handdator

Visa fullständig version : Anställningsintervju


speedy83
2014-01-13, 14:00
Har lite funderingar kring klädsel inför en arbetsintervju. Var i förra veckan på en första intervju och hade då kostym detta hade även den chef jag då träffade. I veckan är det nu meningen att jag ska träffa dem igen och då träffa samma chef samt en annan operativ person (ingenjör) och jag funderar nu på hur jag bör klä mig denna gång?

Problemet är att jag endast har en kostym som är representabel och känns inget vidare att dyka upp i samma. Hade den varit mörkblå eller grå hade det ju inte varit så farligt men nu är den lite utmärkande (min blå har blivit lite stor och inte hunnit till skräddaren).

tjänsten är en kontorstjänst på ett större industriföretag.

Tips!?

Mental
2014-01-13, 14:03
Varför inte samma igen? Det är väl inte speciellt ovanligt att man återanvänder en kostym?

Ha en annan skjorta och eller slips i stället.

Edit: Eller låna av en polare, eller hyr, eller "köp" en på öppet köp som du retunerar dagen efter.

tossefar
2014-01-13, 14:04
En skjorta och slips under en snygg lammullströja och ett par snygga ullbyxor tycker jag funkar på de allra flesta arbetsplatser. Eventuellt kan du ta på dig en uddakavaj över.

tossefar
2014-01-13, 14:05
Varför inte samma igen? Det är väl inte speciellt ovanligt att man återanvänder en kostym?

Ha en annan skjorta och eller slips i stället.

Edit: Eller låna av en polare, eller hyr, eller "köp" en på öppet köp som du retunerar dagen efter.

Vilka butiker skulle ta tillbaka en uppsprättad kostym?

Raschmus
2014-01-13, 14:11
Varje man behöver en helsvart kostym. Köp ny! (Finns billiga som - med rätt kroppsbyggnad - sitter helt ok på Dressman alt Zara)

Sir Anselm
2014-01-13, 14:12
Om man inte förväntas bära kostym under arbetet tycker jag det är onödigt att ha kostym på intervjun. Men man bör såklart vara välklädd.

Mental
2014-01-13, 14:13
Vilka butiker skulle ta tillbaka en uppsprättad kostym?

Uppsprättad? Jag köpte min på MQ, den var då inte iopsydd på något sätt som jag var tvungen att göra åverkan på för att kunna ha den på mig.

eternallord
2014-01-13, 14:19
Varje man behöver en helsvart kostym. Köp ny! (Finns billiga som - med rätt kroppsbyggnad - sitter helt ok på Dressman alt Zara)

Svart kostym på jobb, är du från vettet pojk? :D

4623
2014-01-13, 14:21
Svart kostym på jobb, är du från vettet pojk? :D

Imo är det ganska förlegat att svart endast används vid begravning.

eternallord
2014-01-13, 14:27
Imo är det ganska förlegat att svart endast används vid begravning.

Till viss del kan jag hålla med, men hade någon kommit klädd i svart kostym till anställningsintervju för en ingenjörsposition hade åtminstone jag tyckt det sett märkligt ut (inte tillräckligt för att påverka anställningsmöjligheterna, men om han nu avser att köpa en ny kostym så köp en marinblå eller grå istället).

Mental
2014-01-13, 14:30
Imo är det ganska förlegat att svart endast används vid begravning.

Svart är inte endast på begravningar, men svart för mig är festfint, det är över jobbnivå.

4623
2014-01-13, 14:32
Till viss del kan jag hålla med, men hade någon kommit klädd i svart kostym till anställningsintervju för en ingenjörsposition hade åtminstone jag tyckt det sett märkligt ut (inte tillräckligt för att påverka anställningsmöjligheterna, men om han nu avser att köpa en ny kostym så köp en marinblå eller grå istället).

Givetvis är det så. Samtidigt kan jag tycka att det känns lite väl att komma i kostym för en arbetsintervju på ett industriföretag.

Som någon nämnde hade jag kört på skjorta och en pullover. Känns mer rätt. Nu vet vi iofs inte vilket företag detta handlar om. Men tror knappast att klädseln är kostym.

benya
2014-01-13, 14:33
Lugn nu
Fokusera på det som har gjort att du får gå på en andra intervju
Gå dit och marknadsför din personlighet och dina kompenetenser
Klädseln är nästan helt irrelevant såvida du inte klär dig som en uteliggare till intervjun

tossefar
2014-01-13, 14:48
Varje man behöver en helsvart kostym. Köp ny! (Finns billiga som - med rätt kroppsbyggnad - sitter helt ok på Dressman alt Zara)

Svart kostym är väldigt olämpligt för anställningsintervjuer.

tossefar
2014-01-13, 14:49
Svart är inte endast på begravningar, men svart för mig är festfint, det är över jobbnivå.

Svart frack eller smoking är fest. Svart kostym är helt fel att ha på fest, annat än som något slags fashion statement.

tossefar
2014-01-13, 14:53
Uppsprättad? Jag köpte min på MQ, den var då inte iopsydd på något sätt som jag var tvungen att göra åverkan på för att kunna ha den på mig.

Jag har aldrig sett en kavaj som inte har ihopsydda slitsar baktill när den säljs i butik.

Macroman
2014-01-13, 15:26
Hade nog funderat på smoking. Vit smokingkavaj a la James Bond givetvis.

Hade nog kört på samma kostym med annan skjorta/slips. Det är så man varierar eftersom de flesta har fler skjortor/slipsar än kostymer.

Mental
2014-01-13, 15:43
Svart frack eller smoking är fest. Svart kostym är helt fel att ha på fest, annat än som något slags fashion statement.

Eh, klart festkläder är fashionstatement. Dock utan den vita begravningsslipsen.

Mental
2014-01-13, 16:00
Svart frack eller smoking är fest. Svart kostym är helt fel att ha på fest, annat än som något slags fashion statement.

http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Mork-kostym,-han

Dvs, fest, klädkod mörk kostym, svart kostym funkar prima

kaer
2014-01-13, 17:23
För det andra flesta jobb är kostym rätt overkill att ha på en anställningsintevju, ifall man inte förväntas har kostym till vardags.
Kan du inte ta ett par uddabyxor och kavaj?

Yes
2014-01-13, 17:35
Imo är det ganska förlegat att svart endast används vid begravning.
Håller med, det funkar som hitman också. Fast det är ju inom begravningsbranschen så...

Allvarligt talat tycker jag en bra tumregel är att klä upp sig ett snäpp över det man kommer jobba i. Välvårdat och kläder som sitter bra och bekvämt.

Snobbe
2014-01-13, 18:39
Nu vet jag inte vad för kläder man borde ha vid ett sånt jobb, men som andra säger ha kläder som du skulle använda när du väl jobbar där. Om det är kostym så ha en kostym.

Skönt o slippa såna där problem, jobbar inom IT och sålänge man inte kommer till intervjun i shorts så är dom flesta nöjda.

speedy83
2014-01-13, 19:24
Tack för tips och synpunkter. Kommer nog köra på något mellanting som Manchesterbyxor skjorta med v-ringad och ev en slips. Måste även införskaffa en udda kavaj för framtiden!

R Scarpa27
2014-01-13, 19:42
jeans vanliga skor och fin tröja och kavaj...
tror inte man behöver överdriva.