handdator

Visa fullständig version : BCAA vattenlöslighet


Nephelite
2014-01-15, 17:24
Yo my homeboyz

BCAA

De grenade aminosyrorna är ju kända för att vara hydrofoba.

Sitter med en burk UN BCAA som jag nyss blandat ut och ser till mitt kemiska nöje att fan visst flyter det upp på ytan och har sig, BCAA i sig självt lär väl inte vilja blanda sig med vatten?


- min fråga - Vad är det rent kemiskt som gör att olika BCAA-er får bättre vattenlöslighet? vad är det för ämnen, eller kapar man delar dem?

:)

cancion
2014-01-15, 17:59
Inget svar på din fråga, men lösligheten skiljer sig starkt beroende på vilket märke du köper. Så skulle inte säga att det är aminosyror per se som orskar "skummet"

USPlabs Modern BCAA "skummar" förbannat, men löser upp sig om man låter den skakade shakern stå 5 minuter, medan Scivations Xtend inte skummar alls.

Sverker
2014-01-15, 18:09
Yo my homeboyz

BCAA

De grenade aminosyrorna är ju kända för att vara hydrofoba.

Sitter med en burk UN BCAA som jag nyss blandat ut och ser till mitt kemiska nöje att fan visst flyter det upp på ytan och har sig, BCAA i sig självt lär väl inte vilja blanda sig med vatten?


- min fråga - Vad är det rent kemiskt som gör att olika BCAA-er får bättre vattenlöslighet? vad är det för ämnen, eller kapar man delar dem?

:)

Vet inte hur aminosyrorna ligger som salt i tillskotten.

Normalt gör man salter med saltsyra, som exempel Leucin HCl. Detta för att aminosyran ska vara stabil och inte falla sönder ( lukta kattpiss ).
Genom att styra med olika laddningar på aminosyran och med olika motjoner blir de olika vattenlösliga. Tillsatser av olika emulgatorer kan säkert öka vattenlösligheten också.