handdator

Visa fullständig version : Har jag "time'at min träning fel hela tiden?


Umirin
2014-01-13, 10:00
Tjena, Jag har under en längre tid nu tränat direkt på morgonen ungefär vid uppvaknande då jag varit arbetslös, brukar gå upp runt 06:00 för att dra i mig ett par koppar kaffe med mjölk och sedan mot gymmet för ett hårt styrkepass.

För att sedan när jag kommer hem dra i mig en najs frulle.

Men så googlade jag lite och kom över detta: http://traningslara.se/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

Jag läser igenom artikeln och i den står det i princip att om man gör som jag, alltså styrketränar hårt innan frukosten kan det vara katabolt för att man inte kan kompensera muskelförlusten(?). Är riktigt kass på sånt här men jag förstår ju att jag gjort åt helvete fel ialafall.

Nu sitter man ju här med ångest över att jag inte insett detta innan och hur mina ökningar hade kunnat vara bättre osv, så vad tycker ni? Dags för ändring va?

mpersson
2014-01-13, 10:05
Kollar man prestationsmässigt så tjänar jag iaf jävligt mkt på att träna sent på dan efter mkt mat.
Efter nattens svält så är du ju katabol så att gå och styrketräna direkt är väl inte optimalt. Men lägger du till EAA eller BCAA innan passet och eventuellt efter så är de väl inga större bekymmer, gillar du att träna på morgonen så gör de :)

Umirin
2014-01-13, 10:09
Kollar man prestationsmässigt så tjänar jag iaf jävligt mkt på att träna sent på dan efter mkt mat.
Efter nattens svält så är du ju katabol så att gå och styrketräna direkt är väl inte optimalt. Men lägger du till EAA eller BCAA innan passet och eventuellt efter så är de väl inga större bekymmer, gillar du att träna på morgonen så gör de :)

Ja det är ju just det att jag föredrar lugnet på gymmet de tidigare morgnarna, men BCAA/EAA är ju också ett alternativ, men är det möjligt att rent av försämra sin fysiska situation genom att jag ständigt tränat i katabolt tillstånd?

Tack för snabbt svar :)

Dreas
2014-01-13, 10:10
Tjena, Jag har under en längre tid nu tränat direkt på morgonen ungefär vid uppvaknande då jag varit arbetslös, brukar gå upp runt 06:00 för att dra i mig ett par koppar kaffe med mjölk och sedan mot gymmet för ett hårt styrkepass.

För att sedan när jag kommer hem dra i mig en najs frulle.

Men så googlade jag lite och kom över detta: http://traningslara.se/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

Jag läser igenom artikeln och i den står det i princip att om man gör som jag, alltså styrketränar hårt innan frukosten kan det vara katabolt för att man inte kan kompensera muskelförlusten(?). Är riktigt kass på sånt här men jag förstår ju att jag gjort åt helvete fel ialafall.

Nu sitter man ju här med ångest över att jag inte insett detta innan och hur mina ökningar hade kunnat vara bättre osv, så vad tycker ni? Dags för ändring va?Äter du ordentligt över dygnet? Isf, var lugn.

Du intar ju lite mjölk före pass också, vilket är positivt.

Skulle inte vara orolig överhuvudtaget. Sen är artikeln gammal.

Läs igenom denna tråd för lite nyare och fler åsikter: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=208782

Umirin
2014-01-13, 10:14
Äter du ordentligt över dygnet? Isf, var lugn.

Du intar ju lite mjölk före pass också, vilket är positivt.

Skulle inte vara orolig överhuvudtaget. Sen är artikeln gammal.

Läs igenom denna tråd för lite nyare och fler åsikter: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=208782

Skönt att höra. Ja jag käkar rejält under dygnet då jag försöker ligga på balans/litet överskott så nog med mat får jag i mig, och jag känner liksom att jag presterar på gymmet dock bli man ju nojig när man drar igång och läser en massa som jag egentligen inte förstår hälften av.

Tack för svar och länk :)

King Grub
2014-01-13, 12:53
Sen är artikeln gammal.

Hehe, verkligen inte. T ex vetenskapliga studier på ämnet från 2009 räknas som absolut nya. Ofta så nya att dom inte anammats än. Gammalt är 80-talet och tidigare. I princip allt vi pratar om när det gäller protein och aminosyror t ex är från studier från 90-talet.

Dreas
2014-01-13, 13:00
Hehe, verkligen inte. T ex vetenskapliga studier på ämnet från 2009 räknas som absolut nya. Ofta så nya att dom inte anammats än. Gammalt är 80-talet och tidigare. I princip allt vi pratar om när det gäller protein och aminosyror t ex är från studier från 90-talet.ja, gammal ur det perspektivet är den inte.

Men jag tänker att Nicklas idag inte riktigt uttrycker sig så om morgonträning idag utan det är mer på den linje som kan ses i den länkade tråden. "Troligen ingen skillnad" är vad jag tror. Men som synes spekulerar jag bara.

Bättre ordval kan jag absolut ta till :)