handdator

Visa fullständig version : Fläskkotlett fetthalt..?


Ozziking
2014-01-12, 16:00
Jag köpte hem en fläskkotlett utan ben och allt fett bortskuret och la in den i ugnen ca 3 timmar.

Kommer dock inte riktigt ihåg vikten på den.. men säg 1kg

Vad är värdet per 100g på den då? framförallt fetthalten? Hittar bara massa värden där det står 18g fett etc men det verkar inte rimligt då det inte fanns en gnutta fett på köttbiten. Det var lika " rent " som Filé.

Tacksam för svar :)

Sverker
2014-01-12, 16:03
Grisen gör precis som vi och lagrar det mesta fettet under huden. Rent kött utan fettrand ligger på 2 - 3 % fett.
Rent kött tar heller inte upp stekfettet så rent fläskkött är magert.

Ozziking
2014-01-12, 16:10
Grisen gör precis som vi och lagrar det mesta fettet under huden. Rent kött utan fettrand ligger på 2 - 3 % fett.
Rent kött tar heller inte upp stekfettet så rent fläskkött är magert.

Låter mycket mer rimligt.

Kan jag räkna på värdet för stekt fläskfilé? per 100g alltså

148 kcal

4-5g fett

Ozziking
2014-01-12, 16:44
Eller något annat..?

Magnus N
2014-01-12, 16:58
Räkna du med det värdet

file och kotlett skiljer sig i princip inte när fettranden är borta

Ozziking
2014-01-12, 17:04
Räkna du med det värdet

file och kotlett skiljer sig i princip inte när fettranden är borta

Okej!

Men jag glömde tilläga att den är ugnsstekt.. Kan jag fortfarande ta det värdet då? eller har det mer/mindre fett eller kcal?

Magnus N
2014-01-12, 17:09
Okej!

Men jag glömde tilläga att den är ugnsstekt.. Kan jag fortfarande ta det värdet då? eller har det mer/mindre fett eller kcal?

Är nog rätt så identiskt

pepplez
2014-01-12, 17:22
Okej!

Men jag glömde tilläga att den är ugnsstekt.. Kan jag fortfarande ta det värdet då? eller har det mer/mindre fett eller kcal?


Räkna på det lägre värdet. Eftersom du inte ska följa något kostschema utan bara äta så mycket du orkar är det ju bättre att, om du nu ändå maniskt måste räkna, göra en pessimistisk uppskattning.

Ozziking
2014-01-12, 17:56
Ja precis, men räknar protein och fett värdet för det mesta så jag inte blir allt för hög på protein, men tack!

Kör på det.. Några gram hit och det är skitsamma

Reaper123
2014-01-13, 12:37
Ja precis, men räknar protein och fett värdet för det mesta så jag inte blir allt för hög på protein, men tack!

Kör på det.. Några gram hit och det är skitsammaVet att jag länkat till dig denna sida tidigare, men gör det igen så du slipper fundera nästa gång liknande frågeställning kommer upp.

Om du tex söker på "kotlett" här:
http://www7.slv.se/Naringssok/

Så hittar du nedan en lista på flera olika varianter på olika fettmängder kvar (allt från fettfri till 5mm kvar osv).

Utmärkt sökverktyg i alla lägen man vill få ett "humm" om vad det är man stoppar i munnen :)

Sarco
2014-01-14, 00:18
Tack Reaper! Den länken ska användas :)