handdator

Visa fullständig version : Ingen negativ påverkan på muskeltillväxt av cykling


King Grub
2014-01-16, 12:48
As aerobic exercise (AE) may interfere with adaptations to resistance exercise (RE), this study explored acute and chronic responses to consecutive AE (~45 min cycling) and RE (4 x 7 maximal knee extensions), vs. RE only. Ten men performed acute unilateral AE+RE interspersed by 15 min recovery. The contralateral leg was subjected to RE. This exercise paradigm was then implemented in a 5-wk training program. Protein phosphorylation, gene expression and glycogen content were assessed in biopsies obtained from m. vastus lateralis of both legs immediately before and 3 h after acute RE. Quadricep muscle size and in vivo torque were measured, and muscle samples analyzed for citrate synthase activity and glycogen concentration, before and after training. Acute AE reduced glycogen content (32%; P < 0.05) and increased (P < 0.05) phosphorylation of AMPK (1.5-fold) and rpS6 (1.3-fold). Phosphorylation of p70S6K and 4E-BP1 remained unchanged. Myostatin gene expression was downregulated after acute AE+RE but not RE. Muscle size showed greater (P < 0.05) increase after AE+RE (6%) than RE (3%) training. Citrate synthase activity (18%) and endurance performance (22%) increased (P < 0.05) after AE+RE but not RE. While training increased (P < 0.05) in vivo muscle strength in both legs, normalized and concentric torque increased after RE only. Thus, AE activates AMPK, reduces glycogen stores, and impairs the progression of concentric force, yet muscle hypertrophic responses to chronic RE training appears not to be compromised.

J Appl Physiol (1985). 2014 Jan 9. Exercise induced AMPK activation does not interfere with muscle hypertrophy in response to resistance training in men.

http://jap.physiology.org/content/early/2014/01/07/japplphysiol.01082.2013.long

Tyvärr cykling igen, som man sedan tidigare sett inte har någon eller liten negativ påverkan på styrkeökningar heller. Det vore mer intressant med löpning, där interferensen tidigare visats mycket större.

Trapz
2014-01-16, 15:30
Hur ser det ut med Crosstrainer? Känns ju lite som en blandning av cykling och löpning, förutom att man rör armarna också då.

King Grub
2014-01-16, 15:32
Inte undersökt.

Fredriiik
2014-01-16, 18:25
Nice!

maqan
2014-01-16, 20:29
Intressant att uttryck av myostatin nedreglerades i AE+RE gruppen. Känns spontant som en ganska logisk reaktion av cellen för att förhindra muskelförlust samt påskynda återuppbyggnad.

Trapz
2014-01-16, 23:55
Inte undersökt.

Tråkigt, vad skulle du tippa på har störst "nackdel" av löpning och crosstrainer?

cero
2014-01-17, 06:30
AE (~45 min cycling)

Hur såg denna träning ut? Genomsnittspuls?

Många har svårt för att få upp pulsen när de cyklar, pga svaga ben möjligtvis, kan det spela en roll här? Då blir träningen mer lik styrketräning än konditionsträning.

Armed Dingo
2014-01-17, 12:59
Grymt!

Latissimus Dorsi
2014-01-17, 14:37
Tråkigt, vad skulle du tippa på har störst "nackdel" av löpning och crosstrainer?

Helt klart löpning.

Crosstrainer, utan armarna är väl hyfsat likt cykling.

Bubblan84
2014-01-17, 14:41
Helt klart löpning.

Crosstrainer, utan armarna är väl hyfsat likt cykling.

Att springa utan att röra på armarna då? :D

BERZEERK
2014-01-18, 18:36
Hur kommer detta sig? Det känns som om mina ben tar mer stryk när jag cyklar. Ska man cykla med något speciellt motstånd? Man kan ju lägga i en högre "växel" och trampa långsamt, eller så kör man på en lätt växel och trampar snabbare? -utgår från en vanlig cykelmaskin på gymmet. Vad hade ni rekommenderat? Om målet är att träna hjärtat lite måttligt utan det ska påverka mina muskler. Hur länge bör man cykla om det är målet? Snackar vi max 15-20 min? Lågt motstånd och högt tempo?

Ristretto
2014-01-18, 19:50
Hur ser det ut med Crosstrainer? Känns ju lite som en blandning av cykling och löpning, förutom att man rör armarna också då.

Spekulerar man fritt skulle man kunna tänka sig att crosstrainer är bättre än löpning iaf, eftersom man slipper det mesta av det excentriska arbetet, precis som vid cykling.

King Grub
2014-01-18, 22:18
Hur kommer detta sig? Det känns som om mina ben tar mer stryk när jag cyklar. Ska man cykla med något speciellt motstånd? Man kan ju lägga i en högre "växel" och trampa långsamt, eller så kör man på en lätt växel och trampar snabbare? -utgår från en vanlig cykelmaskin på gymmet. Vad hade ni rekommenderat? Om målet är att träna hjärtat lite måttligt utan det ska påverka mina muskler. Hur länge bör man cykla om det är målet? Snackar vi max 15-20 min? Lågt motstånd och högt tempo?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129803&highlight=cykling

Morty
2014-01-19, 10:45
Hur kommer detta sig? Det känns som om mina ben tar mer stryk när jag cyklar. Ska man cykla med något speciellt motstånd? Man kan ju lägga i en högre "växel" och trampa långsamt, eller så kör man på en lätt växel och trampar snabbare? -utgår från en vanlig cykelmaskin på gymmet. Vad hade ni rekommenderat? Om målet är att träna hjärtat lite måttligt utan det ska påverka mina muskler. Hur länge bör man cykla om det är målet? Snackar vi max 15-20 min? Lågt motstånd och högt tempo?

Högre kadens dvs att du trampar snabbare gör att det tar mindre på låren och mer på flåset. Cykla så länge du vill men inte så att du får mjölksyra.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Slartibartfast
2014-01-19, 11:00
Korta intensiva cykelintervaller torde ju vara bäst om man vill bevara muskler.

http://www.bbc.co.uk/news/health-17177251

Nån som sitter på fortsatt forskning gällande HIIT-protokollet som tas upp i dokumentären? Jag vet iaf att ett finskt team gjorde en liknande studie som gav samma resultat.

King Grub
2014-01-19, 12:32
Korta intensiva cykelintervaller torde ju vara bäst om man vill bevara muskler.

http://www.bbc.co.uk/news/health-17177251

Jag ser inget där som pekar på det. Att otränade kan få tidseffektiv träning med högintensiv sådan däremot.

BobaFett
2014-02-09, 18:39
Aerobic exercise does not compromise muscle hypertrophy response to short-term resistance training.

http://www.byggamusklersnabbt.se/nyheter/cykling-6-timmar-innan-styrketraning/

Cykling 6 timmar innan styrketräning ger större muskeltillväxt i benen
Publicerad: 2 november, 2012

Kategori: Nyheter

I en ny studie publicerad den 24:e oktober i år i Journal of Applied Physiology så visar Tommy Lundberg et al vid Mittuniversitetet i Sundsvall att cykling 6 timmar innan styrketräning ger större muskeltillväxt än enbart styrketräning. Studien utfördes under 5 veckor och är en uppföljning till en tidigare studie av samma forskare där man enbart undersökte akuta effekter av cykling 6 timmar innan styrketräning. I den nya studien så får man det svart på vitt att inte bara de akuta anabola signalerna ökar utan även muskeltillväxten på sikt.

I studien så fick 10 män i åldrarna kring 25 år dagligen under 5 veckor utföra cykling med ett ben 6 timmar innan styrketräning av båda låren. Styrketräningen bestod av 4 set á 7 repetitioner av maximala koncentriska-excentriska knäutsträckningar. Knäutsträckningsfunktion mättes med diverse övningar innan och efter träningsperioden. Man mätte även lårmusklernas tvärsnittsyta, volym och genutryck med hjälp av magnetisk resonans och biopsier. Isometrisk styrka och maximal kraftutveckling var likvärdig för båda benen före och efter. Tvärsnittsytan ökade dock nästan dubbelt så mycket i benen som både cycklade och styrketränade (14% jämfört med 8% i quadriceps femoris och 17% jämfört med 9% i vastus lateralis).

Slutsatsen man kan dra är att uthållighetsträning 6 timmar innan styrketräning för benen har ingen negativ inverkan på styrkeutveckling och därtill positiv inverkan på muskeltillväxt. Rimligen är det främst de långsammare fibrerna som växt av cyklingen. Det skulle vara intressant med en längre studie där deltagarna utför en mer komplex övning som benpress vilken tillåter mer vikt.

Hur som helst så har det tidigare föreslagits att den huvudsakliga signalen aktiverad av konditionsträning (AMPK) motverkar den huvudsakliga signalen aktiverad av styrketräning (mTOR). Denna studie visar att så inte är fallet för lårmuskler. Dock är ju även tiden som förflutit mellan träningsformerna intressant och det finns två studier som undersöker den akuta effekten av konditionsträning och styrketräning utförda direkt efter varandra: Endurance Exercise Does Not Impair mTOR Signalling After Resistance Exercise och Concurrent resistance and aerobic exercise stimulates both myofibrillar and mitochondrial protein synthesis in sedentary middle-aged men. I båda studierna så var det cykling och styrketräning av ben som testades och man fann ingen akut skillnad i anabol signalering mellan de som cyklade och styrketränade och de som bara styrketränade.

Det verkar alltså i slutändan inte förekomma någon konflikt mellan styrketräning av benen och cykling annat än tidsåtgång. Det som saknas för att göra bilden komplett är studier där man kör cykel eller rodd och därefter utför ett mer normalt styrketräningsprogram med övningar för hela kroppen och undersöker styrkeutveckling och muskeltillväxt över tiden.

Tommy R. Lundberg, Rodrigo Fernandez-Gonzalo, Thomas Gustafsson, and Per A. Aerobic exercise does not compromise muscle hypertrophy response to short-term resistance training. J Appl Physiol. 2012 Oct 25.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23104700

BobaFett
2014-02-09, 19:18
Kan vara därför cyklister har så bra ben. De kör ju styrka och cykling med några timmars mellanrum.

http://img.thesun.co.uk/aidemitlum/archive/01557/cycl_main_1557588a.jpg

http://mentalfloss.com/sites/default/files/giant-thighs_5.jpg

100
2014-02-09, 20:10
Varför är ena låren större än den andra, på båda två?

Snubben
2014-02-09, 20:12
Vad för typ av cykling, hur länge, hur hårt?

L-Sami
2014-02-09, 20:20
Personligen upplever jag ingen minskning i muskelmassa vid cykling. Däremot vid löpning tappar jag massa överallt främst armar och axlar sen benen.

mikaelj
2014-02-09, 20:24
Vad tror ni om roddmaskin? Jag tror att det är bra.

sigill
2014-02-09, 20:25
Längdskidor skate vs. klassiskt?

King Grub
2014-02-09, 20:30
Det finns inga studier på annat än löpning och cykling.

sigill
2014-02-09, 20:32
Hmm, man kanske skulle kontakta Lars Ljung och några andra lirare på vintersportcentrum...
I vilket fall som helst tycks i princip alla i skideliten ha lätt att få muskler (låg fettprocent och extremt bra kondition tycks vara en bra kombination).

Linjedomarn
2014-02-09, 20:35
Vad för typ av cykling, hur länge, hur hårt?

En-bens cykling på en ergometercykel.

Först 40min, 70% W max, kadens 60RPM
efter de 40minuterna ökades belastningen med runt 20W och försökspersonerna blev tillsagda att cykla till failure efter det.

-squat-
2014-02-09, 20:36
Personligen upplever jag ingen minskning i muskelmassa vid cykling. Däremot vid löpning tappar jag massa överallt främst armar och axlar sen benen.

Hur mycket löpträning snackar vi om och hur har du skött maten?

Linjedomarn
2014-02-09, 20:36
Tycker det är trist att alla dessa försök görs på hyffsat otränade personer. Om man är nybörjare ökar man ju av vad som helst. Det extra cykelarbetet är då gynnsamt , det betyder inte att någon som har gått på gymmet 300dagar om året de senaste 5 åren gör det.

King Grub
2014-02-09, 20:41
Tycker det är trist att alla dessa försök görs på hyffsat otränade personer. Om man är nybörjare ökar man ju av vad som helst. Det extra cykelarbetet är då gynnsamt , det betyder inte att någon som har gått på gymmet 300dagar om året de senaste 5 åren gör det.

Precis; extra konditionsträning kommer naturligtvis inte att ge ytterligare muskeltillväxt utöver den styrketräningen åstadkommer hos vana tränande.

Gober
2014-02-09, 21:04
Kan vara därför cyklister har så bra ben. De kör ju styrka och cykling med några timmars mellanrum.

http://img.thesun.co.uk/aidemitlum/archive/01557/cycl_main_1557588a.jpg

http://mentalfloss.com/sites/default/files/giant-thighs_5.jpg

Sen tränar han ju annat än cykel, lite lätta böj tex.

0oV_yDdZYXA
bzU2qmnRUkQ

Ps, lägg märke till djupet, inga ATG direkt, går visst bra ändå :-)

L-Sami
2014-02-09, 21:07
Hur mycket löpträning snackar vi om och hur har du skött maten?

2-3 gånger i veckan, men har oftast gått ner i vikt när jag har börjat löpträna dvs legat på energiunderskott. Min upplevelse är att jag bibehåller mer muskelmassa vid energiunderskott utan löpning. Sen kan energiunderskottet vara större när jag springer.

Gober
2014-02-09, 21:09
2-3 gånger i veckan, men har oftast gått ner i vikt när jag har börjat löpträna dvs legat på energiunderskott. Min upplevelse är att jag bibehåller mer muskelmassa vid energiunderskott utan löpning.

Absolut, jag tappade mycket muskler förra dieten när jag löptränade. Och inte så att jag "tror att jag tappade" det var uppenbart både i spegel, mått, vikt osv.

DarcyGrahn
2014-02-09, 21:09
2-3 gånger i veckan, men har oftast gått ner i vikt när jag har börjat löpträna dvs legat på energiunderskott. Min upplevelse är att jag bibehåller mer muskelmassa vid energiunderskott utan löpning. Sen kan energiunderskottet vara större när jag springer.

För mig har det varit tvärtom.

Gober
2014-02-09, 21:10
För mig har det varit tvärtom.

Du behåller mer massa om du löptränar och ligger på underskott?

Landström
2014-02-10, 01:09
Började löpträna i våras. Har absolut inte märkt av någon negativ påverkan på muskelmassan. Tvärtom tycker jag att benen kanske sett bättre ut än någonsin.

Dock ska tilläggas att jag under löpperioderna varit försiktig med kaloriunderskottet. Jag springer för att förbättra konditionen. Inte för att gå ner i vikt. Har man det som utgångspunkt så är man safe.

Ajemän
2014-02-10, 01:14
Började löpträna i våras. Har absolut inte märkt av någon negativ påverkan på muskelmassan. Tvärtom tycker jag att benen kanske sett bättre ut än någonsin.

Dock ska tilläggas att jag under löpperioderna varit försiktig med kaloriunderskottet. Jag springer för att förbättra konditionen. Inte för att gå ner i vikt. Har man det som utgångspunkt så är man safe.

Du som har en gedigen bakgrund med styrketräning, upplever du någon skillnad under styrketräningspassen och/eller på återhämtningen sedan du fick bättre kondis?

King Grub
2014-02-10, 05:36
Det handlar inte om att man skulle förlora muskler - det gör man inte - utan om att det förhindrar maximal muskelltillväxt.

Sniggel
2014-02-10, 06:02
Vad tror ni om roddmaskin? Jag tror att det är bra.

Jag funderade också på det. Man kan ju hoppas att en liknande undersökning görs på rodd någon gång i framtiden.
Det känns som att den inhiberande effekten av konditionsträning uppstår vid små lätta och kortvariga kontraktioner (tipp tapp) och att denna effekten inte verkar alls lika påtaglig vid långdragna kontraktioner på lite högre intensitet.

mikaelj
2014-02-10, 11:54
Jag funderade också på det. Man kan ju hoppas att en liknande undersökning görs på rodd någon gång i framtiden.
Det känns som att den inhiberande effekten av konditionsträning uppstår vid små lätta och kortvariga kontraktioner (tipp tapp) och att denna effekten inte verkar alls lika påtaglig vid långdragna kontraktioner på lite högre intensitet.

Avancerat. Min gissning går helt enkelt ut på att rodd är tungt som tusan (<30 SPM), motsvarande att dra en bil efter sig, vilket är styrketräning, och därför borde det vara den bästa konditionsformen att kombinera med styrka.

DarcyGrahn
2014-02-10, 12:58
Du behåller mer massa om du löptränar och ligger på underskott?

Ja precis, ju mer jag tränar desto hårdare i kroppen blir jag. Så för mig funkar det mycket bättre att röra på mig mer jämfört med att bara äta mindre.

Desertrat
2014-02-10, 14:28
Jag är ex cyklist, och hade som mest 74 cm i låromfång, och jag i stort sett enbart tränade cykel.
då, förutom löpning, ligger idag på futtiga 57 cm om låren med c:a 75% av den tidens råstyrka.

Så det är nog individuellt hur du har tränat.
och med vilka belastningar.

mikaelj
2014-02-10, 14:39
Jag är ex cyklist, och hade som mest 74 cm i låromfång, och jag i stort sett enbart tränade cykel.
då, förutom löpning, ligger idag på futtiga 57 cm om låren med c:a 75% av den tidens råstyrka.

Så det är nog individuellt hur du har tränat.
och med vilka belastningar.

Hur såg din cykelträning ut? Träningspassen i sig, pass över veckor samt periodisering. Det är definitivt intressant.

130kg finsk sisu
2014-02-10, 14:42
Nu är jag inte någon som eftersträvar stora muskler men jag cyklar endel. 3-5ggr i veckan april-oktober och under vintern 1-3ggr. Upplever att jag får bättre kondition och presterar bättre i bänkpressträningen av att jag mår bättre.

Desertrat
2014-02-10, 14:49
Hur såg din cykelträning ut? Träningspassen i sig, pass över veckor samt periodisering. Det är definitivt intressant.

tre pass på 235-250 km i veckan tre olika banor, två tempopass på 10 mil med intervall, ett löppass på 15 km, och en vilodag, om inte löppass och vila inföll på ett tävlingsdatum.

Så såg det ut under åratal.
Vintern var lite annorlunda men när MTB:n kom så var vinterträningen genast lättare.
Nu är hojen renoveringsmogen efter år av slit, men 23 min på 5 km löpnining ger vid hand att formen är rätt OK, men ett utgångsvärde.

BobaFett
2014-02-10, 15:11
Sen tränar han ju annat än cykel, lite lätta böj tex.

Ps, lägg märke till djupet, inga ATG direkt, går visst bra ändå :-)

Ja det är styrketräningen som ger volymen fast om du läser studien så gav cykling + styrketräning dubbel ökning av muskelstorleken jämfört med bara styrketräning.

Sen så verkar det vara så att tiden emellan (6h) är viktig.

Skillnaden mellan cykling och löpning är att muskeln jobbbar under konstant anspänning. När man löper så är det mer stötvis belastning.

Jag som har svårt att få upp benen till samma nivå som överkroppen ska definitivt prova detta. Cykling på morgonen och styrketräning på kvällen.

Snubben
2014-02-10, 15:19
Ja det är styrketräningen som ger volymen fast om du läser studien så gav cykling + styrketräning dubbel ökning av muskelstorleken jämfört med bara styrketräning.

Sen så verkar det vara så att tiden emellan (6h) är viktig.

Skillnaden mellan cykling och löpning är att muskeln jobbbar under konstant anspänning. När man löper så är det mer stötvis belastning.

Jag som har svårt att få upp benen till samma nivå som överkroppen ska definitivt prova detta. Cykling på morgonen och styrketräning på kvällen.

Men var det inte viktigt med timmarna mellan, vore det inte lämpligare med cykel på lunch och träning efter jobb (kontorstider)?

Landström
2014-02-10, 15:24
Du som har en gedigen bakgrund med styrketräning, upplever du någon skillnad under styrketräningspassen och/eller på återhämtningen sedan du fick bättre kondis?

Ja, jag känner absolut skillnad. Till en början var jag inte säker på om det var tillfälligheter/inbillning att jag orkade träna hårdare (kortare vila osv) men ganska snart insåg jag att det nog helt enkelt handlade om en kroppslig förbättring.

För gemene "gymmare" är rädslan för konditionsträning kraftigt överdriven.

Dock måste man självklart måste anpassa sin träning efter sin målsättning. Hade jag satsat på styrkelyft, som jag gjorde tidigare, så hade jag knappast börjat springa. Detta pga att den totala träningsvolymen ökar (kanske för mycket) och benen blir onekligen trötta av löpning. I så fall skulle jag rekommendera annan form av konditionsträning.

Jag vill dock poängtera att även jag varit rädd för konditionsträning och inte rört mig i onödan i många år. Men man är ju inte sämre än att man kan bli klokare med åren. :)

BobaFett
2014-02-10, 15:37
Men var det inte viktigt med timmarna mellan, vore det inte lämpligare med cykel på lunch och träning efter jobb (kontorstider)?

Ja, sant. Fast morgon för mig är 10-11 :D ...jag jobbar skift så får köra de dagar jag är ledig. Kanske ska skaffa en cykelmaskin hemma.

Ska kolla upp hur cyklister tränar. Har för mig att många kör styrka på morgonen och cykling på kvällen.

Snubben
2014-02-10, 15:39
:thumbup:

Jag kör löpning/styrketräning. Mina vader har onekligen blivit större sedan jag började springa. Nu lyfter jag inga vikter som är värda att nämna men jag mår avsevärt bättre av att mixa löpning/styrketräning.

mikaelj
2014-02-10, 16:24
Desertrat: Tack!

Ja, jag känner absolut skillnad. Till en början var jag inte säker på om det var tillfälligheter/inbillning att jag orkade träna hårdare (kortare vila osv) men ganska snart insåg jag att det nog helt enkelt handlade om en kroppslig förbättring.

För gemene "gymmare" är rädslan för konditionsträning kraftigt överdriven.

Dock måste man självklart måste anpassa sin träning efter sin målsättning. Hade jag satsat på styrkelyft, som jag gjorde tidigare, så hade jag knappast börjat springa. Detta pga att den totala träningsvolymen ökar (kanske för mycket) och benen blir onekligen trötta av löpning. I så fall skulle jag rekommendera annan form av konditionsträning.

Jag upplevde att knäböjen tog rejält med stryk när jag simmade (frisim) 2-4 gånger i veckan. Varken mark eller bänk påverkades lika mycket.

Jag tappade helt explosiviteten. Samma sak av löpning.

Det som jag hittils tycker känns mest skonsamt för styrkan är roddmaskin, men det kan också bero på hur man lägger upp sin träning - jag gör bara sprinter (250-500m) på roddmaskin med rätt lång vila mellan. Liknande upplägg hade kanske fungerat bra även vid simning och/eller löpning.

Själva konditionsträningstypen i sig är alltså något man måste ha med när man pratar om konditionsträning.

William
2014-02-10, 16:51
Tycker det är trist att alla dessa försök görs på hyffsat otränade personer. Om man är nybörjare ökar man ju av vad som helst. Det extra cykelarbetet är då gynnsamt , det betyder inte att någon som har gått på gymmet 300dagar om året de senaste 5 åren gör det.

I vår studie (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23632629) använde vi oss av hyffsat vältränat folk. Huvudkravet var att det skulle var aktiva styrkletränande individer som tränade 3-4 ggr i veckan och skulle klara 4 ggr sin kroppsvikt eller mer i benpress, de klarade 4.6 ggr mer. Killarna vägde i snitt 85 kg och maxade nästan 400 kg i benpressen så det var inga nybörjare.

Edit: Ser nu att du kanske syftade på ursprungsstudien i tråden. Ville bara påpeka att inte alla studier som undersäker detta är gjorde p åotränat folk.

D-Crawler
2014-02-10, 17:00
Positivt för mig som cyklar till universitetet flertalet gånger per vecka, hehe.

Santoro
2014-02-10, 18:49
Time to ride a bike, brah!

BobaFett
2014-02-10, 19:12
I vår studie (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23632629) använde vi oss av hyffsat vältränat folk. Huvudkravet var att det skulle var aktiva styrkletränande individer som tränade 3-4 ggr i veckan och skulle klara 4 ggr sin kroppsvikt eller mer i benpress, de klarade 4.6 ggr mer. Killarna vägde i snitt 85 kg och maxade nästan 400 kg i benpressen så det var inga nybörjare.

Edit: Ser nu att du kanske syftade på ursprungsstudien i tråden. Ville bara påpeka att inte alla studier som undersäker detta är gjorde p åotränat folk.

Vilken studie var det här nu? ...och jag fattade ingenting i den. Vad var det man testade? Cykling efter styrketräning eller? Hur påverkades storleken på muskulatur?

BobaFett
2014-02-10, 19:19
Man blir fan förvirrad ju mer man läser om det här.

Ju mer konditionsträning desto sämre resultat av styrketräning
Publicerad: 1 april, 2013

Kategori: Nyheter

I en ny studie där man undersökte sambandet mellan typ av träning och styrka/muskeltillväxt så fann man att högre frekvens av uthållighetsträning kombinerat med styrketräning minskade styrkeökningen och omkretsökningen som följde av styrketräningen.

I studien deltog 24 män med över 2 års erfarenhet av styrketräning. Deltagarna delades slumpvis upp i 4 grupper som under 6 veckors tid fick utföra antingen styrketräning 3 gånger i veckan, styrketräning 3 gånger i veckan + kondititionsträning 1 gång i veckan, styrketräning 3 gånger i veckan + uthållighetsträning 3 gånger i veckan, eller ingen träning alls. Innan och efter träningsperoden så mätte man lårets omkrets såvälsom maximal styrka i en benutsträckningsisoleringsövning och neuromuskulär respons.

De två grupperna med minst uthållighetsträning på schemat fick signifikant bättre ökningar i låromkrets och maximal styrka. Ingen skillnad mellan grupperna observerades i neuromuskulär respons. Det var alltså renodlad muskelmassa som stod för skillnaden i styrka mellan grupperna.

Jones, Thomas. W; Howatson, Glyn; Russell, Mark; French, Duncan N. Performance and Neuromuscular Adaptations Following Differing Ratios of Concurrent Strength and Endurance Training. Journal of Strength & Conditioning Research: POST ACCEPTANCE, 21 March 2013.

Det måste vara så att just cykling ger större lår helt enkelt.

Landström
2014-02-10, 19:48
Desertrat: Tack!



Jag upplevde att knäböjen tog rejält med stryk när jag simmade (frisim) 2-4 gånger i veckan. Varken mark eller bänk påverkades lika mycket.

Jag tappade helt explosiviteten. Samma sak av löpning.

Det som jag hittils tycker känns mest skonsamt för styrkan är roddmaskin, men det kan också bero på hur man lägger upp sin träning - jag gör bara sprinter (250-500m) på roddmaskin med rätt lång vila mellan. Liknande upplägg hade kanske fungerat bra även vid simning och/eller löpning.

Själva konditionsträningstypen i sig är alltså något man måste ha med när man pratar om konditionsträning.

Ja, det var min poäng oxå. Satsar man på styrkan och försöker följa ett styrkeprogram med progression osv så lider man helt klart av löpträningen som drar ned explosiviteten.

Men så som jag tränar nu, när jag är mer flexibel i min träning, så kan jag anpassa träningen bättre efter rådande omständigheter.

I slutändan är allt en fråga om prioriteringar. Men min investering i bättre kondition ångrar jag inte en enda dag i veckan. Muskler och kondition GÅR att kombinera.

William
2014-02-10, 20:03
Vilken studie var det här nu? ...och jag fattade ingenting i den. Vad var det man testade? Cykling efter styrketräning eller? Hur påverkades storleken på muskulatur?

I ditt första inlägga hänvisas till två olika studier fast titeln på ena studien är fel. Länken i mitt inlägg här ovan går till den faktiska studien med rätt titel. Vi mätte de molekylära signalerna (mTOR etc) som anses styra muskeltillväxten i samband med styrketräning. Vi såg ingen negativ effekt av att kombinera styrketräning med cyckling jämfört med att enbart träna styrketräning.

Man blir fan förvirrad ju mer man läser om det här.



Det måste vara så att just cykling ger större lår helt enkelt.

Ett problem med många studier är att man inte isolerar konditionsträningen som en träningsform i sig som skulle kunna förklara fynden i respektive studie. Som exempel har du studien som du nyss nämnde. Där såg man att 3 pass styrketräning plus tre pass konditionsträning gav sämre resultat än endast tre pass styrketräning och slutsatsen är att det är konditionstränings som är negativ. Problemet är att förutom att man lagt till tre pass konditionsträning, samtidigt och per automatik, mer än fördubblat träningsvolymen genom att lägga till just konditionsträningen. En mycket mer korrekt jämförelse hade varit att ha ytterligare en grupp som fick träna totalt 6 styrketräningspass så att den abosluta träningsvolymen blir lika stor som för konditionsgruppen. Det är först då man kan uttala sig om konditionsträningens effekt. Som dom gjort nu så kan det antigen vara den adderade konditionsträningen, eller den fördubbalde träningsvolymen. Väldigt många studier är gjorda på det sättet vilket gör att det är väldigt svårt att veta vad som verkligen är negativt. Konditionsträning eller för stor träningsvolym?

Wolfie87
2014-02-10, 20:40
Om jag som cykelnybörjare ska sätta mig sex timmar innan ett benpass. Hur ska jag lägga upp cykelpasset? Tid? "Motstånd" på motionscykeln?

BobaFett
2014-02-10, 21:34
I ditt första inlägga hänvisas till två olika studier fast titeln på ena studien är fel. Länken i mitt inlägg här ovan går till den faktiska studien med rätt titel. Vi mätte de molekylära signalerna (mTOR etc) som anses styra muskeltillväxten i samband med styrketräning. Vi såg ingen negativ effekt av att kombinera styrketräning med cyckling jämfört med att enbart träna styrketräning.


Fast det som jag är intresserad av är det där med att cykla 6h innan ett benpass för att fördubbla volymökningen på låren. Stämmer det att ni mätte en fördubbling av volymökningen på musklerna?

BobaFett
2014-02-10, 21:36
Om jag som cykelnybörjare ska sätta mig sex timmar innan ett benpass. Hur ska jag lägga upp cykelpasset? Tid? "Motstånd" på motionscykeln?

Tror att du ska ha bra flås i 40 minuter och sen öka belastningen och spurta de sista 5 minuterna.

Frågan är om det räcker med 15 min fast med kanske lite mer belastning.

King Grub
2014-02-10, 21:39
Fast det som jag är intresserad av är det där med att cykla 6h innan ett benpass för att fördubbla volymökningen på låren.

Hehe, det kan du glömma. Du får inte större lår av att lägga till cykling till styrketräningen. Träna kondition för andra hälsoeffekter, inte för hypertrofi.

BobaFett
2014-02-10, 21:55
Hehe, det kan du glömma. Du får inte större lår av att lägga till cykling till styrketräningen. Träna kondition för andra hälsoeffekter, inte för hypertrofi.

Har jag feltolkat min länk då?

Cykling 6 timmar innan styrketräning ger större muskeltillväxt i benen

Isometrisk styrka och maximal kraftutveckling var likvärdig för båda benen före och efter. Tvärsnittsytan ökade dock nästan dubbelt så mycket i benen som både cycklade och styrketränade (14% jämfört med 8% i quadriceps femoris och 17% jämfört med 9% i vastus lateralis).

Det stod ju så i studien.

Edit: Det stod så på byggamusklersnabbt.se

King Grub
2014-02-10, 21:59
Har jag feltolkat min länk då?

Nej, bara verkligheten. :) Konditionsträning hämmar styrketräningens uppbyggande effekter. Det är väldokumenterat sedan årtionden, framförallt i praktiken bland idrottsmän, inte bara i en studie. Cykling mycket mindre påverkande än löpning, uppenbarligen.

Snubben
2014-02-10, 21:59
Äsch, kommer King Grub och förstör allt. Hade varit helt perfekt att klämma in i schemat istället för att göra om allt. :(

King Grub
2014-02-10, 22:03
Nejdå, studien säger så, men det betyder inte alltid att det är så.

BobaFett
2014-02-10, 22:31
Nejdå, studien säger så, men det betyder inte alltid att det är så.

Fast jag ser det som att cykling kan vara ett undantag.

Om du springer så blir du trött i lungorna först. När du cyklar gör det ont i benen innan man blir andfådd. Broscience.

Eftersom de faktiskt mätte benen så har jag svårt att tro att det skulle vara fel.

Det enda det skullle kunna vara är att om en eller två personer i cykelgruppen råkade få mycket större ben p.g.a. sjuka gener, eller att testpersonerna var otränade soffpotatisar där deras ben även hade växt av typ promenad.

whalle
2014-02-11, 01:35
eller att testpersonerna var otränade soffpotatisar där deras ben även hade växt av typ promenad.

Troligtvis det här, fast inte just så extremt då. Även bodypump ger muskelmassa till en viss gräns :)

BobaFett
2014-02-11, 14:13
Det som talar emot studien är att deras lårmuskler ökade 14-17% jämfört med 8-9%. Verkar vara väldigt stora ökningar på 5 veckor. D.v.s. förmodligen nybörjare alternativt discobyggare.

Ska försöka återskapa denna studie. Ska precis dra iväg och cykla med ett ben (det ena är 1 cm mindre) och göra detta i 5 veckor.

Återkommer med resultat.

BobaFett
2014-02-11, 16:58
Ok, sket i att köra endast ett ben :p

Jag satsade på att köra 15 minuter så hårt jag kunde (belastning, inte hur snabbt man trampar).

Efter att ha provat detta så är jag 100% övertygad om att studien stämmer. Helvete vilken jävla pump. Mina ben höll på att explodera. Smärta!

Jag blev knappt andfådd men satan vad ont det gjorde i benen.

Slartibartfast
2014-09-15, 14:30
Om man vill träna fyra pass i veckan, en kombination av styrka och kondition, är då detta ett vettigt upplägg tror ni (2-1-2):

Dag1: Tung benträning
Dag2: Lätt överkropp + cykling 15-30 min

Vila

Dag4: Lätt benträning + cykling 15-30 min
Dag5: Tung överkropp

Fördelarna är bra frekvens på alla delar, nackdelarna är förståss styrka och kondis i samma pass. Min huvudsakliga målsättning är mera massa på benen. Överkroppen kvittar ganska mycket.