handdator

Visa fullständig version : Joachim Bartoll


Byggarerob
2014-01-14, 14:39
Joachim Bartoll har gjort ett upplägg för över och underkropp vad tycker ni verkar det bra?
Är det något som man kan köra under en deff?
Benlyft och liggande benlyft med hantel är inte det ett konstigt val utav övningar;-)
Sedan skulle jag vilja köra marklyft tungt maximalt istället för lätt explosivt, är det ett lämpligt väl?

Dag 1 - överkropp, Tung Maximal Träning:
Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM
Sittande rodd, 8 set, 5 reps @ 8RM
Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM
Sittande Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM
Vila 60s mellan set.

Dag 2 - underkropp, Lätt Explosiv Träning:
Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12RM
Benlyft med hantel, 4 set, 10 reps @ 12RM
Marklyft, 4 set, 10 reps @ 12RM
Crunches med vikt, 4 set, 10 reps @ 12RM
Stående vadpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
Vila 90s mellan set.

Dag 3 Vila

Dag 4 - överkropp, Lätt Explosiv Träning:
Lutande bänkpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
Skivstångsrodd, 4 set, 10 reps @ 12RM
Skivstångscurl, 4 set, 10 reps @ 12RM
Triceps pushdowns, smalt grepp, 4 set, 10 reps @ 12RM
Vila 90s mellan set.

Dag 5 - underkropp, Tung Maximal Träning:
Hack Squat, 8 set, 5 reps @ 8RM
Liggande lårcurl, 8 set, 5 reps @ 8RM
Liggande benlyft med hantel, 8 set, 5 reps @ 8RM
Sittande vadpress, 30s vila. 8 set, 5 reps @ 8RM
Vila 60s mellan set.

Dag 6, 7 vila

AronP
2014-01-14, 14:45
Bartoll är kunnig och folk brukar gå bra resultat men du bör köra enligt schema och du bör lära dig vad han menar med saker.

svedemo
2014-01-15, 10:08
Eftersom du inte riktigt är överens med upplägget så kanske du skulle kolla på PHUL (http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout) som enligt mig är rätt likt i tänk.
Då 'slipper du' dom övningarna du inte gillar och kör marklyft på tungt dagen.

Byggarerob
2014-01-15, 16:41
Eftersom du inte riktigt är överens med upplägget så kanske du skulle kolla på PHUL (http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout) som enligt mig är rätt likt i tänk.
Då 'slipper du' dom övningarna du inte gillar och kör marklyft på tungt dagen.

Tack Svedemo du är en ängel, det var exakt vad jag letade efter!


Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

filmjölk
2014-01-15, 21:16
Jag brukade gilla Bartoll, men efter att ha sett ett yt-klipp där han instruerade någon tjej till att göra en bizarr variant av stötdrag och beskrev övningen i pretentiös detalj och gjorde sken av att det där var något vettigt sjönk han i mina ögon.

Påminde lite om Axons hybris när han visade upp sina frivändningar och berättade om övningens och utförandets förträfflighet och det var inte en siffra rätt.

Nu kräver jag ju inte att någon skall kunna ol-specifika saker för att vara kunnig eller duktig, men har man inte en aning om den typen av träning skall man gärna inte låtsas som man är expert på den typen av träning för att man råkar vara expert på en annan typ av träning.

arthax
2014-01-15, 21:27
Jag brukade gilla Bartoll, men efter att ha sett ett yt-klipp där han instruerade någon tjej till att göra en bizarr variant av stötdrag och beskrev övningen i pretentiös detalj och gjorde sken av att det där var något vettigt sjönk han i mina ögon.

Påminde lite om Axons hybris när han visade upp sina frivändningar och berättade om övningens och utförandets förträfflighet och det var inte en siffra rätt.

Nu kräver jag ju inte att någon skall kunna ol-specifika saker för att vara kunnig eller duktig, men har man inte en aning om den typen av träning skall man gärna inte låtsas som man är expert på den typen av träning för att man råkar vara expert på en annan typ av träning.

Do you even militärpress?

Commando1980
2014-01-15, 21:32
Joachim 'Kopiatorn' Bartoll.

Anders The Peak
2014-01-15, 21:34
Joachim 'Kopiatorn' Bartoll.

Fast det är egentligen som att lyssna på musik tonslingan dvs melodin upprepar sig i all evighet med små varianter i takt och tonart.

Commando1980
2014-01-15, 21:39
Fast det är egentligen som att lyssna på musik tonslingan dvs melodin upprepar sig i all evighet med små varianter i takt och tonart.

Men i hans fall handlar det i flera fall av verbatimplagiat.

Anders The Peak
2014-01-15, 21:42
Men i hans fall handlar det i flera fall av verbatimplagiat.

Snyggt uttryck :)

Birkharju
2014-01-15, 23:52
Förstår inte om jag ska vara ärlig hur han får exempelvis Knäböj, 4 set, 10 reps @ 12 RM till explosiv träning? Explosiv träning bedrivs oftast mellan intervallet 30-60% i intensitet med en viloperiod på 2½-3 minut och med relativt få repetitioner i och med att det är ATP-PCr systemet man vill öka hastigheten på. 10 rep aktiverar anaerob glykos i hög grad och 90 s vila för den belastningen är inte tillräckligt för att återbuffra ATP-förråden till nära max inför nästa set.

Gober
2014-01-16, 00:01
Eftersom du inte riktigt är överens med upplägget så kanske du skulle kolla på PHUL (http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout) som enligt mig är rätt likt i tänk.
Då 'slipper du' dom övningarna du inte gillar och kör marklyft på tungt dagen.

Tycker PHUL ser ut att vara ett bra upplägg. Ett annat liknande alternativ är http://www.jcdfitness.com/2009/01/lyle-mcdonalds-bulking-routine/

filmjölk
2014-01-16, 00:05
Do you even militärpress?

Japp! 100kg.

Diomedea exulans
2014-01-16, 00:23
Japp! 100kg.

Sakta i backarna, var inte stången 1 mm från dina nyckelben, eller hur var det?

Exdiaq
2014-01-16, 00:48
Jag brukade gilla Bartoll, men efter att ha sett ett yt-klipp där han instruerade någon tjej till att göra en bizarr variant av stötdrag och beskrev övningen i pretentiös detalj och gjorde sken av att det där var något vettigt sjönk han i mina ögon.

Påminde lite om Axons hybris när han visade upp sina frivändningar och berättade om övningens och utförandets förträfflighet och det var inte en siffra rätt.

Nu kräver jag ju inte att någon skall kunna ol-specifika saker för att vara kunnig eller duktig, men har man inte en aning om den typen av träning skall man gärna inte låtsas som man är expert på den typen av träning för att man råkar vara expert på en annan typ av träning.

Denna?

yoUrqTg0VsE

Förstår inte heller tanken bakom den här. De få program jag sett av honom är ofta rena grekiskan och känns överarbetade med hypertrophy-73%-focus, explosive strength MAXIMUM och alla andra benämningar som jag inte har en susning om vad de egentligen innebär.

Men han är i bra form och det är hans klienter också. Om det är tack vare eller trots programmeringen har jag ingen aning om.

Stjarnan
2014-01-16, 06:24
Joachim 'Kopiatorn' Bartoll.

Kan du ge några exempel på vad han kopierar?

Denna?

yoUrqTg0VsE

Förstår inte heller tanken bakom den här. De få program jag sett av honom är ofta rena grekiskan och känns överarbetade med hypertrophy-73%-focus, explosive strength MAXIMUM och alla andra benämningar som jag inte har en susning om vad de egentligen innebär.

Men han är i bra form och det är hans klienter också. Om det är tack vare eller trots programmeringen har jag ingen aning om.

Joachims program är riktigt bra och jag kan hålla med om att det kan vara svårt att förstå dem. Första blocket på upplägget är oftast en inskolningsvecka för att hitta de rätta vikterna och lära sig upplägget. Jag har själv kört på Bartolls upplägg senaste året, vägde 84 kg i januari 2013 med 5% bf, idag väger jag 96 kg med 6,5% Bf.

Scratch89
2014-01-16, 07:23
Denna?

yoUrqTg0VsE

Förstår inte heller tanken bakom den här. De få program jag sett av honom är ofta rena grekiskan och känns överarbetade med hypertrophy-73%-focus, explosive strength MAXIMUM och alla andra benämningar som jag inte har en susning om vad de egentligen innebär.

Men han är i bra form och det är hans klienter också. Om det är tack vare eller trots programmeringen har jag ingen aning om.

Nån som vet vart det där är inspelat? Det är sjukt likt Nordic Wellness på Backaplan, men jag känner inte riktigt igen rummet.

profezy
2014-01-16, 07:51
Kan du ge några exempel på vad han kopierar?



Joachims program är riktigt bra och jag kan hålla med om att det kan vara svårt att förstå dem. Första blocket på upplägget är oftast en inskolningsvecka för att hitta de rätta vikterna och lära sig upplägget. Jag har själv kört på Bartolls upplägg senaste året, vägde 84 kg i januari 2013 med 5% bf, idag väger jag 96 kg med 6,5% Bf.

Chad Waterburys upplägg för helkropp är det JB kopierat rakt av. Finns på t-nation

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Stjarnan
2014-01-16, 07:59
Nån som vet vart det där är inspelat? Det är sjukt likt Nordic Wellness på Backaplan, men jag känner inte riktigt igen rummet.

Det är NW Frölunda

bigtraps
2014-01-16, 08:01
Kan du ge några exempel på vad han kopierar?



Joachims program är riktigt bra och jag kan hålla med om att det kan vara svårt att förstå dem. Första blocket på upplägget är oftast en inskolningsvecka för att hitta de rätta vikterna och lära sig upplägget. Jag har själv kört på Bartolls upplägg senaste året, vägde 84 kg i januari 2013 med 5% bf, idag väger jag 96 kg med 6,5% Bf.

Måste vara ett kanonprogram om du gått upp ca 10kg i ren massa;)

Stjarnan
2014-01-16, 08:02
Chad Waterburys upplägg för helkropp är det JB kopierat rakt av. Finns på t-nation

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Okej. OCh vart har Joachim publicerat det?

Anders The Peak
2014-01-16, 08:52
Chad Waterburys upplägg för helkropp är det JB kopierat rakt av. Finns på t-nation

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Kolla upp när Bartoll presenterade sitt upplägg antagligen kring 1999-2002, kan vara tidigare, via sin Ironmag tidning en av de första träningsiterna. När presenterade Chad sitt upplägg?

Stjarnan
2014-01-16, 10:09
Måste vara ett kanonprogram om du gått upp ca 10kg i ren massa;)

Har genomgått 5 av Bartolls senaste upplägg! Ren muskelmassa är det förstås inte men relativt fettfri massa!

Toby Asp
2014-01-16, 10:14
Förstår inte heller tanken bakom den här. De få program jag sett av honom är ofta rena grekiskan och känns överarbetade med hypertrophy-73%-focus, explosive strength MAXIMUM och alla andra benämningar som jag inte har en susning om vad de egentligen innebär.

Men han är i bra form och det är hans klienter också. Om det är tack vare eller trots programmeringen har jag ingen aning om.

Tanken är väl att övningen kräver muskelaktivering. Jag ser inga problem med den alls. Det fetade är ju rätt viktigt. Når man målen kvittar det lite hur man kommer dit.

oksiv1
2014-01-16, 10:14
Har genomgått 5 av Bartolls senaste upplägg! Ren muskelmassa är det förstås inte men relativt fettfri massa!


Det är ganska exakt 10 kg muskler om nu inget annat vuxit på dig?
Räknat med de siffror som angavs.

svedemo
2014-01-16, 10:22
Tack Svedemo du är en ängel, det var exakt vad jag letade efter!


Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Np.

cero
2014-01-16, 10:27
Förstår inte heller tanken bakom den här. De få program jag sett av honom är ofta rena grekiskan och känns överarbetade med hypertrophy-73%-focus, explosive strength MAXIMUM och alla andra benämningar som jag inte har en susning om vad de egentligen innebär.

Men han är i bra form och det är hans klienter också. Om det är tack vare eller trots programmeringen har jag ingen aning om.

Invecklade kost- och träningskoncept säljer.

Maria, 19 som ska bli superfit inför sommaren 2014 och spammar instagram med bilder på proteindrinkar och svarta niketights nöjer sig inte med rådet "träna tunga basövningar och ät mycket mat".

Man behöver mao inte överanalysera alla detaljer.

lanzal
2014-01-16, 11:16
Invecklade kost- och träningskoncept säljer.

Maria, 19 som ska bli superfit inför sommaren 2014 och spammar instagram med bilder på proteindrinkar och svarta niketights nöjer sig inte med rådet "träna tunga basövningar och ät mycket mat".

Man behöver mao inte överanalysera alla detaljer.

Vad betyder mao? Jag har verkligen missat den förkortningen :(

NickeSthlm
2014-01-16, 11:17
Vad betyder mao? Jag har verkligen missat den förkortningen :(

Med Andra Ord

:)

svedemo
2014-01-16, 11:17
Vad betyder mao? Jag har verkligen missat den förkortningen :(
Med Andra Ord.

Edit: tvåa.

Stjarnan
2014-01-16, 11:20
Det är ganska exakt 10 kg muskler om nu inget annat vuxit på dig?
Räknat med de siffror som angavs.

Jag har gjort samtliga kalipermätnigar hos Joachim. Resultatet räknas ut med 9-punkts parillo. Jag säger inte att du måste tro på det men ca 10 kg viktuppgång varav endast 1,5% fett

Jeml
2014-01-16, 11:38
Jag har gjort samtliga kalipermätnigar hos Joachim. Resultatet räknas ut med 9-punkts parillo. Jag säger inte att du måste tro på det men ca 10 kg viktuppgång varav endast 1,5% fett

varav 15% är fett*

varför tycker alla det låter orimligt? FFM är inte detsamma som 100% muskler.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sparven från Minsk
2014-01-16, 11:48
Denna?

yoUrqTg0VsE

Förstår inte heller tanken bakom den här. De få program jag sett av honom är ofta rena grekiskan och känns överarbetade med hypertrophy-73%-focus, explosive strength MAXIMUM och alla andra benämningar som jag inte har en susning om vad de egentligen innebär.

Men han är i bra form och det är hans klienter också. Om det är tack vare eller trots programmeringen har jag ingen aning om.

Det roliga är att jag har sett Klokov köra exakt den övningen på ett YT klipp (in klokov we trust) fast då med typ 100 kg + på stången, men det är exakt den övningen.
Och Klokov gör fan inte något fel! ;)

Ristretto
2014-01-16, 11:50
Och Klokov gör fan inte något fel! ;)

Exakt!

Stjarnan
2014-01-16, 11:53
varav 15% är fett*

varför tycker alla det låter orimligt? FFM är inte detsamma som 100% muskler.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Vad menar du med det fetstilta? jag menade från 5% till 6,5% = 1,5%

Kendouy
2014-01-16, 11:54
Jag har gjort samtliga kalipermätnigar hos Joachim. Resultatet räknas ut med 9-punkts parillo. Jag säger inte att du måste tro på det men ca 10 kg viktuppgång varav endast 1,5% fett

Om du har gått upp den vikten på ett år med endast 1,5% fett så tar du endera otillåtna medel eller så är mätningen fel. Inte många andra alternativ direkt.

Ristretto
2014-01-16, 11:55
Vad menar du med det fetstilta? jag menade från 5% till 6,5% = 1,5%

Han menar att 15% av viktuppgången är fett.

Jeml
2014-01-16, 11:55
Vad menar du med det fetstilta? jag menade från 5% till 6,5% = 1,5%

jo förstod att du menade det, men du skrev 10kg varav 1,5% är fett.

av dom 10kg du gått upp är 15-20% fett, ungefär :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Stjarnan
2014-01-16, 11:55
Det roliga är att jag har sett Klokov köra exakt den övningen på ett YT klipp (in klokov we trust) fast då med typ 100 kg + på stången, men det är exakt den övningen.
Och Klokov gör fan inte något fel! ;)

Exakt!

Helt rätt! Klokov kör sk. High Pulls. Det ända Joachim har gjort är att modifierat lite och lagt till en snatch i toppläget för att pricka baksidan av axlarna lite mer.

sedan jag började köra high pulls så har min trapz växt enormt!

cero
2014-01-16, 11:56
Vad menar du med det fetstilta? jag menade från 5% till 6,5% = 1,5%

1,5 procentenheter skriver man då.

/brofist

Stjarnan
2014-01-16, 11:56
jo förstod att du menade det, men du skrev 10kg varav 1,5% är fett.

av dom 10kg du gått upp är 15% fett, ungefär :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ahh nu förstår jag. nej då är det mindre! har gåt upp ca 1 kilo i fett.

Fettprocenten blir ju lägre ju mer du ökar i fettfri massa.

Fettprocenten kan ju minska även om du går upp i vikt

Stjarnan
2014-01-16, 11:58
1,5 procentenheter skriver man då.

/brofist

Tack!

Stjarnan
2014-01-16, 12:00
Om du har gått upp den vikten på ett år med endast 1,5% fett så tar du endera otillåtna medel eller så är mätningen fel. Inte många andra alternativ direkt.


Tro vad du vill. Avundsjuka?
Nej, jag litar på Joachims mätningar till 110% då han gjort 1000-tals kalipermätningar.
Och något otillåtet preparat har jag aldrig ens luktat på.

dluddeckens
2014-01-16, 12:02
Denna?

yoUrqTg0VsE

Förstår inte heller tanken bakom den här. De få program jag sett av honom är ofta rena grekiskan och känns överarbetade med hypertrophy-73%-focus, explosive strength MAXIMUM och alla andra benämningar som jag inte har en susning om vad de egentligen innebär.

Men han är i bra form och det är hans klienter också. Om det är tack vare eller trots programmeringen har jag ingen aning om.

Tjejen är sjukgymnast ;)

Stjarnan
2014-01-16, 12:03
Tjejen är sjukgymnast ;)

Och?

Jeml
2014-01-16, 12:03
ahh nu förstår jag. nej då är det mindre! har gåt upp ca 1 kilo i fett.

Fettprocenten blir ju lägre ju mer du ökar i fettfri massa.

Fettprocenten kan ju minska även om du går upp i vikt

men 5% på 84kg=4,2kg och 6,5% på 96kg=6,24kg :)

iaf väldigt bra. vilka träningsprogram är det du har kört?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Stjarnan
2014-01-16, 12:07
Ja, nu ser jag att jag tänkte lite fel :)

Jag har kört:
GVT – Hacked and Improved: Body Comp Training
7-Day Cycle Conjugate Strength and Hypertrophy Program
7-Day Cycle Strength and Pump Hypertrophy Program
7-Day Cycle Strength and Pump Hypertrophy Program Part II
3 Rep-Ranges Conjugate Hypertrophy Program

Jeml
2014-01-16, 12:09
okej tack! :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

dluddeckens
2014-01-16, 12:10
Ja, nu ser jag att jag tänkte lite fel :)

Jag har kört:
GVT – Hacked and Improved: Body Comp Training
7-Day Cycle Conjugate Strength and Hypertrophy Program
7-Day Cycle Strength and Pump Hypertrophy Program
7-Day Cycle Strength and Pump Hypertrophy Program Part II
3 Rep-Ranges Conjugate Hypertrophy Program

Har du länkar till dessa program? Vore intressant att bara läsa lite, var ett tag sedan jag läste om Bartolls program. En gång i tiden ägde jag hans 12 veckorsprogram som PDF.

Stjarnan
2014-01-16, 12:13
Har du länkar till dessa program? Vore intressant att bara läsa lite, var ett tag sedan jag läste om Bartolls program. En gång i tiden ägde jag hans 12 veckorsprogram som PDF.

De gavs bara ut till en värderingsgrupp och kommer troligtvis i hans nya böcker som han håller på och skriver.

Kendouy
2014-01-16, 12:34
Tro vad du vill. Avundsjuka?
Nej, jag litar på Joachims mätningar till 110% då han gjort 1000-tals kalipermätningar.
Och något otillåtet preparat har jag aldrig ens luktat på.

Så 8,5kg ren muskelmassa på ett år?

Stjarnan
2014-01-16, 12:46
Så 8,5kg ren muskelmassa på ett år?

8,5 kg fettfrimassa ja!

Fredrik_S
2014-01-16, 12:59
Tro vad du vill. Avundsjuka?
Nej, jag litar på Joachims mätningar till 110% då han gjort 1000-tals kalipermätningar.
Och något otillåtet preparat har jag aldrig ens luktat på.

Spelar väl ingen roll om du litar på metoden. Det går inte att mäta kroppsfett med kaliper med någon speciellt stor säkerhet, tid på dagen vätskeintag saltintag och mätfel ger alla flera % enheter fel oavsett om den bästa av de bästa gör mätningen helt perfekt. Ta bilder på dig själv i exakt samma ljus med samma kamera på samma avstånd i samma vinkel så får du mycket ärligare bild än några siffror på ett papper.

NickeSthlm
2014-01-16, 13:03
Om du har gått upp den vikten på ett år med endast 1,5% fett så tar du endera otillåtna medel eller så är mätningen fel. Inte många andra alternativ direkt.

På fullaste allvar? Vad är det för jävla sätt att anklaga någon för att ta otillåtna preparat?

Sen verkar vissa inte kunna hålla isär muskelmassa och fettfrimassa..

cero
2014-01-16, 13:05
8 KG muskelmassa på ett år (ej FFM) går nog för nybörjare, men annars nja. Eftersom att det är en kalipermätning kan det ju iofs lika gärna vara 5 KG, vem vet.

Stjarnan
2014-01-16, 13:05
Spelar väl ingen roll om du litar på metoden. Det går inte att mäta kroppsfett med kaliper med någon speciellt stor säkerhet, tid på dagen vätskeintag saltintag och mätfel ger alla flera % enheter fel oavsett om den bästa av de bästa gör mätningen helt perfekt. Ta bilder på dig själv i exakt samma ljus med samma kamera på samma avstånd i samma vinkel så får du mycket ärligare bild än några siffror på ett papper.

Jag vet också att det kan skilja sig beroende på vem som mäter osv. Nu är det så att Joachim har gjort samtliga mätningar, samma tidpunkt alla tillfällen (morgon, fastande utan att ha intagit någon vätska). Nu har jag inte tagit några bilder så då är det ända jag har resultat på ett papper.

Stjarnan
2014-01-16, 13:08
På fullaste allvar? Vad är det för jävla sätt att anklaga någon för att ta otillåtna preparat?

Sen verkar vissa inte kunna hålla isär muskelmassa och fettfrimassa..

Sverige i ett nötskal! Så fort någon gör något som skiljer sig från det "normala" så måste det vara på grund av någon typ av fusk.

speedy83
2014-01-16, 13:19
Sverige i ett nötskal! Så fort någon gör något som skiljer sig från det "normala" så måste det vara på grund av någon typ av fusk.

Kan ju kanske bero på att det är ytterst sällan det visar sig att det inte är så :D notera att jag ABSOLUT inte lägger någon som helst värdering i ämnet här utan syftar mer generellt.

Stjarnan
2014-01-16, 13:32
Kan ju kanske bero på att det är ytterst sällan det visar sig att det inte är så :D notera att jag ABSOLUT inte lägger någon som helst värdering i ämnet här utan syftar mer generellt.

Men det händer! Det är inte så att jag har legat på latsidan direkt. 310-315 styrkepass, bra kosthållning, sparsamt med alkohol och bra sömn. Då kommer även resultaten även utan otillåtna preparat!

oksiv1
2014-01-16, 13:38
Men det händer! Det är inte så att jag har legat på latsidan direkt. 310-315 styrkepass, bra kosthållning, sparsamt med alkohol och bra sömn. Då kommer även resultaten även utan otillåtna preparat!


Det låter som att du lyckatsmed allt du företagit dig, på Bartoll´s inrådan. Varför ifrågasätta då?

Stjarnan
2014-01-16, 13:40
Det låter som att du lyckatsmed allt du företagit dig, på Bartoll´s inrådan. Varför ifrågasätta då?

Ja! Det gäller att hitta någon eller något man tror på i denna djungel. Jag litar och tror på Joachims teorier och väljer bort de flesta andra.

exor
2014-01-16, 13:41
Men det händer! Det är inte så att jag har legat på latsidan direkt. 310-315 styrkepass, bra kosthållning, sparsamt med alkohol och bra sömn. Då kommer även resultaten även utan otillåtna preparat!

Har cirka 400 styrkepass per år, mindre än 10 öl per år, 6-9 timmars sömn per dygn. Brukar i snitt lägga på mig 0,5-1 kg massa per år när dieten är slutförd och man ser resultatet av året som gått.

Tummarna upp för mirakelmannen...

NickeSthlm
2014-01-16, 13:42
Har cirka 400 styrkepass per år, mindre än 10 öl per år, 6-9 timmars sömn per dygn. Brukar i snitt lägga på mig 0,5-1 kg massa per år när dieten är slutförd och man ser resultatet av året som gått.

Tummarna upp för mirakelmannen...

Man ser direkt vad du gör för fel... Du dricker för lite öl :cheers: :cool:

Jeml
2014-01-16, 13:45
Har cirka 400 styrkepass per år, mindre än 10 öl per år, 6-9 timmars sömn per dygn. Brukar i snitt lägga på mig 0,5-1 kg massa per år när dieten är slutförd och man ser resultatet av året som gått.

Tummarna upp för mirakelmannen...

du kanske ligger mycket närmre ditt genetiska max än stjarnan?

om jag minns rätt är han över 190cm och vägandes 84kg finns det potential att lägga på sig en del, även om han hade väldigt låg bf%.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Stjarnan
2014-01-16, 13:46
Har cirka 400 styrkepass per år, mindre än 10 öl per år, 6-9 timmars sömn per dygn. Brukar i snitt lägga på mig 0,5-1 kg massa per år när dieten är slutförd och man ser resultatet av året som gått.

Tummarna upp för mirakelmannen...

Haha mirakelmannen! :)
När jag vägde 84 kg var jag ganska liten på 191 cm! Nästkommande år kommer självklart inte innebära samma resultat utan kommer nog landa runt de resultaten du får /år..

Man ser direkt vad du gör för fel... Du dricker för lite öl :cheers: :cool:

True that :D

Commando1980
2014-01-16, 14:18
Bartoll kan säkert vara en bra PT om du jobbar med honom personligen men mycket av det han skrivit genom åren är som sagt kopierat från diverse amerikanska källor.

En klassisk metod är att man plockar ett färdigt upplägg, helt i onödan komplicerar det , ger det ett nytt häftigt namn och sen publicerar det som sitt eget. Plötsligt är det det 'bästa' programmet och alla 'klienter' har fått otroliga resultat. Inte sällan handlar det om rena skrivbordsprodukter och ett par månader senare kommer nästa program som är bäst (och som man givetvis hunnit testa på sina 'klienter') osv.

Det hela är på samma nivå som Weiders spökskrivare som satt och fabulerade ihop sina små sagor. :d

Body kan kontakta mig om de vill ha någon som skriver ihop dylika artiklar. Jag har en god fantasi och enormt med material att plocka ifrån.

Kendouy
2014-01-16, 21:41
På fullaste allvar? Vad är det för jävla sätt att anklaga någon för att ta otillåtna preparat?

Sen verkar vissa inte kunna hålla isär muskelmassa och fettfrimassa..

Ett fullt rimligt sätt? Att gå upp den vikten med någon som helst bakgrund tidigare inom styrketräning händer helt enkelt inte om du vill att det ska vara något sånär de siffrorna han vill påvisa. Om det är så att han är nybörjare är chansen betydligt större, helt klart, men det är ändå otroliga siffror.

Om de stämmer kan jag bara säga grattis, du har genetiska förutsättningar för det och du hade lagt på dig muskler oavsett vilket program du valt.

Gober
2014-01-17, 00:00
Har cirka 400 styrkepass per år, mindre än 10 öl per år, 6-9 timmars sömn per dygn. Brukar i snitt lägga på mig 0,5-1 kg massa per år när dieten är slutförd och man ser resultatet av året som gått.

Tummarna upp för mirakelmannen...

Tror iofs att du nått ganska mycket längre än stjärnan om man ska döma efter bilder, desto större du är desto mindre muskelmassa kan du lägga på dig (som du givetvis vet).

Men sen är mätningar aldrig helt korrekta, har man tex lyssnat på podcasten där Ola Wallengren pratar om just detta förstår man hur komplicerat det är att mäta kroppsfett.

profezy
2014-01-17, 06:07
Bartoll kan säkert vara en bra PT om du jobbar med honom personligen men mycket av det han skrivit genom åren är som sagt kopierat från diverse amerikanska källor.

En klassisk metod är att man plockar ett färdigt upplägg, helt i onödan komplicerar det , ger det ett nytt häftigt namn och sen publicerar det som sitt eget. Plötsligt är det det 'bästa' programmet och alla 'klienter' har fått otroliga resultat. Inte sällan handlar det om rena skrivbordsprodukter och ett par månader senare kommer nästa program som är bäst (och som man givetvis hunnit testa på sina 'klienter') osv.

Det hela är på samma nivå som Weiders spökskrivare som satt och fabulerade ihop sina små sagor. :d

Body kan kontakta mig om de vill ha någon som skriver ihop dylika artiklar. Jag har en god fantasi och enormt med material att plocka ifrån.

+1

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

cero
2014-01-17, 06:26
Har cirka 400 styrkepass per år, mindre än 10 öl per år, 6-9 timmars sömn per dygn. Brukar i snitt lägga på mig 0,5-1 kg massa per år när dieten är slutförd och man ser resultatet av året som gått.

Tummarna upp för mirakelmannen...

Tummen ned för att du tror att 1 KG per år gäller alla oavsett i vilket stadie av utvecklingen man är i..

En klassisk metod är att man plockar ett färdigt upplägg, helt i onödan komplicerar det , ger det ett nytt häftigt namn och sen publicerar det som sitt eget. Plötsligt är det det 'bästa' programmet och alla 'klienter' har fått otroliga resultat. Inte sällan handlar det om rena skrivbordsprodukter och ett par månader senare kommer nästa program som är bäst (och som man givetvis hunnit testa på sina 'klienter') osv.

Detta gäller de flesta PT:s. Det finns nämligen inte så mycket mer att upptäcka när det gäller kost och träning.

Stjarnan
2014-01-17, 06:49
Ett fullt rimligt sätt? Att gå upp den vikten med någon som helst bakgrund tidigare inom styrketräning händer helt enkelt inte om du vill att det ska vara något sånär de siffrorna han vill påvisa. Om det är så att han är nybörjare är chansen betydligt större, helt klart, men det är ändå otroliga siffror.

Om de stämmer kan jag bara säga grattis, du har genetiska förutsättningar för det och du hade lagt på dig muskler oavsett vilket program du valt.

Tackar för gratulationerna!

Tror iofs att du nått ganska mycket längre än stjärnan om man ska döma efter bilder, desto större du är desto mindre muskelmassa kan du lägga på dig (som du givetvis vet).

Men sen är mätningar aldrig helt korrekta, har man tex lyssnat på podcasten där Ola Wallengren pratar om just detta förstår man hur komplicerat det är att mäta kroppsfett.

Bra skrivet Gober! Jag vet vem TS är och han har kommit betydligt längre fysiskt än mig!
Detta året blev som jag skrev tidigare ett tuffare år för mig att lägga på mig massa.

Tummen ned för att du tror att 1 KG per år gäller alla oavsett i vilket stadie av utvecklingen man är i..




Detta gäller de flesta PT:s. Det finns nämligen inte så mycket mer att upptäcka när det gäller kost och träning.

+1. Det finns tyvärr inte mycket nytt under solen utan de flesta upplägg idag är modifierade.

svedemo
2014-01-17, 10:30
Detta gäller de flesta PT:s. Det finns nämligen inte så mycket mer att upptäcka när det gäller kost och träning.

Det gäller väl det mesta som folk och företag gör?
Det är ju inte direkt så att Audi eller Volvo uppfann bilen. Rehash av gamla goda idéer är ju det nästa alla håller på med.

dluddeckens
2014-01-17, 10:32
Detta gäller de flesta PT:s. Det finns nämligen inte så mycket mer att upptäcka när det gäller kost och träning.



Känns lite som:

Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1.5 ton.
- Popular Mechanics, 1949


:cool:

JeppeAndersson
2014-01-17, 11:07
Denna?

yoUrqTg0VsE

Förstår inte heller tanken bakom den här. De få program jag sett av honom är ofta rena grekiskan och känns överarbetade med hypertrophy-73%-focus, explosive strength MAXIMUM och alla andra benämningar som jag inte har en susning om vad de egentligen innebär.

Men han är i bra form och det är hans klienter också. Om det är tack vare eller trots programmeringen har jag ingen aning om.

Den där övning ser ju ganska lik ut med en övning som Klokov brukar köra
4YtOANPcgww

AronP
2014-01-17, 18:20
Detta gäller de flesta PT:s. Det finns nämligen inte så mycket mer att upptäcka när det gäller kost och träning.
Träning är ett tämligen outforskat område, kost något mer. Det är fortfarande massor av processer som vi inte ens kan förklara. Och då pratar vi bara nybörjare eftersom nästan all forskning sker på dom, på mer erfarna tränande så är det mestadels bro science som gäller.

Sniggel
2014-01-17, 19:10
Nån som vet vart det där är inspelat? Det är sjukt likt Nordic Wellness på Backaplan, men jag känner inte riktigt igen rummet.

Jag tror det är tjejen du känner (igen), inte gymmet.

trolololol :d