handdator

Visa fullständig version : Carla's Matdagbok


Carla
2014-01-16, 23:34
Hej! Jag är en tjej som har haft usla matvanor i princip hela mitt liv. Jag har ätit för stora portioner, ätit ohälsosamt och motionerat alldeles för lite vilket resulterat i kraftig övervikt. Jag är nu trött på känna mig obekväm i min kropp och har nu bestämt mig för att ta tag i mina mat och träningsvanor. Jag har ingen som helst erfarenhet av varken träning eller hälsosam mat utan kommer att köra på känsla och sunt förnuft.

Så tips och peppning är mer än uppskattat!

Ålder: 25
Längd: 163cm
Vikt: 105kg

Carla
2014-01-16, 23:48
Onsdag 15 Januari 2014

Första dagen i mitt nya hälsosammare liv. Jag håller på att testa mig fram när det kommer till hur ofta och hur många måltider om dagen jag ska äta. Tanken är att jag ska äta 6 mål om dagen (frukost, mellanmål 1, lunch, mellanmål 2, middag, mellanmål 3).

Frukost: En portion havregrynsgröt + en mosad banan + lite kanel + ett kokt ägg + en passionsfrukt och ett glas vatten.

Lunch: Broccolimos (mosad broccoli + en skvätt grädde), nötfärsbiffar och sparris.

Middag: Sallad gjord på fänkål, apelsin, champinjoner, kidneybönor, en skvätt olivolja, salt och peppar. Till det två kycklingklubbor.

Mellanmål (kväll): Två kokta ägg

Carla
2014-01-16, 23:54
Torsdag 16 Januari 2014

Frukost: En portion havegrynsgröt + en mosad banan + kanel + ett kokt ägg + en passionsfrukot och ett glas vatten.

Lunch: Sallad gjord på fänkål, apelsin, champinjoner, kidneybönor, en skvätt olivolja, salt och peppar. Till det två kycklingklubbor och ett kokt ägg.

Middag: Sallad gjord på kruksallat, plommontomater, champinjoner, persilja, olivolja, vitlök, salt och peppar. Till det åt jag en kycklingfile, ett kokt ägg och ca en dl Quinoa tricolore.

Mellanmål (kväll): En burk Celsius vilda bär

Carla
2014-01-17, 00:25
Här kommer några frukostar, luncher och middagar i bildform.

Shqypnia
2014-01-17, 09:47
Maten ser mycket god ut! Känner du att det mättar dig?

Fortsätt med nya livsstilen !

Carla
2014-01-17, 14:50
Maten ser mycket god ut! Känner du att det mättar dig?

Fortsätt med nya livsstilen !

Tack och maten smakar fantastiskt. Jag som tidigare trott att man skulle få ge upp god mat om man ville äta hälsosamt. Med tanke på mina tidigare portionsstorlekar så är jag väldigt förvånad över hur mätt jag blir på så små portioner. Tidigare åt jag iallafall 3x så stora portioner som jag äter nu. Dessutom så åt jag aldrig frukost, bara lunch (oftast snabbmat) och sedan en jätteportion till middag. Nu äter jag oftare och mindre och jag måste erkänna att det är väldigt skönt att slippa den där hemska mättnadskänslan som jag var van vid. Nu är jag behagligt mätt efter varje måltid och jag hinner aldrig blir sådär vrålhungrig eftersom jag äter så pass ofta :)

Carla
2014-01-17, 22:20
Fredag 17 Januari 2014

Idag har jag varit på 50-årsfest där det fanns blandad plockmat. Jag var bra sugen på att äta både tårta och mest av allt bröd! Men jag skötte mig fint och åt en liten portion och drack bubbelvatten till. Jag har ju kvällsmålet sedan tidigare och har nu även slängt in två extra mellanmål under dagen vilket känns väldigt bra. Det är tre timmar mellan varje måltid. Jag är fortfarande lite osäker på vad jag ska avsluta dagen med. Jag vill äta något litet som inte innehåller allt för mycket kalorier. Jag har hittills testat tre olika kvällsmål (kokt ägg, kvarg och en burk celsius).

Tips är uppskattat! Vad avslutar ni kvällen med?


Frukost: En portion havegrynsgröt + en mosad banan + kanel + ett kokt ägg + en passionsfrukt och ett glas vatten.

Mellanmål 1: En proteinshake

Lunch: Sallad gjord på kruksallat, plommontomater, champinjoner, persilja, olivolja, vitlök, salt och peppar. Till det åt jag en kycklingfile, ett kokt ägg och ca en dl Quinoa tricolore.

Mellanmål 2: En proteinshake

Middag: Sallad gjord på ruccola och bladspenat, varmrökt lax, två skivor mozzarella och två skivor tomat.

Mellanmål 3: 150g kvarg med en skvätt fun light

Spikmattan
2014-01-18, 13:39
[U] Jag vill äta något litet som inte innehåller allt för mycket kalorier. Jag har hittills testat tre olika kvällsmål (kokt ägg, kvarg och en burk celsius).

Tips är uppskattat! Vad avslutar ni kvällen med?




Jag skulle aldrig kunna sova efter allt koffein i en celsius, och se ingen mening med att dricka det till kvällsmål. Jag själv äter oftast kvarg, mellan 250-500 gram beroende på hur mycket protein/kcal jag har kvar av dagen. Ägg kan det också bli ibland, men det är oftast min frukost så för det mesta blir det kvarg. Du kan ju egentligen äta precis vad som helst, bara du får i dig tillräckligt under dagen.

Ett tips är att blanda i en liten skvätt krämig kokosmjölk i kvargen, och blanda tillsammans med vaniljpulver. Blir väldigt krämigt, gott och mättande. I perioder varierar jag kvargen med olika typer av proteinpuddingar (på proteinpulver och mjölk/vatten). Prova dig fram!

Keep it up! :)

Carla
2014-01-18, 23:07
Jag skulle aldrig kunna sova efter allt koffein i en celsius, och se ingen mening med att dricka det till kvällsmål. Jag själv äter oftast kvarg, mellan 250-500 gram beroende på hur mycket protein/kcal jag har kvar av dagen. Ägg kan det också bli ibland, men det är oftast min frukost så för det mesta blir det kvarg. Du kan ju egentligen äta precis vad som helst, bara du får i dig tillräckligt under dagen.

Ett tips är att blanda i en liten skvätt krämig kokosmjölk i kvargen, och blanda tillsammans med vaniljpulver. Blir väldigt krämigt, gott och mättande. I perioder varierar jag kvargen med olika typer av proteinpuddingar (på proteinpulver och mjölk/vatten). Prova dig fram!

Keep it up! :)

Kul att du skrev det där om koffeinmängden i en celsius. Jag hade väldigt svårt att sova på kvällen och jag kunde inte lista ut varför när jag låg där och stirrade upp i taket. Dagen efter läste jag om innehållet på burken och insåg direkt att det var ett dåligt val av kvällsmål haha. Men nu vet jag det till nästa gång och kommer inte göra om det misstaget. Igår blev det kvarg med en skvätt fun light och det kändes väldigt bra. Jag ska absolut testa kokosmjölk och vaniljpulver i kvargen, låter gott och tack för tipset.

Carla
2014-01-18, 23:13
Lördag 18 januari 2014

Frukost: En portion havegrynsgröt + en mosad banan + kanel + ett kokt ägg + en passionsfrukt och ett glas vatten.

Mellanmål 1: En proteinshake

Lunch: Omelett gjord på två ägg, fyllningen bestod av champinjoner, koriander, rökt skinka och tomat. Till det åt jag 50g groddar.

Mellanmål 2: En proteinshake

Middag: Nötfärsbiffar, blomkålsmos, stekta tärningar av champinjoner och äpple och en vanlig blandad grönsallad med tomat, gurka och kruksallat.

Mellanmål 3: 150g keso och 30g groddar

Zanndhra
2014-01-18, 23:41
Mitt favoritkvälksfika (när jag försöker vara nyttig) är keso blandat med kiwi, nötter och gojibär. Eller keso, rivet äpple och kanel. Brukar hälla i en proteindrink ibland också (helst med vanilj/päron smak).

Önskar dig lycka till med din livsstilsförändring! Detta fixar du!!

Carla
2014-01-21, 01:22
Mitt favoritkvälksfika (när jag försöker vara nyttig) är keso blandat med kiwi, nötter och gojibär. Eller keso, rivet äpple och kanel. Brukar hälla i en proteindrink ibland också (helst med vanilj/päron smak).

Önskar dig lycka till med din livsstilsförändring! Detta fixar du!!

Ett stort tack för tipsen och lyckönskningarna! Keso, äpple och kanel låter riktigt gott :)

Carla
2014-01-21, 01:29
Söndag 19 januari 2014

Idag hade jag vänner över på middag. Dom är vegetarianer så jag bjöd på qournfärs. Till kvällen kollade vi på film tillsammans och dom vräkte i sig chips, godis och läsk. Det var riktigt jobbigt, men jag lät inte tjockisen i mig vinna utan jag åt glatt min kvarg. Stolt!

Frukost: En portion havegrynsgröt + en mosad banan + kanel + ett kokt ägg + en passionsfrukt och ett glas vatten.

Mellanmål 1: En proteinshake

Lunch: Nötfärsbiffar, blomkålsmos, stekta tärningar av champinjoner och äpple och en vanlig blandad grönsallad med tomat, gurka och kruksallat.

Mellanmål 2: En matsked jordnötssmör

Middag: Tabbouleh (bulgur, tomat, persilja, olivolja och vitlök), spetspaprika fylld med qournfärs och en klick kvarg med färsk mynta.

Mellanmål 3: 100g kvarg, en skvätt fun light och en halv skivad banan.

Carla
2014-01-21, 01:32
Måndag 20 januari 2014

Frukost: En portion havregrynsgröt + en mosad banan + kanel och ett glas vatten.

Mellanmål 1: En proteinshake

Lunch: Kycklingfilé med tomat, gurka och kruksallat.

Mellanmål 2: två kokta ägg

Middag: En portion havregrynsgröt + en mosad banan + kanel och ett glas vatten.

Mellanmål 3: 150g kvarg, en skvätt fun light och en halv skivad banan.

Carla
2014-01-21, 21:10
Tisdag 21 januari 2014

Ligger hemma med influensan och har lite svårt att få i mig något annat än gröt. Vilket ni kanske ser på dagens alla mål.

Frukost: En portion havregrynsgröt + en mosad banan + kanel och ett glas vatten.

Mellanmål 1: En proteinshake

Lunch: En portion havregrynsgröt + en mosad banan + kanel och ett glas vatten.

Mellanmål 2: En proteinshake

Middag: En portion havregrynsgröt + en mosad banan + kanel och ett glas vatten.

Mellanmål 3: En matsked jordnötssmör

Carla
2014-01-22, 21:40
Onsdag 22 januari 2014

Ligger fortfarande hemma med influensan men mår mycket bättre.

Frukost: En portion havregrynsgröt + kokosolja + kanel och ett glas vatten.

Mellanmål 1: Äggröra på två hela ägg

Lunch: En portion havregrynsgröt + kanel och ett glas vatten.

Mellanmål 2: En proteinshake

Middag: Köttfärs"sås" gjort på nötfärs, broccoli, champinjoner, paprika och tomater. Till det åt jag 100g mirakelnudlar ifrån Fitnessguru.

Mellanmål 3: 150 g kvarg med en skvätt fun light.

Carla
2014-01-24, 00:29
Torsdag 23 januari 2014

Vägde mig idag och vågen visade -0,5kg sedan vägningen förra veckan (16/01/2014).*flex*

Frukost: En portion havregrynsgröt + en mosad banan + kanel och ett glas vatten.

Mellanmål 1: En proteinshake

Lunch: Köttfärs"sås" gjort på nötfärs, broccoli, champinjoner, paprika och tomater. Till det åt jag 100g mirakelnudlar ifrån Fitnessguru.

Mellanmål 2: En proteinshake

Middag: En kycklingfilé, 100g couscous, machésallad och cocktailtomater.

Mellanmål 3: 100g kvarg med en skvätt fun light

Carla
2014-01-25, 00:23
Fredag 24 januari 2014

Frukost: En portion havregrynsgröt + en mosad banan + kanel och ett glas vatten.

Mellanmål 1: En proteinshake

Lunch: En kycklingfilé, 100g couscous, machésallad och cocktailtomater.

Mellanmål 2: En proteinbar

Middag: En laxfilé, mixad babysallad och haricot verts

Mellanmål 3: En halv banan och lite hallon mixat med 100g kvarg

Carla
2014-01-27, 00:13
Lördag 25 januari 2014

Frukost: En portion havregrynsgröt + en mosad banan + kanel och ett glas vatten.

Mellanmål 1: En proteinshake

Lunch: En laxfilé, mixad babysallad och haricot verts

Mellanmål 2: En proteinbar

Middag: En kycklingfilé, mixad babysallad och haricot verts

Mellanmål 3: En proteinshake

Carla
2014-01-27, 00:16
Söndag 26 januari 2014

Frukost: En portion havregrynsgröt + en mosad banan + kanel, ett kokt ägg, en passionsfrukt och ett glas vatten.

Mellanmål 1: En proteinshake

Lunch: En laxfilé och sallad (blandade blad, pinjenötter, cocktailtomat, paprika och champinjoner)

Mellanmål 2: En proteinshake

Middag: En kycklingfilé, sparris och sallad (blandade blad, pinjenötter, cocktailtomat, paprika och champinjoner)

Mellanmål 3: En proteinshake

Carla
2014-01-28, 19:31
Måndag 27 januari 2014

Frukost: En portion havregrynsgröt + en mosad banan + kanel, ett kokt ägg och ett glas vatten.

Mellanmål 1: En proteinshake

Lunch: En omelett och sallad (blandade blad, pinjenötter, cocktailtomat, paprika och champinjoner)

Mellanmål 2: En proteinshake

Middag: Havregrynsgröt, kokosolja och en näve linfrön

Mellanmål 3: En proteinshake

Carla
2014-01-28, 19:36
Tisdag 28 januari 2014

Jobbade natt mån-tis så jag gick och la mig kl 08 och vaknade inte förrän vid 14 vilket fuckade mina matrutiner.

Lunch: En portion havregrynsgröt + en mosad banan + kanel, ett kokt ägg och ett glas vatten.

Middag: En tonfiskomelett och sallad (blandade blad, pinjenötter, cocktailtomat, paprika och champinjoner)

Mellanmål 2: En proteinshake

Carla
2014-01-29, 21:04
Onsdag 29 januari 2014

Frukost: En portion havregrynsgröt + en mosad banan + kanel och ett glas vatten.

Mellanmål 1: En proteinshake

Lunch: En omelett (2 ägg) med 150g tonfisk

Mellanmål 2: En proteinshake

Middag: Panerad kycklingfilé (ägg och ströbröd), sallad (apelsin, färnkål, kidneybönor, bladspenat och sockerärtor)

Mellanmål 3: En proteinshake

Carla
2014-02-04, 00:50
Förlåt för dålig uppdatering i matdagboken och i träningsjournalen. P.g.a. en nära familjemedlem gått bort så har jag varit lite "ur balans". Jag kommer tillbaka så fort det har lugnat sig lite. MVH / Carla

Carla
2014-02-06, 23:16
Nu är jag tillbaka. Jag tänkte att jag på skoj skulle räkna ut exakt hur mycket kcal, protein,fett och kolhydrater som jag får i mig under en dag. Har precis packat klart morgondagens måltider och hittade en hemsida som räknade ihop allt åt mig.

Frukost:
1 proteinshake
1 portion havregrynsgröt
1 msk linfrön
1 banan
1 kokt ägg

Mellanmål 1:
1 proteinshake

Lunch:
200 g nötfärs
200 g fitnessnudlar
ca 1/4 Gul lök
1 burk celsius

Mellanmål 2:
1 proteinshake
200 g keso

Middag:
150 g nötfärs
1/2 röd paprika
ca 1/4 gul lök
+ blandad sallad

Mellanmål 3:
150 g kvarg
1/2 banan


Enligt hemsidan som jag var inne på ska jag äta 1900kcal per dag. Morgondagens mat ligger på 2130 kcal, 78 g fett, 133 g kolhydrater och 211 g protein.

Hur mycket gör det där överskottet på 130kcal?

Tycker förövrigt det var vansinnigt mycket fett i en msk linfrön (31 g!!)

Borde jag försöka dra ner på fettet och kolhydraterna ännu mer?

Och borde jag få i mig mer protein?

Vill ju inte äta för mycket även om det nu är hälsosammare mat än förut. :)