handdator

Visa fullständig version : Behöver man D-vitamin om man tar tillräckligt med magnesium?

Vanligt vatten
2014-01-12, 20:46
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23981518

CONCLUSIONS:
Our preliminary findings indicate it is possible that magnesium intake alone or its interaction with vitamin D intake may contribute to vitamin D status.

Det här en sak jag undrat över under vintern...
Jag tycker mig känna av när jag använder D-vitamin (~ 40mikrogram/dag); mår mycket bättre och är mer pigg och har mer driv i kroppen.
Samtidigt tror jag mig kunna känna precis likadant med minst 250mg/dag magnesium i kroppen. Har experimenterat ganska mycket både ut och in.

Frågeställning:
Tror ni experter att det kan vara så som man spekulerar i studien dvs. att man egentligen inte behöver behöver bry sig om något intag av D-vitamin så länge som man äter tillräckligt med magnesium?
Kan det vara rimligt att det egentligen är magnesium som folk i allmänhet borde ha högre intag av istället för att stirra på D-vitaminet? :)

Alltidxx
2014-01-13, 10:13
Kan det vara rimligt att det egentligen är magnesium som folk i allmänhet borde ha högre intag av istället för att stirra på D-vitaminet? :)
Båda dessa tar jag varje dag. 300mg Magnesium och 2000-4000iu vitamin D. Varannan dag tar jag 30mg zink också. Zink ska man vara lite försiktig med under långtidssupplementering då det kan urlaka koppar.

Kischen
2014-01-13, 10:43

Känns det inte orimligt att du skulle ha upptäckt något alla andra missat :confused:

decussatio
2014-01-13, 10:58
Det är en ganska långsökt slutsats att dra. Det som konstateras är ju att det finns indikationer för att magnesium (på egen hand eller i kombination med D-vitamin) kan påverka D-vitaminstatusen. Ingenting indikerar att magnesium i sig själv skulle ersätta D-vitaminbehovet. På samma sätt så kan ju inte C-vitamin ersätta järn men intag av C-vitamin påverkar järnstatusen. Det gäller att ha balans. Under de mörkare vintermånaderna bör alla nordbor ta D-vitamintillskott, bristsjukdomar kan vara rätt allvarliga.

proteinsynthesis
2014-01-13, 11:40
Magnesium behövs för upptaget, men det är som sagt inget nytt

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Alltidxx
2014-01-13, 15:04
Känns det inte orimligt att du skulle ha upptäckt något alla andra missat :confused:
Vad vill du ha sagt med det? Att han inte borde undrat och velat höra efter vad andra tror? Att han skulle hållt tyst istället? På ett diskussionsforum.

Sverker
2014-01-13, 17:53
Abstraktet ger patients with magnesium-dependent vitamin-D-resistant rickets. Bilden visar vilka steg och enzymer som är beroende av magnesium som cofaktor.

Jag tolkar detta som att patienterna antingen har magnesiumbrist eller brist på magnesium pga dålig syntes av D-vitamin från solljuset eller från kosten. Ett cirkelbevis kanske.

Bubblan84
2014-03-07, 18:47

Jag har hört fler som haft det resonemanget.