handdator

Visa fullständig version : Långvarig smärta i baksida axel som blir värre vid belastning.


<Mike>
2014-01-18, 20:34
Hello. Jag har en smärta i vänster baksida axel, i vad jag tror är själva muskeln, som inte riktigt vill ge med sig. Jag har haft samma smärta utan förändring nu i ungefär två månader.
Smärtan känner jag när jag belastar muskeln som t.ex. pronerade, breda pull ups och mindre men fortfarande påtagligt vid supinerade chins. Med andra ord ökar smärtan då baksida axel aktiveras mer.

Jag känner också hur det sträcker i vänster triceps och vänster lats och tror detta beror på att baksida axel drar i de musklerna. Jag kan alltså inte riktigt träna övningar som involverar de muskelgrupperna särskilt seriöst heller.

Skadan kom, tror jag iaf, efter ett dåligt avlyft i bänkpress när avlyftaren lyfte upp stången så mycket att jag tappade spänningen helt i latsen och sedan släppte hela stången så det sträckte till i vänster baksida axel. Jag säger att jag tror det var det eftersom smärtan inte riktigt infann sig förrän en dag senare.

För att förtydliga: det gör alltså inte ont i rotatorkuffarna eller något sådant. Sittande pressövningar fungerar i princip som vanligt bortsett från att vänster triceps är mer utmattad än vanligt, och andra axelövningar som inte aktiverar baksidan fungerar utmärkt.

Så till min självklara fråga:
Någon som har någon kvalificerad gissning på vad det kan tänkas vara och hur jag ska lösa det? Jag har testat att rulla axeln över en hård boll några gånger och det känns alltid bättre efteråt. Stretchar även axeln mycket. Detta har dock bara gett tillfälliga smärtlindringar och inget har egentligen förbättrats. Har även tagit två veckors vila från all axelträning men smärtan var fortfarande där när jag testade idag.

Om inte annat, vem ska jag gå till för att kolla detta?

Tack på förhand.

<Mike>
2014-02-01, 22:49
Ingen som har ngn idé? Fortfarande exakt samma problem :)

pezrulezhaakon
2014-02-02, 00:10
Kan du posta en bild markerad med en punkt på smärtområdet/punkten?