handdator

Visa fullständig version : Ländryggen viker sig i knäböj


GroovyChili
2014-01-17, 15:53
Tjena!

Har kunnat knäböja utan problem ett bra tag fram till någon gång under mitten av december månad då jag under ett träningspass värmde upp som vanligt, men när jag lastade på arbetsvikten (som jag kört 5-6 reps på andra pass utan problem) och böjde mig ner för att göra första repetitionen så kände jag att ländryggen inte kunde hålla det, och jag i princip föll ihop och min polare fick hjälpa mig upp.

Det kändes ungefär som att ryggen vek sig p.g.a. att den var för svag. Detta verkar inte ha läkt av sig själv trots att det gått en månad nu. Detta kom helt plötsligt som sagt, och när jag försöker böja nu känner jag av "försvagningen" redan under uppvärmningen (uppvärmning 60 kg, arbetsvikt: 110 kg).

Jag kan köra marklyft utan några som helst problem, och ökar fortfarande kontinuerligt i den övningen. Har fått byta ut böjen tillfälligt mot benpressen som jag också kan köra utan problem; saknar dock böjen jättemycket :(

Någon som vet vad felet kan vara?

ARMSTARK
2014-01-17, 16:05
Felet... veti fan, men vore jag som du skulle jag börja köra Goodmornings. Det är i särklass bästa övningen för att få upp styrka och stabilitet i ländryggen.

Loke
2014-01-17, 16:14
Tja, vet inte vad felet är egentligen, men den generella lösningen är att böja på sådana vikter att det inte gör ont och öka successivt. Hela tiden utan att det gör ont. Det kan ta många månader.

svenbanan
2014-01-17, 16:31
Felet... veti fan, men vore jag som du skulle jag börja köra Goodmornings. Det är i särklass bästa övningen för att få upp styrka och stabilitet i ländryggen.

Kör du med rak rygg då eller tillåter du flektion i ryggen också?
Om du kör med rak rygg undrar jag varför du tycker goodmornings är så mycket bättre än rakmark. Jag tycker nämligen de två övningarna känns väldigt snarlika både på korsrygg och baklår.

Fordon
2014-01-17, 17:16
Ett litet tips är att låta uppvärmingen stegra upp till arbetsvikten. I ditt fall i 10kg-steg. Du dubblar ju nästan arbetsbördan. Det är nog varken du eller din kropp beredd på.