handdator

Visa fullständig version : Frontböj, hals och axlar


Kaelel
2014-01-14, 23:04
Hej, jag körde idag 4 set frontböj för första gången någonsin med arbetsvikter efter 3 år med endast normala knäböj.
Och jag måste fråga om det är normalt att man ser helt misshandlad ut vid dom där benklumparna uppe på axlarna och vid nyckelbenen?
Jag är helt röd och öm på dessa ställen.
Och kan man på något sätt undvika att det känns som att man har blivit slagen i halsen efter ett set frontböj?
När jag håller stången där den är som stabilast så tar den i mitt adamsäpple och efter ett set så känns det skapligt obehagligt, det gör inte ont men jag fick en sån där "klumpkänsla" när jag svalde.
Mvh

tntballe
2014-01-14, 23:37
Hej, jag körde idag 4 set frontböj för första gången någonsin med arbetsvikter efter 3 år med endast normala knäböj.
Och jag måste fråga om det är normalt att man ser helt misshandlad ut vid dom där benklumparna uppe på axlarna och vid nyckelbenen?
Jag är helt röd och öm på dessa ställen.
Och kan man på något sätt undvika att det känns som att man har blivit slagen i halsen efter ett set frontböj?
När jag håller stången där den är som stabilast så tar den i mitt adamsäpple och efter ett set så känns det skapligt obehagligt, det gör inte ont men jag fick en sån där "klumpkänsla" när jag svalde.
Mvh

Skönhetsfläckar och obehag man får stå ut med. Det ömma lär försvinna men sen är det möjligt att du får förhårdnader där stången ligger. Akta så du inte har stången för tajt mot strupen, kan hända att man tuppar av då.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Bryggan
2014-01-15, 00:19
Ehhh det skulle vara intressant att veta hur du håller stången....bild hade varit bra. Nu är väl inte det är det första man tänker på att ta en bild när man kör för första gången, det hade dock varit bra.

Du får försöka förklara i text istället.

Kaelel
2014-01-15, 00:59
Ehhh det skulle vara intressant att veta hur du håller stången....bild hade varit bra. Nu är väl inte det är det första man tänker på att ta en bild när man kör för första gången, det hade dock varit bra.

Du får försöka förklara i text istället.

Hade stången som i bilden här (http://www.t-nation.com/img/photos/2012/12-716-05/hands-free-front-squat.jpg), fast på mig kom den närmare halsen när jag placerade den efter axelmuskeln som på bilden.
Jag använde även dragremmar då jag har läst en hel del om att korsade armar är ett mindre bra grepp och när jag kör olympiskt grepp så får jag sjukt ont i handlederna.

Bryggan
2014-01-15, 01:23
Tack vare att du använder dragremmar så tror jag att du inte får upp armbågarna tillräckligt. Det kan bero på att du är stel kanske och du bör då träna upp din flexibilitet. I och med att dina armbågar droppar neråt så blottlägger du benen i axeln, samt att axlarna inte roterar framåt så som de ska.
1. Eftersom axlarna inte roterar framåt så ligger stången för hårt mot halsen vilket skapar obehag.
2. Armbågarna är antagligen för långt ner, vilket gör att stången inte vilar på muskulaturen utan direkt på benet *aj*.

Nöt, stretcha och försök få till OL-greppet vilket är det som är det som är skönast i längden.

Lycka till.

Bryggan
2014-01-15, 01:31
Fick leta lite men denna gillar jag.
wyDbagKS7Rg

emi23j
2014-01-15, 07:06
Som någon sa ovanför så håller du nog stången fel.

Men. de kan också bero på att du kör med en SL-stång. Har kört några pass med dessa och det är inte optimalt för frontböj, i alla fall inte om de har bra grepp, har fått lite skavsår på halsen och på axlarna. Men annars så är det lugnt. Du kan nog dock förvänta dig att få förhårdnader på nyckelben om du böjer ofta.

Snubben
2014-01-15, 08:42
Nöt, stretcha och försök få till OL-greppet vilket är det som är det som är skönast i längden.

Lycka till.

Hur ser ett OL-grepp för frontböj ut?

Bubblan84
2014-01-15, 08:52
Hur ser ett OL-grepp för frontböj ut?

Det är väl när man håller ungefär som vid militärpress fast har armbågarna högt upp rakt framför axlarna. Som i filmen ett par poster ovan.

hugok
2014-01-15, 09:25
Jag är rätt benig runt nyckelbenet. Jag får också blåmärken, men man vänjer sej vid det. Klumpkänslan i halsen lika så.