handdator

Visa fullständig version : Vad hände här? (gått upp)


Dreamyn
2014-01-13, 07:30
Jag hoppas, och tror att någon vänlig själ här kan hjälpa mig att begripa vad jag gjort fel, och följaktligen vad jag borde ändra på.

Kvinna, trettio år med ett BMI på trettiosex, finns alltså en hel del att ta av.
Gick ner från hundra till åttio, blev av med jobb, skaffade mig ångest och gick upp tio av dem igen innan jag satte stopp.
Basalt energibehov runt 1800 - 2000, har enbart räknat på div sidor som florerar (kan man lite på dem?)
Tränar inte styrka än men det är på gång det med, promenerar ca en timme dagligen.

Så problemet nu då. Jag satte fart ordentligt med att äta bättre för drygt en vecka sedan. Om vi tar två exempeldagar så har de sett ut som följer

Frukost - Kellogs Special K gröt m. lite blåbär och te (utan socker och mjölk)

Lunch - Tonfisk m. omelett på tre äggvitor och en gula

Middag - Kyckling m. quinoa och grönsaker

Mellanmål - Makrill, kokt ägg, äpple,

Och:

Frukost - Omelett på tre äggvitor och en gula, spenat och te

Lunch - Kyckling m. quinoa och grönsaker

Middag: Biff m. brysselkål och sparris

Mellanmål: Tonfisk, kvarg (lätt), avokado

Om jag inte är helt körd på räkningen så landar jag på runt 1100 - 1300 kcal/dag. Jag kan tycka att det i alla fall borde ha visat ett minus på vågen. Men fanskapet visade ändå på +1,5 kilo i morse.
Jag är inte dummare än att jag förstår mig på kalorier in-kalorier ut principen, så något har ju gått fel längs vägen, men vad? Ligger det något i det där med att kroppen går i svältläge? Och vart går egentligen gränsen i så fall?

Det är bakslag som dessa som får ett fetto att fundera över om det ändå inte är värt att ta den där kakan som man suktar efter. Men jag vill, och tänker inte ge upp.

Bryggan
2014-01-13, 07:46
Kvinna, trettio år med ett BMI på trettiosex, finns alltså en hel del att ta av.
Gick ner från hundra till åttio, blev av med jobb, skaffade mig ångest och gick upp tio av dem igen innan jag satte stopp.
Basalt energibehov runt 1800 - 2000, har enbart räknat på div sidor som florerar (kan man lite på dem?)
Tränar inte styrka än men det är på gång det med, promenerar ca en timme dagligen.

Så problemet nu då. Jag satte fart ordentligt med att äta bättre för drygt en vecka sedan. Om vi tar två exempeldagar så har de sett ut som följer

Ett totalt tapp på 10 hela kilon alltså! Det är jag imponerad av iaf.

Jag kan inte förklara varför du inte tappar just nu men ge det en stund till, dessutom tycker jag att du ligger för lågt just nu om du har ett basalt energibehov på 1800-2000 kcal per dag.

Ge inte upp och lycka till!

Dreamyn
2014-01-13, 07:57
Ett totalt tapp på 10 hela kilon alltså! Det är jag imponerad av iaf.

Jag kan inte förklara varför du inte tappar just nu men ge det en stund till, dessutom tycker jag att du ligger för lågt just nu om du har ett basalt energibehov på 1800-2000 kcal per dag.

Ge inte upp och lycka till!

Tack!

Så jag borde öka på kcal intaget då?

Nej då, jag ger inte upp. Jag är trött på att vara fet nu *gah!*

amini
2014-01-13, 11:02
http://www.youtube.com/watch?v=1_WIvhu1dGw&list=PL7A3167BDCAD74C6D

decussatio
2014-01-13, 11:05
Lägg dig på ett mindre underskott, då blir det även lättare för dig att hålla igång mer. Fundera över en mer proteinrik frukost, det ser ut som att du bara får i dig kolhydrater där.

Dreamyn
2014-01-13, 14:51
Lägg dig på ett mindre underskott, då blir det även lättare för dig att hålla igång mer. Fundera över en mer proteinrik frukost, det ser ut som att du bara får i dig kolhydrater där.

Fast äggvita är ju protein. Men ja, lägga till protein när det är gröt till frukost alltså.

Saga
2014-01-13, 21:10
Jaadu, varför man inte går ned exakt som man vill eller beräknar är ett evigt mysterium. Kellogs special K, bajs säger jag. Gör vanlig hederlig havregrynsgröt i stället. Jag litar inte på halvfabrikat.
Du preciserar inte intaget, men du verkar ändå ha koll på kalorierna.

Mitt tipps till dig. GE INTE UPP! Om du känner dig nöjd i kroppen med det intaget så gör inga stora förändringar den närmsta veckan. Kör på, promenera, hitta på roliga aktiviteter som håller dig i gång. Och håll ut en vecka till, innan du väger dig. Har inget hänt då, omvärdera.

Vad dricker du på dagarna? vilken tid på månaden är du? Hormoner ställer ibland till viktminskningen och det kan vi inte gör så mycket åt.

Saga
2014-01-13, 21:12
Svältläge är väl något som i sådana fall inträffar efter flera månaders extremsvält?

sigill
2014-01-13, 21:21
Ge LCHF en chans. Se om det händer något om du ligger på i varje fall under 50 g kolhydrater per dag.

Om du inte vill göra det så skippa i alla fall Kellogs Special K som Saga sa. Stek grönsaker/rotfrukter i smör eller nåt istället.

amini
2014-01-13, 21:38
kellogs har inte ett enda vara som jag skulle rekommendera till nån

AndreasBastard
2014-01-13, 21:57
Detta kan väl kanske hända vid trög mage, ökat intag av kolhydrater och därmed mer vätska i kroppen. Hos tjejer kan väl också menstruationscykeln göra att vikten varierar under månaden.

Du gör rätt och kommer gå ned i vikt om du gör som du skriver. Jämför snittvikt/vecka och väg dig vid samma tid varje dag. Efter morgontoaletten tycker jag är bra.

Dreamyn
2014-01-14, 07:31
Jaadu, varför man inte går ned exakt som man vill eller beräknar är ett evigt mysterium. Kellogs special K, bajs säger jag. Gör vanlig hederlig havregrynsgröt i stället. Jag litar inte på halvfabrikat.
Du preciserar inte intaget, men du verkar ändå ha koll på kalorierna.

Mitt tipps till dig. GE INTE UPP! Om du känner dig nöjd i kroppen med det intaget så gör inga stora förändringar den närmsta veckan. Kör på, promenera, hitta på roliga aktiviteter som håller dig i gång. Och håll ut en vecka till, innan du väger dig. Har inget hänt då, omvärdera.

Vad dricker du på dagarna? vilken tid på månaden är du? Hormoner ställer ibland till viktminskningen och det kan vi inte gör så mycket åt.

Ja kalorierna har jag koll på. Men jag ska lyda era råd och skippa Kellogs.
Ge upp kommer jag inte att göra, jag vet att det tar tid och det får det göra. Jag gick ju inte upp alla kilon på en vecka så. Hellre att jag kan hålla ny livsstil och vikt. JAg känner mig faktiskt ganska nöjd med intaget, är inte speciellt hungrig och godissuget håller sig på en rätt bra, låg, nivå.

Ägglossning om jag inte räknat fel (precis tagit ut p-stav så det har inte stabiliserat sig helt än). Jag vet att det brukar strula/stå helt still/öka i vikt under mens, men aldrig hänt under ägglossning. Men det kanske är samma där.

Jag dricker vatten och ett par koppar te. Om det krisar ordentligt på kvällar med sötsug så har jag Cola light hemma. Inte optimalt, men bättre än kakor eller nåt annat sött.

Ge LCHF en chans. Se om det händer något om du ligger på i varje fall under 50 g kolhydrater per dag.

Om du inte vill göra det så skippa i alla fall Kellogs Special K som Saga sa. Stek grönsaker/rotfrukter i smör eller nåt istället.

Jag har testat LCHF under en period, och visst funkar det, men det är inget för mig av olika skäl. Tyvärr, för det är förbannat god mat annars.

forslund
2014-01-14, 08:29
Ägglossning om jag inte räknat fel (precis tagit ut p-stav så det har inte stabiliserat sig helt än). Jag vet att det brukar strula/stå helt still/öka i vikt under mens, men aldrig hänt under ägglossning. Men det kanske är samma där.


Kvinnor kan mycket väl uppleva det under ägglossning. Personer som är mindre än dig kan lätt gå upp 1-2 kg i vätska som sedan släpper snabbt. Så häng i och gör inget radikalt.

Knatcharn
2014-01-14, 10:16
Glöm allt som heter svältläge. Du verkar ha hittat rätt och är på god väg, ibland håller kroppen vätska på underliga sätt även fast man borde gå ned. Speciellt för kvinnor verkar vätskan spöka en hel del. Prova att fortsätta äta likadant någon vecka och om inget händer så får du helt enkelt dra ned på maten lite till.

Uträkningar för energi går inte att lita på lika mycket som dina riktiga resultat, du kan behöva mindre energi än du tror (även om du borde behöva mer än 1100-1300 kcal).

Lycka till! :)

Dreamyn
2014-01-14, 11:27
Tack så jättemycket för alla svar! Jag fortsätter som nu (med undantag för gröten då) och hoppas på att det ger resultat :)

LeBron
2014-01-14, 12:48
Om du är arbetslös så gå ut och promenera iaf 45-60min/dag, mycket bra tidsfördriv tillsammans med skön musik i öronen och så blir du i runda slängar av med en hel del extra kalorier. :)

Dreamyn
2014-01-14, 15:08
Om du är arbetslös så gå ut och promenera iaf 45-60min/dag, mycket bra tidsfördriv tillsammans med skön musik i öronen och så blir du i runda slängar av med en hel del extra kalorier. :)

Jag är ute minst 60 min varje dag, har en jycke här hemma som kräver sin beskärda del också, så det kommer jag aldrig undan :)

Jeml
2014-01-14, 15:13
varför är inte cola light optimalt? drick så mycket du orkar, det kommer inte göra atr du gör upp i vikt det minsta.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Macce86
2014-01-14, 16:09
Min före detta sambo hade samma problem när hon höll på att gå ner i vikt. Helt plötsligt kunde vågen visa +1-2kg men det visade sig nästan alltid att det va inför mens, ägglossning, fullmåne osv.. Det höll i sig max en vecka och sedan (om hon inte fucka ur i bullträsket) att det rann av på ett nafs och viktnedgången fortsatte. Tills nästa stopp :)
Så kör på för fulla muggar.

LeBron
2014-01-14, 16:14
Jag är ute minst 60 min varje dag, har en jycke här hemma som kräver sin beskärda del också, så det kommer jag aldrig undan :)
Då kommer du aldrig undan, tycker du ska ge det iaf 2 veckor till, står du fortfarande still så får du helt enkelt lägga om kosten, kan vara så att det bara är ett "tillfälligt stopp", det händer alla och brukar rinna av veckan därpå.

varför är inte cola light optimalt? drick så mycket du orkar, det kommer inte göra atr du gör upp i vikt det minsta.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

+1. Dricker 1-3L/dag.

Dreamyn
2014-01-14, 22:48
varför är inte cola light optimalt? drick så mycket du orkar, det kommer inte göra atr du gör upp i vikt det minsta.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag har väl hängt för mycket med LCHF människor under den tiden jag testade det, då var det fram med pekpinnen och smäll på fingrarna om man fick i sig något med sötningsmedel, du vet, då blir man ju aldrig av med sötsuget och det är inte naturligt..
För viktnedgången vet jag att det inte gör ett skit.

Knatcharn
2014-01-15, 09:37
Jag har väl hängt för mycket med LCHF människor under den tiden jag testade det, då var det fram med pekpinnen och smäll på fingrarna om man fick i sig något med sötningsmedel, du vet, då blir man ju aldrig av med sötsuget och det är inte naturligt..
För viktnedgången vet jag att det inte gör ett skit.

Man tycker ju att LCHF:are borde älska lightläsk, skumt. Håll oss uppdaterade med hur det går. :)

Dreamyn
2014-01-15, 15:53
Man tycker ju att LCHF:are borde älska lightläsk, skumt. Håll oss uppdaterade med hur det går. :)

De skyr allt som innehåller sötningsmedel..

Det ska jag, det känns bra att ha någonstans att 'rapportera', då blir det mer pinsamt om man fallerar :)

Kom precis hem från en vän, som av en händelse är nyutexaminerad PT, så hon kastade på mig ett träningsschema. Och eftersom hon lagt ner sin fritid på det, så måste ju jag lägga ner min tid på att träna för att återgälda henne på något vis :)

Knatcharn
2014-01-15, 16:06
De skyr allt som innehåller sötningsmedel..

Det ska jag, det känns bra att ha någonstans att 'rapportera', då blir det mer pinsamt om man fallerar :)

Kom precis hem från en vän, som av en händelse är nyutexaminerad PT, så hon kastade på mig ett träningsschema. Och eftersom hon lagt ner sin fritid på det, så måste ju jag lägga ner min tid på att träna för att återgälda henne på något vis :)

Ja men först och främst gör du det väl för dig själv? Ett tips om du vill föra anteckningar och få mer hjälp är att göra en journal i journaldelen av forumet.

Dreamyn
2014-01-15, 16:31
Ja men först och främst gör du det väl för dig själv? Ett tips om du vill föra anteckningar och få mer hjälp är att göra en journal i journaldelen av forumet.

Självklart är det för mig själv, men tyvärr räcker det sällan för mig. Därför vill jag kunna göra det för någon annan även om resultat är för mig och ingen annan.
Tack, bra tips :)

Devil82
2014-01-15, 16:59
Har du koll på exakt hur många gram av de sakerna du tillagade? om du endast kör med huvudräkning kan de slå fel på några hundra kalorier beroende på vilka råvaror,

Hur väger du dig? Jag brukar väga mig när jag går upp på morgonen och tömmer blåsan, då är vikten något konsistent, en vägning mellan en morgon eller kväll kan skilja några kilo också.

Men ge inte upp och kör hårt!

Nephelite
2014-01-15, 17:17
VÄG DIG EN GÅNG I VECKAN.

SAMMA TID. SAMMA FÖRUTSÄTTNINGAR.

du är på rätt väg :) vet att vågen är frestande. men du kan skilja otroligt mellan dagarna.

EN gång i veckan. förslagsvis söndag morgon innan frukost.

Dreamyn
2014-01-15, 18:23
Har du koll på exakt hur många gram av de sakerna du tillagade? om du endast kör med huvudräkning kan de slå fel på några hundra kalorier beroende på vilka råvaror,

Hur väger du dig? Jag brukar väga mig när jag går upp på morgonen och tömmer blåsan, då är vikten något konsistent, en vägning mellan en morgon eller kväll kan skilja några kilo också.

Men ge inte upp och kör hårt!

Jadå, jag har koll på exakta mängden. Väger allt jag äter, och mig själv väger jag på morgonen -efter toaletten :)
Ge upp är det sista jag kommer göra nu, om andra kan så kan fan jag också!

VÄG DIG EN GÅNG I VECKAN.

SAMMA TID. SAMMA FÖRUTSÄTTNINGAR.

du är på rätt väg :) vet att vågen är frestande. men du kan skilja otroligt mellan dagarna.

EN gång i veckan. förslagsvis söndag morgon innan frukost.

Jag har varit en vågoman, vägt mig dagligen flera gånger om dagen. Men numer håller jag mig till en gång i veckan.

forslund
2014-01-15, 18:34
vet att vågen är frestande. men du kan skilja otroligt mellan dagarna.

EN gång i veckan. förslagsvis söndag morgon innan frukost.

Det kan vara minst lika missvisande som att väga sin varje dag.
Med vägning en gång varje dag, på morgonen efter toabesök, kan man plocka ut både median och genomsnitt vilket är ett mycket bättre värde än att ta en dag i veckan.
Vad händer om en person väger extra mycket just den dagen? Då kan denne i värsta fall tro att en viktuppgång har skett.

Dag 1: 65 <--- Vägning 1.
Dag 2: 64.5
Dag 3: 64.3
Dag 4: 64.2
Dag 5: 64.1
Dag 6: 64.0
Dag 7: 65.5 kg <-- Vägning 2. Pga extra mycket salt och vätska kvällen innan väger personen mer just idag.

Median och genomsnitt är klart säkrare metoder. Det finns två sidor på alla mynt.

Sheogorath
2014-01-15, 18:37
VÄG DIG EN GÅNG I VECKAN.

SAMMA TID. SAMMA FÖRUTSÄTTNINGAR.

du är på rätt väg :) vet att vågen är frestande. men du kan skilja otroligt mellan dagarna.

EN gång i veckan. förslagsvis söndag morgon innan frukost.

Nej. Nej. Nej.

Att väga sig en gång i veckan är ett utmärkt sätt att få fuckade jämförelsevärden.

Bättre är att väga sig VARJE DAG men inte jämföra en dag med en annan dag utan jämföra medianen (normalvärdet) för en vecka jämfört med normalvärdet för en annan vecka. Så här:

http://i44.tinypic.com/t4uwro.png

Kolla så fel det hade blivit om du jämfört t.ex. två fredagar (27:e december med 3:e januari). Du hade tolkat det som att du gått ner 0,2 kg. Eller två lördagar (28:e med 4:e). Du hade tolkat det som att du hade gått upp 0,9 kg.

Jämför du istället medianerna ser du att du har gått upp 0,3 kg. Det är det bästa måttet du kan använda.

Edit: pucktvåa på forslund. :)

Dreamyn
2014-01-15, 19:01
Det kan vara minst lika missvisande som att väga sin varje dag.
Med vägning en gång varje dag, på morgonen efter toabesök, kan man plocka ut både median och genomsnitt vilket är ett mycket bättre värde än att ta en dag i veckan.
Vad händer om en person väger extra mycket just den dagen? Då kan denne i värsta fall tro att en viktuppgång har skett.

Dag 1: 65 <--- Vägning 1.
Dag 2: 64.5
Dag 3: 64.3
Dag 4: 64.2
Dag 5: 64.1
Dag 6: 64.0
Dag 7: 65.5 kg <-- Vägning 2. Pga extra mycket salt och vätska kvällen innan väger personen mer just idag.

Median och genomsnitt är klart säkrare metoder. Det finns två sidor på alla mynt.

Nej. Nej. Nej.

Att väga sig en gång i veckan är ett utmärkt sätt att få fuckade jämförelsevärden.

Bättre är att väga sig VARJE DAG men inte jämföra en dag med en annan dag utan jämföra medianen (normalvärdet) för en vecka jämfört med normalvärdet för en annan vecka. Så här:

http://i44.tinypic.com/t4uwro.png

Kolla så fel det hade blivit om du jämfört t.ex. två fredagar (27:e december med 3:e januari). Du hade tolkat det som att du gått ner 0,2 kg. Eller två lördagar (28:e med 4:e). Du hade tolkat det som att du hade gått upp 0,9 kg.

Jämför du istället medianerna ser du att du har gått upp 0,3 kg. Det är det bästa måttet du kan använda.

Edit: pucktvåa på forslund. :)

Okej, så väga varje morgon och skriva ner vikten vid varje tillfälle för att kolla ett median värde? Låter som en bra grej för någon som vill kolla varje dag :)

Sheogorath
2014-01-15, 19:05
Okej, så väga varje morgon och skriva ner vikten vid varje tillfälle för att kolla ett median värde? Låter som en bra grej för någon som vill kolla varje dag :)

Ja. Men skit fullständigt i vad du väger varje enskild dag. Utvärdera en gång i veckan när du har medianer att jämföra. Vid veckans slut gör du eventuella justeringar vad gäller kaloriintag och aktivitetsnivå, sedan utvärderar du igen efter en vecka.

Väg dig varje dag, men inte för att "hålla koll" som du säger utan för att få ett veckovärde du faktiskt kan använda till något.

Edit: ett tips är att göra det i Excel som jag, så slipper du ta ut medianen för hand. Väldigt smidigt :) Dessutom kan man enkelt lägga upp en graf över sin vikt, vilket kan vara kul.

Dreamyn
2014-01-24, 14:56
Hej igen.

Eftersom jag lovade en snabb update, så kommer den här. Uppenbarligen spökade kroppen vid tillfället, för i morse landade jag på -2 kilo sen sist jag skrev, så något gör jag ju rätt iaf. Vätskevikt också så klart, det inser jag, men fortfarande så jäkla fint när det visar på ett minus resultat!