handdator

Visa fullständig version : Formtopp --> krasch?


dream_theater_
2014-01-15, 22:07
Hej!

I höstas började nog min gymkarriärs snabbaste utveckling, förutom första halvåret kanske. Vikterna ökade vecka till vecka, och jag kände mig verkligen stark. Pigg i kroppen och fylld av vällusta. PB på PB så att säga.

Sen kom jul. En veckas förkylning plus en vecka utomlands. Nu är jag superklen och ont överallt. Inget tryck över huvud taget.

Vad i helvete? Vad har ni gjort när ni har fått en formkrasch?

the_matsson
2014-01-15, 22:11
Vad i helvete? Vad har ni gjort när ni har fått en formkrasch?

Oftast varit i bra form, strax innan.

Formen är som en sinuskurva, men svagt uppåtlutande.

Victuhh
2014-01-15, 22:27
Det går upp och det går ner, så är det.

Erik_Hellström
2014-01-16, 00:47
Periodiserar träningen. Efter 8år+ på gymmet kan jag sällan öka linjärt med ett upplägg mer än 3-4v. Har därför valt ut en arsenal av upplägg som jag märkt att jag svarar bra på, och går in med inställningen inför varje nytt block att köra på sålänge progressionen finns där.
Ett axplock av olika bra, fungerande modeller har jag satt ihop från bla: SL 5x5, Wendlers 531, Doug Youngs toppningsmodell, German volume training (10x10) och MM2K.

Det jag alltid kan luta mig tillbaka mot, som jag lärt mig att hatälska; om inget annat funkar för stunden, och motivationen tryter = dags för GVT 10x10. Efter tio blodfyllda set baserat på omkring 60% av 1RM kan man inget annat än att få kontakt, självförtroende och välbelåtenhet. Håll sedan progression med det upplägget 3pass till (I dare you...) och du kommer vara redo för tunga vikter igen.

Lycka till!

dream_theater_
2014-01-17, 16:13
Periodiserar träningen. Efter 8år+ på gymmet kan jag sällan öka linjärt med ett upplägg mer än 3-4v. Har därför valt ut en arsenal av upplägg som jag märkt att jag svarar bra på, och går in med inställningen inför varje nytt block att köra på sålänge progressionen finns där.
Ett axplock av olika bra, fungerande modeller har jag satt ihop från bla: SL 5x5, Wendlers 531, Doug Youngs toppningsmodell, German volume training (10x10) och MM2K.

Det jag alltid kan luta mig tillbaka mot, som jag lärt mig att hatälska; om inget annat funkar för stunden, och motivationen tryter = dags för GVT 10x10. Efter tio blodfyllda set baserat på omkring 60% av 1RM kan man inget annat än att få kontakt, självförtroende och välbelåtenhet. Håll sedan progression med det upplägget 3pass till (I dare you...) och du kommer vara redo för tunga vikter igen.

Lycka till!


I kort drag verkar det som att du alltså sänker vikterna men höjer volymen? Det kanske vore något att prova. GVT verkar ju rätt blodigt, men höja självförtroendet när man sänker vikterna..?