handdator

Visa fullständig version : Halveringstiden på koffeinet i en bryggd kopp kaffe?


Barbastark
2014-01-16, 16:55
Undrar alltså vad halveringstiden på koffeinet i en bryggd kopp kaffe är (är inte ute efter halveringstiden i kroppen, utan alltså i koppen).

King Grub
2014-01-16, 18:24
Vad?

Fredriiik
2014-01-16, 18:26
Vad?

+1 ;D

Kaffet fungerar ju inte som kroppen och bryter ner ämnet direkt

Frank Slater
2014-01-16, 19:06
Jo, halten koffein sjunker i koppen efter att kaffet är nybrygt. Halveringstiden kanske är 2 timmar eller nåt sånt.

AronP
2014-01-16, 19:09
Jo, halten koffein sjunker i koppen efter att kaffet är nybrygt. Halveringstiden kanske är 2 timmar eller nåt sånt.

Snabbare än i kroppen?

Frank Slater
2014-01-16, 19:13
Snabbare än i kroppen?

Vet inte, men det tror jag inte.

AronP
2014-01-16, 19:15
Vet inte, men det tror jag inte.

Halveringstiden för kaffe i kroppen är, om jag inte minns helt knas, 4 timmar.

Frank Slater
2014-01-16, 19:18
Halveringstiden för kaffe i kroppen är, om jag inte minns helt knas, 4 timmar.

OK, det borde gå långsammare i koppen än i kroppen. Men jag är helt säker på att koffeinet bryts ner även i koppen.

Sverker
2014-01-16, 19:51
Då skulle vi må sämre av att dricka kaffe från termos än från nybryggt kaffe. Sämre för att vi vana kaffedrickare är beroende av koffeinet.

Tror inte det, men vem vet:confused:

Fredriiik
2014-01-16, 21:54
Halveringstiden för kaffe i kroppen är, om jag inte minns helt knas, 4 timmar.
Trodde det var runt 6 timmar?
OK, det borde gå långsammare i koppen än i kroppen. Men jag är helt säker på att koffeinet bryts ner även i koppen.

Så du vill låta din kaffekopp stå i 6 timmar för att få halva mängden koffein?:thumbup:
Vart har du något som styrker ditt påstende förresten?

Konstruktion
2014-01-16, 21:57
Koppen vs. kroppen

Frank Slater
2014-01-16, 22:39
Trodde det var runt 6 timmar?


Så du vill låta din kaffekopp stå i 6 timmar för att få halva mängden koffein?:thumbup:
Vart har du något som styrker ditt påstende förresten?

Varför skulle jag vilja dricka gammalt kallt kaffe? Det smakar ju apa! Det var inte jag som startade tråden. Det som styrker mitt påstående är att jag har själv personligen analyserat nybryggt kaffe och gammalt kaffe med HPLC-UV på Kemicentrum i Lund.

Diomedea exulans
2014-01-16, 22:41
Men vaa, koffeinet försvinner väl för tusan inte ur kroppen pga någon halveringstid, utan för att kroppen bryter ner det?

Frank Slater
2014-01-16, 22:49
Men vaa, koffeinet försvinner väl för tusan inte ur kroppen pga någon halveringstid, utan för att kroppen bryter ner det?

I kroppen bryts koffeinet både ner av enzym och antagligen så bryts en del också ner automatiskt. I koppen så är det antagligen en slags automatisk nedbrytning som sker, det enda jag vet säkert är att koncentrationen i koppen sjunker efter tiden den är nybrygd.

King Grub
2014-01-16, 22:50
Men vaa, koffeinet försvinner väl för tusan inte ur kroppen pga någon halveringstid, utan för att kroppen bryter ner det?

Kolla upp vad halveringstid betyder.

Diomedea exulans
2014-01-16, 23:01
Kolla upp vad halveringstid betyder.

Nu gjorde jag det, vilket gjorde mig än mer övertygad om att koffein inte har någon halveringstid.

"Halveringstid är den tid efter vilken hälften av en given mängd av ett radioaktivt grundämne har sönderfallit." - Wikipedia.

King Grub
2014-01-16, 23:03
Suck.

Givetvis har koffein en halveringstid.

Om vi måste insistera på Wikipedia som källa så bör du läsa den engelska versionen i stället "The biological half-life or elimination half-life of a substance is the time it takes for a substance (for example a metabolite, drug, signalling molecule, radioactive nuclide, or other substance) to lose half of its pharmacologic, physiologic, or radiologic activity"

Frank Slater
2014-01-16, 23:05
Nu gjorde jag det, vilket gjorde mig än mer övertygad om att koffein inte har någon halveringstid.

"Halveringstid är den tid efter vilken hälften av en given mängd av ett radioaktivt grundämne har sönderfallit." - Wikipedia.

Halveringstid används även för tex. läkemedel och då är det tiden för att hälften av den ursprungliga koncentrationen ska ha försvunnit ur kroppen.

Diomedea exulans
2014-01-16, 23:06
Har iofs alltid tyckt att kaffe är strålande.

King Grub
2014-01-16, 23:13
Bara 16 januari och redan årets ordvits. http://thefitchick.com/wp-content/uploads/2011/06/thumbs-up-smiley.gif

Barbastark
2014-01-17, 09:00
Vad?

+1 ;D

Kaffet fungerar ju inte som kroppen och bryter ner ämnet direkt

Använde jag inte begreppet rätt?

Jo, halten koffein sjunker i koppen efter att kaffet är nybrygt. Halveringstiden kanske är 2 timmar eller nåt sånt.

Låter lite kort? Värmen + övriga kemikalier i kaffet påverkar väll säkert, men skulle tippa på längre?

Frank Slater
2014-01-17, 10:45
Låter lite kort? Värmen + övriga kemikalier i kaffet påverkar väll säkert, men skulle tippa på längre?

2h är säkert för kort. Det enda som jag minns var att vi analyserade färskbryggt kaffe och kaffe från en kopp som hade stått ett par-tre timmar, minns inte exakt tiden. Topparean i kromatogrammet minskade tydligt i gamla kaffet, men det var svårt att göra en exakt kvantifiering eftersom vi inte hade optimerat apparaturen så många analyter byggde upp ett litet "berg" över baslinjen och koffeintoppen fick vi sorter ut från "berget" med hjälp av retentionstiden.

Barbastark
2014-01-17, 10:52
2h är säkert för kort. Det enda som jag minns var att vi analyserade färskbryggt kaffe och kaffe från en kopp som hade stått ett par-tre timmar, minns inte exakt tiden. Topparean i kromatogrammet minskade tydligt i gamla kaffet, men det var svårt att göra en exakt kvantifiering eftersom vi inte hade optimerat apparaturen så många analyter byggde upp ett litet "berg" över baslinjen och koffeintoppen fick vi sorter ut från "berget" med hjälp av retentionstiden.

Ok kewl :thumbup: