handdator

Visa fullständig version : angående sets och reps?


thedue
2014-01-12, 14:54
Hej jag e nybörjare så mina frågor kommer kanske va lite självklara men tänker fråga ändå.

Fråga 1:
Så, i min styrketräningsbok står de t.ex


Bänkpress 3-6 sets x 12 reps x 12 RM

marklyft 3-6 sets x 12 reps x 12 RM

etc.

Vad händer om jag gör 6 sets i bänk och sen bara 3 i marklyft

kommer min kropp se konstig ut eftersom jag tränar bänk mer än mark?

Fråga 2:
Om jag vill skapa ett eget tränings schema vad behöver jag tänka på när de gäller hur många sets jag ska göra i varje övning?

Ponitus
2014-01-12, 15:01
Är det bara två övningar du ska göra enligt din träningsbok?

Din kropp kommer nog inte se "konstig" ut. Men jag rekommenderar att köra en variant av rodd för att göra motsatt rörelse emot bänken. I bänken pressar du ifrån dig och i rodd så drar du till dig.

Marklyft kan jag tycka räcka med 1-3 set.


"Om du behöver fråga om hur du ska göra ditt schema så kanske du inte är mogen nog att göra ett eget schema" - det är rätt sant.

thedue
2014-01-13, 01:31
nej inte så jag menar, utan skrev bara ut dom två övningarna som exempel. men de jag menar är att jag tex gör mer sets eller rep i en övning mer än någon annan och ifall de kommer få mig se konstig ut eftersom jkag inte gör samma antal i båda övningarna och vad avgör hur många sets jag behöver göra på en specifik övning i skillnad till en annan?

cero
2014-01-13, 02:04
Ja, tränar du vissa muskler mer än andra är risken att du får en obalanserad fysik långsiktigt.

Titta på tredagarsprogrammet här så ser du hur ett program ska se ut ungefär:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

thedue
2014-01-13, 09:01
tack! vill dock förstå mig på varför vissa övningar har mer sets och reps än andra, detta så att jag i framtiden kan göra ett eget schema? vill förstå principerna

cero
2014-01-13, 11:37
Tanken är nog mest att det ska vara lite varierat. Om man gör 6, 8 eller 10 repetitioner är egentligen helt oviktigt. När det gäller marklyft, knäböj och likn brukar man sänka antalet repetitioner för att det blir enklare att bibehålla god teknik. När det gäller sets är det lika många på de flesta.

De flesta program innehåller dock samma övningar, så om det är något särskilt du vill ha med så kan du ju försöka byta ut en lämplig övning.

thedue
2014-01-13, 13:55
Ok då är det klart, tack för hjälpen.