Visa fullständig version : styrkelyft tävling tillåtet?
Mandrake
2014-01-17, 10:51
Hej tänkte då fara snart på en styrkelyft tävling, tar några punkter med eventuella tillskott jag tänkte nyttja mig av vissa är jag säker på men men..
1.Koffein
2.kaffe
3.Loading drink wnt (denna är jag osäker på nån som vet om den?)
4.ammoniak
5.resorb
ALTERNATIVT: är de någon pre workout som ni vet inte testas positivt på ett dopingtest?
*flex*
Härligt att du ska ge dig av på tävling!
Jag tittade på den där loading drinken och säger att den är helt grön att köra. Likaså resten som du listade.
Du är dock ute på vanskligt vatten här. Ponera att du dricker din drink och pissar positivt sen. Har du tänkt köra ursäkten att "någon på kolozzeum sa att det var ok?" Det är ju alltid du som har ansvar för vad du stoppar i dig.
Educate yourself: http://www.rf.se/Antidoping/Dopinglistor/WADAsdopinglista/ och http://www.rf.se/Antidoping/Dopinglistor/Rod-gronalistan/ är en bra början. Fast det hela förutsätter att vad som står på innehållsförteckningen på din loading drink faktiskt stämmer överrens med vad som är däri.
Lycka till på tävlingen.
För mycket koffein är väl dopingklassat? Eller jag kanske kommer ihåg fel....
Passa dig för att magen ska rasa. Det är inte ovanligt.
Mandrake
2014-01-17, 11:15
Härligt att du ska ge dig av på tävling!
Jag tittade på den där loading drinken och säger att den är helt grön att köra. Likaså resten som du listade.
Du är dock ute på vanskligt vatten här. Ponera att du dricker din drink och pissar positivt sen. Har du tänkt köra ursäkten att "någon på kolozzeum sa att det var ok?" Det är ju alltid du som har ansvar för vad du stoppar i dig.
Educate yourself: http://www.rf.se/Antidoping/Dopinglistor/WADAsdopinglista/ och http://www.rf.se/Antidoping/Dopinglistor/Rod-gronalistan/ är en bra början. Fast det hela förutsätter att vad som står på innehållsförteckningen på din loading drink faktiskt stämmer överrens med vad som är däri.
Lycka till på tävlingen.
Tack för svar :) jo det är som det man funderat över om det är det bästa att stå över loading drinken och överhuvudtaget pre workouts.
finns de nån ersättare tex ren beta alanin tordes ju vara ok som exempel
ska kika själv på listorna där vad som skrivs
skall bli riktigt kul att fara blir första tävlingen för mig ! :)
Mandrake
2014-01-17, 11:18
För mycket koffein är väl dopingklassat? Eller jag kanske kommer ihåg fel....
Passa dig för att magen ska rasa. Det är inte ovanligt.
Hmm dedär är en svår fråga läst lite olika men vad ja tillslut kom fram till i texterna verkade inte vara något problem med koffein? *rolleyes* men ligger nåt i det, har väl varit dopingklassat höga mängder men vet inte om de gäller styrkelyft? :o
Du kommer antagligen att ha det nog jobbigt att hålla nerverna i styr utan att ta något stressande så jag skulle fokusera på energi och vätska men inte överdriva.
Det finns också den aspekten att det kan bli förskjutningar i tidschemat. Jag har t ex sett folk ta PWO och så visar sig det att de inte ska lyfta på 2 h och då har de dessutom ytterligare 2-4 h innan de ska göra sin sista mark.
Koffein är inte dopingklassat.
Frank Slater
2014-01-17, 11:25
Koffein är inte dopingklassat.
Koffein är tillåtet på träning, men otillåtet vid höga koncentrationer på tävling, hur mycket det det rör sig om vet jag inte. Eller är det ändrat?
Frank Slater
2014-01-17, 11:27
Och testar de verkligen en kille på hans första tävling? Jag behövde inte lämna urinprov när jag spelade S:t Erikskuppen i fotboll som sjuåring.
King Grub
2014-01-17, 11:51
Koffein togs bort från dopningslistorna 2004.
gohardorgohome
2014-01-17, 11:56
Och testar de verkligen en kille på hans första tävling? Jag behövde inte lämna urinprov när jag spelade S:t Erikskuppen i fotboll som sjuåring.
Driver du? Varför skulle någon som tävlar första gången inte behöva testas om andra gör det, bara för det är ens första tävling behöver man inte vara en sticka och bänka 50kg.
Frank Slater
2014-01-17, 12:01
Driver du? Varför skulle någon som tävlar första gången inte behöva testas om andra gör det, bara för det är ens första tävling behöver man inte vara en sticka och bänka 50kg.
Vem driver du med? Det kostar pengar att testa idrottsutövare och jag behövde inte lämna urinprov som ungdom. Och om det är osannolikt att han behöver lämna ett urinprov så är det onödigt att noja över div. kosttillskott.
Vem driver du med? Det kostar pengar att testa idrottsutövare och jag behövde inte lämna urinprov som ungdom. Och om det är osannolikt att han behöver lämna ett urinprov så är det onödigt att noja över div. kosttillskott.
Du jämför med att testa 7-åriga fotbollsspelare, eh barn för doping.
*whatever*
Frank Slater
2014-01-17, 12:09
Du jämför med att testa 7-åriga fotbollsspelare, eh barn för doping.
Ja, det är den erfarenhet jag har av amatöridrott. Och jag tror knappast att de testar folk i nån större utsträckning på den nivån. De smäller bara upp en bänk, en ställning och en skivstång i nån gympahall med några domare. Det är knappast Olympiska spelen vi pratar om här. Men jag kan ha fel.
Med tanke på hur usel fotbollen har varit och fortfarande är på att testa så skulle jag bli förvånad om de testat någon som skulle räknas som ungdom inom SL. Inom SL där det i alla fall görs försök att ha en fungerade testfrekvens så sker det däremot och det spelar ingen roll hur mycket någon lyfter, om det är första tävlingen eller hur de ser ut. Slumptest är just slumptest.
Vet minst 4 från klubben som blev testade deras första tävlingar och jag var en av dom, inte alls något konstigt.
Frank Slater
2014-01-17, 12:17
Vet minst 4 från klubben som blev testade deras första tävlingar och jag var en av dom, inte alls något konstigt.
Ok, då testar de tydligen i större utsträkning inom SL. Men på vilken nivå tävlade du första gången, kan ha vart en elittävling?
King Grub
2014-01-17, 12:35
Vad har det där med saken att göra? Trådstartaren gör givetvis helt rätt i att ta reda på vad som gäller. Varför skulle han vilja ta risken att fastna i ett dopningstest i sin första tävling, oavsett hur vanligt det är att dom testar, i sådana fall pga eget slarv? Det behöver överhuvudtaget inte ifrågasättas.
Frank Slater
2014-01-17, 12:49
Vad har det där med saken att göra? Trådstartaren gör givetvis helt rätt i att ta reda på vad som gäller. Varför skulle han vilja ta risken att fastna i ett dopningstest i sin första tävling, oavsett hur vanligt det är att dom testar, i sådana fall pga eget slarv? Det behöver överhuvudtaget inte ifrågasättas.
Nej, det har kanske inte så mycket med saken att göra. Men ibland så tjänar man på att oroa sig mindre och fokusera på lyften och tävlingen. Om man "vet" att chansen är minimal att de kommer testa så kan man just fokusera på träningen och tävlingen. Det betyder inte att jag tycker att man ska ta otillåtna preparat och nu när koffein tydligen är borttaget från dopinglistorna så tror jag inte att han kommer testa positivt för de listade preparaten. Jag tror inte heller att kosttillskottsföretag spikar sina tillskott med doping, det är endast idrottare som testats positivt som skyller på kosttillskott för att förbli populära och avsäga sig moraliskt ansvar. (Man kan dock testa positivt för typ prohormoner, stimulantia etc. som finns i typ vissa kosttillskott från andra länder)
King Grub
2014-01-17, 12:57
Om man "vet" att chansen är minimal att de kommer testa så kan man just fokusera på träningen och tävlingen.
Kan man inte det om man försäkrar sig om att man inte har något att oroa sig för oavsett om dom testar eller inte?
Rikard Jansson
2014-01-17, 12:59
Nej, det har kanske inte så mycket med saken att göra. Men ibland så tjänar man på att oroa sig mindre och fokusera på lyften och tävlingen. Om man "vet" att chansen är minimal att de kommer testa så kan man just fokusera på träningen och tävlingen. Det betyder inte att jag tycker att man ska ta otillåtna preparat och nu när koffein tydligen är borttaget från dopinglistorna så tror jag inte att han kommer testa positivt för de listade preparaten. Jag tror inte heller att kosttillskottsföretag spikar sina tillskott med doping, det är endast idrottare som testats positivt som skyller på kosttillskott för att förbli populära och avsäga sig moraliskt ansvar. (Man kan dock testa positivt för typ prohormoner, stimulantia etc. som finns i typ vissa kosttillskott från andra länder)
Skulle tro att man oroar sig mer om man fått för sig att man kanske fått i sig otillåtna substanser och struntar i att kolla upp det och tävlar ändå.
Frank Slater
2014-01-17, 13:04
Kan man inte det om man försäkrar sig om att man inte har något att oroa sig för oavsett om dom testar eller inte?
Jo, frågan är relevant. Men jag undrade bara hur ofta de egentligen testar, det kan väl vara bra att känna till, jag trodde inte de testade i nån större omfattning på lägre nivå. Men nu verkar det ju som att de faktiskt testar, och då är det bra att känna till. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Jag lyfter bara frågan för TS och andras kännedom.
Det är väldigt smart att antingen ta reda på om det man stoppar i sig är godkänt eller helt enkelt strunta i sådant som man överhuvudtaget misstänker är med på dopinglistorna. Att börja fundera som en som medvetet dopar sig om vilka chanser det är att torska etc är ju bara dumt.
När sedan kontrollanterna dyker upp så har man inget att oroa sig för och kan koncentrera sig på att träna eller tävla.
Detta gäller också om man "bara" tränar på en klubb eller något annat gym som är anslutet till RF. Tester kan ske när som helst.
Eller så kan man direkt börja med att "odla bra vanor" och ta sin sport seriöst från dag 1. Det kan dessutom ha ett gott inflytande på andra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.