handdator

Visa fullständig version : 2 split och kondition.


BERZEERK
2014-01-18, 17:46
Tjena! Jag försöker köra två konditionspass i veckan. Jag springer totalt 15 minuter på löpbandet. Brukar hamna på runt 3 km! Jag är inte ute efter att bli någon löpare överhuvudtaget. Jag försöker bara ta hand om mitt hjärta.

Är helt färsk på konditionsträning i kombination med styrketräning. Är det för hårt att köra två 15 minuters pass om jag styrketränar ben 2 gånger i veckan? Någon som har några erfarenheter? Jag är ju som sagt ute efter att träna hjärtat samtidigt som jag inte vill dra ner mitt muskelbyggande. Jag har för mig att 15 minuter i ett högtempo är mer effektivt än att springa exempelvis 40 minuter i ett lägre tempo? (för mitt mål)

Funderar på att stryka ena konditionspasset i veckan. Kanske lika bra.

Jag tränar oftast:
Måndag Underkropp
Tisdag: Överkropp
Onsdag:Löpning 15 min
Torsdag: Underkropp
Fredag: Överkropp
Lördag: Löpning 15min
Söndag: Vila.

svenbanan
2014-01-18, 18:05
Jag tvivlar starkt på att två femtonminuterspass i veckan ger några särskida negativa effekter på muskelbyggande. Det är väl ifall du inte lyckas återhämta dig till benpasset och kanske orkar någon repetition mindre då...

Men om du har optinoja borde du cykla istället för springa. Du kan träna hjärtat lika bra med cykling och få ännu mindre påverkan på muskelbyggande.

BERZEERK
2014-01-18, 18:32
Tack så mycket! Det där med cyklingen hade jag ingen aning om! Tack! :)

Morty
2014-01-19, 10:48
3km löpning är ingenting. Om du inte har ett BMI över 30 ska du klara det utan problem.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk