handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater och vätskeretention?


Armed Dingo
2014-01-15, 02:04
Har påbörjat min viktnedgång och efter några dagar märker jag att, vad definierad jag blivit!

Nu vet jag att kolhydrater lagras som glykogen med vätska inuti musklerna och med mindre glykogen borde jag rimligen se mindre definierad ut eftersom muskelmassan minskar och inte tvärtom. Och vad jag vet så ökar inte kolhydraterna vätskan under huden så därför undrar jag hur det kommer sig att vätskaretentionen minskar när man drar ner på kolhydrater?

Min gissning var att i samband som kolhydraterna minskar så minskar man även på något som ofta går i hand i hand med carbs nämligen salt. Är det så det ligger till?

Albin Eriksson
2014-01-15, 02:44
Varje gram kolhydrat binder upp till fyra gram vätska.

Armed Dingo
2014-01-15, 02:48
Varje gram kolhydrat binder upp till fyra gram vätska.
.. i muskler eller under huden?

Albin Eriksson
2014-01-15, 02:57
.. i muskler eller under huden?

I muskulaturen, eller ja nu såg jag att man brukar säga 2.7g vätska per gram kolhydrat där. (fyra kanske var högt)

Bryggan
2014-01-15, 13:01
I muskulaturen, eller ja nu såg jag att man brukar säga 2.7g vätska per gram kolhydrat där. (fyra kanske var högt)
Så för varje 1 gram kolhydrat så ökar man 3,7 gram i vikt, vilket är ungefär 4 gram alltså?

raddum
2014-01-15, 13:02
Så för varje 1 gram kolhydrat så ökar man 3,7 gram i vikt, vilket är ungefär 4 gram alltså?

Om det lagras som glykogen

King Grub
2014-01-15, 13:11
Så för varje 1 gram kolhydrat så ökar man 3,7 gram i vikt, vilket är ungefär 4 gram alltså?

2.7 gram, inte 3.7.

Och det är inte alla kolhydrater man äter som lagras som glykogen.

Bryggan
2014-01-15, 13:22
2.7 gram, inte 3.7.

Och det är inte alla kolhydrater man äter som lagras som glykogen.Nej men det är inte heller allt socker som förbrukas direkt. Tänker vi oss en redan glukosmättad lever så kommer vi ganska nära 3,7 gram väl?

King Grub
2014-01-15, 13:23
1 gram glykogen binder 2.7 gram vatten.

Bryggan
2014-01-15, 13:26
1 gram glykogen binder 2.7 gram vatten.1 gram kolhydrat blir 1 gram glykogen, i en redan glukos-mättad organism.

King Grub
2014-01-15, 13:30
Ett dagligt intag på 500 till 600 g kolhydrat resulterar i glykogeninlagring upp till 80 till 100 mumol/g våt vikt.

Bryggan
2014-01-15, 13:52
Ett dagligt intag på 500 till 600 g kolhydrat resulterar i glykogeninlagring upp till 80 till 100 mumol/g våt vikt.
Det fetstilta är det mikromol eller millimol per gram? Förkortningarna är som följer: µmol/g eller mmol/g. Jag har aldrig sett mumol/g?

Har du en länk till ovan nämnda uttalande, det går inte att räkna på det skrivna.

Nebuchadnezzar
2014-01-15, 13:57
Det fetstilta är det mikromol eller millimol per gram? Förkortningarna är som följer: µmol/g eller mmol/g. Jag har aldrig sett mumol/g?

Vår vän µ heter just mu.

Bryggan
2014-01-15, 13:59
Vår vän µ heter just mu.Oki tack, aldrig sett dock.

Från wikipedia:
"Det betecknas med den grekiska bokstaven µ (my), och med bokstaven u om µ inte finns till förfogande"

Nebuchadnezzar
2014-01-15, 14:08
Från wikipedia:
"Det betecknas med den grekiska bokstaven µ (my), och med bokstaven u om µ inte finns till förfogande"

mumol är en vanlig beteckning i t.ex. vetenskaplig publicering.

Bossebäver
2014-01-15, 14:18
mumol är en vanlig beteckning i t.ex. vetenskaplig publicering.

Jag som inte heller visste vad mumol är för något trodde då att ordet blivit förväxlat med något mumintrolls avlägsna släkting eller kanske ärkefiende.

vad är mumol?

Bryggan
2014-01-15, 14:36
vad är mumol?Det är ett antal av något, i det här fallet 6,0221415 · 10^17 stycken närmare bestämt.

krubkungen
2014-01-15, 14:59
Varför finns det ett tak för hur mycket glykogen som kan lagras? Vad skulle hända om taket inte fanns?

Allmänt intresserad.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fredriiik
2014-01-15, 19:30
Varför finns det ett tak för hur mycket glykogen som kan lagras? Vad skulle hända om taket inte fanns?

Allmänt intresserad.


Sent from my iPhone using Tapatalk

vilken konstig fråga.
Om du kan fylla en låda med 3 liter vatten så går det ju inte ner något mer i den. Det rinner över om du tillför mer.

Taket finns och fettbildning sker när det är fullt. går inte att säga vad som skulle hända eller inte.

Sheogorath
2014-01-15, 19:36
För att återgå till TS fråga skulle jag säga att det är ett omedvetet minskat intag av salt när man går in i ett kostschema som gör att man tappar vätska under huden.

Armed Dingo
2014-01-16, 03:51
För att återgå till TS fråga skulle jag säga att det är ett omedvetet minskat intag av salt när man går in i ett kostschema som gör att man tappar vätska under huden.
Haha äntligen! Tack Sheo!

sigill
2014-01-16, 05:47
Tänk på att du ökar rejält i maginnehåll också om du överäter kolhydrater. Det ger också utslag på vågen.

Fredriiik
2014-01-16, 18:31
För att återgå till TS fråga skulle jag säga att det är ett omedvetet minskat intag av salt när man går in i ett kostschema som gör att man tappar vätska under huden.
Aldrig ändrat saltning av mat eller så. Hur mycket vatten binder salt i kroppen då?
Tänk på att du ökar rejält i maginnehåll också om du överäter kolhydrater. Det ger också utslag på vågen.

huh? Förklara gärna det där

sigill
2014-01-16, 19:38
huh? Förklara gärna det där

Mer avföring *kissass*... Fett och protein innehåller inga fibrer och upptaget är mer fullständigt också särskilt för fett. Sen så bildas det mycket bakterier i tarmarna för att spjälka kolhydraterna. Avföringen består till stor del av cellulosa, bakterier och vatten.

Bryggan
2014-01-16, 19:43
Avföringen består till stor del av cellulosa, bakterier och vatten.Och järnet gör avföringen brun. Så uttrycket "du ska inte tro att du är stålmannen bara för att du har rost i kalsongerna" är närmare verkligheten än man skulle kunna tro.
:)

Sheogorath
2014-01-16, 20:02
Aldrig ändrat saltning av mat eller så. Hur mycket vatten binder salt i kroppen då?


Jag pratar om oss som inte lever hela livet i en kaloriberäknad matlåda. Som i off-perioder kan tänka oss att i brist på annat ta en Dafgård till lunch, käkar ute ett par gånger i veckan, har ett ganska ojämnt kaloriintag från dag till dag osv. Det blir en väldigt skillnad i hur mycket vätska en sådan diet binder under huden jämfört med den strikta kostplan man (jag) följer under deff. Spelar ingen roll att jag tycker att jag saltar lika mycket som vanligt: jag får förmodligen inte i mig en bråkdel så mycket salt ändå.

Fredriiik
2014-01-16, 21:51
Jag pratar om oss som inte lever hela livet i en kaloriberäknad matlåda. Som i off-perioder kan tänka oss att i brist på annat ta en Dafgård till lunch, käkar ute ett par gånger i veckan, har ett ganska ojämnt kaloriintag från dag till dag osv. Det blir en väldigt skillnad i hur mycket vätska en sådan diet binder under huden jämfört med den strikta kostplan man (jag) följer under deff. Spelar ingen roll att jag tycker att jag saltar lika mycket som vanligt: jag får förmodligen inte i mig en bråkdel så mycket salt ändå.

okej, men har du koll på hur mycket säg 1 gram salt binder i kroppen då?

Kolisarna och glykogendepåer kan ju släppa bra mycket vätska, men salt kan släppa mer asså?

Sheogorath
2014-01-16, 22:48
okej, men har du koll på hur mycket säg 1 gram salt binder i kroppen då?

Kolisarna och glykogendepåer kan ju släppa bra mycket vätska, men salt kan släppa mer asså?

Nej, jag vet inte hur mycket vätska det rör sig om. Tråden handlar om varför man blir mer definierad snabbt när man börjar dieta och som TS skriver borde det inte handla om kolhydraterna eftersom den vätskan ligger inne i musklerna.

En annan sak jag kom på är att många ökar sitt proteinintag när det är deffdags. Det märks genom att man springer och kissar oftare eftersom all den extra kväven måste avges via njurarna när proteinet oxideras. Känns logiskt att den vätskan kan plockas av kroppen från underhuden via osmos.

Ungkarlsliv
2014-01-16, 22:55
Aldrig ändrat saltning av mat eller så. Hur mycket vatten binder salt i kroppen då?

Tror sällan det är kryddning som är problemet, det är nog snarare så att mycket halvfabrikat, charkvaror, bröd etc innehåller stora mängder salt.

z_bumbi
2014-01-17, 07:35
Aldrig ändrat saltning av mat eller så. Hur mycket vatten binder salt i kroppen då?

Ändrar du inget och äter mer så får du i dig mer salt (och det omvända när du äter mindre). Inte för att jag tror att det har så mycket med saken att göra då de som överäter maltodextrin också binder mer vätska.

Ristretto
2014-01-17, 11:32
okej, men har du koll på hur mycket säg 1 gram salt binder i kroppen då?

Kolisarna och glykogendepåer kan ju släppa bra mycket vätska, men salt kan släppa mer asså?

Det beror väl väldigt mycket på hur bra aldosteronnivåerna regleras? Dvs hur "bra" man är på att justera utsöndringen av natrium i njurarna.

Armed Dingo
2014-01-17, 12:56
Nej, jag vet inte hur mycket vätska det rör sig om. Tråden handlar om varför man blir mer definierad snabbt när man börjar dieta och som TS skriver borde det inte handla om kolhydraterna eftersom den vätskan ligger inne i musklerna.

En annan sak jag kom på är att många ökar sitt proteinintag när det är deffdags. Det märks genom att man springer och kissar oftare eftersom all den extra kväven måste avges via njurarna när proteinet oxideras. Känns logiskt att den vätskan kan plockas av kroppen från underhuden via osmos.
Känns som att du är den enda här inne som förstår mig!

Proteinintaget minskar faktiskt för mig lite grann, från runt 180- 190 under bulk till ca 170 under deff.

När jag går på balans igen ska jag ge upp att salta saker helt och hållet (utom pommes. Pommes är heligt) , får säkert i mig så det räcker ändå.

King Grub
2014-01-17, 13:29
http://ajcn.nutrition.org/content/21/11/1291.full.pdf