handdator

Visa fullständig version : Världsomsegling - möjligt under dessa förutsättningar?


Red Apple
2014-01-11, 04:15
Edit: Ska givetvis vara ett frågetecken i topic...

Jag och en nära vän har börjat planera lite inför en eventuell världsomsegling, bara vi två i en liten IW23 på typ 18 fot (om jag minns rätt) med 1,2m djup. Han har seglat i hela sitt 23-åriga liv, jag seglade för första gången i juli (men fram till oktober så seglade jag rätt ofta och intensivt med båten som vi planerar att använda). Han frågade mig i somras om jag var intresserad av att ta mig an det projektet, jag svarade att i sinom tid skulle jag säkert vara det då jag blev störtkär i segling från första stund. Han har dock satt siktet på detta mycket närmare i tiden än jag, och är nu inställd på att utföra det under nästa läsår (så det blir ett sabbatsår för studierna och inställd utomlandsflytt för mig, men det är det tveklöst värt!). Det innebär att jag har en vår och sommar till på mig att lära mig så mycket jag bara kan för att det sedan ska bära av.

Han hävdar att en världsomsegling är möjlig med dessa förutsättningar, jag är mer skeptisk. Skicket på båten är väl sådär, men kompisens pappa reparerar båtar som yrke och skulle i så fall hjälpa oss med eventuella reparationer av båten. Det jag främst är orolig för är min egen förmåga. Har fått höra att jag har dugliga sjöben och lär mig snabbt jämfört med andra, men jag kommer fortfarande bara ha två säsonger i ryggen om jag försöker mig på en världsomsegling och det känns ju liksom... sådär. Tanken är att vi i sommar ska segla till Gotland och tillbaka från Stockholm, det kommer vara min längsta segeltur om/när vi ger oss ut på den här resan. Har vi någon på kolo som kan uttala sig? Är det en säker dödsdom eller finns det en möjlighet att vi klarar av det när jag "drar ner" oss?

High1ander
2014-01-11, 05:57
Inte för jag kan segling, men stora frågan är nog mer om ni kan umgås så tätt så länge. Blir ju ändå några veckor mellan varven som du bara kommer kommunicera med honom.

Fredron
2014-01-11, 05:58
http://forumserver.twoplustwo.com/34/other-other-topics/ask-me-anything-about-sailing-around-world-159669/

Bra tråd som jag läste för ett par år sedan. Finns nog mycket nyttig information där.

LeBron
2014-01-11, 06:04
Skulle du ställa dig i ringen mot Muhammed Ali (i sin prime) efter att ha boxats i ett år? :)

cero
2014-01-11, 06:32
Inte för jag kan segling, men stora frågan är nog mer om ni kan umgås så tätt så länge. Blir ju ändå några veckor mellan varven som du bara kommer kommunicera med honom.

Tja, varför inte? Han skriver ju att det är en nära vän.

Om han seglat i 23 år och frågade dig trots att han vet att du inte är erfaren så räknar han väl med att du får lära dig under resans gång? Dock låter det väldigt vågat.

LeBron
2014-01-11, 06:49
Tja, varför inte? Han skriver ju att det är en nära vän.

Om han seglat i 23 år och frågade dig trots att han vet att du inte är erfaren så räknar han väl med att du får lära dig under resans gång? Dock låter det väldigt vågat.

Han kan omöjlig ha seglat i 23 år då han bara är 23 år.

The_RobRoy
2014-01-11, 07:39
http://forumserver.twoplustwo.com/34/other-other-topics/ask-me-anything-about-sailing-around-world-159669/

Bra tråd som jag läste för ett par år sedan. Finns nog mycket nyttig information där.

Fastnade i 2h med den tråden, vad inspirerad man blir!

Senaste tiden har jag börjat få lite tankar på om man bara ska ta ett break ifrån allting och resa 1 år eller 2

bubbe
2014-01-11, 08:40
Segla till karibien istället, en tuff segling ner till kanarieöarna och över atlanten i en liten båt men betydligt större vinst när ni är framme. Världsomsegling tar lång tid och risken är att ni bara kommer tycka målet blir jobbigt när det handlar om så lång tid. Hade kunnat tänka mig en omsegling om jag kunde slå över till att seglingen skulle få ta den tid den tar (barnen hade fått bli vuxna först), stanna på platser i några månader. Kanske jobba lite, fixa med båten innan nästa etapp osv.

The_RobRoy
2014-01-11, 09:11
Segla till karibien istället, en tuff segling ner till kanarieöarna och över atlanten i en liten båt men betydligt större vinst när ni är framme. Världsomsegling tar lång tid och risken är att ni bara kommer tycka målet blir jobbigt när det handlar om så lång tid. Hade kunnat tänka mig en omsegling om jag kunde slå över till att seglingen skulle få ta den tid den tar (barnen hade fått bli vuxna först), stanna på platser i några månader. Kanske jobba lite, fixa med båten innan nästa etapp osv.

Det är i princip vad han säger i forum-tråden, man får mycket mer behållning av resan om man har råd att vara borta 3-5 år.. ..men det är ju inte helt lätt att spara ihop dom pengarna.

cero
2014-01-11, 09:13
Han kan omöjlig ha seglat i 23 år då han bara är 23 år.

Gulligt av dig att påpeka det....

IvarLudvig
2014-01-11, 09:20
Låter som en ganska liten båt.. Det blir en hel del grejer som ska med, inte minst mat och vatten för att korsa atlanten och stilla havet. Men ingenting är omöjligt :)

Det finns en fantastisk bok om några svenska studenter som seglar jorden runt i en Vega. Alla sa vi skulle dö heter den. De har även en hemsida http://www.runtjorden.com. Läs den och skapa dig en uppfattning!

cero
2014-01-11, 09:21
Segla till karibien istället, en tuff segling ner till kanarieöarna och över atlanten i en liten båt men betydligt större vinst när ni är framme. Världsomsegling tar lång tid och risken är att ni bara kommer tycka målet blir jobbigt när det handlar om så lång tid. Hade kunnat tänka mig en omsegling om jag kunde slå över till att seglingen skulle få ta den tid den tar (barnen hade fått bli vuxna först), stanna på platser i några månader. Kanske jobba lite, fixa med båten innan nästa etapp osv.

Detta låter väldigt vettigt.

bubbe
2014-01-11, 09:42
Det som verkar roligast förutom att få uppleva världen på nära håll, är att de som jag träffat på som gjort långa seglingar fått väldigt mycket goda vänner runt om i hela världen. Både seglare som de träffat på men även lokalbefolkning när de har stannat längre tider på samma ställen. Vet en gubbe jag känner här, sjökapten och lots som tog båten med frun och seglade länge. Varje år besöker vänner någon månad i brasilien.

Tomas W
2014-01-11, 10:13
Är en ung tjej ifrån grannbyn som seglar jorden runt för tillfället, du kan följa henne på
http://karolines.blogg.no/ (om du inte förstår norska så ta det via google translate eller bara titta på bilderna).

spoon
2014-01-11, 10:24
Jag älskar tv-serien Berserk. Inte för att det tillför så mycket till ämnet men det är kul att se :)

Skriv "Berserk Gjennom Nordvestpassasjen" på youtube så finns det där.

LeBron
2014-01-11, 10:45
Gulligt av dig att påpeka det....

Tack. *slap*

rosto
2014-01-11, 11:56
Klart det "går", finns ju massor med människor som gjort varvet i mindre sjövärdiga båtar. Läs gärna senaste boken av Yrvind, eller förresten läs allihop inklusive BRIS böckerna för inspiration samt googla på "Yrvind ten".För egen del så skulle jag inte åka ut på en så lång seglats utan att ha en bra inombordsmotor i båten, när man pratar med långfärdsseglare så förstår man att det körs en hel del med motor mellan varven. Motorn är också en viktig säkerhetsdetalj om ni inte lyckas kryssa er bort från en läkust eller om ni hamnar på kollisionskurs med ett fartyg. IW 23an ser ut att vara bestyckad med utombordare när jag tittar på bilder.

När ni skall passera atlanten så går det eskaderseglingar då och då där ni kan slå följe med andra båtar.

Åk ingenstans utan ett vindroder.

Carlo Fatface
2014-01-11, 12:35
Låter som en ganska liten båt.. Det blir en hel del grejer som ska med, inte minst mat och vatten för att korsa atlanten och stilla havet. Men ingenting är omöjligt :)

Det finns en fantastisk bok om några svenska studenter som seglar jorden runt i en Vega. Alla sa vi skulle dö heter den. De har även en hemsida http://www.runtjorden.com. Läs den och skapa dig en uppfattning!



En läsvärd bok som ger en bra bild av att som helt färsk ge sig ut på en liknande segling.Belyser friktionsproblemen en hel del med om jag inte minns fel.

Ett "måste" läs för ts skulle jag säga.

Spiffy
2014-01-11, 15:17
Möjligt att genomföra är det väl.
Är det lämpligt? Självklart inte!
Din första långa segling ska alltså vara av den kalibern, det måste du ju själv förstå att det är totalt olämpligt. Hur mycket erfarenheter har din kompis av segling i liknande förhållande som detta kan innebära?

Red Apple
2014-01-11, 15:23
Oj, tack så hemskt mycket för alla konstruktiva inlägg, det förväntade jag mig inte!

Inte för jag kan segling, men stora frågan är nog mer om ni kan umgås så tätt så länge. Blir ju ändå några veckor mellan varven som du bara kommer kommunicera med honom.

Det blir nog inga problem, skulle hellre spendera veckor med honom än min bror tror jag, väldigt kompatibla personligheter (visst bråkar vi ibland men det är alltid lätt att lösa).

Skulle du ställa dig i ringen mot Muhammed Ali (i sin prime) efter att ha boxats i ett år?

Förstår din poäng, men nja. Varje år så gör hundratals om inte tusentals människor världsomseglingar så det ska inte jämföras med Muhammed Ali. Men jag tar mig vatten över huvudet, definitivt. Jag lär ju dock lära mig en hel del innan vi ska ta oss över ett av de störra haven (för att korsa Atlanten lär vi först ta oss ner till kanarieöarna) så jag lär ju inte vara lika våt bakom öronen när det väl krävs. Men ändå :D

Han kan omöjlig ha seglat i 23 år då han bara är 23 år.

Hans första segeltur ägde rum vid 4 månaders ålder, han har ensamseglat mindre båtar sedan 7 eller 8 års ålder. Så jo, typ 23 år har han seglat ;)

Segla till karibien istället, en tuff segling ner till kanarieöarna och över atlanten i en liten båt men betydligt större vinst när ni är framme. Världsomsegling tar lång tid och risken är att ni bara kommer tycka målet blir jobbigt när det handlar om så lång tid. Hade kunnat tänka mig en omsegling om jag kunde slå över till att seglingen skulle få ta den tid den tar (barnen hade fått bli vuxna först), stanna på platser i några månader. Kanske jobba lite, fixa med båten innan nästa etapp osv.

Vi funderar på att detta som plan B, se hur vi känner när Atlanten är avklarad. Orsaken till att han vill göra det här nu är just det att han inte vill behöva vänta tills barnen blivit vuxna, om två-tre års väntan kan det kanske vara kört. Men nog tänker vi stanna på vissa platser några veckor innan etappen fortsätter, kanske försöka hitta något dagsarbete för att fylla på resekassan och kanske sammanstråla med ev. familjemedlemmar och vänner som känner för att flyga ner och träffa oss.

Låter som en ganska liten båt.. Det blir en hel del grejer som ska med, inte minst mat och vatten för att korsa atlanten och stilla havet. Men ingenting är omöjligt :)

Det finns en fantastisk bok om några svenska studenter som seglar jorden runt i en Vega. Alla sa vi skulle dö heter den. De har även en hemsida http://www.runtjorden.com. Läs den och skapa dig en uppfattning!

Vi får stuva tätt! Men ja, storleken är problematisk och kommer kräva många stopp för att proviantera o.s.v.
Tackar för lästipset!

Klart det "går", finns ju massor med människor som gjort varvet i mindre sjövärdiga båtar. Läs gärna senaste boken av Yrvind, eller förresten läs allihop inklusive BRIS böckerna för inspiration samt googla på "Yrvind ten".För egen del så skulle jag inte åka ut på en så lång seglats utan att ha en bra inombordsmotor i båten, när man pratar med långfärdsseglare så förstår man att det körs en hel del med motor mellan varven. Motorn är också en viktig säkerhetsdetalj om ni inte lyckas kryssa er bort från en läkust eller om ni hamnar på kollisionskurs med ett fartyg. IW 23an ser ut att vara bestyckad med utombordare när jag tittar på bilder.

När ni skall passera atlanten så går det eskaderseglingar då och då där ni kan slå följe med andra båtar.

Åk ingenstans utan ett vindroder.

IWn vi har tillgång till har modifierats och har en inombordare (som behöver bytas ut :D) Eskaderseglingar var ett väldigt bra tips, ska kollas upp. Om inte annat så känns det tryggare för mig :) Vindroder är givet. Ska tydligen gå att snickra ihop ett själv, så jag ska testa ett hemmagjort när vi seglar till Gotland i sommar, om det inte funkar så köper vi ett.

Tackar dig och alla andra för goda lästips!

Red Apple
2014-01-11, 15:26
Möjligt att genomföra är det väl.
Är det lämpligt? Självklart inte!
Din första långa segling ska alltså vara av den kalibern, det måste du ju själv förstå att det är totalt olämpligt. Hur mycket erfarenheter har din kompis av segling i liknande förhållande som detta kan innebära?

Trodde det framgick av trådstarten hur olämpligt jag inser att det är ;) Men det innebär inte att jag inte vill göra det och ifall oddsen för död inte är högre än 70/30 så... ja då är jag redo att ta den risken. #YOLO som de säger.

Han har seglat en hel del längre etapper, tävlingsseglat en del och känner mycket människor med mycket erfarenheter om liknande grejer så vi har gott om människor som kan ge oss råd nära till hands. Men han har aldrig korsat ett hav.

tp_88
2014-01-11, 15:33
Jag kan inte ett jota om segling så jag borde väl knipa igen, men jag säger go for it! Låter grymt spännande.

Red Apple
2014-01-11, 18:01
Jag kan inte ett jota om segling så jag borde väl knipa igen, men jag säger go for it! Låter grymt spännande.

Tack för stödet :D

Men vi har pratat om det i typ två timmar nu och satt siktet lite längre fram, lyckades övertala honom med argument om bl.a. budget att vi behöver vänta ett par år. Så nu ser planerna ut såhär: Vi seglar till Gotland i år som planerat. Jag läser även en seglarkurs.
2015 etappseglar vi till Italien, där finns det nämligen en person som är sugen på att köpa båten, flyger hem.
2016 har vi köpt en begagnad båt tillsammans på kanske 28 fot och all utrustning som kommer behövas och är ute med den så ofta som möjligt under april-september/oktober för att lära känna båten ordentligt.
Sommarhalvåret 2017 påbörjar vi vår världsomsegling och är förhoppningsvis hemma igen 2019, kanske 2020.
Om vi hittar sponsorer så kanske vi gör det tidigare än 2017, men så här ser det ut preliminärt om vi ska bekosta allt själva.

bubbe
2014-01-11, 19:11
Tack för stödet :D

Men vi har pratat om det i typ två timmar nu och satt siktet lite längre fram, lyckades övertala honom med argument om bl.a. budget att vi behöver vänta ett par år. Så nu ser planerna ut såhär: Vi seglar till Gotland i år som planerat. Jag läser även en seglarkurs.
2015 etappseglar vi till Italien, där finns det nämligen en person som är sugen på att köpa båten, flyger hem.
2016 har vi köpt en begagnad båt tillsammans på kanske 28 fot och all utrustning som kommer behövas och är ute med den så ofta som möjligt under april-september/oktober för att lära känna båten ordentligt.
Sommarhalvåret 2017 påbörjar vi vår världsomsegling och är förhoppningsvis hemma igen 2019, kanske 2020.
Om vi hittar sponsorer så kanske vi gör det tidigare än 2017, men så här ser det ut preliminärt om vi ska bekosta allt själva.

Häftiga planer! Hoppas ni ror det iland.

Apropå hembyggt vindroder, två grabbar från sthlm korsade atlanten i en J/80 (samma tävlingsbåt som jag har, ganska tuff för långa överseglingar) med roderstyrning via förseglet.
http://adventure.roxen.com/baten/index.html

tUcYQCKP7CU

Spiffy
2014-01-11, 19:59
Tack för stödet :D

Men vi har pratat om det i typ två timmar nu och satt siktet lite längre fram, lyckades övertala honom med argument om bl.a. budget att vi behöver vänta ett par år. Så nu ser planerna ut såhär: Vi seglar till Gotland i år som planerat. Jag läser även en seglarkurs.
2015 etappseglar vi till Italien, där finns det nämligen en person som är sugen på att köpa båten, flyger hem.
2016 har vi köpt en begagnad båt tillsammans på kanske 28 fot och all utrustning som kommer behövas och är ute med den så ofta som möjligt under april-september/oktober för att lära känna båten ordentligt.
Sommarhalvåret 2017 påbörjar vi vår världsomsegling och är förhoppningsvis hemma igen 2019, kanske 2020.
Om vi hittar sponsorer så kanske vi gör det tidigare än 2017, men så här ser det ut preliminärt om vi ska bekosta allt själva.

Låter som en bra plan! Lycka till.
Förhoppningsvis självklart och något ni nog har. Men annars så glöm in att skaffa livräddningsutrustning. Livflotte, flytvästar, överlevnadsdräkter, nödbloss, säkerhetsselar etc och lär er hur den fungerar.

Red Apple
2014-01-11, 21:55
http://forumserver.twoplustwo.com/34/other-other-topics/ask-me-anything-about-sailing-around-world-159669/

Bra tråd som jag läste för ett par år sedan. Finns nog mycket nyttig information där.

Sträckläst den i 1½ timme nu, tackar ordentligt för det tipset.

Häftiga planer! Hoppas ni ror det iland.

Apropå hembyggt vindroder, två grabbar från sthlm korsade atlanten i en J/80 (samma tävlingsbåt som jag har, ganska tuff för långa överseglingar) med roderstyrning via förseglet.
http://adventure.roxen.com/baten/index.html

tUcYQCKP7CU

Tack, det hoppas jag med :D Skönt att se en 24' med två man som klarat sig över Atlanten, känner mig optimistisk :D Smart lösning de kom på, ska testa något liknande vid tillfälle :)

Låter som en bra plan! Lycka till.
Förhoppningsvis självklart och något ni nog har. Men annars så glöm in att skaffa livräddningsutrustning. Livflotte, flytvästar, överlevnadsdräkter, nödbloss, säkerhetsselar etc och lär er hur den fungerar.

Tack! Känns bättre så här än att dra ut i höst, det kändes lite väl impulsivt. Säkerhetsutrustning ska vi givetvis ha med oss!