handdator

Visa fullständig version : Vad tycker du generellt om cirkusar och djurparker?


Exdiaq
2014-01-15, 13:26
Vissa bättre, vissa sämre. Men generellt, vad tycker du?

Kunde inte komma på en vettig frågeställning med vettiga svarsalternativ så struntade i att inkludera en omröstning.

Juxta
2014-01-15, 13:28
Skit.

Frantic
2014-01-15, 13:30
Skit.

+ oändligt. Självklart finns det undantag men generellt är det skit.

4623
2014-01-15, 13:31
Inget som roar mig.

awesomooo
2014-01-15, 13:33
Kolmården kan vara trevligt men cirkusar är ju så kefft så det finns inte.

Captainwide
2014-01-15, 13:47
Älskar djurparker! :D Men hatar tanken av att de stackars djuren inte har något där att göra egentligen.. hade hellre velat att de skulle vara fria.

Exdiaq
2014-01-15, 13:47
Bred frågeställning där allt från underhållningsvärdet till ens inställning till hur djur behandlas/bör behandlas kan tas upp.

För mig har jag svårt att se nöjet i det hela p.g.a. hur djuren lever. Men finns säkert många djurparker som gett djur en andra chans då de av olika anledningar inte skulle överlevt ute i det vilda annars.

Juxta
2014-01-15, 13:58
Finns många filmer som tar upp hur illa djuren mår och behandlas. Ett typiskt beteende jag såg för många år sen på film är hur elefanter gungar fram och tillbaka. Många djur verkar dela detta beteende.

60nN_uwcvGA

Red Apple
2014-01-15, 14:03
Stäng skiten. Kan vara kul att titta på men det är inte schysst mot djuren för fem öre (i 99% av fallen).

Tomten
2014-01-15, 14:04
En djurpark är inte en cirkus. En cirkus är inte en djurpark.

Det är som att jämföra äpplen och päron.

Finns också gott om cirkusar som det inte finns djur i.

Förbjud cirkus soleil?

Det finns också (även om det är en stor minoritet) djurparker som jobbar aktivt med att hjälpa utrotningshotade djurarter.

Juxta
2014-01-15, 14:12
En djurpark är inte en cirkus. En cirkus är inte en djurpark.

Det är som att jämföra äpplen och päron.

Finns också gott om cirkusar som det inte finns djur i.

Förbjud cirkus soleil?

Det finns också (även om det är en stor minoritet) djurparker som jobbar aktivt med att hjälpa utrotningshotade djurarter.

Svårt att först att det är cirkusar med djur som diskuteras i tråden? Speciellt när Exdiag nämner djurparker i samma fråga.

eternallord
2014-01-15, 14:15
En djurpark är inte en cirkus. En cirkus är inte en djurpark.

Det är som att jämföra äpplen och päron.

Finns också gott om cirkusar som det inte finns djur i.

Förbjud cirkus soleil?

Är det så svårt att utifrån frågeställningen dra slutsatsen att TS syftar på cirkusar som har djur i sin show? Varför måste folk vara dryga rövhål bara för att man inte lägger till en 14 A4-sidor lång kontraktliknande disclaimer i slutet på varje inlägg där man förtydligar exakt under vilket detaljartade scenarion som frågeställningen ska appliceras? Jösses alltså...

Donner
2014-01-15, 14:21
Mådde dåligt under hela min vistelse på Köpenhamns djurpark. Vissa djur såg rent ut sagt ut att lida.

Exdiaq
2014-01-15, 14:24
En djurpark är inte en cirkus. En cirkus är inte en djurpark.

Det är som att jämföra äpplen och päron.

Finns också gott om cirkusar som det inte finns djur i.

Förbjud cirkus soleil?

Det finns också (även om det är en stor minoritet) djurparker som jobbar aktivt med att hjälpa utrotningshotade djurarter.

En djurpark kan erbjuda mycket mer som man faktiskt kan gilla, exempelvis tivoli och/eller vattenland.

En cirkus kan ha högst "ordinära" konster med djur som jag förmodar inte tar särskild skada av det hela. Exempelvis väldresserad häst som springer i olika mönster medan en person gör diverse konster på ryggen.

Djurparker kan stjälpa och de kan hjälpa djurarter och individer.

Funderade på att inkludera diverse turistfällor som exempelvis rida elefant i Thailand.

Av rent praktiska skäl gjorde jag detta till en väldigt öppen frågeställning.

Tomten
2014-01-15, 15:14
Det är en dålig frågeställning eftersom djurhållningen även på cirkusar och djurparker ser annorlunda ut. Det är i stor grad också skillnad på djurparker och cirkusar i olika länder. I många länder i Asien kan situationen vara rent bedrövlig medan den i Sverige är klart bättre.

Cirkusar med djur är förövrigt på väg att helt försvinna. Dels på grund av lagstiftning, dels på grund av ett minskat intresse från besökare.

Exdiaq
2014-01-15, 15:20
Det är en dålig frågeställning eftersom djurhållningen även på cirkusar och djurparker ser annorlunda ut. Det är i stor grad också skillnad på djurparker och cirkusar i olika länder. I många länder i Asien kan situationen vara rent bedrövlig medan den i Sverige är klart bättre.

Cirkusar med djur är förövrigt på väg att helt försvinna. Dels på grund av lagstiftning, dels på grund av ett minskat intresse från besökare.

Det menar du inte?

Därför är det upp till var och en att specificera vad åsikten gäller om man väljer att yttra sig.

awesomooo
2014-01-15, 15:32
Cirkusar förstår jag faktiskt inte än hur dom kan hålla på. Går det mycket folk på cirkus? Kan tycka synd om djuren på Kolmården också, speciellt delfinerna och hajarna som verkligen har det riktigt jävla trångt. Djurparken i San Diego är dock värst där späckhuggare bor i små bassänger. Gör ont att se ett djur se så sorgsen ut, dock vet man väl inte om dom riktigt är det men ser så ut.

Tänker bara på min katt hemma hos morsan och farsan som förmodligen snart kommer somna in, blir nästan lite tårögd nu efter så många år den har varit med :,(

Herr Oberst
2014-01-15, 15:49
Älskar djurparker. Känns helt fantastiskt att få komma så nära djur som man aldrig någonsin skulle fått se annars. Ger mig en helt annan förståelse och känsla till djuret.

z_bumbi
2014-01-15, 15:52
Det roligaste jag har gjort på en djurpark var att åka fyrhjuling och brottas med en ren men i övrigt så varierar upplevelsen något enormt mellan olika ställen.

Diomedea exulans
2014-01-15, 15:57
En snubbe jag träffade som jobbar på en djurpark berättade att han hatar djurparker och blir deprimerad av sitt jobb eftersom djuren far illa där, oavsett hur bra man tar hand om dem och försöker stimulera dem.

Ganska självklart egentligen. Ytan djuren har att röra sig på är löjligt mycket mindre än vad de hade haft i naturen.

Men samtidigt förstår jag att det inte är ett rimligt alternativ att göra inhägnader som är flera kilometer långa. Så jag tycker att man antingen borde stänga alla djurparker, eller ha dem som förvaringsplatser för utrotningshotade djur.

vvrab
2014-01-15, 16:33
Det är som med husdjur, finns bra och dåliga fall.