handdator

Visa fullständig version : Sjukt kaloriunderskott, konsekvenser?


LIFT
2014-01-15, 22:24
Antar att det inte spelar nå vidare roll för en dag. Men fick nästan en chock när jag räknade ut vad jag ätit idag till skillnad från vad jag gjort av med.

Promenad på totalt cirka 10 km, som jag vet är runt 600 kcal (enligt RunKeeper, som jag använt sjukt många gånger denna sträcka, och litar på att siffran är runtomkring där).

Men sedan har jag praktiserat på en stor matvarubutik och promenerat en hel del, lyftit kartonger och allt möjligt i cirka 8-9 timmar i sträck (benen är helt trötta nu på kvällen). Osäker vad detta förbränt, men jag räknade med cirka 1000 kcal, är det överdrivet eller är det något sådant på detta?


Till detta har jag nästan bara ätit kvarg, fisk, grönsaker och ett par ägg. Samt glass mot kvällen.

Av vad jag allt räknade ut lega jag på runt 2700 kcal underskott. Kom nästan som en chock då jag inte precis varit så hungrig idag.

Nu tar jag mig en 45g jordnötter, 1 ägg och 3 DL mjölk för att hoppas så det inte är så högt, om jag nu inte överskattat kcal förbrukningen på praktiken.


I alla fall så undrar jag lite på konsekvensen vid sjukt kaloriunderskott, och om vad som räknas sjukt?
Osäker om runt 2700 kcal är sjukt eller inte.

Mina mått är 182 cm på längden, 75 kg på vikten och gissningsvis runt 18% kroppsfett nu. Dvs inte så mycket muskler.

Antar att en enda dag inte spelar så stor roll, men vad händer om detta skulle ske i en lång sträcka av tid?

Läste någonstans på forumet att man kan räkna in hur mycket fett man kan förbränna varje dag, som jag har för mig var runt 1000 kcal för mig per dag. Vad förbränns vid överstigning? organ eller muskler eller vad?

Gpajpen
2014-01-15, 22:32
Bara för att klargöra: Du har haft en uppskattad förbränning på säg 5k och du har ätit i det fallet 2,2k, dvs ett underskott på 2,7k ?

LIFT
2014-01-15, 23:01
Bara för att klargöra: Du har haft en uppskattad förbränning på säg 5k och du har ätit i det fallet 2,2k, dvs ett underskott på 2,7k ?

Min BMR var räknad på runt 1800 kcal eller liknande. Hade ätit runt 1400 kcal tills nu på kvällen. Hade även standard TDEE inräknat i myfitnesspal på 1.2 som jag har för mig hamnade på cirka 2200 kcal.
Nu på slutet av dagen har jag iallafall ätit cirka 2000 kcal idag.

Reaper123
2014-01-16, 09:13
Som svar på en av dina frågor.

Varje kilo fett kan frisätta cirka 70 kcal per dygn, så med 10 kg fett på kroppen är ett underskott på 700 kcal ett "teoretiskt max" om man inte vill riskera att tappa (onödig) muskelmassa.

Denna siffra är ej huggen i sten och finns många fler parametrar som kan ha betydelse.

cero
2014-01-18, 08:29
Vad förbränns vid överstigning? organ eller muskler eller vad?

Muskler ryker, och du riskerar trötthet.

0.5-1 KG per vecka tycker jag är lagom att gå ned.

Min BMR var räknad på runt 1800 kcal eller liknande. Hade ätit runt 1400 kcal tills nu på kvällen. Hade även standard TDEE inräknat i myfitnesspal på 1.2 som jag har för mig hamnade på cirka 2200 kcal.
Nu på slutet av dagen har jag iallafall ätit cirka 2000 kcal idag.

Du tänker fel om underskottet.

Ett underskott på 2700 kcal är om man behöver 5000 kcal per dag men endast äter 2300 kcal, som Gpajpen skrev.

Vad menar du exakt?