handdator

Visa fullständig version : Sant angående protein?


ttoobbee
2014-01-14, 19:45
Ja vad ska man igentligen gå efter ? Jag har själv satt ihop mitt kostschema för min första deff, och har säkert gjort något fel i andras ögon men jag gillar att va självständig och lära mig av mina misstag. Mina macros e uppdelade såhär
Ungefär 2200kcal
190-200g kolhydrater
240-250g protein
40-60g fett
Vikt:75kg
Längd:175cm

Enligt mitt kostschema äter jag alltså ungefär 3,3g/kg kroppsvikt protein.
Om rekommenderat är 0,8g/kg kroppsvikt och att man överallt läser att 1,5-2g/kg kroppsvikt ska man få i sig av protein. Men sedan läser jag av folk som motiverar och inspirerar mig som säger att det är fördel att ligga riktigt högt 3-4g/kg kroppsvikt.

Mina egna tankar när jag valde mitt intag var att jag ligger på ett underskott och vill försäkra mig om att behålla så mycket muskelmassa som möjligt därför kör jag på ett högre intag protein + att jag tycker det mättar väldigt bra!

Vad är era åsikter angående protein intag? För-och nackdelar? Erfarenheter? Borde jag sänka proteinet och öka kolhydraterna? Då jag själv tycker jag får tillräckligt med energi av mitt kolhydrats intag..

Vilsen snubbe *gah!*

King Grub
2014-01-14, 19:56
Den mängd du äter är högre än vad det finns belägg för att det skulle behövas på något sätt, men det är inte skadligt eller dåligt, annat än möjligen för plånboken.

ttoobbee
2014-01-14, 20:01
Den mängd du äter är högre än vad det finns belägg för att det skulle behövas på något sätt, men det är inte skadligt eller dåligt, annat än möjligen för plånboken.

Vet du då varför många stora namn inom bodybuilding och kraftsporter äter så pass mycket mer än va det finns belägg för?:p

King Grub
2014-01-14, 20:02
Bortsett från att "mer är bättre"-devisen alltid råder inom "våra" sporter, så är man ett vandrande apotek har man inte en proteinomsättning som ligger på dödligas nivå.

cero
2014-01-15, 07:38
Sedan är det ganska svårt att inte få i sig kopiösa mängder protein om man väger 140 KG och äter därefter.

ttoobbee
2014-01-15, 07:53
Sedan är det ganska svårt att inte få i sig kopiösa mängder protein om man väger 140 KG och äter därefter.

Jaha? Inte det vi diskuterar så bara för nån väger 140 så ska han äta mer per kg än en som väger 80? Jag menar inte mängden protein totalt utan mängden beräknad till ens krippsvikt

svedemo
2014-01-15, 11:45
Jaha? Inte det vi diskuterar så bara för nån väger 140 så ska han äta mer per kg än en som väger 80? Jag menar inte mängden protein totalt utan mängden beräknad till ens krippsvikt
Vad är det då som 'diskuteras' här?
Du har fått ett svar som du inte ville ha då någon bro sagt något annat.

Reaper123
2014-01-15, 11:55
Jag klarade mig utmärkt på ca 200g protein per dag på min 88->83 kg senaste deffen (har kört riktiga högprotein-deffar tidigare), för tappade inte i muskelmassa utan ökade faktiskt och detta var nog tackvare att jag istället för att lägga "onödig" energi på protein kunde använda mer kolhydrater och förbättra min prestationer på gymmet.

Allt handlar inte om kosten, utan träningens resultat är minst lika viktigt (om inte viktigare i vissa fall/situationer).

Hur du ska göra kan jag bara spekulera i, för vet ej hur din kropp reagerar på en specifik kosthållning/macrofördelning/näringstajmning, så rätt person att ta reda på vad som funkar är just du!

Paperbasket
2014-01-15, 12:33
För dig som inte är ett "vandrande apotek" och/eller ska ner i tävlignsform så tror jag du vinner mer på att dra ner på proteinet och öka kolhydraterna.