handdator

Visa fullständig version : Hur snabbt ska man nå framsteg?


Papi Arca
2014-01-11, 14:24
Har tränat i 8 månader nu. Jag har växlat lite mellan olika träningsscheman, bulkat, deffat och ätit som vanligt.
Har nu börjat med nybörjarschemat: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Så tredagars-split kör jag på, rygg, bröst och ben.

När jag nu nått max, hur lång tid bör det rimligtvis gå innan jag kan öka?

T.ex. så bänkar jag 4*8 på 70 kilo, jag har försökt lägga till 2,5 kg men failar varenda gång och har kört samma vikt i snart en månad.
Tanken är ju att bli starkare, kanske har jag för bråttom. Vill bli en sån som kan träna med 100 kg iallafall några reps.

Bubblan84
2014-01-11, 14:37
Testa något bra program, SL 5x5 eller Wendlers 5/3/1.
Hur många reps gör du om du lägge rpå 2,5 kg? Man behöver ju absolut itne göra 8 reps per set. Testa att göra tex 5or på 75 kg eller 2-3 reps på 80 kg om du vill köra som du gör nu. Tyngre vikter ger viktvana.

Papi Arca
2014-01-11, 14:44
Testa något bra program, SL 5x5 eller Wendlers 5/3/1.
Hur många reps gör du om du lägge rpå 2,5 kg? Man behöver ju absolut itne göra 8 reps per set. Testa att göra tex 5or på 75 kg eller 2-3 reps på 80 kg om du vill köra som du gör nu. Tyngre vikter ger viktvana.

Lägger jag på 2,5 kg och kör 72,5 så klarar jag 8 reps två set, tredje 6-7, fjärde 5-6. Om jag inte klarar av det ska jag väl vara kvar på 70, eller?

Har inte förstått det riktigt ännu, men är det inte meningen att man kör på en vikt tills den blir lätt och sedan ökar man?

PureWhey
2014-01-11, 15:09
Du har tränat i 8 månader och under denna tid hunnit med att bulka, deffa, ligga på balans samt olika scheman?

Skickat ifrån böjracket

Animalisk
2014-01-11, 15:12
Lägger jag på 2,5 kg och kör 72,5 så klarar jag 8 reps två set, tredje 6-7, fjärde 5-6. Om jag inte klarar av det ska jag väl vara kvar på 70, eller?

Har inte förstått det riktigt ännu, men är det inte meningen att man kör på en vikt tills den blir lätt och sedan ökar man?

Hur många gånger försöker du klara dina 4x8 på 72,5 kg? Tre försök verkar vara något av en tumregel innan man backar och sen gör ett nytt försök på nya vikten. Hur länge har du klarat 4x8 på 70 kg, om det är mer än en månad så är ju den vikten redan lätt för dig.

Man måste ju pressa kroppen att klara mer tyngder genom att just börja använda mer vikt på stången, annars blir man bara bra på att reppa en viss vikt om jag förstått det hela rätt.

Du har tränat i 8 månader och under denna tid hunnit med att bulka, deffa, ligga på balans samt olika scheman?

Skickat ifrån böjracket

+1

pepplez
2014-01-11, 15:13
Du har tränat i 8 månader och under denna tid hunnit med att bulka, deffa, ligga på balans samt olika scheman?

Skickat ifrån böjracket

Är väl inget konstigt med det, märker man inte markanta skillnader efter några veckor gör man helt fel och bör byta upplägg.

Tyrwing
2014-01-11, 15:14
Hur ser 4x8x72,5kg ut? 7/7/7/7? Eller kan du inte ens göra en rep på 72,5kg?

Animalisk
2014-01-11, 15:15
Hur ser 4x8x72,5kg ut? 7/7/7/7? Eller kan du inte ens göra en rep på 72,5kg?

Kolla inlägg #3
"Lägger jag på 2,5 kg och kör 72,5 så klarar jag 8 reps två set, tredje 6-7, fjärde 5-6"

Typ 8/8/7/6

PureWhey
2014-01-11, 15:16
Är väl inget konstigt med det, märker man inte markanta skillnader efter några veckor gör man helt fel och bör byta upplägg.

Haha, förväntar du dig markanta skillnader på ett par veckor får du tänka om.
(ironi?)

Skickat ifrån böjracket

svenbanan
2014-01-11, 15:29
Om du inte kör på 72,5kg förräns du klarar 8 reps i alla fyra set på den vikten kommer du ju bli tvungen att göra betydligt fler än 8 reps på 70kg, eftersom 70kg ju då kommer vara för lätt för att du ska få ut så mycket av det.

Jag tycker det verkar perfekt om du klarar 8, 8, 6, 5.

Om du inte vill öka vikten får du se till att antingen öka antalet reps redan från första setet på 70kg (och göra jämna set) men då är det ju definitivt inte 4x8 längre, eller så kör du till failure sista setet (eller två sista). Annars kommer du stå och stampa på samma vikt hur länge som helst.

Hela poängen med träningen är ju i slutändan att tvinga kroppen att klara att lyfta tyngre vikter och sedan klara fler och fler repetitioner. När du sedan klarar tillräckligt många repetitioner ökar du vikten och börjar om. Vad som är tillräckligt många är ju inte det mest väsentliga, utan att du faktiskt ökar vikten hela tiden...

Papi Arca
2014-01-11, 15:30
Du har tränat i 8 månader och under denna tid hunnit med att bulka, deffa, ligga på balans samt olika scheman?

Skickat ifrån böjracket

Yes det har jag, bättre att få nybörjarmisstagen överstökta med en gång. :p

Har ju i vilket fall som helst nått framsteg, i början tyckte jag det var jobbigt att bänka 10 reps på 50 kg.

Körde i början ett tredagarssplit och tränade 7 dagar i veckan, följde inget schema utan gjorde det jag kände för.
Tänkte bulka i början men åt som en gris. Insåg hur tjock jag blivit så började deffa, gick hyffsat fast det var inte hållbart. Började äta "normalt", vilket är för mycket det med eftersom jag la på mig fett igen.

Från 7 dagar i veckan så drog jag ner på träningen, testade stronglifts 5*5 i 2 månader, gillade det inte.
Så nu kör jag på träning 2 dagar i rad och sedan vila en dag, med viss modifikation, idag känner jag mig sliten så jag vilar.


Jag är en sån som gillar att köra all-in.

Papi Arca
2014-01-11, 15:35
Om du inte kör på 72,5kg förräns du klarar 8 reps i alla fyra set på den vikten kommer du ju bli tvungen att göra betydligt fler än 8 reps på 70kg, eftersom 70kg ju då kommer vara för lätt för att du ska få ut så mycket av det.

Jag tycker det verkar perfekt om du klarar 8, 8, 6, 5.

Om du inte vill öka vikten får du se till att antingen öka antalet reps redan från första setet på 70kg (och göra jämna set) men då är det ju definitivt inte 4x8 längre, eller så kör du till failure sista setet (eller två sista). Annars kommer du stå och stampa på samma vikt hur länge som helst.

Hela poängen med träningen är ju i slutändan att tvinga kroppen att klara att lyfta tyngre vikter och sedan klara fler och fler repetitioner. När du sedan klarar tillräckligt många repetitioner ökar du vikten och börjar om. Vad som är tillräckligt många är ju inte det mest väsentliga, utan att du faktiskt ökar vikten hela tiden...
Det där gillar jag.


Jag kan öka vikten till 72,5, även om jag failar tills den dagen jag verkligen klarar 4*8, sedan ökar jag med 2,5 igen. Hur låter det?
Eller är jag för petnoga? :confused:

svenbanan
2014-01-11, 15:40
Jag skulle köra på 72,5kg tills jag grejade 8 reps i alla seten och sedan öka vikten igen. Försök göra fler repetitioner i de set du inte grejar 8 för att se att det går framåt.

tlk
2014-01-11, 15:47
72.5kg verkar svårt för dig. Hoppa över det och gå på 75kg istället. Blir ju lite färre reps per set men det arbetar du snabbt upp.

behnam
2014-01-11, 15:54
Det där gillar jag.


Jag kan öka vikten till 72,5, även om jag failar tills den dagen jag verkligen klarar 4*8, sedan ökar jag med 2,5 igen. Hur låter det?
Eller är jag för petnoga? :confused:

Det låter som en bra plan för att bli starkare :)
Att bli stark handlar inte bara om öka vikterna, men också om att öka antalet gånger du kan köra en vikt

mikaelj
2014-01-11, 15:55
Du är för petnoga. Särskilt eftersom det visar sig att din strategi inte funkar.

Paperbasket
2014-01-11, 16:04
Är väl inget konstigt med det, märker man inte markanta skillnader efter några veckor gör man helt fel och bör byta upplägg.

Nej.

Men inte med på om du är seriöst eller ironisk. Aaahh, internet!

Till TS, fortsätt träna och ät. Allting har sin tid.

Lance Uppercut
2014-01-11, 20:39
Lägger jag på 2,5 kg och kör 72,5 så klarar jag 8 reps två set, tredje 6-7, fjärde 5-6. Om jag inte klarar av det ska jag väl vara kvar på 70, eller?

Har inte förstått det riktigt ännu, men är det inte meningen att man kör på en vikt tills den blir lätt och sedan ökar man?

Det går alldeles utmärkt att göra så lite som 1 repetition per set om man vill öka i styrka. Rekommenderar även 4-5 minuters vila mellan seten om styrka är målet.

Sarco
2014-01-11, 22:47
Det där gillar jag.


Jag kan öka vikten till 72,5, även om jag failar tills den dagen jag verkligen klarar 4*8, sedan ökar jag med 2,5 igen. Hur låter det?
Eller är jag för petnoga? :confused:

Det är precis så det funkar, ja. Personligen brukar jag köra på samma vikt ett pass till och då dubbelkolla att jag tar vikten alla reps med bra teknik. Annars är det (för mig i alla fall) lätt att lära sig att fuska lite mer efter hand. Har du lite kvar i musklerna kan du ta några extra reps i andraövningen istället.