handdator

Visa fullständig version : Få bort stanken från shakern.


100
2014-01-15, 18:16
Hej!

Jag tror det har hänt alla att stanken från shakern vägrar gå bort.
Jag experimenterade lite och fann ett stt att få bort stanken. :)

1: Diska shakern, noggrant.
2: Fyll shakern med varmvatten från kranen.
3: Häll i lite diskmedel.
4: Skaka om shakern.
5: Lägg shakern med det varma vattnet och diskmedlet i kylen under natten. Ha locket på.

perrej
2014-01-15, 18:44
Tack, detta ska provas. :)

100
2014-01-15, 18:49
Tack, detta ska provas. :)

Återkom gärna med resultatet. :)

LIFT
2014-01-15, 19:02
Nice :) ska komma ihåg att testa det där om det skulle hända igen.
För något år sedan hade jag en shaker som jag glömt rester av mjölk+proteinpulver i 2 dagar eller så. Var sjukt svårt att få bort det minns jag. Provade ättiksprit och det blev nästan bara värre då.

Simonbaws
2014-01-15, 19:03
släng in en citron och in i frysen

100
2014-01-15, 19:04
Nice :) ska komma ihåg att testa det där om det skulle hända igen.
För något år sedan hade jag en shaker som jag glömt rester av mjölk+proteinpulver i 2 dagar eller så. Var sjukt svårt att få bort det minns jag. Provade ättiksprit och det blev nästan bara värre då.

Har varit med om liknande! Otroligt jobbigt!

100
2014-01-15, 19:05
släng in en citron och in i frysen

Har du testat detta?

Simonbaws
2014-01-15, 19:10
Har du testat detta?

yes, även ättiksprit funkar

100
2014-01-15, 19:14
yes, även ättiksprit funkar

Användaren högre upp tyckte ättiksprit inte funkade.

MtotheM
2014-01-15, 19:35
Användaren högre upp tyckte ättiksprit inte funkade.

Funkade verkligen för mig när min shaker luktade skit. Hällde då i lite varmvatten, ättiskprit och diskmedel, skakade om och lät stå över natten.

GulligaGurkan
2014-01-15, 19:38
Ättiksprit funkerade för mig med! Bara i med varmvatten och ättika, kanske lite diskmedel och sen veva runt med en diskborste i fem minuter.

Bubblan84
2014-01-15, 19:39
Har fått kasta bort shakers många gånger pga hemsk odör, ska testa det här när det händer nästa gång :)

Pepz
2014-01-15, 19:44
varför ställa i kylen? låt det stå framme


annars funkar diskmaskin eller kokande vatten+diskmedel som får stå ett tag

LillisJ
2014-01-15, 20:25
Brukar diska den och slänga in den i frysen. Det gör susen, utan diskmedel, citron eller liknande.

Gober
2014-01-15, 20:41
yes, även ättiksprit funkar

Användaren högre upp tyckte ättiksprit inte funkade.

Funkade verkligen för mig när min shaker luktade skit. Hällde då i lite varmvatten, ättiskprit och diskmedel, skakade om och lät stå över natten.

Japp, funkar fint, ättikssprit, diskmedel, varmt vatten, fyll shakern och låt stå. Billiga shakers man får gratis slänger jag dock om de är äckliga. Men de lite dyrare varianterna vill man ju gärna ha ett tag.

lottagu
2014-01-15, 21:16
Diskar dom i diskmaskinen efter varje gång och har aldrig känt någon konstig lukt.

Victuhh
2014-01-15, 21:17
Brukar kasta in mina ett tag i frysen efter några gånger, även om man är duktig och diskar dom efter användning luktar dom förr eller senare whey/aminosyror och då är det mycket äckligare att dricka vatten ur dom på gymmet :D

lottagu
2014-01-15, 21:25
Brukar kasta in mina ett tag i frysen efter några gånger, även om man är duktig och diskar dom efter användning luktar dom förr eller senare whey/aminosyror och då är det mycket äckligare att dricka vatten ur dom på gymmet :D

Aminosyror har väl en tendens att suga in i plasten (färgar den) så då kan de nog bli lite äckligt lukt till slut. Jag dricker aldrig aminosyror ur shaker utan har de i vattenflaskan och den diskar jag också i maskin, men kastar dom med jämna mellanrum så dom hinner väl aldrig börja lukta ;)

100
2014-01-15, 21:45
varför ställa i kylen? låt det stå framme


annars funkar diskmaskin eller kokande vatten+diskmedel som får stå ett tag
La den i kylen första gången, och det funkade. Så varför ändra ett vinnande koncept?

Brukar diska den och slänga in den i frysen. Det gör susen, utan diskmedel, citron eller liknande.
Det kanske är kylan som får bort stanken?

Diskar dom i diskmaskinen efter varje gång och har aldrig känt någon konstig lukt.
Men det är när du glömmer diska shakern, som den börjar lukta.

MtotheM
2014-01-16, 01:00
Det kanske är kylan som får bort stanken?

Ja förmodligen så dör bakterierna av kylan.

role
2014-01-16, 11:21
Har inte testat med kyla men bakterier dör inte av kyla, det sker ingen tillväxt men heller ingen avdödning. Att det luktar så äckligt beror på proteinet som luktar när det bryts ner, det luktar mycket värre än kolhydrater, påminner om ren skit. Såg på vetenskapens värld för ett tag sen där dom testat att låta mat ligga framme i rumstemperatur i 2 månader. Det som luktade värst var förpackade hamburgare, pga av proteinet. Finns ett klipp här: http://www.svtplay.se/klipp/1131668/forruttnelsen-studerad

Ola Wallengren
2014-01-16, 11:24
Kaustiksoda och en skvätt vatten. Färdigt på ett par minuter. Akta fingrarna.

Ungkarlsliv
2014-01-16, 11:32
Tycker man får en shaker på köpet varje gång man beställer från någon butik så använder en shaker tills att jag får en ny sen slänger jag den gamla. Konsumtionssamhälle ftw.

role
2014-01-16, 11:37
Ett annat enkelt tips är att helt enkelt skölja ur shakern efter varje gång och se till att det inte blir något vatten kvar, sen kan man diska den mer noggrant senare.

lottagu
2014-01-16, 15:31
Men det är när du glömmer diska shakern, som den börjar lukta.

Men de kan man ju inte göra :nono: ;)

Skölja ur med kallt vatten när man kommer hem och sen diska senare i maskin samma dag, då slipper man dålig lukt.

HMS Laestander
2014-01-19, 01:37
Är jag ensam om att aldrig någonsin upplevt shakerstank? Dricker vassle ur min shaker varje dag och dricker 95% av allt mitt vatten ur exakt samma shaker. Diskar någon gång varannan, var tredje dag. Aldrig något problem. Kan ha druckit Vassle innan jag gått och lagt mig, vaknar, tar fram min shaker. Inga problem.

Simonbaws
2014-01-19, 01:47
Är jag ensam om att aldrig någonsin upplevt shakerstank? Dricker vassle ur min shaker varje dag och dricker 95% av allt mitt vatten ur exakt samma shaker. Diskar någon gång varannan, var tredje dag. Aldrig något problem. Kan ha druckit Vassle innan jag gått och lagt mig, vaknar, tar fram min shaker. Inga problem.

testa att låta den ligga kvar i gymväskan ett par dagar efter du druckit vassle

Dawiddd
2014-01-19, 02:15
Sköljer endast ur min shaker efter varje pass, luktar ingenting alls :)