handdator

Visa fullständig version : Var köper man träningsmaskiner?


Beemer
2004-03-14, 13:46
Hej,

Vi ska bygga om gymet på jobbet och jag är ansvarig för inköp av ny utrustning. Det gäller både styrketräningsmaskiner, hantlar/skivstänger och vissa cardio-maskiner.

1. Är det någon som vet var man köper styrketräningsmaskiner till rimliga priser?
2. Finns det något märke som rekommenderas? Finns det något märke som ni inte skulle rekommendera?

Tack för hjälpen,
Renée

Allan
2004-03-14, 13:48
Finns länkar till utrustning i länktråden i Allmänt

allan

lauria
2004-03-14, 13:57
Nordic gym är ju ett bra märke!!








//Tobbe

J.Saarela
2004-03-14, 15:02
Originally posted by lauria
Nordic gym är ju ett bra märke!!








//Tobbe




Det har du väldigt rätt i,helt suveräna maskiner

Jorgen
2004-03-14, 15:14
Originally posted by Beemer
Hej,
Vi ska bygga om gymet på jobbet och jag är ansvarig för inköp av ny utrustning. Det gäller både styrketräningsmaskiner, hantlar/skivstänger och vissa cardio-maskiner.
1. Är det någon som vet var man köper styrketräningsmaskiner till rimliga priser?
2. Finns det något märke som rekommenderas? Finns det något märke som ni inte skulle rekommendera?
Tack för hjälpen,
Renée
När det gäller gymmaskiner så är det bättre att slanta upp och få kvalitetsmaskiner än att snåla och köpa många värdelösa dito, dom dåliga kommer inte att användas ändå. Märken som är bra, Nordic Gym, Nordic Gym, Nordic Gym, Hammer Strength. Märken som jag inte skulle köpa, Panatta, Technogym och allt annat som inte är Nordic eller Hammer. Hantlar skulle jag rekomendera Alex, i mitt tycke väldigt välgjorda, när det kommer till skivstänger och vikter så är ju Eliko ledande. Har ni inga högre krav så går det lika bra med (urk) Casall tex, när det kommer till stänger, hantlar och vikter. När det gäller kondismaskiner så skulle jag slå ett slag för en (eller två) roddmaskin, jäkligt roligt är det.
Kolozzeum har en alldeles egen Nordicförsäljare nämligen Arne Persson. Slå honom ett PM eller skicka en signal.

//Jörgen

FUn-tex SSwinger
2004-03-14, 15:26
Diggar cybex och hammerstrength starkt.

kilen
2004-03-14, 15:51
Vem skall träna: Gunnar o Agda på ekonomin eller du och Svenne truckbiceps??

Technogym är perfekt för nybörjare och 40+ även så Hemsols Wellfit. Till dig Svenne truck så blir Hammer, Nordic, eller Gymleco bra..

Kolla in deras hemsidor Alm o careplan har mkt beg. Hemsol är bra på beg oxå. Svensk fitness har jag oxå bra erfarenhet av.

Frantic
2004-03-14, 16:15
Originally posted by Jorgen


Slå honom ett PM eller skicka en signal.

//Jörgen

Förlåt men jag var tvungen :laugh:

z_bumbi
2004-03-14, 17:01
Originally posted by kilen
Technogym är perfekt för nybörjare och 40+ även så Hemsols Wellfit.

Ska de ha sämre maskiner? Vissa av technogyms grejer är ju rent ut sagt hemska t ex.

kilen
2004-03-14, 17:21
De är ofta lätta att träna i för ej så vana motionärer och är faktiskt ergonomiskt riktiga för "svensson"

Utformningen av deras line faktiskt inte ett utlopp av kreativ känsla, utan ett resultat av marknadsundersökning.

Färg o form är väldigt viktigt för att "svensson! skall komma tillbaka till gymet, så om det är vitkigt så är det ett bra val. Vill man ha maskiner som är sköna o bra för tung träning så är hammer ett bättre val.

kilen
2004-03-14, 17:22
Själv köpte jag 20 Dynaforce av Hemsol -02 och de är mycket bra..

z_bumbi
2004-03-14, 17:29
Originally posted by kilen
De är ofta lätta att träna i för ej så vana motionärer och är faktiskt ergonomiskt riktiga för "svensson"

Utformningen av deras line faktiskt inte ett utlopp av kreativ känsla, utan ett resultat av marknadsundersökning.

Det är väl ingen skillnad på de maskinerna vad gäller hur lätta de är att träna i och andra magasinsbaserade?

Det jag stör mig mest på är att de är anpassade för folk under 1,80, jag är nu bara pyttelite längre än så men jag kan inte sträcka ut och få full rörelse i många av de maskinerna från technogym som jag har testat.

Beemer
2004-03-14, 17:55
Tack för alla svar!

Det är ju som sagt alla typer av personer som kommer utnyttja gymet. Från Agda på ekonomi som vill köra väldigt lätt (typ latsdrag på 5kg) för att '"få igång cirkulationen o inte vill bygga musker och kör därför 25 reps"...eehh. Sen finns det endel som jag då, som är grymt vältränade o har rätt teknik.. också vissa riktiga pseudo-byggare utan teknik....hehe.

Det kommer bli en utmaning att hitta maskiner som passar hela spannet och som har ett viktmagasin som funkar för alla.

Men som sagt hellre maskiner med kvalité, för de vi har nu skulle jag aldrig använda, de gör med skada än nytta. Själv kör jag bara fria vilkter.
:hbang:

Renée

z_bumbi
2004-03-14, 18:18
Beemer: Åk runt till gym i närheten och prova hur olika maskiner känns under ett träningspass, ring och kolla med återförsäljarna av de märken du är intresserad så får du nog reda på var de finns.

Ring även de återförsäljare som du inte är intresserad av om du vill testa runt ännu mer. :)

Arne Persson
2004-03-14, 18:40
Originally posted by Beemer
Hej,

Vi ska bygga om gymet på jobbet och jag är ansvarig för inköp av ny utrustning. Det gäller både styrketräningsmaskiner, hantlar/skivstänger och vissa cardio-maskiner.

1. Är det någon som vet var man köper styrketräningsmaskiner till rimliga priser?
2. Finns det något märke som rekommenderas? Finns det något märke som ni inte skulle rekommendera?

Tack för hjälpen,
Renée

Du får gärna PM mig så skall jag hjälpa dig att fixa ett riktigt bra gym. Jobbar med Nordic Gym!

kilen
2004-03-14, 22:54
Originally posted by z_bumbi


Det är väl ingen skillnad på de maskinerna vad gäller hur lätta de är att träna i och andra magasinsbaserade?
.


En nybörjare har inte dina problem..
För dem gäller att de är lättare att förstå.

En liten detalj är att ju fler trissor desto lättare att dra per kilo..

z_bumbi
2004-03-14, 23:28
kilen: Om inte jag på beskedliga 1,80 kan träna i en maskin, hur funkar det då när någon som är 1,90 eller 2 meter ska träna. Spelar ju ingen roll om det är en nybörjare det är väl lika illa i alla fall?
Man lär väl inte ut att man inte ska köra fulla rörelser bara för att maskinerna inte pallar med det?

Arnesson
2004-03-15, 13:04
Köp inte Technogym!, Mitt förra gym hade sådana masikner, och dom är absolut Inte gjorda för människor! :insane:

På mitt nuvarande gym har de Nordic maskiner, mycket mycket bättre!

Dom kanske inte är lika vackra som Technogym, men man ska ju fan träna i dem =)

kilen
2004-03-15, 21:21
När kunderna för välja så vinner tyvärr tecnogym. Många matcher eftersom 82% av kunderna är kvinnor och snittlängden är 167 så vem bryr sig att nån byggarwannabe inte får plats..

OBS jag pratar bara om vad som blir flest besök i gymet inte vad som ÄR bäst för träning.

Glöm inte att skilja på vad folk i gemen vill ha, och vad vi vill ha!

Allan
2004-03-15, 21:25
Bara Nordic kunde sluta med den där pundiga sprinten...(hukar mig för Arne) - jag kan bara inte förlika mig med den,

allan

Arne Persson
2004-03-15, 22:22
Originally posted by Allan
Bara Nordic kunde sluta med den där pundiga sprinten...(hukar mig för Arne) - jag kan bara inte förlika mig med den,

allan

Tänker du på viktmagasingaffeln? Vad är det för fel på den? Den håller sig på¨plats och far inte runt på gymmet som oftast "normala" sprintar brukar göra.

Allan
2004-03-15, 22:29
Har aldrig tappat en sprint och aldrig sett nån som gjort det. Däremot är det ett helvete när man vill strippa maskinen snabbt. Och inte kan man hänga ytterligare vikter på....;)


allan

Arne Persson
2004-03-15, 23:01
Originally posted by Allan
Har aldrig tappat en sprint och aldrig sett nån som gjort det. Däremot är det ett helvete när man vill strippa maskinen snabbt. Och inte kan man hänga ytterligare vikter på....;)


allan

Jodå det går att hänga på gaffen vikter. Annars brukar jag lägga hantlar ovanpå.