handdator

Visa fullständig version : Mättnadskänsla hur funkar det egentligen?


Aliaas
2014-01-16, 20:58
He:) kolo, jag har tränat seriöst i ungefär 3 år första året låg jag troligtvis på balans (lite öveskott) ock ökade i både styrka och muskelvolym när jag sedan bestämde mig för att deffa ( har hela mitt liv varit överviktig) gjorde jag ett typiskt idiot misstag o la mig på alldeles för stort underskott och gick drastiskt ner från 90 pannor på mina 176 cm till 63 som minst på cirka 5 månader. Förlorade självklart mycket styrka och muskelmassa men fick iaf en väldigt deffad kropp fast blev som sagt rentutav tanig.

Efter detta låg jag på balans ett tag för att sedan tillslut ta tummen ur röven o försöka öka lite. Har nu bulkat i cirka 5 månader och fått tillbaka ganska mycket utan att öka så mkt fettmassa. Dock kommer jag nu in på min ursprungliga fundering kring mättnadskänsla och insulinkänslighet.

För i nuläget krävs verkligen en extrem volym mat för att jag ska bli mätt och efter det är jag sugen igen inom loppet av några tiotal minuter. Jag undrar förstås vad detta beror på eftersom det känns väldigt underligt att inte känna något stopp så att säga. Självklart är detta inget problem nu när jag ska upp i vikt men om man ska tänka långsiktigt kan det ju bli lite svårare om jag i framtiden skulle vilja förlora några kilon igen.

Isånnafall finns det ngt sätt att minska detta sug? och vad kan det vara som är källan till detta? :)

R Scarpa27
2014-01-16, 21:01
hmm börja med att skriva hur du äter per dag och vad och ca mängd....

Aliaas
2014-01-16, 21:15
hmm börja med att skriva hur du äter per dag och vad och ca mängd....

Varierar från dag yill dag bryr mig inte så mkt om clean mat o liknande ser mer kosten som sekundär efter yräningen så äter det ja känner för. Bryr mig bara om att få i mig nog med protte o ligga på överskott (vilket ja gör tro mig) .

R Scarpa27
2014-01-16, 21:17
tro dig?
hur ska jag veta hmm hur mkt kaloeier äter du minst ((tror)) du?
låter som lite mer forskning från din sida att du är rädd för viktuppgång.

Scratch89
2014-01-16, 21:24
Om du äter "nyttig" mat, dvs fettsnålt med ris och kyckling/tonfisk/kvarg, så kommer du troligen vara hungrig. Lägg upp en exempeldag. En riktig; inte en påhittad eller en optimal. Vad åt du idag t.ex, eller igår?

Aliaas
2014-01-16, 21:30
tro dig?
hur ska jag veta hmm hur mkt kaloeier äter du minst ((tror)) du?
låter som lite mer forskning från din sida att du är rädd för viktuppgång.

Snittar troligtvis mellan 3200 o 3500.
Fösrår att du kan tro det ja har sett redan läst alla inlägg från former anorektiker o folk som nojjar sönder om kosten ( ozzi, adlan etc no offense.). Ja förstår också att du älskar mat o äter en jävla massa gött vilket är helt rätt men ärligt nu ja söker faktiskt efter FAKTA om insulinkänslighet och hur det fungerar samt eventuella TIPS om hur man kan påvetka denna.

Känns lite skumt att du direkt försöker dömma mig som idiot ist för att försöka bidra till frågeställningen :/

R Scarpa27
2014-01-16, 21:50
Snittar troligtvis mellan 3200 o 3500.
Fösrår att du kan tro det ja har sett redan läst alla inlägg från former anorektiker o folk som nojjar sönder om kosten ( ozzi, adlan etc no offense.). Ja förstår också att du älskar mat o äter en jävla massa gött vilket är helt rätt men ärligt nu ja söker faktiskt efter FAKTA om insulinkänslighet och hur det fungerar samt eventuella TIPS om hur man kan påvetka denna.

Känns lite skumt att du direkt försöker dömma mig som idiot ist för att försöka bidra till frågeställningen :/

dömer inget, frågar efter svar hur du käkade under en heldag men du skriver baratillräckligt hela tiden.
är 3200kcal tillräckligt då?

att du inte blir mätt kan ju bero på mkt snabba kolhydrater i din kost.

Aliaas
2014-01-16, 22:00
dömer inget, frågar efter svar hur du käkade under en heldag men du skriver baratillräckligt hela tiden.
är 3200kcal tillräckligt då?

att du inte blir mätt kan ju bero på mkt snabba kolhydrater i din kost.

Tillräcklig för att öka iaf (:

R Scarpa27
2014-01-16, 22:06
Tillräcklig för att öka iaf (:

okey,dåså käka & pumpa och vila. =)

eat sleep train-repeat,

suntriber
2014-01-18, 12:23
Bumbar denna tråd då jag är i liknande situation som TS beskriver angående mättnadskänsla som aldrig tycks infinna sig hur mycket jag än äter.

178cm, 80kg. Grundläggande energibehov ca 1900kcal, ca 2600-2700 med aktivitetsnivå. Äter för tillfället ca 2400 då jag deffar (försöker lol)

Normal dag ser ut som följande:
Mål ett: tonfisk 140g, äpple 200g - ca 300kcal

Mål två: Middag, potatis 400g alt pasta/ris 200g
Kött/fisk 3-400g samt grönsaker + tillbehör
Brukar landa på ca 1000-1500kcal

Mål tre: 500g kvarg samt havregryn för resten av min budget, 120g brukar det bli.

Är inte nojig direkt på att överskrida min budget, äter tills jag blir mätt på middagen men allt som oftast blir jag hungrig igen efter 30 min ca.

Undrar också om det som TS gör, har detta med insulinkänslighet att göra eller äter jag helt enkelt för lite?

Värt att nämna är väl att jag kör PF, men även att samma känsla infinner sig om man har en ätardag och klämmer +2500 på en sittning.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

R Scarpa27
2014-01-18, 19:21
Bumbar denna tråd då jag är i liknande situation som TS beskriver angående mättnadskänsla som aldrig tycks infinna sig hur mycket jag än äter.

178cm, 80kg. Grundläggande energibehov ca 1900kcal, ca 2600-2700 med aktivitetsnivå. Äter för tillfället ca 2400 då jag deffar (försöker lol)

Normal dag ser ut som följande:
Mål ett: tonfisk 140g, äpple 200g - ca 300kcal

Mål två: Middag, potatis 400g alt pasta/ris 200g
Kött/fisk 3-400g samt grönsaker + tillbehör
Brukar landa på ca 1000-1500kcal

Mål tre: 500g kvarg samt havregryn för resten av min budget, 120g brukar det bli.

Är inte nojig direkt på att överskrida min budget, äter tills jag blir mätt på middagen men allt som oftast blir jag hungrig igen efter 30 min ca.

Undrar också om det som TS gör, har detta med insulinkänslighet att göra eller äter jag helt enkelt för lite?

Värt att nämna är väl att jag kör PF, men även att samma känsla infinner sig om man har en ätardag och klämmer +2500 på en sittning.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

mkt beroende på vad för kost man äter också...
fettsnålt och snabba kolhydrater mättar inte lika länge som tvärtom.

suntriber
2014-01-18, 19:34
mkt beroende på vad för kost man äter också...
fettsnålt och snabba kolhydrater mättar inte lika länge som tvärtom.

Pastan och riset är givetvis fullkorn så merparten av mina kollisar hör till det långsammare släktet.
Fettsnålt äter jag oftast (ca 50g/dag) men får samma känsla / sug även om vi skulle lyxa till det här hemma med t.ex creme fraiche eller bearnaise till maten.
Alltså tror jag inte det är mina makros som ligger grund till detta omättliga sug efter mat.

Kanske mer min hjärna som blivit skadad efter ett tags PF ^^



Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Sach
2014-01-18, 19:40
Äter för tillfället ca 2400 då jag deffar

Du är hungrig när du ligger på ett kaloriunderskott, inget konstigt med det såvida man inte följer PF fast då är man hungrig dom timmarna man inte får äta istället.
Jag är hungrig mer eller mindre hela tiden under deff och då äter jag ungefär lika mycket som dig (2.1k vilodag och 2.4k träningsdag).
Anledningen är att det inte finns så mycket utrymme för fett då man vill ligga högt på proteinet och förmodligen högt på kolhydraterna för att orka med träningen.
Drog som exempel nyligen i mig 330g kycklingfilé, 100g fullkornspasta, 200g broccoli, 50g majs och 45ml av arlas karl johan svamp sås och efter en rap så vart jag hungrig igen.
Deffa är och kommer att förbli en pina i röven såvida man inte har en väldigt aktiv vardag.