt dåligt insatta i hur det fungerar vid dödsfall, speciellt om man är sambo. Blanda sedan in några särkullebarn också så kan det bli riktigt illa för den efterlevande.

Hurså? Man ärver inte skulder, ärver man en överbelånad lägenhet så måste man inte ta upp det och börjar betala av det. Går att bara sälja av skiten så slipper man skulderna. Blir det något kvar av skulden så är det staten som betalar det.

Yes
2014-01-19, 18:57
Staten betalar inte av skulder som blir kvar i ett dödsbo. Annars är det sant att man inte ärver skulder.

shadowfire
2014-01-19, 18:58
Det är faktiskt vad man lär sig nu. Privatjuridik 1 läses obligatoriskt genom ekonomiprogrammet och går att välja till genom andra program beroende på skola och utbud.

:hbang:

shadowfire
2014-01-19, 19:00
Ponera att barn X ska ärva sin förälder och föräldern har sparpengar som är avsedda för barnet, men har inte testamenterat det. Då finns det inget bevis på att det är barnets gåva eller egendom. Har föräldern då ett lån, så dras låneskulden först från de pengarna som finns på sparkontot. Så barnet ärver mindre pga att föräldern glömde skriva en liten lapp som heter testamente...

Och som Nodan skrev, bonusbarn som har samboföräldrar kan gå helt lottlösa vid ett dödsbo. Likaså blodsbarn och en sambo, kan göra att blodsbarnen ärver allt och sambon inte får ett dugg. Även om de varit sambos i 40 år. Även där pga en liten pappersbit som saknades...

dream_theater_
2014-01-19, 19:01
En frusen kropp på ett iskallt golv
En brukad hylsa, kaliber 12

Ingen pistol? Slog du ihjäl dig med en brukad hylsa?

Ponde
2014-01-19, 19:01
Staten betalar inte av skulder som blir kvar i ett dödsbo. Annars är det sant att man inte ärver skulder.

Vem gör det då? Mig veterligen behöver man inte ta emot arvet, man kan sälja bort allt och resten av skulden förblir isåfall obetald.

XXXL
2014-01-19, 19:16
Ingen pistol? Slog du ihjäl dig med en brukad hylsa?

Mördaren kanske kom undan?

agazza
2014-01-19, 19:25
Ja vid den åldern så kommer jag överlämna diktaturen Sverige till min son som kommer fortsätta härska med ett järngrepp över låneslavarna.

tp_88
2014-01-19, 20:00
Vem gör det då? Mig veterligen behöver man inte ta emot arvet, man kan sälja bort allt och resten av skulden förblir isåfall obetald.
Ja du, vem kan det vara? Kan det möjligtvis vara långivaren som skriver av lånet om det saknas värde i dödsboet?

Tror du att staten garanterar alla lån?

Ponde
2014-01-19, 20:09
Ja du, vem kan det vara? Kan det möjligtvis vara långivaren som skriver av lånet om det saknas värde i dödsboet?

Tror du att staten garanterar alla lån?
Nej, men staten garanterar GANSKA MÅNGA lån. Inte för privatekonomiska lån, men större företagslån är ofta statligt garanterade.

tp_88
2014-01-19, 20:20
Nej, men staten garanterar GANSKA MÅNGA lån. Inte för privatekonomiska lån, men större företagslån är ofta statligt garanterade.
Ganska liten andel av det totala antalet lån som tas i Sverige är garanterade av staten, skulle jag tro. :)

Vad stora företagslån har med privata dödsbon att göra är ju inte riktigt med på heller för den delen.

Du har aldrig funderat på att uttala dig lite mindre kategoriskt om precis allt?

Ignatius72
2014-01-19, 20:39
Du har aldrig funderat på att uttala dig lite mindre kategoriskt om precis allt?

+1
That would be the day that I die....

Yes
2014-01-19, 20:48
Vem gör det då? Mig veterligen behöver man inte ta emot arvet, man kan sälja bort allt och resten av skulden förblir isåfall obetald.
Det blir synd för banken som inte får betalt.

supercharge
2014-01-19, 21:42
Håller med! Tycker att de flesta är otroligt dåligt insatta i hur det fungerar vid dödsfall, speciellt om man är sambo. Blanda sedan in några särkullebarn också så kan det bli riktigt illa för den efterlevande.

Särskilt roligt är det när man börjar blanda in arvsskatter och dylikt, som vissa av våra nordiska grannländer roar sig med. Det är verkligen en bisarr skapelse, att betala skatt när man ärver tillhörigheter av någon närstående. Särskilt när det är ens partner.

Själv vet jag en alldeles horribel historia med två gamla ogifta bröder som bodde tillsammans i ett litet hus i anslutning till det gamla familjehemmet som en av dem köpt för länge sedan. När ena brodern tillslut gick bort (ägaren av huset) så fanns inget testamente; ingen av dem hade barn men arvsreglerna mynnade tillslut ut i att den kvarvarande gamla skröpliga brodern efter alla år kastades ut ur sitt eget hem.

mela
2014-01-19, 22:04
Någon som har bra koll på detta med testamente och hur det står emot ärvdabalken (heter den så?)

Jag har fattat det som att även om en förälder skriver att ena barnet skall ärva allt så har ändå andra barnet rätt till sin arvslott, trots att testamentet säger annat. En förälder kan alltså inte välja att ett av flera barn skall ärva allt.
Har jag rätt?

Yes
2014-01-19, 22:15
Någon som har bra koll på detta med testamente och hur det står emot ärvdabalken (heter den så?)

Jag har fattat det som att även om en förälder skriver att ena barnet skall ärva allt så har ändå andra barnet rätt till sin arvslott, trots att testamentet säger annat. En förälder kan alltså inte välja att ett av flera barn skall ärva allt.
Har jag rätt?
Bröstarvingar har rätt att dela på laglotten, som är hälften av arvslotten.

mela
2014-01-19, 22:21
Bröstarvingar har rätt att dela på laglotten, som är hälften av arvslotten.

Finns det något sätt att komma runt det?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Yes
2014-01-19, 22:40
Finns det något sätt att komma runt det?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Inte såvitt jag vet. Bröstarvingarna har alltid rätt till sin laglott, vilket de får om de begär jämkning av testamentet inom 6 månader.

awesomooo
2014-01-19, 22:42
Är mina päron eller syster vid liv när jag går bort så får dom väl lite småsaker, inget av direkt stort värde förutom mina miljarder jag har på mitt schweiziska bankkonto.