handdator

Visa fullständig version : Axelsmärta/skada


Kallsone
2014-01-14, 23:59
I höstas drog jag min vänstra axel ur led. Har skött rehaben ganska bra och tränat en hel del rotatorcuff och axlar och min vänstra axel är i stort sätt frisk nu (dock inte samma rörlighet i den som tidigare).

Nu har jag plötsligt för 2-3 veckor sedan fått ont i min högra axel. Det började under ett rygg/biceps pass på gymmet och jag skulle köra bicepscurl med stång. Påväg upp med stången hugger det till axeln (framsida) och det känns lite som att hela armen domnar. Samma sak hände när jag försökte köra utåtrotation för rotatorcuff.

Precis där där pilen pekar på bild A (framsidan) är där jag får ont.
http://i197.photobucket.com/albums/aa49/Buisty/Upper%20Body%20Muscles/Deltoid.jpg

Smärtan hugger till inne i axeln, känns som att något hoppar/knäcker till och sen ilar det i axeln resten av dagen.

Någon som vet vad det är frågan om?

J3T69
2014-01-15, 07:53
Kolla med Sheo...han är duktig på sådant.
Ev biceps senan som fått sig en känga.

Ristretto
2014-01-15, 11:29
Kan du provocera fram samma smärta och domningar genom att trycka någonstans i området du visar?

Kallsone
2014-01-15, 13:25
Kan du provocera fram samma smärta och domningar genom att trycka någonstans i området du visar?

Nej! Men jag kan provocera fram smärthugget genom att göra denna rörelse och hålla emot lite med min andra hand istället för vikter.

http://www.pponline.co.uk/encyc/img/184_fig1.gif

Sheogorath
2014-01-15, 18:18
Bicepslesioner (särskilt tendiniter) är ju som jag skrivit i andra trådar friskt överdiagnostiserade men här kan vi nog ha att göra med en partiell skada på ursprung eller kanske muskelsenövergång för biceps långa huvud. Du har ett bakgrundstrauma som förmodligen skadat senan på något sätt (om axeln luxerade framåt), du har en tydlig nydebut med en övning som direkt stressar muskeln och nu känner du smärta när du belastar muskeln i fråga (biceps långa huvud bidrar till utåtrotation i axelleden).

Men en ren flexionsrörelse med neutralroterad axel borde definitivt göra ont då tycker jag. Om du utgår från hur mannen här har armen, knyter handen och lägger ett motstånd uppifrån och ner (t.ex. med andra handen), gör det ont då?

http://nervesurgery.wustl.edu/NerveImages/Examination%20and%20Management/Coracobrachalis---IMG_3911.jpg

killenigrillen
2014-01-15, 19:53
Sheo:
Han hade luxerat vänster axel, nu har hn ont i höger axel. Skrev han i alla fall.
Känns ju ändå som nåt åt det hållet du beskriver.

Sheogorath
2014-01-15, 19:57
Sheo:
Han hade luxerat vänster axel, nu har hn ont i höger axel. Skrev han i alla fall.
Känns ju ändå som nåt åt det hållet du beskriver.

Ah. OK. Hur som. Smärta från framsidan av axeln efter bicepscurl och nu smärta vid isometrisk utåtrotation pekar i riktning mot biceps långa. Supraspinatus kan inte uteslutas bara sådär, tycker jag, eftersom det är väldigt vanligt att man gör en liten abduktionsrörelse när man försöker utåtrotera isometriskt i axelleden. Det är ett vanligt problem i undersökningssituationen (kuriosa). Viktigt att patienten aktivt pressar armbågen mot kroppen för att inhibera supraspinatus i mesta möjliga mån. :thumbup:

Edit: att diffa här blir lite extra utmanande eftersom biceps långa också bidrar till abduktionsrörelsen. Isolerat test av armbågsflexion samt test av en ren flexionsrörelse med neutralroterar axel hade varit bra att utgå från. :) /Sheo från pastakokningen

killenigrillen
2014-01-15, 20:09
Hur vanligt/ovanligt är det att man skadar lig transversus för långa bicepssenan?

Sheogorath
2014-01-15, 20:14
Hur vanligt/ovanligt är det att man skadar lig transversus för långa bicepssenan?

Jag har bara sett ett (1) klart fall av hoppande bicepssena under de +3 åren jag jobbat på vårdcentral. Men det är mycket möjligt att det förekommit i fall där jag inte kunnat känna det och där vi inte haft MR att tillgå. Jag har å andra sidan aldrig sett ett MR-utlåtande som specificerar skada där.

Kallsone
2014-01-15, 20:40
Bicepslesioner (särskilt tendiniter) är ju som jag skrivit i andra trådar friskt överdiagnostiserade men här kan vi nog ha att göra med en partiell skada på ursprung eller kanske muskelsenövergång för biceps långa huvud. Du har ett bakgrundstrauma som förmodligen skadat senan på något sätt (om axeln luxerade framåt), du har en tydlig nydebut med en övning som direkt stressar muskeln och nu känner du smärta när du belastar muskeln i fråga (biceps långa huvud bidrar till utåtrotation i axelleden).

Men en ren flexionsrörelse med neutralroterad axel borde definitivt göra ont då tycker jag. Om du utgår från hur mannen här har armen, knyter handen och lägger ett motstånd uppifrån och ner (t.ex. med andra handen), gör det ont då?

[im.g]http://nervesurgery.wustl.edu/NerveImages/Examination%20and%20Management/Coracobrachalis---IMG_3911.jpg[/img]

Jag vågar inte riktigt lägga tillräckligt tryck för att känna ifall det hugger till då det gör för ont när det väl händer. Men jag tror nog det kan utlösa smärta.

Det som hittils utlöst smärtan är:
-Bicepscurl med rakstång (ej hammercurl, dock med lägre vikt)
-Utåtrotation som beskrivet ovan
-Stakning med stavar vid skidåkning
-Rullade naken i snön och spännde hela kroppen av kylan
-Biceps curl i cable med rep då jag stod lite längre ifrån maskinen och aktiverade framsida axlar
(http://b.vimeocdn.com/ts/438/945/438945410_640.jpg)



Svårt att beskriva smärtan men den hugger till något djävluskt och är över på några sekunder, sen är det bara en ilande känsla kvar i axeln. Första gången det hände trodde jag att den axeln också hade hoppat ur led men märkte ganska snabbt att så var ej fallet.


Vad rekommenderar ni att jag gör? Måste ta ledigt från jobbet för att gå till läkare så jag undviker helst detta.

edit; För en vecka sedan hade jag så ont i axeln efter ett gympass där smärtan utlösts att jag fick ont bara jag förde armen bakom ryggen (polisgrepp)

Wormzie
2014-01-15, 21:18
Jag vågar inte riktigt lägga tillräckligt tryck för att känna ifall det hugger till då det gör för ont när det väl händer. Men jag tror nog det kan utlösa smärta.

Det som hittils utlöst smärtan är:
-Bicepscurl med rakstång (ej hammercurl, dock med lägre vikt)
-Utåtrotation som beskrivet ovan
-Stakning med stavar vid skidåkning
-Rullade naken i snön och spännde hela kroppen av kylan
-Biceps curl i cable med rep då jag stod lite längre ifrån maskinen och aktiverade framsida axlar

Svårt att beskriva smärtan men den hugger till något djävluskt och är över på några sekunder, sen är det bara en ilande känsla kvar i axeln. Första gången det hände trodde jag att den axeln också hade hoppat ur led men märkte ganska snabbt att så var ej fallet.


Vad rekommenderar ni att jag gör? Måste ta ledigt från jobbet för att gå till läkare så jag undviker helst detta.

edit; För en vecka sedan hade jag så ont i axeln efter ett gympass där smärtan utlösts att jag fick ont bara jag förde armen bakom ryggen (polisgrepp)

Offtopic, men ingår fetmarkerat i din standard axelundersökning sheo? ;)

Scratch89
2014-01-16, 07:27
Vid nakenrullning i snön förekommer ofta bicepslesioner.

Scratch89
2014-01-16, 07:28
Gör det ont även när du supinerar (vrider ut) handen? Testa att lägga motstånd och gör det isometriskt från neutralläge.

Kallsone
2014-01-16, 08:56
Gör det ont även när du supinerar (vrider ut) handen? Testa att lägga motstånd och gör det isometriskt från neutralläge.

Nej, det gör inte ont! Jag kan träna biceps sålänge jag inte kopplar in framsida axlar vilket man lätt gör. Kunde göra preacher curl igår utan större problem då jag avlastar axlarna. Dock tränade jag på lägre vikter pga det känns ostabilt i axeln!

Kallsone
2014-01-17, 11:27
Stötte på sjukgymnast på gymmet som jag haft när jag drog min axel ur led. Han snackade något om bicepssena.. Vad är det som är fel där och vad gör jag åt det? Börjar nytt jobb på måndag så vill ha en fungerande kropp asap.

Asaklitt
2014-03-07, 09:10
Bicepslesioner (särskilt tendiniter) är ju som jag skrivit i andra trådar friskt överdiagnostiserade men här kan vi nog ha att göra med en partiell skada på ursprung eller kanske muskelsenövergång för biceps långa huvud. Du har ett bakgrundstrauma som förmodligen skadat senan på något sätt (om axeln luxerade framåt), du har en tydlig nydebut med en övning som direkt stressar muskeln och nu känner du smärta när du belastar muskeln i fråga (biceps långa huvud bidrar till utåtrotation i axelleden).

Men en ren flexionsrörelse med neutralroterad axel borde definitivt göra ont då tycker jag. Om du utgår från hur mannen här har armen, knyter handen och lägger ett motstånd uppifrån och ner (t.ex. med andra handen), gör det ont då?

http://nervesurgery.wustl.edu/NerveImages/Examination%20and%20Management/Coracobrachalis---IMG_3911.jpg

Har liknande problem som TS. Började styrketräna för 3 veckor sedan och har försökt hålla hyffsad form. Har tyvärr börjat få smärta i högra axeln vid hantelcurls, lyft åt sidan och mer lr mindre allt som aktiverar framsidan. Jag svarar positivt på testet som finns på bilden ovan.

Vad bör jag göra/inte göra för att slippa problemen?

Bryggan
2014-03-07, 10:53
Bicepslesioner (särskilt tendiniter) är ju som jag skrivit i andra trådar friskt överdiagnostiserade men här kan vi nog ha att göra med en partiell skada på ursprung eller kanske muskelsenövergång för biceps långa huvud. Du har ett bakgrundstrauma som förmodligen skadat senan på något sätt (om axeln luxerade framåt), du har en tydlig nydebut med en övning som direkt stressar muskeln och nu känner du smärta när du belastar muskeln i fråga (biceps långa huvud bidrar till utåtrotation i axelleden).

Men en ren flexionsrörelse med neutralroterad axel borde definitivt göra ont då tycker jag. Om du utgår från hur mannen här har armen, knyter handen och lägger ett motstånd uppifrån och ner (t.ex. med andra handen), gör det ont då?

http://nervesurgery.wustl.edu/NerveImages/Examination%20and%20Management/Coracobrachalis---IMG_3911.jpg
Var ska det göra ont? Jag har ont under höger biceps eller mitt i eller något men tycker inte det gör speciellt ont någonstans när jag utför testet på bilden.

Asaklitt
2014-03-11, 02:06
Bumpar tråden.