handdator

Visa fullständig version : Hur tar man sig tillbaka efter att ha lagt av en period?


NeutronStar
2014-01-12, 03:05
Har inte gymmat på 8 veckor nu, det som började som en sjukdom slutade med "äsch bara en vecka till så är jag utvilad" slutade med en katastrof. Jullovet motiverade mig inte mer heller.

Börjar känna hur svag jag börjar bli, armen gör ont bara jag tar upp ett glas vatten, kroppen knakar på alla sätt och vis, har jämt ont i vaderna och benen känns som om jag ska ramla ihop för varje steg jag tar. Detta var problemen jag hade innan jag tog upp träningen för första gången också.

Jag körde SL5x5 och funderar på att börja igen, vilka vikter skulle ni kört? Alltså hur börjar ni? Det första passet bara pröva av vad man klarar? Tror ni det kan vara någon större skillnad? Tränade i totalt 1 år innan den här pausen, var inga jättevikter precis: knäböj 130kg 5x5, marklyft 150kg 5x5, bänkpress 80kg 3x5. Är 17 år om det säger något. Är också ganska tjock, drog igång en VLCD för några dagar sedan för att avsluta det jag påbörjade.

ztraand
2014-01-12, 03:24
Låter dumt att träna om du har såna smärtor? Gör det ont att lyfta ett glas vatten, så ska du nog inte satsa på lyfta skivstångar osv.

Sen vilka vikter du ska köra på, de får du väl testa dig fram. Börja LÄTT (40%) och öka för varje pass.

arthax
2014-01-12, 10:48
Tycker du ska plocka av så mycket vikt att du får en lätt start igen. Jag själv är väldigt beroende av viktvana.
Viktökningen i programmet är ju snabb, så mitt råd är att plocka av så att förta passet känns lätt och börja där.

Animalisk
2014-01-12, 12:13
Har du haft 8 veckors ofrivillig uppehåll efter 1 års tränande så tror jag inte du blivit speciellt svagare, gå till doktorn först är mitt råd. Efter du gjort det så stryper du bara latmasken som eventuellt spökar i kroppen och börjar träna igen.

Lycka till!

bubbaklubba
2014-01-12, 12:46
Jag körde mitt första pass igår efter 2+ månaders uppehåll. Och precis som du så körde jag sl innan. Jag fick gå ner rejällt i vikter. Jag tänkte jag skulle börja mjukt på 5x5@80kg i kb efter uppvärmnings seten. Det var precis så jag klarade det. Efteråt så kändes mina ben som uppspända fjädrar. Orkade knappt gå ner för en trappa. Idag är jag helt slut i benen.

Efter några pass så är man nog tillbaka.

Sparven från Minsk
2014-01-12, 12:52
Börja realistiskt, ta bra mycket lättare vikter än du är van vid, och öka sedan på sakta men säkert.

Ingen stress helt enkelt, utan ta en vikt som känns bra, undvik failure i början utan känn så tekniken sitter fint, och stanna några rep innan failure i varje set. På 2-3 veckor är du tillbaka ska du se :)

Alltidxx
2014-01-12, 13:03
Gå bara till gymmet. Väl där så sätter du dig i vilken maskin som helst som du kan tänka träna i. Sen kör du lite som du vill. Ett mer uppstyrt program kommer av sig självt sen igen. Känn inte någon press.

Rabi
2014-01-12, 13:10
Jag hade ett uppehåll på två år innan jag började igen, det som fungerade för mig är att ha "kortsiktiga" mål:

Du börjar på en vikt som känns hyfsat enkel, när du orkar göra 4x8 eller 4x5 (beroende på övning, t.ex. 4x5 på mark och böj) så höjer du med 2.5 kg till nästa pass. Detta leder till att du ständigt har ett mål som du försöker uppnå samt att du faktiskt ser att du ökar i vikt i olika övningar, detta leder förhoppningsvis till att det blir roligare att gå och träna.

Försök även att ha ett strukturerat schema, så att du inte går till gymmet och kör på "känn", då kan det kanske bli så att du hittar på bortförklaringar att du inte alls behöver köra övning X eller Y, nej, utan du ska köra ett visst antal övningar och ett visst antal set/rep innan du drar hem.

edit: Sedan kan det ju självklart att man inte alltid orkar varje pass, och att du ibland måste sänka vikterna lite innan du kan höja med 2.5kg, men se det som att du tar ett steg bakåt för att sedan ta två framåt.



Detta kanske fungerar.

Lycka till!