handdator

Visa fullständig version : Börja med tränning ifrån noll erfarenhet?


Helfel
2014-01-16, 23:02
Hej, har läst igenom "Best of" delen av forumet, så ingen idé att du länkar den :)

Lite kort om mig själv:
Har dom senaste 6-7åren ungefär noll tränning bakom mig, är alltså riktigt urform. Kan kanske springa 150-200meter för att sedan stanna och behöva andas.
Väger 85-90kilo och är 190lång
19år gammal
Riktigt dålig "diet" med påtok för mycket skit i som det ska bli ändring på också



Hittade denna (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555) i best of delen. Undrar nu om den skulle vara aktuell för mig (Om det ens går att bedöma/säga så), eller om jag ska ta och göra något annat för att komma igång med träning och få vana?
Kondition? Är det bara tuta och köra med cykling/löpning i lagom lång tid? När tar man det isåfall? Hade det fungerat att köra Styrka(Tisdag)->Kondition(Torsdag)->Styrka(Söndag)


Har också med en snabb läsning här insett att det är väldigt stor skillnad på att bli "stor/biff/whatnot" och att bara bli "fit", det jag vill bli är fit (Om det nu skulle spela roll på min nivån)


Kortfattad, Ung idiot behöver hjälp med korkade frågor angående det med träning


//HeltFel


Hoppas tråden är på rätt del av forumet och att detta inte frågas allt för ofta... Hittade inget på två-tre sökningar.

Stavningsfel och dålig grammatik bjuds på

ztraand
2014-01-16, 23:17
Vad vill du uppnå med din träning? Bli stark/tappa fett/få bättre kondition/etc.?




Pass #1 (Dragövningar)
Marklyft 3*8
Kronlyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Rakbensmark 3*10
Hammercurls med hantlar 3*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10
Benböj 3*10

Pass #2 (Pressövningar)
Bänkpress 3*8
Hantelpress 3*10
Flyes 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 3*10
Skullcrushers 3*10
Pushdowns 3*10

Pass #3
Crosstrainer 30minuter - öka med 2-5 minuter vid varje pass
Situps 4*10
Sittande bålrotation 3*10
Hängande benlyft 3*10
Fällkniven (gör så många du klarar *3)

Nåt sånt kanske? Gör om så mycket du vill.

Marcuslevin
2014-01-16, 23:23
Vet du vad min vän, jag skulle börja väldigt lugnt och bara bli bekväm med en ny hälsosam livsstil! Läs i forumet i diverse trådar du tycker är intressant, var källkritisk, och testa på nya saker på gymmet du tycker verkar funka för dig. Du kommer snart komma in i det och hitta ditt flow! Börja dina pass med 5-10min på gåbandet/crosstrainer and whatnot, och avsluta dina pass med ytterligare 20-30min på band/CT. Sen kan du även testa på lite intervaller, i form av att tex gå 1min, springa 30 sekunder, gå en min osv, i typ 10-15min till en början.

Träning och hälsa är en djungel, och det kommer förr eller senare, bara du ger det tid och har tålamod med dig själv och din utveckling!

Diomedea exulans
2014-01-16, 23:26
Hej!

Hittade denna (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555) i best of delen. Undrar nu om den skulle vara aktuell för mig (Om det ens går att bedöma/säga så), eller om jag ska ta och göra något annat för att komma igång med träning och få vana?

Det är aktuellt och bra för dig. Kom ihåg att börja med löjligt lätta vikter, och sedan gradvis öka belastningen, för att vänja senor, ligament mm och undvika skador.

Av samma skäl bör du även ta det väldigt lugnt med konditionsträningen i början. Det finns många nybörjar-joggningsscheman på Google.

Har också med en snabb läsning här insett att det är väldigt stor skillnad på att bli "stor/biff/whatnot" och att bara bli "fit", det jag vill bli är fit (Om det nu skulle spela roll på min nivån)

Njaa, det vet jag inte… Jag är inte helt med på vad du menar med att "bli fit", men om du menar att se ut som Brad Pitt i Fight Club, så är ändå det bästa sättet att komma dit att träna som en seriös bodybuilder (fast självklart träna lugnt och försiktigt i början).

alden
2014-01-16, 23:26
Kul att du kör igång med träning!

Detta frågas typ 10 gånger om dagen och alla brukar bli rekommenderade att antingen köra det program du länkade till i Best Of. Vanligtvis rekommenderas 3-split, alltså det program där man tränar 3 dagar i veckan.

Ett annat populärt program som brukar rekommenderas är Stronglifts 5x5, det började jag själv med när jag satte igång med träningen för ett par år sedan.

För en nybörjare spelar det nog inte så stor roll vilket man väljer, det är ganska lätt att få ökningar om man äter någorlunda rätt, tränar seriöst, vilar ordentligt och ser till att utföra övningarna med så god teknik man kan (YouTube och Kolozzeum är grymma för att lära sig hur övningarna utförs).

Kondition är inte jättenödvändigt, det är nyttigt för hjärtat och hälsan men ur estetisk synpunkt inget krav. Tycker du det är kul så kör på men det är viktigt att du inte går in FÖR hårt och börjar träna 5-6 dagar i veckan. Då kommer du snabbt att tröttna och sluta träna helt istället, ta det lugnt och träna 3 dagar i veckan så kan du smyga in kondition ibland när du känner för det. T.ex. kan du börja eller avsluta ett styrkepass med 20-30 min på löpbandet eller någon annan maskin.

Lycka till!

Helfel
2014-01-17, 00:12
Vad vill du uppnå med din träning? Bli stark/tappa fett/få bättre kondition/etc.?




Pass #1 (Dragövningar)
Marklyft 3*8
Kronlyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Rakbensmark 3*10
Hammercurls med hantlar 3*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10
Benböj 3*10

Pass #2 (Pressövningar)
Bänkpress 3*8
Hantelpress 3*10
Flyes 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 3*10
Skullcrushers 3*10
Pushdowns 3*10

Pass #3
Crosstrainer 30minuter - öka med 2-5 minuter vid varje pass
Situps 4*10
Sittande bålrotation 3*10
Hängande benlyft 3*10
Fällkniven (gör så många du klarar *3)

Nåt sånt kanske? Gör om så mycket du vill.

Kommer inte försöka mig på att göra om något schema eftersom jag knappt vet vad övningarna är.



Vet du vad min vän, jag skulle börja väldigt lugnt och bara bli bekväm med en ny hälsosam livsstil! Läs i forumet i diverse trådar du tycker är intressant, var källkritisk, och testa på nya saker på gymmet du tycker verkar funka för dig. Du kommer snart komma in i det och hitta ditt flow! Börja dina pass med 5-10min på gåbandet/crosstrainer and whatnot, och avsluta dina pass med ytterligare 20-30min på band/CT. Sen kan du även testa på lite intervaller, i form av att tex gå 1min, springa 30 sekunder, gå en min osv, i typ 10-15min till en början.

Träning och hälsa är en djungel, och det kommer förr eller senare, bara du ger det tid och har tålamod med dig själv och din utveckling!
Att träning och hälsa är en djungel håller jag med om... Det är en halv j*vla omöjlighet...

Men rekomenderar du att jag testar runt mer än att följa ett strikt schema för att sedan göra ett schema själv med vad jag tycker är övningar som passar mig?
Hej!



Det är aktuellt och bra för dig. Kom ihåg att börja med löjligt lätta vikter, och sedan gradvis öka belastningen, för att vänja senor, ligament mm och undvika skador.

Av samma skäl bör du även ta det väldigt lugnt med konditionsträningen i början. Det finns många nybörjar-joggningsscheman på Google.



Njaa, det vet jag inte… Jag är inte helt med på vad du menar med att "bli fit", men om du menar att se ut som Brad Pitt i Fight Club, så är ändå det bästa sättet att komma dit att träna som en seriös bodybuilder (fast självklart träna lugnt och försiktigt i början).
Med att bli "fit" läs vad jag skrev längst ner i denna post :)


Så att ta det lungt i början gäller konditionsträningen också?
Kul att du kör igång med träning!

Detta frågas typ 10 gånger om dagen och alla brukar bli rekommenderade att antingen köra det program du länkade till i Best Of. Vanligtvis rekommenderas 3-split, alltså det program där man tränar 3 dagar i veckan.

Ett annat populärt program som brukar rekommenderas är Stronglifts 5x5, det började jag själv med när jag satte igång med träningen för ett par år sedan.

För en nybörjare spelar det nog inte så stor roll vilket man väljer, det är ganska lätt att få ökningar om man äter någorlunda rätt, tränar seriöst, vilar ordentligt och ser till att utföra övningarna med så god teknik man kan (YouTube och Kolozzeum är grymma för att lära sig hur övningarna utförs).

Kondition är inte jättenödvändigt, det är nyttigt för hjärtat och hälsan men ur estetisk synpunkt inget krav. Tycker du det är kul så kör på men det är viktigt att du inte går in FÖR hårt och börjar träna 5-6 dagar i veckan. Då kommer du snabbt att tröttna och sluta träna helt istället, ta det lugnt och träna 3 dagar i veckan så kan du smyga in kondition ibland när du känner för det. T.ex. kan du börja eller avsluta ett styrkepass med 20-30 min på löpbandet eller någon annan maskin.

Lycka till!
Så vad du säger är att man inte ska dedikera en hel dag till kondition? Utan istället att använda det för att värma upp?







Alla frågade vad jag ville uppnå, att komma i form och kanske med tiden se någorlunda vettig ut. Men att komma i form och må bättre är målen med tränningen



Sen en sista fråga jag kommer på innan jag ska sova, Maskin eller friavikter? Får höra olika varje gång jag frågat någon om det... Vad ska man köra på? Känns ju som att när jag börjar att jag bara kan börja med rätt direkt.



Otroligt stort tack för all hjälp man får och att ni är trevliga :)

GulligaGurkan
2014-01-17, 00:33
Sen en sista fråga jag kommer på innan jag ska sova, Maskin eller friavikter? Får höra olika varje gång jag frågat någon om det... Vad ska man köra på? Känns ju som att när jag börjar att jag bara kan börja med rätt direkt.



Kör fria vikter i så stor utsträckning som möjligt. Det är bättre för att du lär dig tekniken på rätt sätt och du tränar massa småmuskler som hjälper till med balans och grejer. Knäböj med stång "angriper" ju fler muskler än benpress, eftersom hela bålen måste hållas i kontroll också.

Kul att du vill komma igång och bli fit! Du verkar ha ungefär samma utgångsläge som jag hade när jag började träna seriöst, fast +10 på längd och vikt! Kör hårt!

Diomedea exulans
2014-01-17, 00:34
Så att ta det lungt i början gäller konditionsträningen också?


Precis. Joggning sliter på knäna, och man ska börja nästan löjligt lätt i början. Titta t ex på detta nybörjarschemat: http://www.lopningforalla.se/index.php/inspiration/550-nyborjare

z_bumbi
2014-01-17, 07:52
Ja nybörjarprogrammet i best of verkar lämpligt för dig. För konditionen kan du utan problem köra lite lätt i slutet av varje styrkepass för att komma igång (du är dessutom ändå ombytt) och sen öka vartefter.

Alfers
2014-01-17, 08:39
Satsa på att bli stor som ett jävla hus med ådrig rygg.
Går du in med inställningen att du "bara ska bli lite fit" så finns risken att du bara lallar runt på gymmet "äh, räcker nog nu, vill ju inte bli för stor" då kommer du tappa suget när resultaten uteblir.
Det tar många år av hårt arbete och dietande innan man ens ser ut som en kalsongmodel.

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk