handdator

Visa fullständig version : Kaffe och tandhälsa


RobinEH
2014-01-12, 22:56
Hur påverkar vanligt hederligt svart kaffe tänderna? Då syftar jag inte till att risken finns att tänderna får en gul nyans utan huruvida det påverkar PH-balansen i munnen etc.

Såhär skriver tandhygienisterna (http://www.tandhygienisterna.se/pages/karies.html) gällande karies:
Vatten, kaffe och te, helt utan socker, mjölk eller honung, kan du dricka hur mycket och ofta du vill, då det inte finns några kolhydrater i de dryckerna.
Sedan går de in på syraangrepp:
Fräter du bort ditt leende?
Dagens mat har högre surhetsgrad än tidigare.
Vi äter mer frukt och salladsdressing vilka har lågt pH-värde liksom juice, sportdrycker, läsk, öl, kaffe, te och vin.

Vad gäller syraangrepp så skriver Svenska Yle (http://svenska.yle.fi/artikel/2012/01/06/tanderosion-och-fratande-drycker) såhär:
De flesta drycker med ett pH under 5,5 löser upp emaljen. Ju lägre pH, dvs. ju surare drycker, desto sämre för tänderna. Kaffe, öl och surmjölk utgör undantag. De har ett pH under 5, men innehåller andra ämnen som gör att tänderna inte tar skada.
samt
- Kaffe 4,8 (innehåller inte syror som fräter tänderna)

Kan man dricka kaffe likt vatten utan att oroa sig för att påverka tänderna negativt (exkl. missfärgning)?

King Grub
2014-01-12, 23:06
Kaffe är positivt för tandhälsan.

Green and roasted coffees of the two most used species, Coffea arabica and Coffea robusta, several commercial coffee samples, and known coffee components were analyzed for their ability to interfere with Streptococcus mutans' sucrose-independent adsorption to saliva-coated hydroxyapatite (HA) beads. All coffee solutions showed high antiadhesive properties. The inhibition of S. mutans' adsorption to HA beads was observed both when coffee was present in the adsorption mixture and when it was used to pretreat the beads, suggesting that coffee active molecules may adsorb to a host surface, preventing the tooth receptor from interacting with any bacterial adhesions. Among the known tested coffee components, trigonelline and nicotinic and chlorogenic acids have been shown to be very active. Dialysis separation of roasted coffee components also showed that a coffee component fraction with 1000 Da < MW < 3500 Da, commonly considered as low MW coffee melanoidins, may sensibly contribute to the roasted coffee's antiadhesive properties. The obtained results showed that all coffee solutions have antiadhesive properties, which are due to both naturally occurring and roasting-induced molecules.

J. Agric. Food Chem., 2002, 50 (5), pp 1225–1229.

RobinEH
2014-01-12, 23:11
Kaffe är positivt för tandhälsan.



J. Agric. Food Chem., 2002, 50 (5), pp 1225–1229.

Det var som sjutton! Vet du hur det påverkar emaljen då?

Anders451
2014-01-12, 23:34
Det var som sjutton! Vet du hur det påverkar emaljen då?


Kaffe har väl ett pH-värde mellan 4-5. Sur föda skapar tanderosion, en slags nedbrytning av tandemaljen. Särskilt kännbart blir det om du borstar tänderna inom en timma efter födointag. Dock är påverkan högst individuell, har jag förstått. Om man nödvändigtvis ska dricka kaffe innan tandborstning så finns det ju sugrör :Virro

RobinEH
2014-01-12, 23:37
Kaffe har väl ett pH-värde mellan 4-5. Sur föda skapar tanderosion, en slags nedbrytning av tandemaljen. Särskilt kännbart blir det om du borstar tänderna inom en timma efter födointag. Dock är påverkan högst individuell, har jag förstått. Om man nödvändigtvis ska dricka kaffe innan tandborstning så finns det ju sugrör :Virro

Men Yle skrev ju att det låga PH i kaffe inte var ett problem. Då syrorna inte fräter på tänderna.

Anders451
2014-01-12, 23:52
Men Yle skrev ju att det låga PH i kaffe inte var ett problem. Då syrorna inte fräter på tänderna.

Jag ska helt ärligt inte vara någon besserwisser utan har blivit (nästintill) utskälld av både min tandläkare och hygienist för mina konsumtioner av kaffe. Dock var det mest konsumtion i samband med tandborstning, som tidigare skrivits.

I annat fall så svarar du väl på din egen fråga?

RobinEH
2014-01-13, 00:03
Jag ska helt ärligt inte vara någon besserwisser utan har blivit (nästintill) utskälld av både min tandläkare och hygienist för mina konsumtioner av kaffe. Dock var det mest konsumtion i samband med tandborstning, som tidigare skrivits.

I annat fall så svarar du väl på din egen fråga?

Ja, jag är ju dock inte säker på frågan. De kanske syftar till att specifik syra i kaffe inte påverkar tänderna direkt. Men samtidigt så kanske det har någon indirekt effekt genom PH-sänkning. Så jag vet inte. Men har du fått skäll för kaffedrickandet så bör det ju även gälla för mig.

tlk
2014-01-13, 07:56
TS : du kan lungt dricka kaffe så länge du inte har i socker eller dylikt. Är hyfsat vanliga fråga från patienter och det är alltid samma råd man får ge. :)


Kaffe är positivt för tandhälsan.

J. Agric. Food Chem., 2002, 50 (5), pp 1225–1229.

Nu drar du lite väl långa slutsatser. *grr27* Det du citerar säger inget om att kaffe skulle vara positivt för tandhälsa. Men det är, för övrigt, ett välstuderat ämne hur diverse eteriska oljor och dylikt kan hindra s. mutans från att fästa, bilda syra, etc. Det säger förstås inte ett skit om kaffes effekt på faktiskt tandhälsa in vivo. Rekommenderar t.ex. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22376030.

King Grub
2014-01-13, 08:39
Nu drar du lite väl långa slutsatser. *grr27* Det du citerar säger inget om att kaffe skulle vara positivt för tandhälsa.

Nature och Science Daily också?

http://www.nature.com/news/2002/020405/full/news020402-8.html

http://www.sciencedaily.com/releases/2002/03/020307074142.htm

tlk
2014-01-13, 09:09
Nature och Science Daily också?

http://www.nature.com/news/2002/020405/full/news020402-8.html

http://www.sciencedaily.com/releases/2002/03/020307074142.htm

Jag tror att du har misstolkat vad artiklarna säger. Att, från studie på en enskild bakterie i labmiljö, dra slutsatser om vad som kommer att inträffa i ett av de mest komplexa ekosystem och miljöer (en miljö som vi inte lyckats efterlikna i labb särskilt väl än) vi har i kroppen är rätt vanskligt.

Ta en djupare titt så ser du att de säger båda ungefär "coffee may prevent caries", och att det man har sett är att i labmiljö så påverkas vissa av s. mutans egenskaper. De påstår alltså inte alls att kaffe är bra för tandhälsa in vivo, utan att vissa delar av kaffe (polyfenoler är vad det rör sig om, och det som vi normalt tittar på i liknande labbar) påverkar just s. mutans, och då i labbmiljö.

Rubriken på Sciencedaily och Nature är lite aftonbladet, men det får man ju ta. De påstår ju dock inte någonstans i texten att det faktiskt är positivt för tandhälsan att hinka kaffe.

Att man tittar på just s. mutans har sin förklaring i att för trodde man att det var bakterien som gav oss karies.. den hypotesen är förstås reviderad, men traditionen att vi gärna odlar den i labb och utsätter för det ena och det andra lever ju såklart kvar. Det är tacksamt enkelt att titta på (t.ex. min egen kandidatuppsats involverade odling av just s. mutans och mätning av liknande saker när den utsattes för det ena och det andra) men säger ju tyvärr inget om verkligheten och hur kariessjukdomen påverkas. Karies är ju rätt enkel sjukdom att förstå sig på, men tyvärr inte så enkel att det enbart rör sig om att förhindra s. mutans (eller någon annan bakterie för den delen) från att fastna på tänderna.

Science daily, som du länkar till, avslutar det bra med följande paragraf:


“Nevertheless,” the researchers conclude, “we can hypothesize that due to both antibacterial and anti-adhesive activity, coffee might reduce S. mutans colonization of [the] tooth surface and might be effective in preventing S. mutans-induced tooth decay.”


Det är alltså grundforskning i labbmiljö som ger vissa indikationer på vad som kan vara värt att titta på i klinisk miljö, och kanske man tillochmed kan lite bromsa kariesprogression. Kliniska studier har hittills inte alls visat på samma resultat dock.


även följande från din Nature-artikel:


[...] Bowen warns against extrapolating from findings in experimental saliva solution.

King Grub
2014-01-13, 09:28
http://ispub.com/IJDS/7/2/7150

The studies carried out in recent decades have shown the antibacterial role of coffee: coffee compounds may reduce bacterial growth rate and adherence to tooth surface. It can also perform antidemineralization effects on the teeth surface.

Science against microbial pathogens: Communicating current research and technological advances, Formatex, Badajoz (2011), pp. 1027–1032.

The antibacterial effect of Arabica coffee extracts against S. mutans, irrespective of the coffee sample and the brewing method was demonstrated. The addition of natural coffee compounds to coffee extract enhanced the antibacterial activity of coffee extracts. Furthermore, it was observed that caffeine concentration in Arabica coffee could inhibit S. mutans temporarily and a stronger and longer lasting effect could be achieved with higher caffeine concentrations. The results obtained make coffee extracts potential inhibitors of dental caries.

Food Research International. Volume 49, Issue 1, November 2012, Pages 459–461.

tlk
2014-01-13, 09:44
http://ispub.com/IJDS/7/2/7150



Science against microbial pathogens: Communicating current research and technological advances, Formatex, Badajoz (2011), pp. 1027–1032.


Det här är ju då en review på kaffe. Som igen refererar väldigt mycket studier på just påverkan på s. mutans i labbmiljö.

Jag passade även på att highlighta vissa saker i ditt citat:

"The antibacterial effect of Arabica coffee extracts against S. mutans, irrespective of the coffee sample and the brewing method was demonstrated. The addition of natural coffee compounds to coffee extract enhanced the antibacterial activity of coffee extracts. Furthermore, it was observed that caffeine concentration in Arabica coffee could inhibit S. mutans temporarily and a stronger and longer lasting effect could be achieved with higher caffeine concentrations. The results obtained make coffee extracts potential inhibitors of dental caries.

Också slutsats:

"[...]this product seems to be particularly promising anticariogenic food product for consumption, but [i]in vivo[/b] studies on the effect of coffee on saliva and dental biofolm are still required."


Food Research International. Volume 49, Issue 1, November 2012, Pages 459–461.

Det här rör sig då, igen, om en labbstudie på just s. mutans. Studien säger inget om karies in vivo. Den potentiella anti-demineraliseringseffekten kommer ju just från resultatet att i labb så hindras just s. mutans från bilda ordentlig biofilm. (nhibitory properties of Coffea canephora extract against oral bacteria and its effect on demineralisation of deciduous teeth A.G. Antonioa, et al.)

"Summary

Coffee anti-caries potential is related to its capacity of altering the biosynthesis of extra cellular polysaccharides (mainly mutans), avoiding the adhesion of streptococci 1 . "





Att tro att studier på en viss bakterie i en labbmiljö säger speciellt mycket om hur det faktiskt påverkar sjukdomsprogressionen in vivo är verkligen ett snedsteg. Speciellt när det är en sjukdom som kan uppstå helt utan bakterien i fråga.

Tanken att minska bakterietillväxt och på så sätt stoppa karies är väl förhoppningsvis utdöd sedan länge inom tandvården. Rådet att "borsta tänderna och håll rent så får du inte hål" finns det ju inte något belägg för, och att då tro att lite duttande med kaffe imellanåt skulle ha någon påverkan är ju lite att ta i.

tlk
2014-01-13, 10:06
Man kan säga att det rör sig om "påståenden utan grund framställda som vore dom fakta eller studieresultat tagna ur kontext och framställda som stöd för helt andra situationer än vad som studerades".

Anders451
2014-01-13, 11:18
Hur är kariesförekomsten i förhållande till kaffekonsumptionen rent demografiskt om man jämför länder? I Sverige är vi ju stordrickare av kaffe.

tlk
2014-01-13, 11:54
Hur är kariesförekomsten i förhållande till kaffekonsumptionen rent demografiskt om man jämför länder? I Sverige är vi ju stordrickare av kaffe.

Jag surfade in på gapminder för att se om de hade någon data över kaffedrickande. Det fanns tyvärr inte. Du kan säkert hitta datan någon annanstans och göra en fin graf över det i förhållande till data på kariesprevalens.

Den data som normalt används för kariesprevalens kan du hitta på http://www.mah.se/CAPP/. Alternativt har nog gapminder den som lättimporterat format.

Något att ha i åtanken är att det är lite problematisk data. Det är få regioner av världen som har så bra inrapportering som du hittar i t.ex. Sverige, och måttet man använder är DMFT på 12-åringar. Det är ett, på många sätt, bristfälligt sätt att hålla koll på kariesprevalens (men ett av få som fungerar i tredje världen). Mycket av datan är också hyfsat gammal, och urvalet från populationen är ofta rätt dåligt.

Grafar du kommer du säkerligen att hitta artifakter som att de nordiska länderna toppar kaffeintaget och även har hyfsat låg DMFT. Förvisso inte lika låg som t.ex. Togo, Zimbabwe, Uganda, och en ett antal andra afrikanska länder.


Sen något att ha i åtanken: correlation is not causation. Hypotesen som gäller inom den moderna tandvården är att det som ger karies är att man äter socker för ofta för ens specifika orala miljö. Att kaffedrickande skulle ha någon betydelse på ena eller andra hållet finns det knappast något vetenskapligt stöd för.


:edit: och fluor förstås. Socker och fluor.

RobinEH
2014-01-13, 12:36
TS : du kan lungt dricka kaffe så länge du inte har i socker eller dylikt. Är hyfsat vanliga fråga från patienter och det är alltid samma råd man får ge. :)

Gött! Mina tänder har nämnligen fått rejält med stryk under min barndom och jag har fått order av tandhygianisten att äta max fem gånger om dagen. Men då kan jag hålla mig vaken nu då. :hbang:

tlk
2014-01-13, 12:48
Gött! Mina tänder har nämnligen fått rejält med stryk under min barndom och jag har fått order av tandhygianisten att äta max fem gånger om dagen. Men då kan jag hålla mig vaken nu då. :hbang:

Nu känner väl förvisso din tandhygienist din munstatus bättre än jag gör... men jag misstänker att det hen menade var "ät kolhydrater (speciellt 'socker') max fem gånger om dagen". :cool:

Gpajpen
2014-01-13, 15:09
Kaffe missfärgar

RobinEH
2014-01-13, 15:41
Nu känner väl förvisso din tandhygienist din munstatus bättre än jag gör... men jag misstänker att det hen menade var "ät kolhydrater (speciellt 'socker') max fem gånger om dagen". :cool:

Nu var det ett par år sedan jag fick skäll av henne men jag minns att det max 5 mål per dag gällde. Det handlade väl både om kariesproblem samt syraangrepp. 8 hål om året och 3 mjölktänder som ruttnade, jag tror nog att de var trötta på mig.

Kaffe missfärgar

Det är jag varse om, därav påtalandet om att jag inte syftar till det. Så vitt jag läst så är missfärgning inget negativt för tandhälsan. Det bör snarare betraktas som ett eventuellt estetiskt problem.

tlk
2014-01-13, 16:02
Nu var det ett par år sedan jag fick skäll av henne men jag minns att det max 5 mål per dag gällde. Det handlade väl både om kariesproblem samt syraangrepp. 8 hål om året och 3 mjölktänder som ruttnade, jag tror nog att de var trötta på mig.



Det är jag varse om, därav påtalandet om att jag inte syftar till det. Så vitt jag läst så är missfärgning inget negativt för tandhälsan. Det bör snarare betraktas som ett eventuellt estetiskt problem.

Ah just. kariesproblem är ju lite krasst just syraangrepp. Så går ju på ett ut. Man kan också få erosionsskador av att hälla i sig massa sura drycker. Det är en liknande problematik men inte riktigt.

Iaf så får du syraattacker av att du matar dina bakterier med t.ex. socker och de bajsar då ut lite otrevlig syra. Därav dållit att trycka i sig lättfermentabla kolhydrater för ofta. Frekvensen är relevant då det sker lite urlakning av kalcium ur placket vid varje pH-fluktation, vilket kan göra återmineralisering av tänderna till en mycket segare process.

Det borde alltså inte vara ett problem att äta hela tiden, bara du väljer lämplig mat.



Också helt klart så att missfärgningar är ett estetiskt problem - som så klart kan påverka ens välbefinnande - men något farligt för tänderna är det ju inte.