handdator

Visa fullständig version : Är detta bra mat?


Pöjken
2014-01-18, 00:59
Tjena tjena!

Är en kille på 14 år som för ca 2 månader sedan började med tynglyftning. Har även kört lite marklyft (styrkelyft).

Jag vill nu lägga på mig lite muskler nu då jag varit tanig i princip hela mitt liv. Utifrån vad jag förstått så är kosttillskott ett stort no-no i min ålder, och jag bör endast äta en sund kost så får jag ungefär samma resultat. Jag tänkte därför inhandla ris och kycklingfilé som jag kan lägga i små burkar och förvara tills jag ska äta.

Såhär hade jag tänkt lägga upp min dag av ätande:

Frukost (ca ~6.30): 2 mackor och mjölk. Skinka som pålägg.
Lunch i skolan (ca ~12.00): Dubbelt upp! (dubbla portioner av det som serveras)

När jag kommer hem från skolan (ca ~15.40): En normalstor portion kyckling och ris.
Mellanmål (ca ~16.50): Någon frukt eller liknande.

Middag (ca ~18.00-19.00): Samma här, dubbelt upp av vad som serveras.
Kvällskäk (ca ~21.00): Och återigen, en normalstor portion kyckling.

Om ni har frågor om varför detta stora gap mellan frukosten och lunchen och varför jag inte äter något därimellan så är det för att jag helt enkelt inte har tid på rasterna att käka något. Möjligtvis en mandarin. Om jag har tur.

Hur tycker ni att detta ser ut? Jag inser att det kommer ta mycket för att genomföra detta schema ordentligt men jag är redo att göra detta. Vad tycks? Tveka inte på att ställa frågor om ni har några!

MVH
Benjamin

Diomedea exulans
2014-01-18, 01:02
Ser bra ut. Kanske lite väl mycket, faktiskt (okej, det är egentligen nästan omöjligt att avgöra om det är för mycket utan att du skriver ner exakta mängder, men jag tolkar det här som att du äter dubbelt så mycket som du brukar både vid lunch och middag, och dessutom äter en normal "middag" till vid 21, vilket jag rent spontant tycker låter mycket). Du behöver inte äta så du nästan spricker, liksom.

Det är inte så att kosttillskott är ett "big no-no", men det är inte heller nödvändigt.

Köttis
2014-01-18, 01:07
Du kan bygga muskler utan att äta kyckling. Du är 14 år, ät det som serveras i skolan och det morsan lagar så ska du se att det går alldeles utmärkt. Har förmodligen annat att fundera på i din ålder.

Diomedea exulans
2014-01-18, 01:08
Du kan bygga muskler utan att äta kyckling. Du är 14 år, ät det som serveras i skolan och det morsan lagar så ska du se att det går alldeles utmärkt. Har förmodligen annat att fundera på i din ålder.

Instämmer.

Pöjken
2014-01-18, 01:14
Ser bra ut. Kanske lite väl mycket, faktiskt (okej, det är egentligen nästan omöjligt att avgöra om det är för mycket utan att du skriver ner exakta mängder, men jag tolkar det här som att du äter dubbelt så mycket som du brukar både vid lunch och middag, och dessutom äter en normal "middag" till vid 21, vilket jag rent spontant tycker låter mycket). Du behöver inte äta så du nästan spricker, liksom.

Det är inte så att kosttillskott är ett "big no-no", men det är inte heller nödvändigt.

Tack för svar. Okej! Kommer inte äta exakt dubbelt upp vid måltider som lunch och middag, men jag kommer nog lägga på ett par slevar mer mat om du förstår vad jag menar. Detta kanske jämnar ut kycklingmåltiderna jag har, då jag förmodligen inte kommer äta bokstavligen dubbelt upp.

Pöjken
2014-01-18, 01:19
Du kan bygga muskler utan att äta kyckling. Du är 14 år, ät det som serveras i skolan och det morsan lagar så ska du se att det går alldeles utmärkt. Har förmodligen annat att fundera på i din ålder.

Tack för svar! Anledningen till att jag vill öka på min mat är för att jag endast ser väldigt små resultat. Har tränat ganska intensivt, ca tre ibland fyra pass i veckan där jag kör tyngdlyftning och det fjärde passet om det blir av så spenderas det bland maskinerna/hantlar.

Jag tror inte att det är så att jag är "otålig", säger bara att jag har ätit rätt, tränat ordentligt och sovit mycket. Och på två snart tre månader har jag sett folk utvecklas bra mycket mer. Men det har förmodligen med gener eller liknande att göra, varje människa utvecklas i sin egna takt.

oddyboll
2014-01-18, 16:11
Ganska svårt att säga när en stor del av din diet består av "dubbelt upp av vad som serveras".

Mitt tips, ät tillräckligt mycket för att orka med träningen och utvärdera på en veckobasis hur vida du går upp/ner i vikt. Spegeln är din vän och måttband likaså.