handdator

Visa fullständig version : Börja spara (privatpension samt i aktier)


skeletron
2014-01-12, 11:25
Hej!

Har börjat fundera på att spara till privata pensionen. Har ett jobb med helt okej lön och omfattas av tjänstepension då jag omfattas av kollektivavtal. Mitt mål är att vid min pension ha kvar åtminstone likvärdig lön som jag har i nuläget. Så det borde innebära att mitt privata pensionssparande bör generera 25% av min lön om jag räknar rätt (och allmäna och tjänstepensionen uppgår till 75%. Jag skulle behöva lite råd innan jag kommer igång med mitt sparande.

Fråga 1:

Jag har bestämt mig för att spara på ett ISK. Det jag undrar över är om man behöver gå in med en viss summa direkt, eller räcker det att börja månadsspara något belopp?
Har hört någonstans att vid ett vanligt sparande bör man ha en buffert på 100.000 :-. Bör man inte starta pensionssparande, eller för den delen allmänt sparande heller innan dess?

Fråga 2:

Vad skiljer egentligen PPM (vet bara att det är en del inom allmänna delen), den valbara delen i tjänstepensionen, och det privata pensionssparandet? Har det något med förvaltning att göra?
Ser exempelvis på Shareville att folk bygger upp PPM-portföljer, går det att tänka liknande för sitt privata pensionssparande i sitt ISK?

Fråga 3:

Hur råder ni en nybörjare som mig lägga upp min portfölj/portföljer? Jag tänker mitt sparande på dessa horisonter:

Pensionsspar - Långsiktigt

Boendespar - Står inför bostadsköp, men kommer eventuellt att flytta om några år igen. Alltså sparande till mellanskillnad efter vi säljer lägenheten Eventuell nyflytt om 1-5 år.

Buffertspar - Oväntade händelser. Planerar lägga på ett sparkonto med fria uttag.

Alltså, är det fonder på de översta som gäller, eller aktier? Ju längre tidshorisont, desto mer risk är jag ju villig att ta. Men verkar vettigt att iaf ha minst 5 aktier/fonder i samma spar, för att minska riskerna?


Tack på förhand!

Malmberg
2014-01-12, 12:00
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=204789&page=25