handdator

Visa fullständig version : Deff och kass metabolism, frågor.


Steelbeak
2014-01-15, 01:08
Hej,

Har nu gissat mig fram till att jag har legat på/ligger på för tok lite kalorier/dygn. Detta har resulterat i den inte allt för ovanliga "jag äter ingenting men går inte ner i vikt *gah!*".

I nuläget väger jag 100kg fördelat på 194cm och har i runda slängar fått i mig runt 1500-2000kcal om dagen. Ovanpå detta har jag tränat 4-5 dagar i veckan 60 till 120min åt gången. Styrketräning och konditionsträning. Och vågen rör sig inte ur fläcken. Detta har självklart blivit en ond cirkel då jag äter mindre och gymmar hårdare tills ja, nu börjar kroppen säga ifrån. Konstant trött, trycker kopiösa mängder koffein ovanpå min PWO bara för att orka med mina pass. För att sedan landa hemma i soffan och knappt orkar trycka på fjärrkontrollen resterande dagen.

Nu efter några kvällars läsande har jag då som sagt gissat mig fram till att boven i dramat nu är att jag äter för lite. Och på mina ätardagar (lördagar brukar bjuda på ett mål mat från valfritt snabbmatställe) roffar kroppen åt sig allt den kommer över i brist på annat.

Därav skulle jag vilja ha lite feedback angående om det låter som att jag är på rätt spår?

Tanken är nu att kicka igång metabolismen korrekt med att få mig nog med krubb så att jag orkar mer, bränner mer, och förlorar mer. Så ska lägga in ett mål till i mitt schema så jag hamnar på ca2250kcal om dagen och se vad som händer.

Nu till den jobbiga frågan; har förstått att jag kommer gå upp i vikt (förmodligen) medan metabolismen "stabiliserar sig" och vänjer sig vid den nya mängden kalorier samt att inte gå i svält-läge.

Undrar då hur länge detta pågår? Pratar vi dagar? Veckor? Månader? Är livrädd för att gå upp i vikt, men accepterar självfallet att detta kommer att ske. Vill bara att det ska gå rätt till så jag inte skenar iväg allt för mycket, allt för länge.

Mvh,
S

MysBerra
2014-01-15, 03:11
Hej,

Har nu gissat mig fram till att jag har legat på/ligger på för tok lite kalorier/dygn. Detta har resulterat i den inte allt för ovanliga "jag äter ingenting men går inte ner i vikt *gah!*".

I nuläget väger jag 100kg fördelat på 194cm och har i runda slängar fått i mig runt 1500-2000kcal om dagen. Ovanpå detta har jag tränat 4-5 dagar i veckan 60 till 120min åt gången. Styrketräning och konditionsträning. Och vågen rör sig inte ur fläcken. Detta har självklart blivit en ond cirkel då jag äter mindre och gymmar hårdare tills ja, nu börjar kroppen säga ifrån. Konstant trött, trycker kopiösa mängder koffein ovanpå min PWO bara för att orka med mina pass. För att sedan landa hemma i soffan och knappt orkar trycka på fjärrkontrollen resterande dagen.

Nu efter några kvällars läsande har jag då som sagt gissat mig fram till att boven i dramat nu är att jag äter för lite. Och på mina ätardagar (lördagar brukar bjuda på ett mål mat från valfritt snabbmatställe) roffar kroppen åt sig allt den kommer över i brist på annat.

Därav skulle jag vilja ha lite feedback angående om det låter som att jag är på rätt spår?

Tanken är nu att kicka igång metabolismen korrekt med att få mig nog med krubb så att jag orkar mer, bränner mer, och förlorar mer. Så ska lägga in ett mål till i mitt schema så jag hamnar på ca2250kcal om dagen och se vad som händer.

Nu till den jobbiga frågan; har förstått att jag kommer gå upp i vikt (förmodligen) medan metabolismen "stabiliserar sig" och vänjer sig vid den nya mängden kalorier samt att inte gå i svält-läge.

Undrar då hur länge detta pågår? Pratar vi dagar? Veckor? Månader? Är livrädd för att gå upp i vikt, men accepterar självfallet att detta kommer att ske. Vill bara att det ska gå rätt till så jag inte skenar iväg allt för mycket, allt för länge.

Mvh,
S

Gjorde samma resa "på riktigt" för första gången förra våren och tänkte snart ge mig på den igen. Du nämnde inget om hur länge du kört din diet? Är det några veckor eller två månader? Finns ju fina guider här på forumet där allt från basalmetabolism till livsmedel tas upp!

Jag personligen låg som lägst kring 2000 kcal per dag när jag körde förra gången, och det var inte mycket spelrum till övers varken när det gällde gympassen eller humöret i allmänhet. Förde bok över allt jag åt från dag till dag och lämnade inte mycket åt slumpen, och hade som du en dag i veckan då jag käkade lite mer fritt! Jag tror gott och väl att du kan lägga dig kring 2300 utan dåligt samvete. Ett lite lägre underskott under en längre tid behöver inte vara dumt det heller. Speciellt för skallen *flex*

Det finns ju tusen olika vägar att gå när det gäller att deffa, huvudsaken är väl att man hittar något som passar en själv...

Lose
2014-01-15, 10:03
När du ligger för lågt på kcal så är det precis som du säger, du rasar ner i soffan och gör ingenting (=låg förbränning) mot om du har ork att spontanaktivera dig som att minst zap:a lite mellan kanalerna ;) Se till att du får lite mer ork och livkvalitet så ska du nog se att det går lättare. Bättre att låta det ta lite längre tid.

Steelbeak
2014-01-15, 11:58
Enligt min BMR och TDEE ligger jag i nuläget i runda slänga på 3200kcal per dag, bara för att gå runt. Så ska försöka vandra upp till 2400kcal och se hur det blir när jag väl landar där.

Enligt läsning och videos på tuben är det inte rekommenderat att höja upp sig direkt till den nivån utan att höja 200-300kcal i veckan tills man når sin kvot. Detta för att undvika att lägga på sig allt man skalat av.

Så det kommer väl bli babysteps till 2400kcal. Tänkte börja med att dubbla mina shakes (2dl istället för 1dl whey). Det är iaf ca 300kcal och ca50g protein extra. Kan inte skada.

Mvh,
S

Kischen
2014-01-15, 12:21
Så det kommer väl bli babysteps till 2400kcal. Tänkte börja med att dubbla mina shakes (2dl istället för 1dl whey). Det är iaf ca 300kcal och ca50g protein extra. Kan inte skada.

Mvh,
S

Om du har dåligt med ork så känns det dumt att lägga dessa kalorier på annat än kolhydrater imo.

Steelbeak
2014-01-15, 12:29
Så då vore dubbla gröten jag käkar på morgonen (1dl havregrynsgröt upp till 2dl) ett lite bättre alternativ? Kickstarta kroppen det första man gör.

Steelbeak
2014-01-15, 17:48
Nu kan det ju vara placebo, men hittills har det varit som natt och dag med dubbla dosen gröt på morgonen. Ska inte ropa hej riktigt än, men det känns bra. Som att man är på rätt väg.

Doggeh
2014-01-15, 18:00
Dra ned på konditionsträningen och ta en "ätardag" efter ett pass styrketräning med högt kolhydratsintag & lågt med fett.

Akada
2014-01-15, 18:04
Hur gör du för att räkna kalorier (app, matvåg, höftar etc)?

Steelbeak
2014-01-15, 18:06
Just nu ser mitt träningsschema ut som följer:


Dag 1: Push-övningar 45-60min + 30min cardio.
Dag 2: Pull-övningar 45-60min + 30min carido.
Dag 3: Cardio 60min med en intensiv "ab-killer" (ca 20min) som avslut.
Dag 4: Push-övningar 45-60min + 30min cardio.
Dag 5: Pull-övningar 45-60min + 30min carido.
Dag 6: Cardio 60min med en intensiv "ab-killer" (ca 20min) som avslut.
Dag 7: Vilodag.


Har precis bytt till detta då jag ville fokusera mer på SuperSets och intensitet under styrkepassen för att hålla igång pulsen.

Mvh,
S

Steelbeak
2014-01-15, 18:10
Hur gör du för att räkna kalorier (app, matvåg, höftar etc)?

Våg för basvarorna, sen burkar jag addera en liten höftning av kalorier när jag har i "småsaker". Har t.ex en matsked socker i gröten på morgonen eller en skvätt hoi-sin sås tillsammans med min nötfärs, etc.

Har haft som vana att lägga till teoretiska kalorier ovanpå basvarorna istället för att runda neråt.

Mvh,
S

Erik_Hellström
2014-01-15, 18:15
En ökad mängd kolhydrater kan vara guld värt under långvarig kalorirestriktion.
40g maltodextrin i anslutning till träning, fördelat på 25-30g före och 10-15g efter är bland det bästa receptet jag har mot orkeslösa dagar och förhållandevis "billig" energi kcal-mässigt sett till det ökade driv man faktiskt får.

Att träningen går bra vid underskott är extra viktigt och där kommer mer kolhydrater hjälpa dig (speciellt när man kommer lågt i kroppsfett, med ökad insulinkänslighet så hela kroppen sväller upp som en tvättsvamp av 30g malto ;))

Commando1980
2014-01-15, 18:30
Enligt läsning och videos på tuben är det inte rekommenderat att höja upp sig direkt till den nivån utan att höja 200-300kcal i veckan tills man når sin kvot. Detta för att undvika att lägga på sig allt man skalat av.

S


Ja, vissa påstår det men det är felaktigt.

Steelbeak
2014-01-15, 18:31
Ja, vissa påstår det men det är felaktigt.

Utveckla gärna.

Mvh,
S

Commando1980
2014-01-15, 18:40
Förutsatt att du ligger på ett kalorieunderskott i båda lägena så kommer du inte lägga på dig fett. Vätska är en annan sak (t ex pga av högre kolhydratsintag). Med andra ord kan du lugnt direkt hoppa upp till 2400 från ditt nuvarande kalorieintag.

Detta säger jag utan att kommentera ditt upplägg i övrigt.

Steelbeak
2014-01-15, 19:34
Förutsatt att du ligger på ett kalorieunderskott i båda lägena så kommer du inte lägga på dig fett. Vätska är en annan sak (t ex pga av högre kolhydratsintag). Med andra ord kan du lugnt direkt hoppa upp till 2400 från ditt nuvarande kalorieintag.

Detta säger jag utan att kommentera ditt upplägg i övrigt.

Uppfattat, då blir nog inkörning av anledningen att vänja magen vid så mycket mat istället. Det vill säga volymmässigt och inte kaloriemässigt. Men det lär gå snabbare än lite grann varje vecka. Går nog att ordna med nån dags mellanrum.

Mvh,
S

Steelbeak
2014-01-15, 20:28
Hijackar min egen tråd med en fråga;

Är det så att man kissar mer än vanligt när man förlorar fett? Eller ja, har en tendens att göra det. Eller går all energi från fettet ut i cellerna som behöver dem?

Commando1980
2014-01-15, 20:53
Hijackar min egen tråd med en fråga;

Är det så att man kissar mer än vanligt när man förlorar fett? Eller ja, har en tendens att göra det. Eller går all energi från fettet ut i cellerna som behöver dem?

När man drar ner på kalorierna (inkl kolhydrater > glykogen, som binder vatten) så tenderar kroppen att släppa en del vätska vilket gör att du kissar mer.

Steelbeak
2014-01-15, 21:08
Jag dricker väldigt samma-samma i vätska varje dag. Men har märkt att vissa dagar kissar jag mycket mer än andra. Normalt är det väl 1-3 gånger från jag kommer hem på eftermiddagen tills jag går och lägger mig. Och vissa dagar springer jag verkligen 1 gång i timmen, minst. Tappar räkningen hur många gånger jag springer på muggen.

Nu gissar jag helt vilt här, men kan det vara så att de dagarna jag klämmer i mig mer än vanligt (kaloriemässigt, inte mer vätska per se) vågar kroppen släppa mer fett/vätska och därav kissar jag så mycket de dagarna?

Förlåt om det låter helt galet, men jag bara gissar och spyr ur mig frågor. Hah.

Mvh,
S

Commando1980
2014-01-15, 21:19
Nu gissar jag helt vilt här, men kan det vara så att de dagarna jag klämmer i mig mer än vanligt (kaloriemässigt, inte mer vätska per se) vågar kroppen släppa mer fett/vätska och därav kissar jag så mycket de dagarna?

Förlåt om det låter helt galet, men jag bara gissar och spyr ur mig frågor. Hah.

Mvh,
S

Vätskebalansen i kroppen är väldigt komplex. Kom ihåg att att du också får i dig vätska via maten.

Men det är inte ovanligt att kroppen under diet släpper på en del vätska när man höjer kalorieintaget (t ex via en kontrollerad så kallad 'refeed') efter att ha legat på kalorieminus i X dagar. Så nej, det du säger är inte galet.

Steelbeak
2014-01-15, 21:20
Tack för att du är så snabb och hjälpsam! :)

Mvh,
S

cero
2014-01-18, 10:06
"Minst en gång i timmen" låter dock som att blåsen är lite överaktiv. Tänk på att bara gå när du verkligen behöver det (utan att behöva springa i panik). Går man och tänker på det och hela tiden tömmer i onödan blir blåsan mer känslig.

Ramboline
2014-01-18, 10:21
Varför inte använda trappsteget tex 2500-2100-1800 och sen upp till 2500kcal igen.När du är nede på 1800 så har du fortfarande förbränning på 2500 cal om dagen

Gober
2014-01-18, 10:40
Varför inte använda trappsteget tex 2500-2100-1800 och sen upp till 2500kcal igen.När du är nede på 1800 så har du fortfarande förbränning på 2500 cal om dagen

Vad menar du här?

BobaFett
2014-01-18, 10:42
Äter man för lite så går man ner fortare, inte långsammare.

Går du inte ner så har du helt enkelt inte ett underskott.

Sen så är det vanligt att man inte går ner ett skit på två, tre veckor och sen går ner och så kan det avta igen o.s.v. Man går inte ner linjärt.

Hur mycket har du gått ner hittils på hur lång tid och hur snabbt förväntar du dig att gå ner?

Var försiktig med de där ätardagarna. Jag hade skitit i att ha ätardag och hållit mig på säg 2300 kcal konstant.

Skippa konditionsträningen, håll dig till högintensiv träning under deff. Finns "träningsexperter" (layne norton) som hävdar att konditionsträning på väldigt lite kcal kan sabba ämnesomsättningen. Vet inte om det stämmer, snarare att kroppen lär sig att utföra konditionsträningen på ett effektivare sätt och att det inte går åt så mycket energi.

Jag har personligen upplevt att när man i slutet på deffen lägger till 100 kcal i veckan för att komma upp i kcal-balans fortsätter att gå ner och det är då formen kommer. Viktnedgången ökar snarare alltså. Vet inte varför.

Gober
2014-01-18, 10:44
Har testat både med massor av cardio och helt utan, går ner mer linjärt och stabilt utan och känner mig mindre sliten.

Håller mig nu till cardio på ätardagen.

Ramboline
2014-01-18, 10:50
Vad menar du här?

Det jag menar är att kroppen blir ju van om du tex ligger på 1800 kcal om dagen till slut sänker du din förbränning, men kör du trappsteget så lurar du kroppen hela tiden. När du är som lägst på kalori intaget så har du en hög förbränning.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

amini
2014-01-18, 10:59
Hej,

Har nu gissat mig fram till att jag har legat på/ligger på för tok lite kalorier/dygn. Detta har resulterat i den inte allt för ovanliga "jag äter ingenting men går inte ner i vikt *gah!*".

I nuläget väger jag 100kg fördelat på 194cm och har i runda slängar fått i mig runt 1500-2000kcal om dagen. Ovanpå detta har jag tränat 4-5 dagar i veckan 60 till 120min åt gången. Styrketräning och konditionsträning. Och vågen rör sig inte ur fläcken. Detta har självklart blivit en ond cirkel då jag äter mindre och gymmar hårdare tills ja, nu börjar kroppen säga ifrån. Konstant trött, trycker kopiösa mängder koffein ovanpå min PWO bara för att orka med mina pass. För att sedan landa hemma i soffan och knappt orkar trycka på fjärrkontrollen resterande dagen.

Nu efter några kvällars läsande har jag då som sagt gissat mig fram till att boven i dramat nu är att jag äter för lite. Och på mina ätardagar (lördagar brukar bjuda på ett mål mat från valfritt snabbmatställe) roffar kroppen åt sig allt den kommer över i brist på annat.

Därav skulle jag vilja ha lite feedback angående om det låter som att jag är på rätt spår?

Tanken är nu att kicka igång metabolismen korrekt med att få mig nog med krubb så att jag orkar mer, bränner mer, och förlorar mer. Så ska lägga in ett mål till i mitt schema så jag hamnar på ca2250kcal om dagen och se vad som händer.

Nu till den jobbiga frågan; har förstått att jag kommer gå upp i vikt (förmodligen) medan metabolismen "stabiliserar sig" och vänjer sig vid den nya mängden kalorier samt att inte gå i svält-läge.

Undrar då hur länge detta pågår? Pratar vi dagar? Veckor? Månader? Är livrädd för att gå upp i vikt, men accepterar självfallet att detta kommer att ske. Vill bara att det ska gå rätt till så jag inte skenar iväg allt för mycket, allt för länge.

Mvh,
S

om du mäter riktigt och tränar som du beskriver kan du behöva kolla upp dina hormoner hos läkaren.
http://www.youtube.com/watch?v=0gCMHsALeHc&list=UUEQumzzbW2mrcMxKwEo7diw&feature=c4-overview