handdator

Visa fullständig version : Program Efter Starting Strength


Leetsauce
2014-01-12, 07:45
Har kört starting strength i ett tag nu med bra ökningar, men känner för att variera träningen lite mer. Sneglade igenom practical programming av Mark Rippetoe och hittade ett upplägg han rekomenderade när man började bli lite trött på SS. Vet inte hur många som sett det, men det är i princip push/pull 4 dagar i veckan. Jag tänkte bara kolla med de mer erfarne här på forumet ifall de övningar jag valt är helt åt helvete.

Push 1
Knäböj
Bänkpress
Viktade Utfall
Viktade Dips
Lutande Flyes
Viktade Sit Ups

Pull 1
Kraftvändningar
Pull Ups
Raka Marklyft
Hantelrodd
Shrugs
Rygresningar

Push 2
Knäböj
Militärpress
Viktade Step-Ups
Viktade Dips
Sidolyft
Viktade Sidböj

Pull 2
Kraftvändningar
Stångrodd
Raka Marklyft
Chin-Ups
Curls
Ryggresningar

Jag vill framför allt öka i böj och kraftvändningar just nu, därför kör jag dom 2 ggr i veckan. Efter dom ville jag också ha en större press övning och en större drag övning de respektive dagarna. Det är på de första två övningarna jag försöker lägga allt fokus jag har och verkligen satsa. Det är dessa övningar jag främst vill öka i. Sedan kommer 2 assistansövningar, 1 isoleringsövning och lite core i slutet. Dessa tänkte jag inte hålla lika hårt på så är jag extremt otagg en dag kanske jag skiter i att göra dom alls, men tyckte det kändes som en ok blandning övningar för att hjälpa stimulera lite gains.

Målet med träningen är faktiskt mest att ha kul just nu, men iordning o ha kul äre ju gött o se lite ökningar i lyften och tänkte försöka smygdeffa lite också inför sommaren, gå från 83 till 75/78 kilo någonting med hjälp av löpning 2-3 ggr i veckan och relativt strikta kostvanor.

Anders The Peak
2014-01-12, 08:35
Varför inte kika på det här? Länk (http://www.scivationbooks.com/books/TriPhaseVol2.pdf)

DekeThornton
2014-01-12, 10:43
Varför inte kika på det här? Länk (http://www.scivationbooks.com/books/TriPhaseVol2.pdf)

Därför att han verkar vara intresserad av ett styrkeprogram som ger ökningar främst i böj och styrkevändningar?

Verkar ju rätt dumt att ge sig på något som ser ut som en bodybuildarsplit med hypertrofi som främsta syfte med det målet. I synnerhet som han dessutom vill gå ner i vikt, inte upp.

arthax
2014-01-12, 10:44
Eller om du vill följa i Starting strenghts linje så kan du kolla in Bill Starr´s intermediate eller advanced 5x5 versioner.

Annars kan du kolla in Jim Wendlers 531, Brandon Lillys Cube Method

Finns en tråd någonstans med massa programförslag här i forumet.

svenbanan
2014-01-12, 14:37
Förutom att power clean brukar kallas för styrkevändning så tycker jag det ser ut som en vettig sammansättning av övningar.

Leetsauce
2014-01-12, 20:23
Aa jag har kollat in Bill Starr innan, men tror jag vill testa med böj och styrkevändningar olika dagar o se hur det funkar.

Men tack för svaren. Verkar inte som det är helt skevt iaf. Kör nog detta ett tag o kollar hur det funkar.