handdator

Visa fullständig version : Katabol över natten..


PERSSONN
2014-01-10, 23:12
Tjena,undrar om det är nödvändigt med nattprotein? Eller snarare kvarg/keso innan läggdags. Om jag har fått i mig 2g protein per kilo kroppsvikt över dagen och sen ska lägga mig? Frågan är alltså,har det någon märkbar effekt om jag äter 250g kvarg innan jag lägger mig än om jag inte skulle göra det?

King Grub
2014-01-10, 23:17
Man är alltid "katabol" periodvis under dygnet.

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

Det är inte omöjligt att protein innan du går och lägger dig ger större muskeluppbyggnad, även om dygnsintaget totalt är viktigare. Hur länge sedan det var du åt förra gången påverkar också.

INTRODUCTION:

The role of nutrition in modulating post-exercise overnight recovery remains to be elucidated. We assessed the impact of protein ingestion immediately prior to sleep on digestion and absorption kinetics and protein metabolism during overnight recovery from a single bout of resistance type exercise.

METHODS:

16 healthy young males performed a single bout of resistance type exercise in the evening (20:00) after a full day of dietary standardization. All subjects were provided with appropriate recovery nutrition (20 g protein, 60 g carbohydrate) immediately after exercise (21:00). Thereafter, 30 min prior to sleep (23:30 h) subjects ingested a beverage with (PRO) or without (PLA) 40 g specifically produced intrinsically [1-C]phenylalanine labeled casein protein. Continuous intravenous infusions with [ring-H5]phenylalanine and [ring-H2]tyrosine were applied with blood and muscle samples collected to assess protein digestion and absorption kinetics, whole-body protein balance and mixed muscle protein synthesis rates throughout the night (7.5 h).

RESULTS:

During sleep casein protein was effectively digested and absorbed resulting in a rapid rise in circulating amino acid levels which were sustained throughout the remainder of the night. Protein ingestion prior to sleep increased whole-body protein synthesis rates (311±8 vs 246±9 ∼mol·kg·7.5 h ) and improved net protein balance (61±5 vs -11±6 μmol·kg·7.5 h ) in the PRO vs PLA experiment, respectively; P<0.01). Mixed muscle protein synthesis rates were ∼22% higher in the PRO vs PLA experiment, which reached borderline significance (0.059±0.005 vs 0.048±0.004 %·h; P=0.05).

CONCLUSION:

This is the first study to show that protein ingested immediately prior to sleep is effectively digested and absorbed, thereby stimulating muscle protein synthesis and improving whole-body protein balance during post-exercise, overnight recovery.

Med Sci Sports Exerc. 2012 Feb 9. Protein Ingestion Prior To Sleep Improves Post-Exercise Overnight Recovery.

PERSSONN
2014-01-10, 23:20
Tack,verkligen ett bra svar! Tycker du att det är värt att ta det? ;)

cero
2014-01-10, 23:36
Tack,verkligen ett bra svar! Tycker du att det är värt att ta det? ;)

Personen ovan kan nog ge dig ett bättre svar, men om jag får gissa vilt så tror jag inte det blir någon märkbar skillnad. Det totala intaget per dag är viktigare som sagt. Tills dess att det finns lite tyngre belägg så känns det lite onödigt att peta med detaljer.

Linjedomarn
2014-01-11, 22:36
Personen ovan kan nog ge dig ett bättre svar, men om jag får gissa vilt så tror jag inte det blir någon märkbar skillnad. Det totala intaget per dag är viktigare som sagt. Tills dess att det finns lite tyngre belägg så känns det lite onödigt att peta med detaljer.

Å andra sidan är det ju inte jobbigt att äta det sista proteinet innan läggdags heller.. för att typ, vara opti :cool:

PERSSONN
2014-01-11, 22:40
Å andra sidan är det ju inte jobbigt att äta det sista proteinet innan läggdags heller.. för att typ, vara opti :cool:

True..

mattisjamtback
2014-01-11, 22:44
Tror också som andra sagt att det totala intaget spelar större roll. Men jag skulle säga att om man äter en stor del av totala proteinet på kvällen behövs det troligvis inte men gör man inte det skulle iaf jag ta en caseinshake/keso/kvarg

Dreas
2014-01-11, 22:46
Tror också som andra sagt att det totala intaget spelar större roll. Men jag skulle säga att om man äter en stor del av totala proteinet på kvällen behövs det troligvis inte men gör man inte det skulle iaf jag ta en caseinshake/keso/kvargRäcker gott och väl med en ordentlig måltid. Inte i köket resultaten görs :)

mattisjamtback
2014-01-11, 22:53
Räcker gott och väl med en ordentlig måltid. Inte i köket resultaten görs :)

Men om man inte äter mycket protein på kvällen i "vanlig mat" skulle jag rekommendera nåt kvällsprotein :)

Dreas
2014-01-11, 23:02
Men om man inte äter mycket protein på kvällen i "vanlig mat" skulle jag rekommendera nåt kvällsprotein :)Inte direkt så att muskelnedbrytning är farligt. Lägg till ökad TEF och mer urin i blåsan, det kan påverka vissa negativt.

Edit: Kosten ska anpassas efter ens liv, inte tvärtom.

RobinEH
2014-01-12, 14:44
Man är alltid "katabol" periodvis under dygnet.

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007...

Vilken studie kommer den bilden ifrån egentligen? Jag lyckas inte hitta den. Wolfe ger ju dock en liknande bild av "vila, träning, AA vila, AA träning" här (http://jn.nutrition.org/content/136/2/525S/F2.expansion.html) i Journal of Nutrition. February 2006, vol. 136 no. 2. Skeletal Muscle Protein Metabolism and Resistance Exercise.

King Grub
2014-01-12, 14:51
Det är från en av Tiptons föreläsningar.

robsson
2014-01-12, 14:55
Det är från en av Tiptons föreläsningar.

Skulle du inte någon gång kunna skriva upp en heldags matschema med ett träningspass där allt är helt optimerat med mat, eaa, vassle, kasein för ett helt anabolt tillstånd dagen igenom med maxad proteinsyntes 24h? Vore kul att se.

Dreas
2014-01-12, 14:57
Skulle du inte någon gång kunna skriva upp en heldags matschema med ett träningspass där allt är helt optimerat med mat, eaa, vassle, kasein för ett helt anabolt tillstånd dagen igenom med maxad proteinsyntes 24h? Vore kul att se.Mig veterligen är det inte möjligt utan proteinsyntesen sjunker ner under eller iaf till basnivåer efter ett tag. Lite som om att det inte går att ta EAA med frekventa mellanrum i hopp om att få uppreglerad proteinsyntes hela tiden.

robsson
2014-01-12, 15:09
Mig veterligen är det inte möjligt utan proteinsyntesen sjunker ner under eller iaf till basnivåer efter ett tag. Lite som om att det inte går att ta EAA med frekventa mellanrum i hopp om att få uppreglerad proteinsyntes hela tiden.

Men ett så bra schema som möjligt då utifrån vad man vet från alla studier. Då skulle man kunna ha det som referens att utgå ifrån. Inte för att jag tror att det skulle göra någon som helst skillnad mot att bara äta hyfsat normalt med mycket protein. Genetiken bestämmer ändå allt.

Alltidxx
2014-01-13, 20:19
Jag har vatten och BCAA i kapslar bredvid sängen. Om jag vaknar mitt i natten, kanske för att behöva gå på toa, så kastar jag i mig nio stycken (ca 10g) :D