handdator

Visa fullständig version : Sucralose, hur är det med det?


Armed Dingo
2014-01-19, 01:27
Det kom ju en period där sucralose var jättepoppis som sötningsmedel. CocaCola körde det i sin Light variant och flertalet proteinpulver, däribland Eiselts Protec om jag inte missminner mig, var sötade med det. Massa Fun Light kopior körde det osv.

Och sen försvann det så vitt jag vet. Var detta pga att man ansåg att asp+acesu.K ger bättre sötma eller att sucralose var farligt? Jag vet att jag läst studier på vattenorganismer som påverkas (dör väl?) av sucralose och att kroppen inte kan bryta ner det som leder till att det hamnar i sjöar och vattendrag.

Mitt proteinpulver är nämligen sucralose sötat.

King Grub
2014-01-19, 08:41
Det finns inget som har visat på att sukralos är skadligt. För människan. Däremot för miljön. Det, plus att många känner sukralossötma som onaturlig i smaken jämfört med a+a har gjort att dess tidiga popularitet har försvunnit.

Armed Dingo
2014-01-19, 13:44
Det finns inget som har visat på att sukralos är skadligt. För människan. Däremot för miljön. Det, plus att många känner sukralossötma som onaturlig i smaken jämfört med a+a har gjort att dess tidiga popularitet har försvunnit.
Tack!