handdator

Visa fullständig version : Utfall vs. utfallsgång


decussatio
2014-01-15, 10:41
Vad föredrar du? Vad är fördelarna med det ena och det andra?

amini
2014-01-15, 10:50
jag gissar på att utfallsgång är mer "funktionell" men kan ha fel

svenbanan
2014-01-15, 10:56
Vad menar du med "utfall"?

Om utfall är att kliva bakåt och sedan kliva upp framåt så blir ju skillnaden mot utfallsgång inte så stor. Största skillnaden beror dock på hur långa steg man tar. Om knät är långt fram över foten (korta steg) blir det mer på quads än om man tar långa steg, då det tar mer på rumpan.

Om utfall är att kliva framåt och sedan kliva upp bakåt så blir det kanske lite annorlunda. Jag skulle dock tro att det inte blir nån större skillnad här heller.

Så svaret är alltså att det kvittar.

behnam
2014-01-15, 11:18
Om utfall är att kliva bakåt och sedan kliva upp framåt så blir ju skillnaden mot utfallsgång inte så stor. Största skillnaden beror dock på hur långa steg man tar. Om knät är långt fram över foten (korta steg) blir det mer på quads än om man tar långa steg, då det tar mer på rumpan.

Har inte det mer med djupet och göra ?

pezrulezhaakon
2014-01-15, 11:34
Gående utfall kräver mer stabilitet i höften, så det blir den största skillnaden. Även mer belastning på knäleden. Steglängd och hastighet spelar roll hur musklerna belastas. Gående utfall är en progression på stående

Loke
2014-01-15, 11:55
Utfallsteg framåt kräver mer explosivitet i rörelsen än utfallsteg bakåt och gående... Det tycker jag är viktigt.

cero
2014-01-15, 12:09
Kör vanliga utfall, behöver kunna lasta av vikterna snabbt om jag inte orkar lika många reps som beräknat.

Alltidxx
2014-01-15, 12:15
Avskyr utfall som pesten men älskar avsluta med utfallsgång när jag får tillfälle. Go figure. Det är för skrymmande på mina gym men ibland när man kör någon annanstans så finns det ibland en ledig aerobicshall och då har man gott om utrymme att klampa omkring. Det funkar bra med vikterna i hallen också för då är jag så trött ändå. De som är till för sådana där skivstångspass.

svenbanan
2014-01-16, 07:46
Har inte det mer med djupet och göra ?

Det kanske kan gå att trixa till nåt på det sättet också. Fast jag känner mig tveksam.

Har man 50 kg på stången och går ned med knät i marken, så tar det lite mer i quads och lite mindre i glutes om man låter knät komma fram över foten. Det blir ju lite som en OL böj då man tar korta steg.

Tar man istället ett längre steg, så att knät inte kommer så långt över foten, blir det ju istället lite mer som en SL böj, och det tar då lite mer på glutes och mindre på quads.

Dock tycker ju jag personligen att hela benen blir som överkokt spaghetti rätt snabbt, och att jag inte bryr mig ett skit om hur långa steg jag tar, eftersom jag tror skillnaden är marginell.

Men när jag försöker föreställa sig hur man kan öka eller minska belastningen mha djupet så kommer jag mer in på att man nog isåfall också måste ha tyngre stång. För ifall man gör ett grundare utfall för att det ska ta mer på quads, såblir det ju samtidigt kortare lyftväg. Så även ifall det procentuellt tar mer på quads så blir nog träningseffekten sämre.

Ska man få det att ta mer på glutes med nåt som liknar utfall så lär väl step ups vara en bra idé.