handdator

Visa fullständig version : Rörlighet - hur vet man?


Dezen
2014-01-18, 13:51
Har funderat lite på detta med rörlighet. Hur vet man egentligen om man behöver jobba på sin rörlighet? Visst, det kan visa sig ganska tydligt i vissa rörelser. Men det finns ju rörelser man gör väldigt sällan, eller inte till fullo.

Det jag är ute efter är väl egentligen om det finns någonstans där man kan kolla vad man "bör" kunna göra med sin kropp. Ibland vet man ju att man behöver stretcha en muskel, men man vet inte när behovet går över från progression till underhåll, typ.

Lite flummigt, men förhoppningsvis förstår ni mig. :smash:

behnam
2014-01-18, 14:26
Det beror på vad du har för målsättning. Vad du bör kunna göra kan skilja sig markant från vad en annan bör kunna göra.

Om du vill köra knäböj tex så bör du kunna köra den utan att "butt-winka" eller kröka ryggen i botten lägget tex.

Om du vill köra marklyft så bör du kunna lyfta stången från marken utan att behöva kröka ryggen eller sätta stången på en upphöjning.

Om du vill löp-träna mycket så bör du ha bra rörlighet i lårmusklerna.

Om du inte vill köra något utav dom så bör du väl inte ha den rörligheten, men det skadar väl inte att ha.

...




Så tänker jag iallafall :-)

Wormzie
2014-01-18, 15:20
Det beror på vad du har för målsättning. Vad du bör kunna göra kan skilja sig markant från vad en annan bör kunna göra.

Om du vill köra knäböj tex så bör du kunna köra den utan att "butt-winka" eller kröka ryggen i botten lägget tex.

Om du vill köra marklyft så bör du kunna lyfta stången från marken utan att behöva kröka ryggen eller sätta stången på en upphöjning.

Om du vill löp-träna mycket så bör du ha bra rörlighet i lårmusklerna.

Om du inte vill köra något utav dom så bör du väl inte ha den rörligheten, men det skadar väl inte att ha.


Kan vara bra att veta att det finns anatomiska variationer som gör det ovanligt att utföra en djup knäböj utan buttwink!

Det finns exempel på formulär med funktionella test av rörligheten som man försökt använda för att kunna förutspå skaderisk bland annat. Jag tror däremot att man kom fram till att det inte finns några signifikanta samband.

Det viktigaste tros vara att se till precis som benham skriver att se till vilka aktiviteter och rörelser man utför. Tränar du knäböj/marklyft så bör ha rörlighet att kunna utföra övningarna med god teknik. Spelar du fotboll så finns det t.ex. knäkontroll-program som man har sett minska risken för skador (iaf för tjejer).

behnam
2014-01-18, 16:20
Kan vara bra att veta att det finns anatomiska variationer som gör det ovanligt att utföra en djup knäböj utan buttwink!


Det var mer än vad jag visste. Intressant :-) Enlighten me please?



Det finns exempel på formulär med funktionella test av rörligheten som man försökt använda för att kunna förutspå skaderisk bland annat. Jag tror däremot att man kom fram till att det inte finns några signifikanta samband.

Häftigt :)

Dezen
2014-01-18, 16:28
Jo, men just knäböj och marklyft tänker jag lite att det visar sig om man inte har rörligheten man behöver, eftersom man får problem med att utföra övningen korrekt.

Är väl egentligen en ganska dum fråga av mig. Men det jag tänkte var att man inte ville ha rörlighet för något speciellt, utan för att må bra i vardagen och på gymmet.
Det är ju klart att man kan öka sin rörlighet tills man klarar av det man ska, men kanske hade man mått bättre av att öka den lite till?

behnam
2014-01-18, 16:49
Om du har dåligt samvete för att du tycker att du brister i rörlighet så kan du nog må bättre av det ja.
Men om du inte märker av att du behöver bli mer flexibel så tror jag inte det.

Annars börjar vi väl diskutera yoga och liknande träningsmetoder?

Om du har en bil som du använder för att åka fram och tillbaka till jobbet med varje dag och du är en laglydig medborgare, så märker du väl inte av ifall du byter motor i den och ökar maxfarten från 160km/h till 260km/h om du aldrig använder den över 110km/h?

Dezen
2014-01-18, 17:01
Nu kanske det verkar som att jag käftar emot bara för att, men garanterar att det är pga intresse av ämnet :)

Om du har dåligt samvete för att du tycker att du brister i rörlighet så kan du nog må bättre av det ja.
Men om du inte märker av att du behöver bli mer flexibel så tror jag inte det.

Jag förstår din poäng, men om vi säger att man inte bryr sig om sin rörlighet, för man märker ändå inte av att man blir rörligare. Sen en dag står du där och behöver göra en rörelse, som man "bör" klara vid normal rörlighet, och inser att du är för stel. Detta hade man ju kunnat förhindra genom att underhålla sin rörlighet lite, trots att man inte haft något direkt behov av det.


Om du har en bil som du använder för att åka fram och tillbaka till jobbet med varje dag och du är en laglydig medborgare, så märker du väl inte av ifall du byter motor i den och ökar maxfarten från 160km/h till 260km/h om du aldrig använder den över 110km/h?
Vad är det som säger att din bil inte kör mjukare på 110km/h med den nya motorn? Om din bil varvar 3000 i 110km/h med den gamla motorn så kanske den bara varvar 2300 med den nya. Det är ju något man kan märka även om det inte är något man faktiskt behöver.

behnam
2014-01-18, 17:30
Nu kanske det verkar som att jag käftar emot bara för att, men garanterar att det är pga intresse av ämnet :)


Ett forum är väl till för att diskutera :-)


Jag förstår din poäng, men om vi säger att man inte bryr sig om sin rörlighet, för man märker ändå inte av att man blir rörligare. Sen en dag står du där och behöver göra en rörelse, som man "bör" klara vid normal rörlighet, och inser att du är för stel. Detta hade man ju kunnat förhindra genom att underhålla sin rörlighet lite, trots att man inte haft något direkt behov av det.

Haha du var en rolig typ du :-)
Men då får man väl bedöma ifall denna situation är något som påverkar en så otroligt mycket i mående att det är värt att göra något åt eller om man trivs med det.


Vad är det som säger att din bil inte kör mjukare på 110km/h med den nya motorn? Om din bil varvar 3000 i 110km/h med den gamla motorn så kanske den bara varvar 2300 med den nya. Det är ju något man kan märka även om det inte är något man faktiskt behöver.
Jag är med på vad du menar.
Det med varvningen är väl lite svårt att applicera på mänskliga kroppen när det gäller rörlighet..

Jag tycker inte att bara för att jag kan röra golvet med handflatorna, att det går bättre för mig och knyta skorna - jämfört med hur det kändes innan. Så är det för mig iallafall.

Varför inte lägga 15-20 minuter om dagen på rörlighetsträning i några veckor känn efter ifall du mår bättre eller inte :-)

Med det sagt så finns det ju anledning att yoga-träning o.s.v får folk att må bättre, men jag går utifrån att det inte är den typen av träning du om

Wormzie
2014-01-18, 17:58
Det var mer än vad jag visste. Intressant :-) Enlighten me please?


0fN3NhZ5Ifc

b1f6mk1aVuA

Kan inte säga att källorna är tillförlitliga till 100% men de använder sig av rätt solida argument :)

Dezen
2014-01-18, 18:56
Jag är med på vad du menar.
Det med varvningen är väl lite svårt att applicera på mänskliga kroppen när det gäller rörlighet..

Jo, absolut. Tycker överlag det är svårt att använda exempel för kroppen, men jag spann vidare på din idé ;)


Jag tycker inte att bara för att jag kan röra golvet med handflatorna, att det går bättre för mig och knyta skorna - jämfört med hur det kändes innan. Så är det för mig iallafall.

Varför inte lägga 15-20 minuter om dagen på rörlighetsträning i några veckor känn efter ifall du mår bättre eller inte :-)

Jag är med på vad du menar, och jag håller nog med dig.
Kör faktiskt lite rörlighetsträning på kvällarna ibland. Inte så mycket som kanske behövs, men har märkt lite skillnad iaf.
Jag tror vi har snöat in oss lite på ett för praktiskt tänk, eller så har jag fått fram mina tankar fel.

Det är ett lite mer teoretiskt och simplifierat svar jag söker. Typ.

Men skulle man kunna säga att "muskel X har denna funktionen och med bra rörlighet kan man.."?
T.ex. underarmen, om du har bra rörlighet i supinationsmusklerna kan du lägga hela handryggen på bordet. (vet inte om det är sant, no flame pls)


@Wormzie
Tror jag har sett de videorna du länkar, har för mig att det va ganska intressant. Tackar för att du drog upp dem. :)

behnam
2014-01-18, 18:59
Intressant information! Tack för det :)

Den första hänvisar ju till vanlig mänsklig anatomi och biomekanik.
Jag har långt ifrån tillräckligt med kunskap för att ifrågasätta det - fast jag tycker det låter logiskt det han säger.