handdator

Visa fullständig version : Frystorkad mat förlorar näring


z_bumbi
2014-01-14, 08:03
På en rad med ställen på nätet så nämns det att frystorkad mat förlorar sin näring med ca 10% per år (siffran kan variera) efter att sista förbrukningsdatum gått ut och även om jag förutsätter att det inte gäller alla näringsämnen så undrar jag dels om det stämmer och dels vad det i så fall är som händer med maten runt den tidpunkten?

Jag har aldrig tidigare funderat på vad som händer i påsarna under lagring så det här är ett helt nytt område för mig.

Sverker
2014-01-14, 18:47
All mat bör värmebehandlas innan den torkas. Oavsett ifall man torkar med spraytork ( mjölk ), vals ( potatis till potatismos ) eller något dyrt livsmedel som bekostar den dyrare frystorkningen. Redan där förloras näring.

När man sänkt vattenhalten och därmed vattenaktiviteten, sänks reaktionshastigheten i livsmedlet. Men torkningen gynnar också många nya reaktioner. Lite beroende på vilket livsmedel och vilka näringsämnen som studeras kan en del hända. Det sker långsamt och under hela livsmedelets bäst företid.
- Brunfärgningsreaktion som sänker proteinets kvalité och BV.
- Fettet kan härskna ifall syre kan vandra igenom plasten.
- Fett kan vara lite härsket redan från början och starta alla möjliga radikalreaktioner som förstör allt möjligt.
- Många vitaminer är instabila av sin natur och faller långsamt sönder till inaktiva ämnen.