handdator

Visa fullständig version : tipps till en nybörjare på gymmet?


linuzolsson
2014-01-16, 17:24
Tja. Jag är en kille på 24 år som under dom två senaste månaderna hat börjat gymma och jag älskar de!
Jag är 180cm lång
76kg
Midjemått på 90cm, så ett ca procent i kroppsfett på 22%

jag gymmar ganska ofta en muskelgrupp iaf 2 gånger i veckan.

De jag verkligen bara hittar massa olika svar på är.
Ska jag börja med en deff för att rippa mig lite och förlora fettet eller ska jag börja med att bulk och gå upp mera för att kunna bygga?
Dum fråga kanske men är som sagt nybörjare.

Shqypnia
2014-01-16, 17:26
Träna hårt och ät ordentligt. Under tiden tycker jag du ska vara aktiv på forumet och läsa oå om kost och träning så får bättre förståelse inom området. Men det absolut viktigaste just nu för dig är att fortsätta träna och äta ordentligt. Nej till deff.

linuzolsson
2014-01-16, 17:49
Okej tack. Är de viktigt att jag även kör kardio träning nu i början?

HMS Laestander
2014-01-16, 18:21
Tycker du ska börja med att lära dig känna alla olika övningar osv. Jobba upp en bra grundteknik och en bra grundfysik och se därifrån vad du behöver göra. Tycker inte du ska oroa dig allt för mycket över petitesser som huruvida du ska äta såhär eller sådär och om du ska behöva köra cardio eller inte.

Gå till gymmet och lyft bara. Få det till en rutin, bästa du kan göra. :)

cero
2014-01-18, 08:18
1: Välj ett beprövat nybörjarprogram (klick (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454))
2: Lär dig teknik (spec i övningar där rygg är involverad - marklyft, knäböj och likn.)

Hur har du mätt ditt kroppsfett? De flesta metoderna är fel nämligen. Om det verkligen är 22% så rekommenderar jag deff till en början, man riskerar försämra förutsättningar för bra bulkar om man blir allt för fet.

Konditionsträning gör man för hälsans skull.

Alsor
2014-01-18, 14:29
Får jag fråga vart du kommer ifrån, känner nämligen igen en linus olsson som börjat träna för inte så längesen, man vet aldrig! ;)

Elfsberg
2014-01-18, 15:34
Ett tips som de flesta lär sig alldeles för sent:

träna inte så ofta
tre gånger i veckan är allt som oftast mer än tillräckligt de första åren
träning ska vara roligt, skaffa en hobby och håll dig sysselsatt, livet handlar inte om gymmet
det är OK att ta paus(och då menar jag inte en vecka!)

(om gymmet är ditt liv är risken stor att du blir en sån där jag tränade mycket förrut men tog det på för stort allvar, tröttnade och blev deprimerad och fet och kan inte komma tillbaka för det tar för mycket energi att vara en gymmare-typ)

behnam
2014-01-18, 16:25
Det största tipset är och göra som du: ställ frågor om du undrar över något så det inte blir fel :-)

Till din fråga: Jag tycker cero's svar var ett förnuftigt råd för dig.

Kunskap är makt för övrigt. Tips till läsning:

Deff-guide:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

AlmostRipped
2014-01-21, 23:19
Okej tack. Är de viktigt att jag även kör kardio träning nu i början?

Kör ett allsidigt träningsprogram (alla muskelgrupper), få med cardio tycker jag, häng inte upp dig på för mycket i början, se till så att du får rätt teknik på övningar innan du lägger på mer vikter, en bra teknik är viktig för att minska framtida skador samt snabbare viktökningar i framtiden!

Ät bra mat (Ris, Pasta, Potatis, Kött, Kyckling, Fisk, Grönsaker) tills du är mätt. Undvik (Alkohol/skräpmat/godis i största mån) Tänk inte för mycket på deff eller bulk i början utan kör så du tycker det funkar in i din vardag, det krävs mycket kunskap, tid och vilja för att genomföra en ordentlig deff och en bra fysik så du har något att få definition på.

Håll dig aktiv på gym (3 ggr i veckan räcker alldeles lagom i början), och läs vad folk på kolo säger (mycket vettigt folk med kunskap här)!

Lycka till! :hbang: