handdator

Visa fullständig version : Om du vann 100 miljoner kronor


Raschmus
2014-01-14, 11:10
Vad hade du gjort om du vann 100 miljoner kronor?

TS börjar:

* Supit upp 5mkr på resor och garderob
* Gett bort 10mkr till min omgivning
* Lagt 5mkr på boende
* Suttit lugnt på mina 80mkr och funderat över långsiktig investering


Min spec är rätt tråkig. Väntar på Filmjölk som hade köpt Kolozzeum och gjort sig till ensam moderator.

Er tur!

BlötSnö
2014-01-14, 11:15
Suttit i ett år och varit stressad och inte trott att det var sant.
Sen vette tusan... Antingen är man personen som klarar av att hantera det. Investerar och så vidare.
Eller så är man personen som låter belöningscentralen i hjärnan bestämma vad som är viktigt och köper bilar, knark och uppmärksamhet.
Men eftersom jag inte spelar på lotto eller liknande och därför aldrig kommer att behöva ta itu med detta "problem", så låtsas jag att jag tillhör persontyp nr:1.
Hade dock varit fint att köpa sig ett par tunnland i Norrlands skogar och smälla upp ett långhus. :)

speedy83
2014-01-14, 11:16
Hade köpt bilar, båtar och kläder samt champagne för ca: 10 mkr sedan hade jag köpt antigen ett riktigt schysst boende eller två mer normala för ca. 10 mkr därefter hade jag rest när jag kände för det utan att fundera över hur mycket pengar som gick åt och helt enkelt levt behagligt liv med mat på bra ställen osv.

hahavaffan
2014-01-14, 11:20
Boende för 5Mkr? Det kommer man ju inte särskilt långt med, om man inte bor i en småstad eller mitt i skogen imho.

Jag hade lagt 10-15Mkr på boende (med allt vad det innefattar, typ elektronik etc). 5Mkr på ett andra boende i ett varmt land. 10Mkr på fordon. 1-2Mkr på resor. Resten hade jag placerat/investerat. Min omgivning (familj etc) har så dom klarar sig. Brorsan och syrran hade väl iofs fått en slant förutsatt att dom hade tagit emot det.

r1kkie
2014-01-14, 11:21
Delat 30-40 med familjen.
Investerat ett par millar på boende å bil, inget märkvärdigt.
Gjort någon resa såklart.

Rangz
2014-01-14, 11:23
Att ingen redan sagt det, men jag skulle be chefen dra åt helvete!

Jag hade rakt av gett 10mill till mor&far samt 10 till min lillebror, sen hade jag tagit med mina polare på någon soft resa i ett par veckor, bjudit på allt.

Köpt mig en soft villa utanför stan.

Sen hade jag suttit där med 70mill i min ensamhet och spelat world of warcraft och gymmat i mitt nya hemmagym :D

the_matsson
2014-01-14, 11:27
Jag hade öppnat ett fantastiskt gym här i Lund, och rest mycket med min fästmö.

Nitrometan
2014-01-14, 11:34
Hmmm. George Best sa: "I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

speedy83
2014-01-14, 11:34
Att ingen redan sagt det, men jag skulle be chefen dra åt helvete!

Jag hade rakt av gett 10mill till mor&far samt 10 till min lillebror, sen hade jag tagit med mina polare på någon soft resa i ett par veckor, bjudit på allt.

Köpt mig en soft villa utanför stan.

Sen hade jag suttit där med 70mill i min ensamhet och spelat world of warcraft och gymmat i mitt nya hemmagym :D

Har ingen som helst anledning att säga det. Trivs väldigt bra med mitt jobb och chef, med det inte sagt att jag skulle jobba kvar som idag men skulle absolut inte rusa ut som en galning :)

Juxta
2014-01-14, 11:45
Skulle köpt hus med odlingsmark så jag kunde odla mina egna grönsaker i större skala. Självförsörjande i matväg så gott det går.

Självklart gett bort pengar till nära och kära.

mela
2014-01-14, 11:45
Jag hade köpt hus till mig & killen.

Betalat av lånen på mina föräldrars hus + renovering av det huset.

Betalat av lånen på svärmors hus + installerat bergvärme.

Betalat av lånen på min brors hus eller erbjudit honom ett större.

Köpt ett hus till min svåger och hans tjej där de vill bo och betalat verkstäder åt dem.

Köpt hus till de andra svågrarna också.

Köpt ny bil till de i närmsta familjen som behöver.

Och sedan inrett mitt hus såklart :D

Betalat av CSN.

Resten hade jag sparat.

filmjölk
2014-01-14, 11:47
Sagt upp mig från jobbet och bytt telefonnummer!

Latissimus Dorsi
2014-01-14, 11:49
Jag hade köpt hus till mig & killen.

Betalat av lånen på mina föräldrars hus + renovering av det huset.

Betalat av lånen på svärmors hus + installerat bergvärme.

Betalat av lånen på min brors hus eller erbjudit honom ett större.

Köpt ett hus till min svåger och hans tjej där de vill bo och betalat verkstäder åt dem.

Köpt hus till de andra svågrarna också.

Köpt ny bil till de i närmsta familjen som behöver.

Och sedan inrett mitt hus såklart :D

Betalat av CSN.

Resten hade jag sparat.
Du gillar hus? :D

Pudzianovski
2014-01-14, 11:49
*Gett 20 mille till familj.
*Köpt hus/herrgård/slott för 20-40 mil)
*Köpt 2-3 bilar.
*Köpt kläder, teknikgrejer och annat onödigt tjafs.
*Investerat en hel del.
*Betalat av lån.
*Köpt in mig på en resturang eller hyrt mig en kock/vaktmästare/Butler/allt i allo.

Diomedea exulans
2014-01-14, 11:49
Skulle, tror jag, köpt ett hus med jättestor tomt, och skaffat hund, katt, getter, höns, ankor, gäss och kalkoner. Köpt en miljöbil. Skaffat supersnabbt Internet. Gett syrran och brorsan 10 miljoner var. Behållt en slant så jag kunde leva gott resten av livet. Skänkt resten till välgörenhet.

kaer
2014-01-14, 11:51
Helikopterskidåkning och fantastiska resturanger resten av livet.
En rejäl slant till mina bröder och mor med.

mela
2014-01-14, 11:51
Du gillar hus? :D

Haha, njea men alla är i den åldern att det är dags för bostadsköp eller så har de köpt bostad redan och jag kan hjälpa dem ekonomiskt genom att betala husen åt dem. Istället för att ge dem pengar som de får göra vad de vill med. :D

r1kkie
2014-01-14, 11:52
Att ingen redan sagt det, men jag skulle be chefen dra åt helvete!

Jag hade rakt av gett 10mill till mor&far samt 10 till min lillebror, sen hade jag tagit med mina polare på någon soft resa i ett par veckor, bjudit på allt.

Köpt mig en soft villa utanför stan.

Sen hade jag suttit där med 70mill i min ensamhet och spelat world of warcraft och gymmat i mitt nya hemmagym :D

HCpBgL-mQu4

Quint
2014-01-14, 11:52
Gett bort 10-15 miljoner till syskon & föräldrar.

Köpt ett onödigt stort hus och någon överdriven bil jag aldrig kommer använda.

Skaffat ett extra boende på något lite varmare ställe för vintertiden, troligtvis någonstans i USA.

Lagt undan resten i blandade sparformer.

decussatio
2014-01-14, 11:54
Jag skulle utbilda mig på ett jävligt juste universitet utomlands, bekosta flytt dit för mitt ex (så att jag kan ta med mig barnet) och rest runt en del. Köpt ett gött hus någonstans med.

Bubblan84
2014-01-14, 11:55
Hade köpt hus i bra läge så fort som möjligt, hade nog hunnit med att köpa ett par bilar före det. (Finns ett hus på över 300 kvm ute på hemnet på min ort med eget gym och 5 sovrum, do want!)
Sett till att befria alla i min familj från lån och langat ett par mille extra till allihop.
Hade bjudit med så många vänner och nära och kära som möjligt på en månads resa där jag betalar bortfallen lön för de som måste vara tjänstlediga.
Ny bil till morsan, farsan, brorsan och syrran.
Resten hade jag investerat. I vad vet jag inte än.

Frantic
2014-01-14, 11:57
Jag hade sagt upp mig och spenderat den närmaste framtiden med att resa. Jag hade rest ganska länge men ändå hyfsat billigt för jag trivs helt enkelt bäst så. Hellre en billig bungalow på stranden än ett lyxhotell. Sen hade jag köpt ett schysst hus i ett varmt land, förslagsvis Australien. Sen hade jag nog volontärjobbat med djur på något sätt någon dag i veckan och lagt resterande tid på hobbys och intressen.

Familjen hade självklart fått sitt också.

Akerhage
2014-01-14, 12:06
Hade startat ett B&B någonstans, kanske vid medelhavet eller Karibien någonstans. Hade gjort något speciellt av stället och givetvis anställt personal som hade fått bra betalt. Resten hade jag sparat, möjligen då köpt ett hus i anslutning till mitt B&B.
Hade såklart sett till att min familj fått alla sina lån betalade och extra tillskott i kassan. Samt fonder för framtida barn.

Ponde
2014-01-14, 12:06
Investerat det mesta, typ 70 mille. Sen hade jag köpt en skitnajs villa på någon strand i Italien/Spanien/Frankrike och levt livet på mina kapitalinkomster. :d

Antagligen skulle jag försöka starta en firma i Kalifornien också, man får medborgarskap om man skapar 10 jobb åt amerikaner och lyckas hålla firman igång i 5+ år. :Virro

filmjölk
2014-01-14, 12:12
Är det bara jag som förmodligen hade blivit söndertrakasserad av diverse släkt och bekanta som ville åt mina pengar? Jag hade blivit helt paranoid på det och försökt isolera mig.

Frantic
2014-01-14, 12:14
Är det bara jag som förmodligen hade blivit söndertrakasserad av diverse släkt och bekanta som ville åt mina pengar? Jag hade blivit helt paranoid på det och försökt isolera mig.

Jag hade nog klarat mig ganska bra från det men hade fått lite dåligt samvete. Vilka ska jag ge pengar till bland vänner och familj? Ska han få men inte han osv?

speedy83
2014-01-14, 12:16
Alla ni som skulle köpa stora hus, skulle ni då också köpa in städtjänster till dessa? det första jag tänker på när jag hör stora hus är allt underhåll som tillkommer som städning, renoveringar, fönsterputs, gräsklippning inkl trädgårdsarbete :)

Diomedea exulans
2014-01-14, 12:17
Jag hade nog klarat mig ganska bra från det men hade fått lite dåligt samvete. Vilka ska jag ge pengar till bland vänner och familj? Ska han få men inte han osv?

När jag tänker efter så hade jag nog gett mina 10 kusiner en miljon var.

VoDaresVins
2014-01-14, 12:20
Har egentligen inte en lottovinst som nån dröm så därför spelar jag inte heller. Känns inte som jag har några problem som kräver mycket pengar för att lösas.

Olegh
2014-01-14, 12:24
Familjen hade ju på nåt sätt få lite extra cashflow. Absolut inget extraordinärt, men typ möjlighet att bo och leva som välbeställda medelklassare. Dvs. pengar i sig ska inte vara ett av livets många problem.

Själv hade jag skaffat en större lägenhet, dubbla hyror känns inte som en stor grej liksom...

En bil för sisådär 100'

Sedan hade jag satsat på att fixa min examen och efter det vettekatten. Ev. hade jag påbörjat ett lite större husbyggnadsprojekt, först genom att leta upp ett ställe där jag vill bo.


Är det bara jag som förmodligen hade blivit söndertrakasserad av diverse släkt och bekanta som ville åt mina pengar? Jag hade blivit helt paranoid på det och försökt isolera mig.

Det är svårt att föreställa sig, men vissa relationer skulle säkert ta skada. "Vadå, får jag bara 200k??!1".

mela
2014-01-14, 12:25
Är det bara jag som förmodligen hade blivit söndertrakasserad av diverse släkt och bekanta som ville åt mina pengar? Jag hade blivit helt paranoid på det och försökt isolera mig.

Jag hade bara gett till närmsta släkten. Klart att jag hade sett till så att mormor & morfar & farmor slipper snåla för mycket.

Men kusiner osv kan totalglömma att de skulle få pengar och att börja dela ut till vänner känns görkonstigt.

Oljeblixten
2014-01-14, 12:29
Betala mina/mina föräldrars/syskons lån, gått ner till AF och gnuggat kuken mot skrivborden samt betala böterna för det. Sedan köpt ett litet hus med odlingsbar mark samt hemmagym på någon ö i södra thailand.

Suttit där och bara myst ut mina dagar långt borta från alla i samhället jag tycker illa om.

filmjölk
2014-01-14, 12:36
Jag hade nog klarat mig ganska bra från det men hade fått lite dåligt samvete. Vilka ska jag ge pengar till bland vänner och familj? Ska han få men inte han osv?

Och sedan slösar Svante sina pengar på kokain, champagne och prostituerade och behöver nya, Pelle skulle gärna bjuda med familjen till Thailand men har inte sparat under året, Kalle har köpt en alldeles för dyr lght och riskerar att bli vräkt för att han inte kan betala av lånet, Annas dotter blir retad i skolan och behöver verkligen en bröstoperation, Urbans företag behöver en investering och Stina är skitförbannad för att du som har så mycket pengar inte skänker futtiga halvmiljonen till ett barnhem i Uganda...de har ju inte ens råd med bromsmediciner!

:) Ungefär det hade drabbat mig.

LeBron
2014-01-14, 12:38
Sagt upp mig från jobbet och bytt telefonnummer!

Inte köpt upp forumet?

filmjölk
2014-01-14, 12:41
Inte köpt upp forumet?

:) Nej. Men förmodligen sponsrat Kolozzeum genom att konsumera kosttillskotten de säljer.

Tyrwing
2014-01-14, 12:43
* Köpt en ny bil, inget jättefancy men modellen jag har sina småfel.
* Köpt en ny dator till flickvännen så jag får ha min ifred
* Köpt boende, marklägenhet(bostadsrätt) för att kunna bygga ett hemmagym bredvid
* Skänkt någon mkr till KAK för att täcka utrustningsbehov osv.
* Gett bort 10 mkr till familjen samt betalat av päronens huslån.
* Lagt undan 1mkr till mitt studielån (overkill)
* Köpt skivstång/powerrack/vikter samt nödvändiga saker till ett eget hemmagym
* Bygga ett hemmagym
* Köpt en ny TV som fungerar oftare än varannan gång
* Investerat 1 mkr till ett konto för lullull(tekniska saker jag känner för att köpa)

Resten hade fått ligga kvar tills de behövs.

Ungkarlsliv
2014-01-14, 12:44
Hade köpt ett fint hus som jag tycker om för typ 20 mille, en skön bil och ge ett par miljoner var till mina syskon och föräldrar. Jag hade förmodligen gjort ett antal resor ihop med polare runt om i världen och efter det när jag hade börjat tröttna hade jag pluggat på universitet i resten av livet, aldrig behöva jobba aldrig behöva ta lån.
Kom på att jag också skulle bygga upp ett riktigt bra gym där bara jag och väldigt utvalda personer får träna.

PureWhey
2014-01-14, 12:48
Skulle köpt ett hus på något varmt ställe med andra rika människor, antagligen någonstans i Kalifornien, för ca 25-30 miljoner.
Levt in mig där lite, köpt kläder, och diverse saker för 1.5-2 milj.
Fryst 50 miljoner i ett par år för att få en stadig ränta, sedan försökt leva så lugnt som möjligt utan att spendera en massa.

Holmeros
2014-01-14, 12:54
Så ofta jag tänker på det här, men kommer aldrig riktigt fram till exakt vad jag hade gjort..

Men jag hade betalt mina föräldrars huslån + hyrt in folk för att färdigställa alla renoveringsprojekt de kör samtidigt..
Antingen köpt nytt hus eller betalat all renovering och ombyggnation min storebror hade önskat.
Jag blir farbror i februari, min brorsson/dotter hade fått sig en rejäl jäkla doppresent!

Skaffat hus, men ingen aning om vart. Jag hade iallafall sagt upp mig från jobbet och spenderat närmsta året eller två med att resa, så hussköpet behöver inte bli förrän efter.

Bilar, båtar, helikopter (+ ta cert såklart) och tonvis med teknikprylar. Helvete vilket smart hem jag hade byggt :D

Raschmus
2014-01-14, 14:21
Tillägg: Jag hade fortsatt jobba där jag gör men tagit tre gånger så mycket semester. På semestern hade jag rest en jävla massa med min flickvän. Skämt bort blivande svärmor med en ny bil också.

Jeml
2014-01-14, 14:31
-gett 1mil till varje familjemedlem
-använt 10-15mil till att fixa ok boende, kanske fin bil och resa
-satt in resten på sparkonto för att tjäna ett par millar/år genom räntan och sen jobbat. kanske inte heltid.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ohsoawesome
2014-01-14, 14:34
Rimligtvis försöka investera en stor del av pengarna på ett relativt säkert sätt så att man hade fått gott med avkastning! I alla fall till att börja med :)

4623
2014-01-14, 15:09
Konsumerat som det inte fanns någon morgondag.

Chrbo
2014-01-14, 15:54
Pengar till föräldrarna och syrran, 10 MSEK gissningsvis.
Betalat av mitt bolån, troligtvis bytt bostad i samma veva.
Köpt bil, knappast något vrålåk men 500 kSEK.
Sagt upp mig från jobbet och letat efter något med betydligt mindre arbetstimmar och fria arbetstider.

Investerat majoriteten säkert och levt gott på avkastningen. Rest som en galning.

Red Apple
2014-01-14, 15:58
1. Betala av CSN
2. Uppdatera min garderob
3. Flytta till något mysigt men inte särskilt grandiost
4. Köpa en riktigt fin träbåt.
5. Börjat resa som faen.

Förutom att försöka få pengarna att växa då.

Red Apple
2014-01-14, 15:59
Konsumerat som det inte fanns någon morgondag.

Leva upp till min signatur mao? :D

ceejay
2014-01-14, 16:02
Lol!

XXXL
2014-01-14, 16:14
Hade köpt det här huset

http://www.myresjohus.se/PageFiles/226/gallery/ekenas-01.jpg

http://www.myresjohus.se/vara-hus/sok-hus/2-planshus/ekenas/

Smällt upp det vid nån sjö eller vid havet, utrustat det med all tänkbar teknologi och lyx.

Sen hade jag köpt den här bilen

http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_E_63_AMG_4MATIC_S_Avantgarde_5052342 8.htm?ca=14&w=3

Sen hade jag nog öppnat ett gym om de fanns marknad för det i stan, eller nått annat litet företag. Något att pyssla med i alla fall... En kostillskottsaffär kanske, något träningsrelaterat åtminstone.

jenni
2014-01-14, 16:20
Är rätt nöjd med mitt liv som det är så jag hade väl mest skämt bort föräldrarna äckligt mycket. Jag själv känner inget behov av något, det brukar gå att fixa i dagsläget iaf.

Men det viktigaste skulle vara att öppna ett riktigt bra barnhem i Moskva, så de barnen kan få en lycklig barndom utan förtvivlan och hopplöshet, samt gått in med medel i WSPA!

XXXL
2014-01-14, 16:24
Just... jag hade ju gått ner på ett knä framför Jenni också! Såklart :D

jenni
2014-01-14, 16:27
Just... jag hade ju gått ner på ett knä framför Jenni också! Såklart :D

Haha, du behöver väl inte några miljoner för det;)

Rikard Jansson
2014-01-14, 16:28
Skulle köpt 50 lamborghinis.

tp_88
2014-01-14, 16:30
... så sitter jag på ett flygplan samma kväll.

10-20 miljoner - Lägenhet New York.
5-10 miljoner - Bostad i Karibien eller liknande
1-2 miljon(er) - Hemelektronik (främst hifi och foto)
1-2 miljon(er) - Bil(ar).

50 miljoner - Långsiktiga investeringar. Sparkonton, guld, indexfonder, stabila aktier etc. Som jag förhoppningsvis kan leva på.

10 miljoner - Kortare investeringar, mer spekulativa aktier etc

Flyttat och haft lägenheten i New York som bas, bjudit dit vänner så ofta de ville. Sedan hade jag rest dit jag ville, givetvis även där med vänner när de vill. Sportevenemang, äventyrsresor (vandringar, naturupplevelser etc) osv.

I övrigt hade jag levt ett ganska enkelt liv och gjort det jag ville varje dag, åtminstone till en början främst i New York. Fotograferat mycket. Sett mycket sport live; Knicks, Rangers, boxning och större evenemang som fotbolls-VM. Försökt sponsra och stödja unga, lovande, boxare.

Hatar såna här trådar. *cry*

4623
2014-01-14, 16:32
Leva upp till min signatur mao? :D

Precis!

spoon
2014-01-14, 16:35
Flyttat till en schysst kåk någonstans i Norge. Köpt en stuga på nåt trevligt ställe och en schysst bil. Sen hade jag pluggat till något intressant. En roadtrip i U.S.A med en fet muskelbil hade det nog också blivit. Resten hade jag investerat på säkrast möjliga vis för att få lite ränta.

wessmen
2014-01-14, 16:36
Skulle köpt en fin tomt i Skärgården och byggt ett hus, går nog en hel del där.
Betalt av familjens lån
Ge familjen "flyttbidrag" alt köpt ett hus åt dem.
En valfri "leksak" (tex lyxbil)

Hade sedan investerat pengarna i aktier, fonder och bostäder.

Hade haft en väldigt stor tomt med staket så jag och sambon hade kunnat skaffa alla djur vi hade velat ha :)

Tricklew
2014-01-14, 16:36
Förlängt penisen, allt annat är detaljer.

XXXL
2014-01-14, 16:51
Förlängt penisen, allt annat är detaljer.

Det är inte värt det. Men det är inte mycket pengar heller så...

Bubblan84
2014-01-14, 16:58
Hade köpt hus i bra läge så fort som möjligt, hade nog hunnit med att köpa ett par bilar före det. (Finns ett hus på över 300 kvm ute på hemnet på min ort med eget gym och 5 sovrum, do want!)
Sett till att befria alla i min familj från lån och langat ett par mille extra till allihop.
Hade bjudit med så många vänner och nära och kära som möjligt på en månads resa där jag betalar bortfallen lön för de som måste vara tjänstlediga.
Ny bil till morsan, farsan, brorsan och syrran.
Resten hade jag investerat. I vad vet jag inte än.

BTW så har jag köpt andelar i ett lottosystem med joker, dragning imorgon. Rapporterar på torsdag om alla miljoner jag vinner imorgon!

Jockefoten
2014-01-14, 17:34
En Amelia Earhart theme park.

billmaier
2014-01-14, 17:49
Hade köpt bostäder för hela pengen och levt på hyresinkomsterna resten av livet

Ponde
2014-01-14, 18:23
Skulle köpt ett hus på något varmt ställe med andra rika människor, antagligen någonstans i Kalifornien, för ca 25-30 miljoner.
Levt in mig där lite, köpt kläder, och diverse saker för 1.5-2 milj.
Fryst 50 miljoner i ett par år för att få en stadig ränta, sedan försökt leva så lugnt som möjligt utan att spendera en massa.

Har du amerikanskt medborgarskap eller hur hade du tänkt lösa det problemet? Sen är det inte direkt smart att frysa 50 mille på ett bankkonto, att investera det i 50% ETF:s och indexfonder/50% ränteobligationer skulle vara det bästa om du inte investerar på lång sikt.

Kalle Axelsson
2014-01-14, 18:24
Finns det inga domedagspreppare kvar på forumet??

MasterChief
2014-01-14, 18:49
Köpt hurrils anala oskuld. De övriga 99.995.000 kronorna hade jag fördelat på boende, konsumtion och investeringar.

Spettet
2014-01-14, 18:52
Familjen, så att dom har det så bra det bara går.
Köpt en ranch och skaffat några hästar.
Utbilda mig och jobba med det jag finner intressant.
Skaffat hund.
Resor och äventyr.
Ta Jägarexamen.
Ta alla körkort.
Skaffat en Harley davidson. (Dyna)


Tänkte först att man bygger såklart ett gym men gillar det sociala i ett vanligt gym så fortsätter med det.

Det jag kunde komma på på rak arm.

R Scarpa27
2014-01-14, 18:59
garage hus... ett hus med ett helt garage... och boende på övervåningen.
skaffat några bilar.
byggt upp ett nyhtt hyreshus med billiga hyror för ex vis studenter.
köpt sveriges dyraste pizza för 20tusen kr...

faen kan ju göra listan sjukt lång...
gett bort mycket också.

Igor
2014-01-14, 19:13
Byggt ett eget gym och bjudit alla som kom på proteindrickor! Så generös är jag

Jockefoten
2014-01-14, 19:31
Familjen, så att dom har det så bra det bara går.
Köpt en ranch och skaffat några hästar.
Utbilda mig och jobba med det jag finner intressant.
Skaffat hund.
Resor och äventyr.
Ta Jägarexamen.
Ta alla körkort.
Skaffat en Harley davidson. (Dyna)


Tänkte först att man bygger såklart ett gym men gillar det sociala i ett vanligt gym så fortsätter med det.

Det jag kunde komma på på rak arm.

Allt det där går ju att förverkliga med svensk medellön (beroende på vad du menar med alla körkort (Rymdskepp?)).

Kör på om det är vad du drömmer om.

Facetard
2014-01-14, 19:34
Det första jag hade gjort var att säga upp mig från jobbet, berätta för mina föräldrar om vinsten men samtidigt leva ett vanligt Svenssonliv till en början(-jobbet då) och inte berätta för mina vänner, skulle ta reda på vilka som verkligen är äkta vänner och börja därifrån och bjuda med dom på saker och ting såsom resor, feta jävla fester och shit.

Skulle ge pengar till min närmsta familj bara så de kan lösa in sina lån, köpa sig nya bilar, vitvaror osv, sådant som behövs.
Därefter se till att de har 10 miljoner var och sätter in detta på en sparfond, tex Handelbankens Sverigefond, ger över 60.000 per månad skattat och klart.

Skulle bjuda familjen och vänner på resor, middagar ute och bara leva livet, jag skulle nog bo kvar i staden jag bor i ny, köpa en fet villa och tre-fyra bilar, allt ifrån en sprillans ny Mercedes G-klass till en AMG med något år på nacken, tar det som finns, till en Subaru Impreza på 400-500 hästar, fyrhjulsdrift, fyrpunktsbälte, lekbil helt enkelt :3

Skulle även köpa mig en eller två motorcyklar, möjligtvis köpa tillbaks min första(nostalgi), ny utrustning.
Någon som kommer och städar mitt hem, lagar mig middagar, tvättar mina kläder och shit för jag är upptagen med att snorta kokain och ha sex med dyra prostituerade kvinnor.

aijou
2014-01-14, 19:59
Jag hade:
1) sagt upp mig och börjat plugga på på en konstskola. (På halvtid så man har lite fritid också.
2) betalat av alla lån.
3) erbjudit mig att betala alla skulder åt mina närmsta familjemedlemmar.
4) låtit totalrenovera huset.
5) lagt undan till framtida barn.
6) bytt ut all elektronik i hemmet och köpt det jag saknar.
5) anlita kock, städhjälp m.m.
6) hjäjpt frugan att starta eget (alt. Starta eget tillsammans med henne. )
7) skänka till välgörenhet.
8) bygga gym hemma för de dagar man inte känner för att lämna hemmet.
9) endast gå i specialdesignade skräddarsydda kläder. (Bara för att jag kan).
10) träna, skapa, älska och njuta av livet.

Win!

Spettet
2014-01-14, 19:59
Allt det där går ju att förverkliga med svensk medellön.


Precis, kommer förhoppningsvis göra dom flesta saker men hade jag vunnit 100milj så hade det gått fortare att genomföra dom.

Olegh
2014-01-14, 20:02
Jo, jag hade förätit mig på kebab också.

Spettet
2014-01-14, 20:02
för jag är upptagen med att snorta kokain och ha sex med dyra prostituerade kvinnor.

kIfOjkB17BA

Nitrometan
2014-01-16, 08:38
I Dubai försökte de slå världsrekord i fyrverkeri på nyårsafton och brände av nästan en halv miljon pjäser.

Hela kalaset lär ha kostat runt 100 miljoner.

Så...

Man kanske skulle satsat pengarna på ett fett fyrverkeri?

X0lS-nkCcwk

r3Sf2JEfmR0

hahavaffan
2014-01-16, 09:06
Köpt hurrils anala oskuld. De övriga 99.995.000 kronorna hade jag fördelat på boende, konsumtion och investeringar.:d

Minimjölk
2014-01-16, 09:26
Jag älskar denna typen av trådar. Man får ett (nästan overkligt) erbjudande som vänder upp och ned på den egna privatekonomin och detta leder generellt till att folk:

A: Lever kvar som vanligt men med dyrare vanor.
B: Bränner allt på skit
C: Tänker mer på sina medmänniskor
D: Börjar göra det man egentligen vill i livet.
E: börjar bete sig illa mot den som tidigare sett till att man haft bröd på bordet
F: Flyttar ut i skogen och lever som någon självförsörjande stenåldersmänniska utan minsta bekvämlighet


Det som är det allra mest intressanta är att många lever sina liv och fantiserar om att vinna denna enorma summa pengar och då tänker tankar som att: Om jag skulle vinna detta så skulle jag unna mig och min familj detta, jag skulle byta inriktning etc.

Självklart är det som så att en buffert på 100miljoner öppnar enorma möjligheter men många av de sakerna som det "fantiseras" om i tråden går att uppnå (om än i en i något mindre form med en vanlig lön/vardag om man prioriterar dessa i sitt liv. Samtliga punkter i listan ovan går att genomföra utan att man vinner ett enda öre.

Om vi tex säger hus. Skillnaden mellan att bo ett fint 5miljoners hus utan lån och ett likadant hus fullbelånat är idag 6200kr i månaden. Visst räntan är låg och det är skönt att vara skuldfri.

istället för att fantisera om att bjuda släkten på jorden-runt-resa vid miljonvinst så spara ihop en mindre summa pengar och bjud dina närmaste på en weekend tillsammans.

Min poäng om den inte framgår är att ni kan leva i alla fall delar av de drömmar ni har även utan dessa 100miljoner. Till och med är det så att ni när ni drömmer dessa drömmar omedvetet talar om för er själva vad ni bör göra för att vara lyckliga.

Raschmus
2014-01-16, 09:49
Jag älskar denna typen av trådar. Man får ett (nästan overkligt) erbjudande som vänder upp och ned på den egna privatekonomin och detta leder generellt till att folk:

A: Lever kvar som vanligt men med dyrare vanor.
B: Bränner allt på skit
C: Tänker mer på sina medmänniskor
D: Börjar göra det man egentligen vill i livet.
E: börjar bete sig illa mot den som tidigare sett till att man haft bröd på bordet
F: Flyttar ut i skogen och lever som någon självförsörjande stenåldersmänniska utan minsta bekvämlighet


Det som är det allra mest intressanta är att många lever sina liv och fantiserar om att vinna denna enorma summa pengar och då tänker tankar som att: Om jag skulle vinna detta så skulle jag unna mig och min familj detta, jag skulle byta inriktning etc.

Självklart är det som så att en buffert på 100miljoner öppnar enorma möjligheter men många av de sakerna som det "fantiseras" om i tråden går att uppnå (om än i en i något mindre form med en vanlig lön/vardag om man prioriterar dessa i sitt liv. Samtliga punkter i listan ovan går att genomföra utan att man vinner ett enda öre.

Om vi tex säger hus. Skillnaden mellan att bo ett fint 5miljoners hus utan lån och ett likadant hus fullbelånat är idag 6200kr i månaden. Visst räntan är låg och det är skönt att vara skuldfri.

istället för att fantisera om att bjuda släkten på jorden-runt-resa vid miljonvinst så spara ihop en mindre summa pengar och bjud dina närmaste på en weekend tillsammans.

Min poäng om den inte framgår är att ni kan leva i alla fall delar av de drömmar ni har även utan dessa 100miljoner. Till och med är det så att ni när ni drömmer dessa drömmar omedvetet talar om för er själva vad ni bör göra för att vara lyckliga.

Fint skrivet. Du får en internetpuss.

Macroman
2014-01-16, 10:34
Alla ni som skulle köpa stora hus, skulle ni då också köpa in städtjänster till dessa? det första jag tänker på när jag hör stora hus är allt underhåll som tillkommer som städning, renoveringar, fönsterputs, gräsklippning inkl trädgårdsarbete :)

Ja, givetvis. Köper redan städhjälp iofs... ;)

Hamsterkakan
2014-01-16, 10:43
1) Hade omedelbart skänkt 10 miljoner till övriga familjemedlemmar.
2) Bjudit mina närmsta och trogna vänner på en oförglömlig resa till Las Vegas.
3) Köpt ett modernt och stort hus med det allra senaste inom teknik och dylikt.
4) Skaffat barn med min flickvän, hundar, en häftig bil.
5) Investerat en överväldigande del av pengarna i lågrisk fonder/köpt aktier.
6) Levt ett enkelt men problemfritt liv och använt all min tid och kapital att göra nytta i världen. Mycket välgörenhet och insatser för arbetslösa hade jag ägnat tid åt. Samt umgåtts mycket med mina barn, familj och flickvän. Inget jobb.

Chrbo
2014-01-16, 10:56
Om vi tex säger hus. Skillnaden mellan att bo ett fint 5miljoners hus utan lån och ett likadant hus fullbelånat är idag 6200kr i månaden. Visst räntan är låg och det är skönt att vara skuldfri.

istället för att fantisera om att bjuda släkten på jorden-runt-resa vid miljonvinst så spara ihop en mindre summa pengar och bjud dina närmaste på en weekend tillsammans.

Min poäng om den inte framgår är att ni kan leva i alla fall delar av de drömmar ni har även utan dessa 100miljoner. Till och med är det så att ni när ni drömmer dessa drömmar omedvetet talar om för er själva vad ni bör göra för att vara lyckliga.

Nu har jag inte läst varenda inlägg i tråden men jag har inte fått uppfattningen om att de personer som har skrivit inte alls lever ut sina "drömmar" redan i dagsläget. Jag håller dock helt med dig om att man kan leva ut sina drömmar i en mindre skala.

Det är skillnad på att bo i ett femmiljonershus med lånade pengar om den extra månadskostnaden innebär att man istället inte har råd med en extra bil eller om familjens årliga sommar- och vintersemester helt måste upphöra.

Att bjuda familjen på en weekend är inte heller riktigt samma sak som att bjuda de på en jorden runtresa. En del av nöjet finns såklart i att kunna bjuda dem på något som de inte har möjligheten att unna sig själva.

Minimjölk
2014-01-16, 15:38
Nu har jag inte läst varenda inlägg i tråden men jag har inte fått uppfattningen om att de personer som har skrivit inte alls lever ut sina "drömmar" redan i dagsläget. Jag håller dock helt med dig om att man kan leva ut sina drömmar i en mindre skala.

Det är skillnad på att bo i ett femmiljonershus med lånade pengar om den extra månadskostnaden innebär att man istället inte har råd med en extra bil eller om familjens årliga sommar- och vintersemester helt måste upphöra.

Att bjuda familjen på en weekend är inte heller riktigt samma sak som att bjuda de på en jorden runtresa. En del av nöjet finns såklart i att kunna bjuda dem på något som de inte har möjligheten att unna sig själva.

Min poäng var den att jag tror många går och tänker just allt eller inget. Många säger att de skall skänka pengar hit och bjuda resor dit när de blivit rika. jag tror däremot få som faktiskt har en möjlighet gör detta på riktigt i vardagen trots avsaknad 100miljoner men att man då anpassar aktiviteten till rådande ekonomi.

Pengar i sig ger ingen lycka och det finns inga garantier at tdu trivs bättre i ditt slott för 50miljoner än i en bra villa för 5. Det är kanske trevligare at tspendera en mysig weekend med familjen någonstans tillsammans än att man stressar iväg jorden runt. Bara för at tnågot på pappret är dyrare eller finare innebär inte det att det är bättre.

Det finns en mängd aktiviteter man kan göra i vardagen som höjer en lika mycket som de mer exotiska delarna man kan göra som svinrik.

Det kan till och med vara tvärtom, den dagen du eventuellt har oändliga möjligheter så känns inte de vanliga aktiviteterna som du idag uppskattar som tillräckliga för att skänka dig glädje.

Eftersom vi människor alltid strävar efter att blir bättre och bättre så innebär det att en plötslig vinst av 100miljoner gör att man kan gå från "sunkiga" vanor til lde bästa på ett bräde, då finns det ju sedan inte så mycket att förbättra när den nya lyxartikeln blivit en vana.

Jag tror på att byta upp sig i lagom steg och hela tiden hitta guldkornen i den nuvarande situationen.

XXXL
2014-01-16, 15:39
Jag älskar denna typen av trådar. Man får ett (nästan overkligt) erbjudande som vänder upp och ned på den egna privatekonomin och detta leder generellt till att folk:

A: Lever kvar som vanligt men med dyrare vanor.
B: Bränner allt på skit
C: Tänker mer på sina medmänniskor
D: Börjar göra det man egentligen vill i livet.
E: börjar bete sig illa mot den som tidigare sett till att man haft bröd på bordet
F: Flyttar ut i skogen och lever som någon självförsörjande stenåldersmänniska utan minsta bekvämlighet


Det som är det allra mest intressanta är att många lever sina liv och fantiserar om att vinna denna enorma summa pengar och då tänker tankar som att: Om jag skulle vinna detta så skulle jag unna mig och min familj detta, jag skulle byta inriktning etc.

Självklart är det som så att en buffert på 100miljoner öppnar enorma möjligheter men många av de sakerna som det "fantiseras" om i tråden går att uppnå (om än i en i något mindre form med en vanlig lön/vardag om man prioriterar dessa i sitt liv. Samtliga punkter i listan ovan går att genomföra utan att man vinner ett enda öre.

Om vi tex säger hus. Skillnaden mellan att bo ett fint 5miljoners hus utan lån och ett likadant hus fullbelånat är idag 6200kr i månaden. Visst räntan är låg och det är skönt att vara skuldfri.

istället för att fantisera om att bjuda släkten på jorden-runt-resa vid miljonvinst så spara ihop en mindre summa pengar och bjud dina närmaste på en weekend tillsammans.

Min poäng om den inte framgår är att ni kan leva i alla fall delar av de drömmar ni har även utan dessa 100miljoner. Till och med är det så att ni när ni drömmer dessa drömmar omedvetet talar om för er själva vad ni bör göra för att vara lyckliga.

Problemet är ju att man fortfarande måste jobba om man ska ha stora lån och skulder.

För 100 miljoner hade inte jag jobbat en dag till, i hela mitt liv. Hade köpt hus för ca 10-15 miljoner, bil, båt och diverse fordon för kanske 5 miljoner totalt och sen suttit på resterande 80-85, försökt fixa ränta och ta ut kanske 40-50 tusen rent i månaden, för att ha till månadsutgifter.

Jag hade köpt total frihet med andra ord, det kan du inte göra med lån.

spoon
2014-01-16, 15:45
Det 100 miljoner i första hand hade gett mig är frihet. Jag kan jobba om jag vill eller så kan jag plugga eller bara sitta framför tv n om jag hellre vill det.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

The_RobRoy
2014-01-16, 15:55
100 miljoner räcker tyvärr knappt till en lyxig lägenhet i den här staden :)

Jag hade nog köpt in mig i en tävlings Ferrari 458a och börjat köra på bana en helg i månaden ungefär. Sen hade jag gjort slag i saken och börjat inom fondförvaltningsspåret, eventuellt kan jag ta mig dit detta år trots att jag inte har några 100 miljoner.

Som en parantes så har jag träffat en del riktig rika människor under mina 2.5 år här, samt även jobbat med flertalet som har förmögenheter runt 100 miljoners nivån. De är mest som folk i allmänhet, verkar inte direkt mer lyckliga eller olyckliga. Dock kan man ofta se en djup trygghet hos dessa personer som ofta avspeglar sig som väldigt gott självförtroende.

Albin Eriksson
2014-01-17, 07:52
Skjutit till pengar där jag sett att familjen behövt.
Sen hade jag lagt det mesta i sparande för avkastning och bott utomlands, troligen i Usa.

Anton Fräs
2014-01-17, 09:03
Skänkt bort en del till familj och nära vänner.
Köpt ett riktigt fint boende i Göteborg
Köpt x antal resor till hela världen - både längre och kortare resor
Köpt en ny garderob med kläder
Gjort plastikkirurgi (fettsugning, löshy etc)
Skjutit till pengar till min forskning (I know..)
Betalat av skulder och investerat det mesta i nåt vettigt