handdator

Visa fullständig version : lite feedback på schema


DieErste
2014-01-15, 09:44
hej

kör idag 4-1-4 med rpt på basövningarna och skulle vara tacksam för lite feedback på detta. börjat kollat lite på triphase av scivation men har inte förstått varför det läggs sån fokus på shrugs och vader(inget överdrivet kanske men att lägga 2 övningar shurgs när man kör 5-6st på hela passet känns mkt) :/

min RPT blir ungefär så här bestående av 5 arbetsset (Marklyft 4st)
RPT:
uppvärming
3-6rep @ max
4-7rep @ -5-10%
5-8rep @ -15-20%
6-9rep @ -25-30%
7-10rep@ -35-40%

Bröst/triceps

Bänk RPT
Hantelpress 6 x 5-8
viktade Dips 6 x 5-8 (viktade med minskad vikt 4-5 och kropssvikt på sista till nästan failure)

Liggande triceps Extension 6 x 6-9
triceps extensions i kabel 4 x 7-10 sista dropset

Rygg/biceps

Mark RPT
Chins 5 x 8 (försöker öka till att lägga på vikt)
stångrodd 5 x 6-9
latsdrag 6 x 6-9
kabelrodd 3 x 6-9

hantelcurl 6 x 6-9
arnold curl 4 x 8-10

discoövning 3 x ??

Axlar/ triceps

Militärpress RPT
hantelpress 6x5-8
Sidolyft 5x8-12

viktade Dips 6 x 6-9 (viktade med minskad vikt 4-5 och kropssvikt på sista till nästan failure)

Liggande triceps Extension 6 x 6-9
triceps extensions i kabel 4 x 7-10 sista dropset


Ben/Biceps
Knäböj RPT
Benpress 6 x 7-11
benspark 5 x 7-11

hantelcurl 6 x 6-9
arnold curl 4 x 8-10

discoövning 3 x ??


vila


så vad tror ni? tränar på balans/väldigt lätt överskott och vill i första hand bygga massa men känns ju som styrka och massa hänger ihop? är detta egentligen för hög volym/intensitet?

vet att man ska fråga sig själv det istället men det jag kan känna ibland är att man delar upp kroppen för mkt och att det kanske vore ide att köra hel/halvkropp istället?

är lite nojjig av mig vilket säkert redan märkts men om någon har något bra att tipsa om vore det tackasamt!

ps. har tränat i 2 år varav väldigt målinriktat 6-9månader och detta schema har jag följt sen sommaren typ.

PureWhey
2014-01-15, 09:51
Ökar du viktmässigt?

Skickat ifrån böjracket

DieErste
2014-01-15, 11:14
ja alltså vikterna på RPT övningarna ökar ju, främst marken men sen är militärpressen lite seg.
dom andra övningarna ökar jag i men inte så fort, Rodden tex. skulle jag nog kunna lasta på mer men känner att det börjat bli lite mkt ryck och det gäller även latsen så ska nog till och med sänka där lite.


vikten på vågen står still eller nåt Hekto upp/vecka just nu

edit: vilan ligger på ca 90 sek på isolations övningar och 120-180sek på rpt

DieErste
2014-01-15, 11:27
kan även tillägga att jag helst tränar iaf 4-5 dagar i veckan eller köra rullande schema som ger likvärdig frekvens.

har märkt att tricepsen inte alls flaskar så mkt längre sen jag la in triceps på axelpasset så att köra igenom hela kroppen mer frekvent vore ju inte fel heller? typ köra Helkropp 4 dagar i veckan med mkt basövningar eller nånting?

och jo jag vet att det är högst individuellt men ska man leta efter några konkreta svar nånstans känns det ju som här :)

DieErste
2014-01-15, 21:45
Kör vidare på detta nästa vecka med, blir Tyskland sen i 4 veckor så hinner väl ta en funderare under tiden ;)