handdator

Visa fullständig version : Spänstiga Ronaldo


svenbanan
2014-01-10, 18:44
Satt just och bläddrade på aftonbladets sportsida, och läste en artikel om Ronaldos spänst, där de skrev följande.

2011 testades Ronaldos fysiska färdigheter. Portugisen hoppade då 44 centimeter stillastående (utan armsving) och 78 centimeter med sats, högre än en snittspelare i basketligan NBA. Med sin egen längd på 185 centimeter innebar det att stjärnan nådde 263 centimeter över marken med sitt huvud.

Men inte kan väl detta stämma? 78 cm vertikalhopp med ansats är inte särskilt imponerande. Det kan ju omöjligt vara bättre än snittet i NBA, där de måste hoppa högt. Eller är de så jävla långa att de inte behöver hoppa för att dunka numera?

Själv har jag hoppat lite drygt 90cm som amatörvolleybollspelare i sverige. Då var jag inte uppseendeväckande spänstig heller...

rememberence
2014-01-10, 19:04
Satt just och bläddrade på aftonbladets sportsida, och läste en artikel om Ronaldos spänst, där de skrev följande.

Där har du problemet.

pezrulezhaakon
2014-01-10, 19:34
Satt just och bläddrade på aftonbladets sportsida, och läste en artikel om Ronaldos spänst, där de skrev följande.



Men inte kan väl detta stämma? 78 cm vertikalhopp med ansats är inte särskilt imponerande. Det kan ju omöjligt vara bättre än snittet i NBA, där de måste hoppa högt. Eller är de så jävla långa att de inte behöver hoppa för att dunka numera?

Själv har jag hoppat lite drygt 90cm som amatörvolleybollspelare i sverige. Då var jag inte uppseendeväckande spänstig heller...

Om han har raka ben när fotsulan är 78cm från golvet är det inte dåligt hoppat.
Men att hoppa upp på en bänk och böja benen är ju inte särskilt svårt..

Lipservice
2014-01-10, 19:37
Där har du problemet.

+1 Aftonbladet, överdrivarna.

Magnus N
2014-01-10, 19:44
Dem bästa i NBA ligger nog generellt över 100cm iaf, de som är absolut bäst nog någon decimeter mer

http://bleacherreport.com/articles/467751-michael-jordan-dominates-the-vertical-jump-wherersquos-carter-and-kobe

Sedan om dem mätt likadant på dessa och Ronaldo det vet jag ej

pezrulezhaakon
2014-01-10, 19:50
http://www.youtube.com/watch?v=RAV0Tn6-psg

Lipservice
2014-01-10, 19:57
Blir glad om jag orkar hoppa upp på köksstolen när katten klättrar i gardinen...

svenbanan
2014-01-10, 20:02
Om han har raka ben när fotsulan är 78cm från golvet är det inte dåligt hoppat.

Nä, det är inte dåligt hoppat. Men att göra gällande att det skulle vara nån slags monsterfysik...

Men att hoppa upp på en bänk och böja benen är ju inte särskilt svårt..
Jag utgår från att de som gjort fystesterna vet hur man mäter hoppspänst. Finns väl inget seriöst test av hoppspänst som går ut på att hoppa upp på någonting. Då blir man ju "spänstigare" ju rörligare man är i ljumskarna...

bigtraps
2014-01-10, 21:25
Vi kan i alla fall lugnt konstatera att Ronaldo har bra spänst och fysik för att vara fotbollspelare

Naturligtvis finns det väl en uppsjö av folk här på forumet som har bättre testvärden

bubbe
2014-01-10, 22:05
Vertikalhoppet låter ju som 44cm, alltså enl bosco testerna squat jump - 90 grader knäled fryst, fixerade armar och sen mäta ren hopphöjd vilket är hyffsat men inte spektakulärt (är det ett CMJ så är det typ medelmåttigt för en idrottare). Det finns inte en möjlighet att 78cm skulle vara ett counter movement jump isf, utan det måste vara med ansats och upphopp. Att NBA spelare skulle hoppa 78cm i CMJ eller SJ är ganska bra men det finns definitivt de om är bättre och väldigt konstigt om det inte fanns de som hoppade högre än så, ännu konstigare om de skulle hoppa lägre än 78cm med ansats. Varpå hela artikeln är ett fail....

bubbe
2014-01-10, 22:17
Hm, genomsnittet av NBA spelarna läste jag nu. Men ändå, med ansats låter 78cm lågt för en basketspelare på hög nivå. Om man jämför det med SJ/CMJ på 44cm så skulle jag tro ett genomsnitt håller högre SJ/CMJ än så.

svenbanan
2014-01-10, 23:28
Vertikalhoppet låter ju som 44cm, alltså enl bosco testerna squat jump - 90 grader knäled fryst, fixerade armar och sen mäta ren hopphöjd vilket är hyffsat men inte spektakulärt (är det ett CMJ så är det typ medelmåttigt för en idrottare). Det finns inte en möjlighet att 78cm skulle vara ett counter movement jump isf, utan det måste vara med ansats och upphopp. Att NBA spelare skulle hoppa 78cm i CMJ eller SJ är ganska bra men det finns definitivt de om är bättre och väldigt konstigt om det inte fanns de som hoppade högre än så, ännu konstigare om de skulle hoppa lägre än 78cm med ansats. Varpå hela artikeln är ett fail....

Hm, genomsnittet av NBA spelarna läste jag nu. Men ändå, med ansats låter 78cm lågt för en basketspelare på hög nivå. Om man jämför det med SJ/CMJ på 44cm så skulle jag tro ett genomsnitt håller högre SJ/CMJ än så.

Det står väl att 78cm är med ansats. Det tolkar jag som valfritt antal steg och fri armpendling. Men det kanske det inte är. Kan ju vara nån variant med bara ett steg eller nåt. Eller så har aftonbladet fantiserat ihop det där med ansatsen...

De där 44cm tror jag är CMJ (utan armsving). Om man hoppar 44cm utan "counter movement" från 90 grader i knäleden så borde man hoppa mycket högre än 78cm med ansats. Man lyfter ju knappt om man försöker hoppa utan "counter movemenet" (vad det nu heter på svenska). Men vi kanske inte snackar om samma typ av hopp.

Jag har iofs ingen koll just nu på gamla mätdata av CMJ och sådant, så jag kan inte uttala mig om ifall 44cm är mediokert eller inte. Men ifall Ronaldo hoppar 78cm med ansats, vilket i alla fall är mediokert (fast kanske inte för fotbollsspelare), så borde ju 44cm i ett CMJ (utan armar) kunna vara rimligt.