handdator

Visa fullständig version : Ingen mänsklig rättighet att äta kött.


killenigrillen
2014-01-10, 17:24
Av olika skäl äter jag sedan ett år tillbaka veganskt/vegetarianskt.
Jag är av den åsikten att det inte är hållbart att vi har den köttkonsumtion som råder idag, varken hälsomässigt eller miljömässigt.
Dagens ledare i MVT var därför rätt intressant att läsa:
http://www.mvt.se/asikter/ledare/?articleid=9318918

Vad har folk för åsikter i denna fråga?

Diomedea exulans
2014-01-10, 17:38
Det enda rätta är att vara vegan. Jag är för lat för att vara det, dock.

Jag tänker inte försöka försvara mitt köttätande med att det är "naturligt", att man behöver äta kött om man tränar, eller liknande. Det är fel att äta kött, men jag skiter i att det är fel.

killenigrillen
2014-01-10, 17:40
Jag skulle tro att det är väldigt många som gör som du Diomedea.

Dreas
2014-01-10, 17:41
Jag tycker kött är gott, det är oftast enkelt att laga. Räcker så :)

MasterChief
2014-01-10, 17:42
Detta var en av de grövsta våldtäkter på begreppet "mänskliga rättigheter" jag läst. Och då har jag varit vegan under många år.

tossefar
2014-01-10, 17:44
Jag tycker inte att det är en mänsklig rättighet att äta kött. Jag tycker inte heller att djur har någon inbyggd rättighet att inte bli uppätna.

Jag gör ett medvetet val att äta kött. Det är gott och nyttigt.

killenigrillen
2014-01-10, 17:46
Detta var en av de grövsta våldtäkter på begreppet "mänskliga rättigheter" jag läst. Och då har jag varit vegan under många år.

Utveckla dina känslor.

filmjölk
2014-01-10, 17:48
Hade vi inte ätit kött hade vi inte ens funnits som art. Kött är skitbra för hälsan.

Däremot är jorden alldeles överbefolkad av människor, därför kan det vara en slags tillfällig fix att människan går över till veganskt så att vi kan fortsätta föröka oss och trängas på jordklotet ett tag till.

Diomedea exulans
2014-01-10, 17:48
Jag tycker inte att det är en mänsklig rättighet att äta kött. Jag tycker inte heller att djur har någon inbyggd rättighet att inte bli uppätna.

Det är möjligt att växter lider av att bli odlade, plockade, sönderskurna och uppätna, men så vitt vi vet lider de inte av det.

Det står bortom rimlig tvivel att ryggradsdjur djur lider av att användas som mänsklig föda.

Därför tycker jag att ryggradsdjur har en inbyggd rättighet att inte bli uppätna av människor. Sedan ska väl inte människor ingripa när ett rovdjur försöker äta ett bytesdjur, men det är en annan sak.

tossefar
2014-01-10, 17:49
Varför? Gör det inte lika ont att bli uppäten av ett annat djur? Väldigt lustigt argument...

Diomedea exulans
2014-01-10, 17:54
Varför? Gör det inte lika ont att bli uppäten av ett annat djur? Väldigt lustigt argument...

För det första är det praktiskt omöjligt. Lycka till att försöka ordna så varenda rovdjur på jorden har någon som passar på den för att hindra den när den ska anfalla. Eller att döda alla rovdjur, vilket dessutom skulle innebära en ekologisk katastrof.

För det andra så är det djurplågeri mot rovdjuret. Det behöver ju också äta. Och det klarar sig inte på veganmat från affären som vi.

För det tredje så har bytesdjuret åtminstone levt ett bra liv innan det blir uppätet av rodvjuret. Det går inte att jämföra med de höns och grisar som trängs i fruktansvärt små utrymmen för att vi ska äta ägg och bacon. Det här sistnämna är ett argument för att bara äta kött från djur som skjutits av jägare, men hur många av oss köttätare gör det?

filmjölk
2014-01-10, 17:55
Varför? Gör det inte lika ont att bli uppäten av ett annat djur? Väldigt lustigt argument...

Vi är människor, vi kan numera pga. vårt intellekt och samhälle klara oss utan att konsumera kött. Vi har kosttillskott och kunskaper om hur man får en vegansk diet att fungera. Det kan man kanske kräva av en människa, men man kan inte kräva det av tex. en krokodil. Den klarar inte av att ta ställning till argumentationen och saknar förmågan att inse att det är moraliskt fel. Något ditåt.

Red Apple
2014-01-10, 17:57
Ser inget fel i att äta ekologiskt kött då och då när man vet att djuret haft ett "bra" liv och avlivats på ett någorlunda "humant" sätt. Att överkonsumera kött som västvärldens befolkning gör idag är dock sjukt och vi mår inte bra av det. Dessutom så utsätts djur för hemska behandlingar för att kunna möta vår efterfrågan på kött, och det är inte heller rätt. Men jag vettefan om det har något att göra med mänskliga rättigheter öht.

MasterChief
2014-01-10, 18:00
Utveckla dina känslor.

För det första tycker jag det är ett utmärkt initiativ. Mer grönt i skolorna! Sedan finns det alltid gnälliga föräldrar och skulle de servera inälvsmat skulle det också bli massa gnäll.Men att som skribent börja prata om mänskliga rättigheter i detta sammanhang är fånigt efetrsom ingen motståndare har kommit dragandes med någon rättighetskonvention. De försöker bara köpa billiga politiska pluspoäng och då är det bättre att föra en diskussion om vilken mat barnen bör serveras och då bör debatten beröra frågor kring nutrition, balanserat intag, kvalitet på råvaror och dylikt.

MasterChief
2014-01-10, 18:05
Rättigheter kan man åtnjuta när man har skyldigheter. Och varför ska vi i så fall stanna vid ryggradsdjur? Självklart finns det ryggradslösa djur som skulle lida av att ätas upp. Och blir det mord att äta upp en råtta så får de extrema konsekvenser för hur vi ska hantera skadedjur...

stevebc
2014-01-10, 18:06
Det är lustigt hur extrema många blir när det kommer till köttkonsumtionens miljöpåverkan och hur vi ska minska den.

Oftast säger man: det är inte hållbart att äta kött. Sluta med det och bli vegetarian/vegan istället.

Det är många som tycker att vi kör för mycket bil och åker på charterresor långt bort, men då brukar budskapet vara att göra det mindre. Varför skulle det inte fungera här? Det skulle vara ett mycket mer framgångsrikt budskap då det skulle ses som mindre extremt och mer pragmatiskt. Dessutom: varför skulle alla människor sluta att äta kött när det finns väldigt mycket mark som passar bättre till bete än till odling av diverse grödor.

Med det sagt så anser jag definitivt att vi äter för mycket kött. Vi förlorar energi på det, och för hög köttkonsumtion verkar inte vara särskilt nyttigt heller - det "senaste" rönet är väl det höga järninnehållet.

Policymässigt är det väl inte svårare än att man sätter en koldioxidskatt på kött (och alla andra varor). Skatten bekostar sedan koldioxidminskande åtgärder. Edit: många av processerna vid köttkonsumtion blir ju dock redan beskattade, som t ex bränsleförbrukningen i flera led.

Diomedea exulans
2014-01-10, 18:11
Rättigheter kan man åtnjuta när man har skyldigheter. Och varför ska vi i så fall stanna vid ryggradsdjur? Självklart finns det ryggradslösa djur som skulle lida av att ätas upp. Och blir det mord att äta upp en råtta så får de extrema konsekvenser för hur vi ska hantera skadedjur...

Skadedjur måste vi få döda, ungefär som att vi får döda människor i självförsvar.

Däremot kan man ju undvika att döda skadedjuren om det finns humana metoder att göra sig av med dem. Istället för att smälla myggor kanske man kan nöja sig med att vifta bort dem.

stevebc
2014-01-10, 18:13
Det enda rätta är att vara vegan. Jag är för lat för att vara det, dock.

Jag tänker inte försöka försvara mitt köttätande med att det är "naturligt", att man behöver äta kött om man tränar, eller liknande. Det är fel att äta kött, men jag skiter i att det är fel.Är det alltid fel att äta kött i alla lägen?

Jag gör ett medvetet val att äta kött. Det är gott och nyttigt.

Hade vi inte ätit kött hade vi inte ens funnits som art. Kött är skitbra för hälsan.Alla våra nutrienter är bara nyttiga i rätt mängd - det måste ju därför ställas i relation till hur hög konsumtionen är. Det är inte nyttigt för någon att äta 500 gram kött varje dag.

jenni
2014-01-10, 18:15
Fråga: om ett vilddjur anfaller en människa, dödar och äter, varför måste vi då ge oss ut på jakt efter det djuret för att det inte ska komma tillbaka och göra samma sak igen?

filmjölk
2014-01-10, 18:15
Miljömässigt är det nötköttsproduktionen som är det farliga. Gris, kyckling, fiskodlingar, får, vilt etc etc. är så gott som ingenting i jämförelse. Jag kommer inte ihåg siffran, men det var något absurt som tusen ggr värre för miljön/kg kött i jämförelse.

Det beror inte på odling av djurfoder eller transporter utan på att korna släpper väder. Kossor som fiser är vår i särklass största miljöbov. Det ni!

Därför tycker jag att ni alla skall välja bacon och ägg till frukost i morgon, köttbullar på fläskkött till lunch och fläskkotlett till middag, och göra detta med gott samvete, för ni gör en STOR miljöinsats med att försöka avstå från nötkött!

Diomedea exulans
2014-01-10, 18:17
Är det alltid fel att äta kött i alla lägen?

Nej, inte om man inte kan få i sig de nödvändiga näringsämnena på ett annat sätt.

Åh, jag kom på en sak till. Självdöda djur går det bra att äta, ur etisk synvinkel.

Snubben
2014-01-10, 18:17
Av olika skäl äter jag sedan ett år tillbaka veganskt/vegetarianskt.
Jag är av den åsikten att det inte är hållbart att vi har den köttkonsumtion som råder idag, varken hälsomässigt eller miljömässigt.
Dagens ledare i MVT var därför rätt intressant att läsa:
http://www.mvt.se/asikter/ledare/?articleid=9318918

Vad har folk för åsikter i denna fråga?

Själv är jag köttfanatiker, finns inget bättre än ett perfekt tillagad köttbit, allt från Älg-/renhjärta till .. kött! Däremot tycker jag att ledaren har en poäng. Det är bra att det införs en vegetarisk dag då min uppfattning är att all kunskap om varför grönt är viktigt har försummats. Pratar man med folk i <24 års åldern så är det nästan obefintligt med grönt på tallriken.

Jag hade gärna sett att man inför två dagar med "grön" mat, bra för människorna, bra för naturen, bra för samhället. En ren win-win.

Sedan för egen del så kan jag tycka att folk som älskar kött bör äta mer grönt, samt införa "köttfri" dag. Om man minskar ner sin köttkonsumtion så blir köttet så mycket mer värt när man väl äter det än när man äter det slentrianmässigt varje dag.



För det tredje så har bytesdjuret åtminstone levt ett bra liv innan det blir uppätet av rodvjuret. Det går inte att jämföra med de höns och grisar som trängs i fruktansvärt små utrymmen för att vi ska äta ägg och bacon. Det här sistnämna är ett argument för att bara äta kött från djur som skjutits av jägare, men hur många av oss köttätare gör det?

Njaa, djuren i skogen lever inte ett så luxuriöst liv som man kan tro. Om du är ett bytesdjur så kan du aldrig slappna av, nästintill varje ljud gör dig stressad eller får dig att springa som fan. En hård vinter kan döda dig, en hård sommar kan döda dig, nya insekter kan döda dig, nya inplanterade eller andra djur som förflyttas kan äta upp din föda, folk jagar dig, risk för att bli påkörd, risk för att fastna i sumpmark. Helt ärligt så vill jag påstå att många djur som lever i fångenskap har det avsevärt bättre än om de skulle vara i det fria (med det sagt så finns det tyvärr väldigt väldigt många djur som far illa i fångenskap med, pga. idioter till skötare..)

MasterChief
2014-01-10, 18:21
Skadedjur måste vi få döda, ungefär som att vi får döda människor i självförsvar.

Däremot kan man ju undvika att döda skadedjuren om det finns humana metoder att göra sig av med dem. Istället för att smälla myggor kanske man kan nöja sig med att vifta bort dem.

Det är dags att skörda åkern med skördetröskan. Kommer det att krävas att man säkerställer att inga små möss kan riskera att fastna vid skörden? Jag kan komma på hur många exempel som helst där mänskliga rutiner kommer bli helt omöjliga om rättighetsbegreppet ska vara mer eller mindre likvärdigt mellan människa och djur.

killenigrillen
2014-01-10, 18:22
Miljömässigt är det nötköttsproduktionen som är det farliga. Gris, kyckling, fiskodlingar, får, vilt etc etc. är så gott som ingenting i jämförelse. Jag kommer inte ihåg siffran, men det var något absurt som tusen ggr värre för miljön/kg kött i jämförelse.

Det beror inte på odling av djurfoder eller transporter utan på att korna släpper väder. Kossor som fiser är vår i särklass största miljöbov. Det ni!

Därför tycker jag att ni alla skall välja bacon och ägg till frukost i morgon, köttbullar på fläskkött till lunch och fläskkotlett till middag, och göra detta med gott samvete, för ni gör en STOR miljöinsats med att försöka avstå från nötkött!

Så mycket som 30% av vår planets landmassa går till uppfödningen av djur (detta är inklusive betesmark och mark för odling av föda till dessa djur).
Menar du att detta har en liten inverkan på miljön?

Diomedea exulans
2014-01-10, 18:22
Njaa, djuren i skogen lever inte ett så luxuriöst liv som man kan tro. Om du är ett bytesdjur så kan du aldrig slappna av, nästintill varje ljud gör dig stressad eller får dig att springa som fan. En hård vinter kan döda dig, en hård sommar kan döda dig, nya insekter kan döda dig, nya inplanterade eller andra djur som förflyttas kan äta upp din föda, folk jagar dig, risk för att bli påkörd, risk för att fastna i sumpmark. Helt ärligt så vill jag påstå att många djur som lever i fångenskap har det avsevärt bättre än om de skulle vara i det fria (med det sagt så finns det tyvärr väldigt väldigt många djur som far illa i fångenskap med, pga. idioter till skötare..)

Iofs, det har du rätt i. Bra synpunkt.

En genomsnittlig tamkatt lever nog ett bättre liv än ett genomsnittligt lodjur. Det är möjligt att en genomsnittlig höna i en hönsgård lever bättre än en orre i skogen. Men jag vågar ändå tro att grisar, höns och kanske kor vars kött, ägg och mjölk vi köper i butikerna oftaste lever sämre liv än sina motsvarande vilda släktingar.

Sedan är det en fråga om frihet. Man kan hävda att det är mer etiskt riktigt att låta en individ leva fri och göra sina egna val än att tillfångata denne och styra över denne, även om det senare alternativet innebär mindre lidande för individen. Nu kommer vi in på filosofi som nog är lite över min förmåga.

r1kkie
2014-01-10, 18:24
... men ett rovdjurs rättighet. :laugh:

Diomedea exulans
2014-01-10, 18:24
Det är dags att skörda åkern med skördetröskan. Kommer det att krävas att man säkerställer att inga små möss kan riskera att fastna vid skörden? Jag kan komma på hur många exempel som helst där mänskliga rutiner kommer bli helt omöjliga om rättighetsbegreppet ska vara mer eller mindre likvärdigt mellan människa och djur.

Nej, det tycker jag nog inte.

Men mössen har åtminstone fått leva ett bättre liv än de djur vars kött vi äter i affären.

Och även kossorna kräver åkrar. Det är bättre att döda endast möss än möss och kor.

Snubben
2014-01-10, 18:30
Iofs, det har du rätt i. Bra synpunkt.

En genomsnittlig tamkatt lever nog ett bättre liv än ett genomsnittligt lodjur. Det är möjligt att en genomsnittlig höna i en hönsgård lever bättre än en orre i skogen. Men jag vågar ändå tro att grisar, höns och kanske kor vars kött, ägg och mjölk vi köper i butikerna oftaste lever sämre liv än sina motsvarande vilda släktingar.


Svenska grisar, vill jag påstå, har ett relativt bra liv (om man nu jämför med danska). Däremot skulle våra grisar aldrig numera överleva ute i det vilda, man ska nog inte glömma att det har avlats rätt friskt. Så jag (tyvärr, hade önskat det var tvärtom) vill nog påstå att du rätt i det du säger. Det behövs en bättre lagstiftning som berör djurskötsel, avel, handhavande etc. Kan tycka det är komiskt att en orm på ett zoo måste ha större yta att röra sig på än en gris som delar bur med 4 andra, skillnaden är att ormen kommer folk och tittar på, grisen skall bli mat..



Sedan är det en fråga om frihet. Man kan hävda att det är mer etiskt riktigt att låta en individ leva fri och göra sina egna val än att tillfångata denne och styra över denne, även om det senare alternativet innebär mindre lidande för individen. Nu kommer vi in på filosofi som nog är lite över min förmåga.

Intressant diskussion, djupdyker man i den så handlar det väl mycket om hur man ser sin egen roll i förhållande till andra varelser - leva i symbios eller härska över dem.. Men det blir kanske lite väl OffT.. *hug*

IvarLudvig
2014-01-10, 18:36
Jag tycker det är bra med en köttfri dag. Själv kör jag minst en vegitarisk dag i veckan för att vänja barnen vid att äta vegetariskt, av miljösjäl och för att det är reletivt smal mat. Rött kött äter jag inte ens en gång i veckan. Främst av miljöskäl men även för att jag inte tror att det är nyttigt, och det är ganska kaloritätt.

Hade jag vart duktig på att laga vegetariskt så hade jag ätit det mer, men efterhand som jag lär mig så blir det mer och mer.

filmjölk
2014-01-10, 18:37
Fråga: om ett vilddjur anfaller en människa, dödar och äter, varför måste vi då ge oss ut på jakt efter det djuret för att det inte ska komma tillbaka och göra samma sak igen?

Det är en värderingsfråga där man anser att människors rätt att slippa riskera bli uppätna väger tyngre än ett enskilt djurs liv. Dessutom lär sig många djur efter sina erfarenheter, och har i det läget kommit på att en människa är rätt smarrig, försvarar sig dåligt, tröttnar fort och springer långsamt och risken är förhöjd att samma djur dödar fler människor.

filmjölk
2014-01-10, 18:38
Så mycket som 30% av vår planets landmassa går till uppfödningen av djur (detta är inklusive betesmark och mark för odling av föda till dessa djur).
Menar du att detta har en liten inverkan på miljön?

Och till vilket djur behövs dessa enorma landområden?

Herr Oberst
2014-01-10, 18:40
Visst, din gamla veganjävel. Det vore helt OK att förbjuda kött, för miljöns skull. Men då borde det även införas internationella begränsningar när det gäller barnafödande.

För övrigt är jag trött på snacket om mänskliga rättigheter. Människan har käkat kött långt innan det ordet uppfanns

Albin Eriksson
2014-01-10, 18:44
Finns inget bättre än en stor köttbit, jag har vart med i alla delar av "produktionen" (och jakt) så blundar inte heller för att man faktiskt dödat ett djur för att jag skall få äta mitt kött.
Däremot ser jag ofta helt sjuka bilder och överdrifter manglas ut som propaganda, uppfödd på gård och har vart runt på många andra än den min far drev när jag var liten så har jag aldrig sett något liknande.
Grisarna hemma var glada grisar!

Så en sak vore ju att köpa svenskt, det borde fler göra.

Carlo Fatface
2014-01-10, 18:45
Vad går det åt;220 l rent vatten för att framställa 1 kg nötkött eller nåt sånt.

Bara det säger en hel del hur illa ställt det är med den ökade köttkonsumtionen.

Boken "Äta djur" kan starkt rekommenderas i ämnet,oavsett om man är "för" el. "mot".
Alla jag vet som läst den har tyckt den varit mycket läsvärd!

Carlo Fatface
2014-01-10, 18:48
Finns inget bättre än en stor köttbit, jag har vart med i alla delar av "produktionen" (och jakt) så blundar inte heller för att man faktiskt dödat ett djur för att jag skall få äta mitt kött.
Däremot ser jag ofta helt sjuka bilder och överdrifter manglas ut som propaganda, uppfödd på gård och har vart runt på många andra än den min far drev när jag var liten så har jag aldrig sett något liknande.
Grisarna hemma var glada grisar!

Så en sak vore ju att köpa svenskt, det borde fler göra.



Du har säkert helt rätt.
Ett problem är väl dock att det är det billigare utlandsproducerade köttet som ökar.

Jockefoten
2014-01-10, 18:49
För övrigt är jag trött på snacket om mänskliga rättigheter. Människan har käkat kött långt innan det ordet uppfanns

Ska vi alltid fortsätta vara som vi varit? Vart finns utvecklingen i det?

Pitepalt
2014-01-10, 18:50
Skadedjur måste vi få döda, ungefär som att vi får döda människor i självförsvar.

Däremot kan man ju undvika att döda skadedjuren om det finns humana metoder att göra sig av med dem. Istället för att smälla myggor kanske man kan nöja sig med att vifta bort dem.

När du säger skadedjur antar jag att du menar djur som förstör sin omgivning men jag vet inte riktigt om jag förstått dig rätt när du menar att en mygga är ett skadedjur och att man kan sjuta problemet åt sidan istället för att ta tag i det. Om du menar att vi måste få döda skadedjur som förstör sin omgivning så måste det ju också vara okej med jakt? Om jag förstått det rätt så ges jägare ett visst antal "taggar" för hur många djur som får skjutas i ett visst område för att hålla populationen på en "nyttig" nivå.

Jag tycker också att överätningen av kött är dåligt och därmed den överproduktion/uppfödning av kreatur som behövs för att mätta våra magar. Men jag tycker inte att människan inte ska ha rätt att döda för att föda sig. Den rätten har vi fått/tagit oss när vi klättrat till toppen av näringskedjan.

Spinkis
2014-01-10, 18:52
Det enda rätta är att vara vegan. Jag är för lat för att vara det, dock.

Jag tänker inte försöka försvara mitt köttätande med att det är "naturligt", att man behöver äta kött om man tränar, eller liknande. Det är fel att äta kött, men jag skiter i att det är fel.

Är exakt samma sak för mig.

Dock tycker jag att det är skillnad på kött från jakt och kött från köttindustri.
Det senare är avskyvärt.

Loke
2014-01-10, 18:52
Finns inget bättre än en stor köttbit, jag har vart med i alla delar av "produktionen" (och jakt) så blundar inte heller för att man faktiskt dödat ett djur för att jag skall få äta mitt kött.
Däremot ser jag ofta helt sjuka bilder och överdrifter manglas ut som propaganda, uppfödd på gård och har vart runt på många andra än den min far drev när jag var liten så har jag aldrig sett något liknande.
Grisarna hemma var glada grisar!

Så en sak vore ju att köpa svenskt, det borde fler göra.

Fast svenskt kött skapar lika mycket CO2-utsläpp som annat kött och svenska bönder får stora subventioner precis som alla andra västerländska bönder. Det är inte hållbart.

killenigrillen
2014-01-10, 18:58
Och till vilket djur behövs dessa enorma landområden?

Det spelar väl ingen roll i sammanhanget?
Skulle vi mot förmodan sluta med nötkött helt så skulle vi antagligen ersätta det köttet med bland annat griskött, kyckling osv.
Det skulle krävas relativt mindre mark men fortfarande skulle en fruktansvärt stor del av vår markareal brukas till köttproduktion.

filmjölk
2014-01-10, 19:03
Det spelar väl ingen roll i sammanhanget?
Skulle vi mot förmodan sluta med nötkött helt så skulle vi antagligen ersätta det köttet med bland annat griskött, kyckling osv.
Det skulle krävas relativt mindre mark men fortfarande skulle en fruktansvärt stor del av vår markareal brukas till köttproduktion.

Grisar, får och kycklingar pruttar inte sönder miljön....det gör nötkreatur. Men ja, givetvis skulle det behövas odlingsmark.

David_wigren
2014-01-10, 19:06
Det spelar väl ingen roll i sammanhanget?
Skulle vi mot förmodan sluta med nötkött helt så skulle vi antagligen ersätta det köttet med bland annat griskött, kyckling osv.
Det skulle krävas relativt mindre mark men fortfarande skulle en fruktansvärt stor del av vår markareal brukas till köttproduktion.

Jag håller visserligen med om att det internationellt går åt för mycket mark till köttproduktion. Fast världen är inte alltid så svart eller vit, mycket mark kan inte användas till mycket annat än köttproduktion. I Sverige har vi förhållandevis mycket mark som inte lämpar sig för varken skogsplantering eller odling, men fungerar bra för betning. På så vis är det ju lite av ett slöseri att inte nyttja den marken.

David_wigren
2014-01-10, 19:08
Grisar, får och kycklingar pruttar inte sönder miljön....det gör nötkreatur. Men ja, givetvis skulle det behövas odlingsmark.

Äsch metan har en så kort halveringstid i atmosfären. Det är nog inte ett sånt jätteproblem som det ibland målas upp som.

Olegh
2014-01-10, 19:11
Det jävligaste är ju att vegetarisk mat helt enkelt inte är lika gott. Tyvärr. Vad gäller kött så verkar mitt samvete vara märkligt rymligt.

filmjölk
2014-01-10, 19:12
Äsch metan har en så kort halveringstid i atmosfären. Det är nog inte ett sånt jätteproblem som det ibland målas upp som.

Jag har inte läst på, men har blivit itutad om kors livsfarliga pruttande på obligatoriska miljöutbildningar - därför får ni lida av mitt gnatande:)

Tomten
2014-01-10, 19:14
Finns väl ungefär 4-5 miljarder människor för mycket. Vi skulle ha en bättre värld med mindre folk. Vi är på gränsen till för mycket folk i Sverige. Den odlingsbara mark som finns i Sverige i kombination med våra långa vintrar gör att vi max kan försörja en 8 miljoner människor. Fast i dagsläget så utnyttjar vi inte ens vår odlingsbara mark, idag så importerar vi väl mer än 2/3 av all mat.

Olegh
2014-01-10, 19:18
Det är nog inte bara struntprat filmjölk. Som växthusgas motsvarar 1 kg metangas cirka 21 kg koldioxid. Är man inte klimatförnekare så är det inte en oväsentlig aspekt i frågan. Köttproduktion är dessutom väldigt energiintensivt.

killenigrillen
2014-01-10, 19:21
Det jävligaste är ju att vegetarisk mat helt enkelt inte är lika gott. Tyvärr. Vad gäller kött så verkar mitt samvete vara märkligt rymligt.

Snicksnack och skitsnack.
All mat du äter, förutom kött, är vegetarisk. Menar du att den smak du gillar mest i hela världen är kött, kött och mera kött? Ost är vegetariskt, glass är vegetariskt, ren jävla grädde är vegetariskt.

Albin Eriksson
2014-01-10, 19:23
Fast svenskt kött skapar lika mycket CO2-utsläpp som annat kött och svenska bönder får stora subventioner precis som alla andra västerländska bönder. Det är inte hållbart.

Vad har "glada grisar" att göra med CO2? Nej jag pratade om djurhållning och inte utsläppsaspekter...

Olegh
2014-01-10, 19:23
Snicksnack och skitsnack.
All mat du äter, förutom kött, är vegetarisk. Menar du att den smak du gillar mest i hela världen är kött, kött och mera kött? Ost är vegetariskt, glass är vegetariskt, ren jävla grädde är vegetariskt.

Jag är helt seriös och det är min empiriskt erhållna åsikt. Jag tror säkert att jag kan "omvända" mig själv, men jag skulle se det som en uppoffring.

Loke
2014-01-10, 19:24
Vad har "glada grisar" att göra med CO2? Nej jag pratade om djurhållning och inte utsläppsaspekter...

Tråden handlar inte om djurhållning.

Diomedea exulans
2014-01-10, 19:26
När du säger skadedjur antar jag att du menar djur som förstör sin omgivning men jag vet inte riktigt om jag förstått dig rätt när du menar att en mygga är ett skadedjur och att man kan sjuta problemet åt sidan istället för att ta tag i det. Om du menar att vi måste få döda skadedjur som förstör sin omgivning så måste det ju också vara okej med jakt? Om jag förstått det rätt så ges jägare ett visst antal "taggar" för hur många djur som får skjutas i ett visst område för att hålla populationen på en "nyttig" nivå.


Jag menade skadedjur i väldigt vid bemärkelse. I betydelsen "djur som gör livet surt för oss".

Angående "riktiga" skadedjur såsom insekter som äter upp grödor eller termiter i våra hus kanske man kan hitta på någon metod att skrämma bort dem istället för att döda dem?

Och angående jakt så tycker jag att vi ska tillåta rovdjursstammarna att föröka sig till den grad att de kan hålla älgar, rådjur mm i schack.

Albin Eriksson
2014-01-10, 19:28
Tråden handlar inte om djurhållning.

Det är möjligt, men det är vad jag grundar mitt köttätande eller inte på.

filmjölk
2014-01-10, 19:32
Det är nog inte bara struntprat filmjölk. Som växthusgas motsvarar 1 kg metangas cirka 21 kg koldioxid. Är man inte klimatförnekare så är det inte en oväsentlig aspekt i frågan. Köttproduktion är dessutom väldigt energiintensivt.

...Och det är en smal sak att byta ut en hel del av nötköttet i dieten mot annat kött. Det smakar oftast bättre dessutom. WIN*4 (smak, plånbok, miljö, samvete över miljö)...känner mig som Gandhi/MLK/Jesus av det nästan :)

David_wigren
2014-01-10, 19:35
Det är nog inte bara struntprat filmjölk. Som växthusgas motsvarar 1 kg metangas cirka 21 kg koldioxid. Är man inte klimatförnekare så är det inte en oväsentlig aspekt i frågan. Köttproduktion är dessutom väldigt energiintensivt.

Jo fast metanet, trots sin väldiga potens som växthusgas, har en väldigt kort halveringstid i atmosfären. Skulle vi sluta med alla källor som släpper ut metan så skulle det i stort sett vara borta helt från atmosfären om 15-20 år. Medan koldioxiden skulle ta hundratals, kanske tusentals år innan det skulle återgå till en normal nivå opåverkad av människan.

Exdiaq
2014-01-10, 19:35
1. Klart som korvspad att det inte är en mänsklig rättighet att äta kött varje dag.
2. Undrar hur personer som börjar gnälla över en köttfri dag i veckan är funtade.
3. Många, inte alla, vegetarianer/veganer verkar ha noll koll på vad deras livsmedel har fått för följder på djur- och växtliv lokalt, regionalt, nationellt och globalt. Skenheligheten är påtaglig.
4. Vegetarianer/veganer tar sig även rätten att döda levande organismer för att de själva ska överleva. Skenheligheten är påtaglig.

/Person som TAR sig rätten att äta närproducerat och ekologiskt kött i den mån han har råd.

Pitepalt
2014-01-10, 19:39
Jag menade skadedjur i väldigt vid bemärkelse. I betydelsen "djur som gör livet surt för oss".

Angående "riktiga" skadedjur såsom insekter som äter upp grödor eller termiter i våra hus kanske man kan hitta på någon metod att skrämma bort dem istället för att döda dem?

Och angående jakt så tycker jag att vi ska tillåta rovdjursstammarna att föröka sig till den grad att de kan hålla älgar, rådjur mm i schack.

Okej, då är jag med på vad du menar.

Dock så tror jag inte att problemet med insekter som äter upp våra grödor eller termiter som äter våra hus kan lösas på ett sådant sätt som du beskriver. Det borde som jag tidigare skrev endast innebära att man förflyttar problemt. Om vi skulle försöka skrämma bort alla dessa svärmer av gräshoppor som förstör enorma områden så måste de ju ändå få i sig maten på något annat ställe. Om vi nu inte har tänkt att svälta(plåga) dem till döds med att jaga bort dem från deras födoområden.

Det här med rovdjursstammarna tycker jag låter som en bra idé, men tillslut måste vi väl börja hålla dem i schack igen så att de inte utrotar betesdjuren. Jag tror alltså att vi kommer att behöva skjuta fler rovdjur istället.

Olegh
2014-01-10, 19:44
Jo fast metanet, trots sin väldiga potens som växthusgas, har en väldigt kort halveringstid i atmosfären. Skulle vi sluta med alla källor som släpper ut metan så skulle det i stort sett vara borta helt från atmosfären om 15-20 år. Medan koldioxiden skulle ta hundratals, kanske tusentals år innan det skulle återgå till en normal nivå opåverkad av människan.

Det var mer än vad jag visste. :) Däremot så är jag lite tveksam till om det är något vettigt argument för att metan inte skulle vara så farligt ur en växthusaspekt. Med tanke på att i princip allt antropologiskt koldioxidutsläpp har tillkommit de senaste 100-150 åren så är 15-20 år inte oväsentligt på den skalan. Ev. problem som följer av en global temperaturökning dröjer inte heller hundratals eller tusentals år framåt på tidsskalan, utan det går snabbare än så.

killenigrillen
2014-01-10, 19:53
3. Många, inte alla, vegetarianer/veganer verkar ha noll koll på vad deras livsmedel har fått för följder på djur- och växtliv lokalt, regionalt, nationellt och globalt. Skenheligheten är påtaglig.
4. Vegetarianer/veganer tar sig även rätten att döda levande organismer för att de själva ska överleva. Skenheligheten är påtaglig.

/Person som TAR sig rätten att äta närproducerat och ekologiskt kött i den mån han har råd.

3. Jag skulle tro att större andel veganer/vegetarianer än köttätare har koll på detta.
4. Veganism/vegetarianism är att inte äta kött eller ägg/mejeriprodukter. Anledningen till att man gör det är ju helt individuellt. Det finns säkert jägare som är veganer.

Musken
2014-01-10, 19:53
Om man ska förbjuda köttkonsumtion bör man väl förbjuda all animalisk föda, mejeriprodukter osv. Känns som att det inte går att föra en argumentation för att bara förbjuda det ena?

Personligen har jag funderat på att bli vegan men det känns för jobbigt.

JHilding
2014-01-10, 19:54
Usch. Får dåligt samvete av att leva rent allmänt. Köra bil, äta kött, köpa elektronik, flyga etc. Man slaktar jorden genom att leva.

Men jag fortsätter leva i förnekelse, det är bäst så. Som alla andra.

stevebc
2014-01-10, 20:10
Om man ska förbjuda köttkonsumtion bör man väl förbjuda all animalisk föda, mejeriprodukter osv. Känns som att det inte går att föra en argumentation för att bara förbjuda det ena?

Personligen har jag funderat på att bli vegan men det känns för jobbigt.Det beror väl mer på vilken typ av djur man konsumerar än slutprodukten från det.

Exempelvis kan jag tänka mig att kycklingfilé är klimatsmartare än komjölk, räknat i växthusgaspotential per g protein - utan att ha några direkta siffror på det.

Diomedea exulans
2014-01-10, 20:20
Om man ska förbjuda köttkonsumtion bör man väl förbjuda all animalisk föda, mejeriprodukter osv. Känns som att det inte går att föra en argumentation för att bara förbjuda det ena?


Håller med.

Kor som ska börja producera mjölk våldtas genom att man kör in en arm i vaginan när man inseminerar henne. Sedan när kalven är född fråntas hon den, och upplever därmed den värsta separationsångest ett däggdjur troligen kan vara med om, nämligen att som mor bli av med sitt barn.

Sen kan man fråga sig om det är schysst att ha dem upplåsta i bås.

R Scarpa27
2014-01-10, 20:29
undra vad som skulle hända om alla på hela jorden plötsligt blev veganer...
en hvts massa flyg hit & dit med grönt...

& allt massproduceras / slängs idagens läge (kläder/mat/möbler osv osv allt ska slängas och köpas nytt)
jorden kommer inte hålla med all överbefolkning & massproduktion...

maaherra
2014-01-10, 20:44
Jag är själv vegetarian (för det mesta) men inte av några etiska/moraliska skäl utan av miljömässiga. Jag har inget emot att man dödar djur i sig utan enbart industrins utsläpp. Således äter jag älgkött till exempel eftersom att produktionsmetoderna är rätt miljömässiga (pang pang). Argumenten om att det skulle vara fel att döda djur har ännu inte bitit på mig, jag tycker inte det finns någon direkt logik bakom det hela.

Det är förövrigt ingen mänsklig rättighet att äta baljväxter heller, men jag gör det ändå.

killenigrillen
2014-01-10, 20:46
undra vad som skulle hända om alla på hela jorden plötsligt blev veganer...
en hvts massa flyg hit & dit med grönt...

& allt massproduceras / slängs idagens läge (kläder/mat/möbler osv osv allt ska slängas och köpas nytt)
jorden kommer inte hålla med all överbefolkning & massproduktion...

Vad pratar du om?
Om alla blev veganer skulle det bli mindre utsläpp då det nu krävs mindre resurser att skapa en kalori från växter jämfört med från animaliska produkter.
Vi producerar redan mer grödor än vi behöver för att föda hela jordens befolkning. Tar vi bort den förbannade köttproduktionen så kommer vi gå plus i miljösynpunkt.

Varför ska vi slänga möbler och kläder som redan producerats?!
Om vi äter de djur som föds upp just nu och sedan inte producerar kött i syfte att äta det själva så kommer det (väldigt grovt sett) att lösa sig själv.
Att ekonomin kan skita sig är ju en annan femma...

maaherra
2014-01-10, 20:51
En intressant aspekt som jag ifrågasätter hos vegetarianer när det kommer etiska skäl (det är fel att döda djur) och miljömässiga (det är mycket utsläpp) är hur man ser på att äta rester av kött som skall slängas?

Det etiska felet (det är fel att döda djur) uppstår i det ögonblick man tar ett inköpsbeslut eftersom att det är konsumtionsdrivande och således bidrar till att upprätthålla köttindustrin. När det kommer till rester som skall slängas i form av kött har ens beslut att äta/inte äta kött ingen etisk eller moralisk påverkan eftersom att det inte är konsumtionsdrivande och alltså påverkar du inte industrin. Det finns snarare bara fördelar både hälsomässigt med en liten konsumtion av kött och miljömässigt eftersom att man minskar spillet.

Någon som kan förklara logiken bakom det hela?

killenigrillen
2014-01-10, 20:59
Någon som kan förklara logiken bakom det hela?

Menar du djur som självdör eller dör av andra anledningar än slakt?

maaherra
2014-01-10, 21:10
Menar du djur som självdör eller dör av andra anledningar än slakt?

Nej, rester. Följande situation uppstår relativt ofta, i alla fall i min vardag; kött har tillagats av någon anledning och det har blivit över rester som skall slängas.

Varför äter man inte det köttet? De etiska skälen går inte att tillämpa eftersom att beslutet att äta kött i det här skeendet inte kommer att påverka köttindustrin då konsumtionsbeslutet redan är taget av någon annan. Huruvida du äter köttet kommer alltså inte att inverka något på industrin och alltså gör du inget etiskt fel eftersom att varken fler eller färre djur kommer att slaktas pga det. Det finns egentligen bara vinster miljömässigt genom att du som vegetarian konsumerar köttresterna istället för något annat.

filmjölk
2014-01-10, 21:12
Något jag undrar är hur världen hade sett ut om alla var veganer. Finns det någon bilmekaniker, industriarbetare, snickare, eller något praktiskt "manligt" yrke som veganer sysslar med eller jobbar alla med media/ jobbar inte alls?

Bara tänk på följderna, hade du velat lämna in din trasiga bil till en vegan? Hade du hyrt in en vegan för att laga ditt trasiga avlopp? hade du litat på att vägarbeten hade skötts av vägarbetande veganer?

killenigrillen
2014-01-10, 21:16
Något jag undrar är hur världen hade sett ut om alla var veganer. Finns det någon bilmekaniker, industriarbetare, snickare, eller något praktiskt "manligt" yrke som veganer sysslar med eller jobbar alla med media/ jobbar inte alls?

Bara tänk på följderna, hade du velat lämna in din trasiga bil till en vegan? Hade du hyrt in en vegan för att laga ditt trasiga avlopp? hade du litat på att vägarbeten hade skötts av vägarbetande veganer?
--

Pitepalt
2014-01-10, 21:16
Något jag undrar är hur världen hade sett ut om alla var veganer. Finns det någon bilmekaniker, industriarbetare, snickare, eller något praktiskt "manligt" yrke som veganer sysslar med eller jobbar alla med media/ jobbar inte alls?

Bara tänk på följderna, hade du velat lämna in din trasiga bil till en vegan? Hade du hyrt in en vegan för att laga ditt trasiga avlopp? hade du litat på att vägarbeten hade skötts av vägarbetande veganer?

+1

Jag tror också att det hade blivit kaos inom framförallt industrisektorn då inga(?) veganer skulle välja att arbeta där, det passar ju som inte in med manliga/barbariska arbeten för en sådan mild livsstil.

amini
2014-01-10, 21:17
äter ca 1-2 kg kött i veckan men väljer svensk då jag har för mig att de behandlas bättre.
om djuren har haft någorlunda fria ytor och behandlats med lite omsorg har jag inget emot att äta köttet. däremot slutade jag äta utländskt kött när jag såg food inc.

ps, det där snacket om utsläpp är ren bs och där för att ytterligare beskatta folket

killenigrillen
2014-01-10, 21:18
Nej, rester. Följande situation uppstår relativt ofta, i alla fall i min vardag; kött har tillagats av någon anledning och det har blivit över rester som skall slängas.

Varför äter man inte det köttet? De etiska skälen går inte att tillämpa eftersom att beslutet att äta kött i det här skeendet inte kommer att påverka köttindustrin då konsumtionsbeslutet redan är taget av någon annan. Huruvida du äter köttet kommer alltså inte att inverka något på industrin och alltså gör du inget etiskt fel eftersom att varken fler eller färre djur kommer att slaktas pga det. Det finns egentligen bara vinster miljömässigt genom att du som vegetarian konsumerar köttresterna istället för något annat.

Ok. Men om vi inte äter kött alls så kommer ju inte den här situationen att uppstå, eller hur?
Att du äter rester av kött som redan finns och är färdigt att äta är ju en non-issue, för mig i alla fall.

killenigrillen
2014-01-10, 21:19
+1

Jag tror också att det hade blivit kaos inom framförallt industrisektorn då inga(?) veganer skulle välja att arbeta där, det passar ju som inte in med manliga/barbariska arbeten för en sådan mild livsstil.
--

maaherra
2014-01-10, 21:23
Ok. Men om vi inte äter kött alls så kommer ju inte den här situationen att uppstå, eller hur?
Att du äter rester av kött som redan finns och är färdigt att äta är ju en non-issue, för mig i alla fall.

Givetvis är det bäst att inte äta kött alls, det är därför jag inte gör det (förutom älgkött och annat som är miljömässiga bra).

Men varför äter inte vegetarianer rester av kött om de nu värnar om miljön? Det är ju som sagt inget som är etiskt fel med det. Det är en sak som jag tycker är lite skenheligt med många hardcore vegetarianer/veganer att de kategoriskt nekar allt kött, även rester. Det handlar väldigt sällan om miljön, det är bara ett argument som är kraftfullt att slänga sig med. När det väl kommer till kritan och man kan göra en insats för miljön så gör man inte det.

killenigrillen
2014-01-10, 21:43
Maaherra:
Jag tror att du skulle sagt samma sak om det var tvärtom, att veganer/vegetarianer åt köttrester. Då skulle du säga att de var skenheliga för att de åt kött istället.

Herr Oberst
2014-01-10, 22:14
Ska vi alltid fortsätta vara som vi varit? Vart finns utvecklingen i det?

Så du tycker utvecklingen går för sakta rent allmänt eller?
Och vad exakt måste utvecklas? Är all utveckling positiv?

DOOIT
2014-01-10, 22:19
Det är väl bevisat att växter har känslor och känner smärta? Sen att dom är levande saker också är det ju ingen tvekan om.

killenigrillen
2014-01-10, 22:27
Visst, din gamla veganjävel. Det vore helt OK att förbjuda kött, för miljöns skull. Men då borde det även införas internationella begränsningar när det gäller barnafödande.

För övrigt är jag trött på snacket om mänskliga rättigheter. Människan har käkat kött långt innan det ordet uppfanns

Var det mig du kallade veganjävel?
Menar du att "Människan har ätit kött långt innan mänskliga rättigheter uppfanns" är ett argument för att vi ska äta kött i dagens värld?

Stefan J
2014-01-10, 22:52
Jag äter mellan ett halvt till ett kilo kött om dagen. Det är måhända lite i överkant, men det är ju så jäkla gott!

maaherra
2014-01-10, 22:59
Maaherra:
Jag tror att du skulle sagt samma sak om det var tvärtom, att veganer/vegetarianer åt köttrester. Då skulle du säga att de var skenheliga för att de åt kött istället.

Nej? Jag sa ju just att det inte fanns något etiskt fel i att äta köttrester.

Herr Oberst
2014-01-10, 23:00
Var det mig du kallade veganjävel?
Menar du att "Människan har ätit kött långt innan mänskliga rättigheter uppfanns" är ett argument för att vi ska äta kött i dagens värld?

1. Nä, men personen som skrev ledaren. Veganer är värre än Jehovas vittnen när det gäller att propsa omgivningen om vilka val dom ska göra.

2. Ingen ska behöva äta kött. Men om man vill så måste man få göra det.

Lyset
2014-01-10, 23:12
Givetvis är det bäst att inte äta kött alls, det är därför jag inte gör det (förutom älgkött och annat som är miljömässiga bra).

Men varför äter inte vegetarianer rester av kött om de nu värnar om miljön? Det är ju som sagt inget som är etiskt fel med det. Det är en sak som jag tycker är lite skenheligt med många hardcore vegetarianer/veganer att de kategoriskt nekar allt kött, även rester. Det handlar väldigt sällan om miljön, det är bara ett argument som är kraftfullt att slänga sig med. När det väl kommer till kritan och man kan göra en insats för miljön så gör man inte det.

Om man avstår kött (eller mjölkprodukter) av etiska skäl och det innebär en personlig uppoffring för en göra det (det vill säga om man gillar kött och mjölkprodukter men avstår enkom på grund av det lidande som industriuppfödningen medför), då skulle det kännas konstigt att äta kött även om det annars skulle kastas.

Man vill så att säga inte personligen njuta av köttet eftersom dess tillkomst bygger på ett oacceptabelt lidande. Visst, man bidrar inte till att stödja köttindustrin ekonomiskt, men man skulle ändå personligen dra nytta av industrins existens. Och det vill man inte.

Olegh
2014-01-10, 23:13
Så du tycker utvecklingen går för sakta rent allmänt eller?
Och vad exakt måste utvecklas? Är all utveckling positiv?

För mig är utveckling något positivt, förändring är neutralt.

1. Nä, men personen som skrev ledaren. Veganer är värre än Jehovas vittnen när det gäller att propsa omgivningen om vilka val dom ska göra.

2. Ingen ska behöva äta kött. Men om man vill så måste man få göra det.

Tycker inte riktigt det stämmer faktiskt. Ang. veganer. I högre utsträckning så är det tal om andra som provoceras av dessa individers val.

Vad menar du egentligen med andra meningen i punkt 2? Vem är skyldig att se till att den här valmöjligheten finns?

Herr Oberst
2014-01-10, 23:19
För mig är utveckling något positivt, förändring är neutralt.

Tycker inte riktigt det stämmer faktiskt. Ang. veganer. I högre utsträckning så är det tal om andra som provoceras av dessa individers val.

Vad menar du egentligen med andra meningen i punkt 2? Vem är skyldig att se till att den här valmöjligheten finns?

Utveckling kan ju såklart vara både positiv som negativ.
Veganer kan man tycka vad man vill om, själv tycker jag dom är rätt störiga.
Ingen är skyldig att servera mig kött på bordet. Men om jag vill så ska jag åtminstone kunna fånga mig ett vildsvin, en fisk eller något annat djur och tillaga det själv utan att någon kastar ruttna tomater efter mig

killenigrillen
2014-01-10, 23:29
1.Veganer kan man tycka vad man vill om, själv tycker jag dom är rätt störiga.

2.Ingen är skyldig att servera mig kött på bordet. Men om jag vill så ska jag åtminstone kunna fånga mig ett vildsvin, en fisk eller något annat djur och tillaga det själv utan att någon kastar ruttna tomater efter mig


1. Varför då?
2. Varför då?

LillisJ
2014-01-10, 23:29
Sitter och läser den här tråden medans jag sitter och äter kött. Slutade med att jag tänkte för mig själv hur mycket ni veganer/vegetarianer går miste om!:eating:

1. Varför då?
2. Varför då?

Antagligen för att ni pressar på eran livsstil som att det är en religion. Sköt ditt så sköter jag mitt liksom. Även jag har bara stött på jobbiga veganer/vegetarianer.

killenigrillen
2014-01-10, 23:37
Sitter och läser den här tråden medans jag sitter och äter kött. Slutade med att jag tänkte för mig själv hur mycket ni veganer/vegetarianer går miste om!:eating:


Antagligen för att ni pressar på eran livsstil som att det är en religion. Sköt ditt så sköter jag mitt liksom. Även jag har bara stött på jobbiga veganer/vegetarianer.

Den enda anledningen till att du skulle se så mycket "veganpropaganda" är att du verkligen söker efter den. Om du inte velat läsa den här "veganproagandan" så hade du inte klickat på den här tråden, läst den och sedan svarat i den. Och varför bryr du dig om vad andra tycker och säger om du redan bestämt dig för att äta kött?

Red Apple
2014-01-10, 23:37
Fast att folk har uppfattningen att alla vegetarianer eller veganer är dryga jävlar som kör upp sin livsåskådning i ansiktet på en beror väl kanske mer på att de är de enda som aktivt berättar att de är det. Vegetarianer som inte trycker upp det i ansiktet på er utgör en absolut majoritet, bara det att ni inte lägger märke till dem.

maaherra
2014-01-10, 23:38
Man vill så att säga inte personligen njuta av köttet eftersom dess tillkomst bygger på ett oacceptabelt lidande. Visst, man bidrar inte till att stödja köttindustrin ekonomiskt, men man skulle ändå personligen dra nytta av industrins existens. Och det vill man inte.

Ok, det köper jag och förstår. Men då är vi för mig tillbaka på att det är rätt skenheligt att använda miljöargument, eftersom det uppenbarligen är klart underordnat att man tycker det är etiskt fel att stödja köttindustrin.

killenigrillen
2014-01-10, 23:41
Ok, det köper jag och förstår. Men då är vi för mig tillbaka på att det är rätt skenheligt att använda miljöargument, eftersom det uppenbarligen är klart underordnat att man tycker det är etiskt fel att stödja köttindustrin.

Menar du att det är ett så stort problem med dessa köttrester att du verkligen grubblar över detta? Alla människor är skenheliga angående något.
Man kanske tycker det är fördjävligt hur kvinnor behandlas inom porrindustrin men likväl sitter man där med snabeln i näven och glor på xvideos...

Lyset
2014-01-10, 23:41
Ok, det köper jag och förstår. Men då är vi för mig tillbaka på att det är rätt skenheligt att använda miljöargument, eftersom det uppenbarligen är klart underordnat att man tycker det är etiskt fel att stödja köttindustrin.

Absolut, miljöargumenten kan man lämna därhän. Det räcker så bra med etiken. :)

Herr Oberst
2014-01-10, 23:44
1. Varför då?
2. Varför då?

1. För att ingen människa i världen kan förbjuda mina innersta tankar/funderingar/åsikter. Vill jag t.ex. fantisera om att ha analsex med en ekorre för att efter akten skära halsen av den så kan jag göra det.

2. För att jag tror att människan står högst i näringskedjan och att vi på något sätt påverkar ekosystemet. Dessutom är kött gott ochnyttigt

LillisJ
2014-01-10, 23:45
Den enda anledningen till att du skulle se så mycket "veganpropaganda" är att du verkligen söker efter den. Om du inte velat läsa den här "veganproagandan" så hade du inte klickat på den här tråden, läst den och sedan svarat i den. Och varför bryr du dig om vad andra tycker och säger om du redan bestämt dig för att äta kött?

Exakt vart skrev jag att jag ser mycket av sådant? Att jag söker efter det? Klart att jag "bryr mig" om folk stör mig. Tror inte att du skulle vara helt ostörd om folk tröck en massa skit i ansiktet på dig heller. :)

Olegh
2014-01-10, 23:46
Absolut, miljöargumenten kan man lämna därhän. Det räcker så bra med etiken. :)

Jag tycker precis tvärtom. Etiken är diskutabel, miljö- och energiargumenten är absoluta och ofrånkomliga.

killenigrillen
2014-01-10, 23:48
Och bara för att man har en åsikt betyder inte det att man i alla lägen gör allt i sin makt för att följa den åsikten till punkt och pricka.

Till exempel:
Jag antar att du är emot våldtäkter. Är du ute på stan varje natt och försöker se till att inga överfallsvåldtäkter sker? Skickar du arga insändare varje vecka till tidningarna och klagar över den senaste domen där en man friats på luddiga grunder i ett våldtäktsmål?

Herr Oberst
2014-01-10, 23:49
Den enda anledningen till att du skulle se så mycket "veganpropaganda" är att du verkligen söker efter den.

Säg det till köttproducenten som får sina fastigheter vandaliserade m.m

maaherra
2014-01-10, 23:51
Menar du att det är ett så stort problem med dessa köttrester att du verkligen grubblar över detta? Alla människor är skenheliga angående något.
Man kanske tycker det är fördjävligt hur kvinnor behandlas inom porrindustrin men likväl sitter man där med snabeln i näven och glor på xvideos...

Alla människor är skenheliga över något och det kan man gärna påpeka. Pragmatism bör nämligen alltid gälla före idealiserande eftersom att idealiserande oftast leder till rent kontraproduktiva lösningar. Googla efter exemplet med Greenpeace, Shell och den sänka oljeriggen för ett ypperligt exempel på det.

Och exemplet med porrindustrin fallerar eftersom du som konsument där är integrerad med marknaden, det är du inte när du äter köttrester.

maaherra
2014-01-10, 23:52
Jag tycker precis tvärtom. Etiken är diskutabel, miljö- och energiargumenten är absoluta och ofrånkomliga.

Bra formulerat, jag går efter den här linjen.

killenigrillen
2014-01-10, 23:53
Säg det till köttproducenten som får sina fastigheter vandaliserade m.m

Menar du på fullaste allvar att det är för mycket snack om veganism/vegetarianism men inte för mycket snack om att äta kött?

Slå på tv:n och du ser 20 reklamfilmer om Mcdonalds senaste burgare, Findus senaste frysta lasagne eller Gorbys gamla ruttna piroger.

När har du någonsin råkat ut för reklam för vegan/vegetarian-produkter i den mängd eller frekvens som du har från köttindustrin?

Diomedea exulans
2014-01-10, 23:55
Något jag undrar är hur världen hade sett ut om alla var veganer. Finns det någon bilmekaniker, industriarbetare, snickare, eller något praktiskt "manligt" yrke som veganer sysslar med eller jobbar alla med media/ jobbar inte alls?

Bara tänk på följderna, hade du velat lämna in din trasiga bil till en vegan? Hade du hyrt in en vegan för att laga ditt trasiga avlopp? hade du litat på att vägarbeten hade skötts av vägarbetande veganer?

Jag vet en som är sjuksköterska.

Antagligen för att ni pressar på eran livsstil som att det är en religion. Sköt ditt så sköter jag mitt liksom. Även jag har bara stött på jobbiga veganer/vegetarianer.

Om man tycker att djurs liv är lika mycket värda som människors så vore det väl oförsvarligt att inte försöka få djurätare att ändra åsikt?

Hur skulle du göra om det var norm att människor gick runt och åt spädbarn?

killenigrillen
2014-01-10, 23:57
Exakt vart skrev jag att jag ser mycket av sådant? Att jag söker efter det? Klart att jag "bryr mig" om folk stör mig. Tror inte att du skulle vara helt ostörd om folk tröck en massa skit i ansiktet på dig heller. :)

Snälla, berätta om ETT ENDA TILLFÄLLE när någon tryckt en massa skit i ansiktet på dig angående veganism/vegetarinism.

killenigrillen
2014-01-11, 00:00
Och exemplet med porrindustrin fallerar eftersom du som konsument där är integrerad med marknaden, det är du inte när du äter köttrester.

Nej det fallerar inte, tvärtom, det är helt korrekt. Jag är inte del i marknaden om jag kollar på xvideos, inte direkt i alla fall. Xvideos är gratis. Rester är gratis. Kollar jag på xvideos ger jag inte porrindustrin pengar. Äter jag rester ger jag inte köttindustrin pengar.

LillisJ
2014-01-11, 00:00
Om man tycker att djurs liv är lika mycket värda som människors så vore det väl oförsvarligt att inte försöka få djurätare att ändra åsikt?

Hur skulle du göra om det var norm att människor gick runt och åt spädbarn?

Mycket sant, men det är ändå riktigt störande imo. Hade jag velat sluta äta kött(aldrig) så kommer det inte vara för att någon tomte övertalat mig, då är det jag själv som gör det. Jag vet inte vad jag skulle göra åt något som aldrig kommer att hända däremot..

Herr Oberst
2014-01-11, 00:02
Menar du på fullaste allvar att det är för mycket snack om veganism/vegetarianism men inte för mycket snack om att äta kött?

Slå på tv:n och du ser 20 reklamfilmer om Mcdonalds senaste burgare, Findus senaste frysta lasagne eller Gorbys gamla ruttna piroger.

När har du någonsin råkat ut för reklam för vegan/vegetarian-produkter i den mängd eller frekvens som du har från köttindustrin?

Vad gäller reklam så är det väl marknaden som styr. När det gäller ledarsidor, debattartiklar och liknande så är det alltid veggisarna som är skränigast och deras hästar är alltid jävligt höga

killenigrillen
2014-01-11, 00:02
Mycket sant, men det är ändå riktigt störande imo. Hade jag velat sluta äta kött(aldrig) så kommer det inte vara för att någon tomte övertalat mig, då är det jag själv som gör det. Jag vet inte vad jag skulle göra åt något som aldrig kommer att hända däremot..

Jag förstår om du tycker det är jobbigt att nån har en annan åsikt om något så grundläggande som vad vi äter. Men förstå då att på samma sätt känner jag/vi som är på andra sidan åsikten. Vi får dessutom stå ut med flera tusen gånger mer reklam/propaganda osv från er sida.

cero
2014-01-11, 00:03
Att inte äta kött drar tyvärr ned på min livskvalité rejält. Dels för att man inte får äta kött som är gudomligt gott och omöjligt att ersätta, och dels för att man måste tacka nej till middagar, mat som köps ute osv. Är en dålig människa.

Herr Oberst
2014-01-11, 00:03
Om man tycker att djurs liv är lika mycket värda som människors så vore det väl oförsvarligt att inte försöka få djurätare att ändra åsikt?


Din mammas liv i ena handen, en kossas i den andra. Valet är omöjligt för dig förstår jag?

killenigrillen
2014-01-11, 00:05
Vad gäller reklam så är det väl marknaden som styr. När det gäller ledarsidor, debattartiklar och liknande så är det alltid veggisarna som är skränigast och deras hästar är alltid jävligt höga

Eller så styr reklamen marknaden?
Jag kan hålla med om att vissa veganer inte verkar ha alla hästar hemma men att ta dessa personers beteende och sedan dra alla veganer över den kammen är bara ignorant.

Red Apple
2014-01-11, 00:05
Vad gäller reklam så är det väl marknaden som styr. När det gäller ledarsidor, debattartiklar och liknande så är det alltid veggisarna som är skränigast och deras hästar är alltid jävligt höga

Tycker du är rätt skränig och sitter på en rätt hög häst i egenskap av köttätare.

Mvh a fellow meateater

Snälla, berätta om ETT ENDA TILLFÄLLE när någon tryckt en massa skit i ansiktet på dig angående veganism/vegetarinism.

Sluta tönta dig. Det är klart det finns veganer som gillar att trycka upp sin livsstil i andra människors ansikten, precis som vissa människor med religiösa eller politiska åsikter. Veganer är inget undantag, skillnaden är att det finns muppar som seriöst verkar tro att dessa skrikhalsar utgör 99% av alla som valt att inte äta kött, vilket inte stämmer.

LillisJ
2014-01-11, 00:06
Jag förstår om du tycker det är jobbigt att nån har en annan åsikt om något så grundläggande som vad vi äter. Men förstå då att på samma sätt känner jag/vi som är på andra sidan åsikten. Vi får dessutom stå ut med flera tusen gånger mer reklam/propaganda osv från er sida.

Det kan jag tänka mig. Jag sa inte att vi inte var jobbiga heller så ;) Fast om jag träffar på en vegan så låter jag bli att fråga varför denne är det eftersom att det är ens eget beslut. Därav tycker jag att det är jobbigt när folk låter sina egna beslut gå utöver mig, eftersom att jag inte stör erat beslut.

maaherra
2014-01-11, 00:06
Nej det fallerar inte, tvärtom, det är helt korrekt. Jag är inte del i marknaden om jag kollar på xvideos, inte direkt i alla fall. Xvideos är gratis. Rester är gratis. Kollar jag på xvideos ger jag inte porrindustrin pengar. Äter jag rester ger jag inte köttindustrin pengar.

Du missar en poäng här. Oavsett om det är gratis eller inte ger du marknaden information om vad folk har för preferenser och alltså är du en del av marknaden. Xvideos är inte gratis, det har ju reklamintäkter bland annat som är beroende av besök. Att äta köttrester sänder ingen information till marknaden och alltså är du inte en del av den. Scan ser inte att du äter köttrester, porrmarknaden ser att du tittar på snusk.

Arf Pingvin
2014-01-11, 00:06
Nej, ingen mänsklig rättighet. Har du inte råd med kött får du äta grödor istället. Så enkelt är det.

Vi människor har ingen moralisk skyldighet att inte äta kött.

Vi kanske har en moralisk skyldighet att inte förstöra vår planet. Men därifrån till "inte äta kött" är steget långt. Problemet är resursslöseri, energi, vatten etc som skapar utsläpp, erosion osv som förstör för oss själva. Ja då måste vi lösa de problemen. Man kan ändå äta kött för det. Älgar från skogen är utmärkt. Gott också.

Herr Oberst
2014-01-11, 00:07
Nej det fallerar inte, tvärtom, det är helt korrekt. Jag är inte del i marknaden om jag kollar på xvideos, inte direkt i alla fall. Xvideos är gratis. Rester är gratis. Kollar jag på xvideos ger jag inte porrindustrin pengar. Äter jag rester ger jag inte köttindustrin pengar.

Nä Xvideos arbete är helt ideelt och har absolut ingenting med porrindustrin att göra. Att sidan har miljontals besökare genererar inga pengar alls och efterfrågan på ny porr stiger inte ett dugg

killenigrillen
2014-01-11, 00:09
Du missar en poäng här. Oavsett om det är gratis eller inte ger du marknaden information om vad folk har för preferenser och alltså är du en del av marknaden. Xvideos är inte gratis, det har ju reklamintäkter bland annat som är beroende av besök. Att äta köttrester sänder ingen information till marknaden och alltså är du inte en del av den. Scan ser inte att du äter köttrester, porrmarknaden ser att du tittar på snusk.

Jag tror faktiskt det är du som (medvetet) missar poängen.

Diomedea exulans
2014-01-11, 00:09
Din mammas liv i ena handen, en kossas i den andra. Valet är omöjligt för dig förstår jag?

En okänd människas liv i ena handen, din mammas liv i den andra. Vad hade du valt?

Herr Oberst
2014-01-11, 00:11
En okänd människas liv i ena handen, din mammas liv i den andra. Vad hade du valt?

Jag håller inte okända människor i handen

killenigrillen
2014-01-11, 00:11
Nej, ingen mänsklig rättighet. Har du inte råd med kött får du äta grödor istället. Så enkelt är det.

Vi människor har ingen moralisk skyldighet att inte äta kött.

Vi kanske har en moralisk skyldighet att inte förstöra vår planet. Men därifrån till "inte äta kött" är steget långt. Problemet är resursslöseri, energi, vatten etc som skapar utsläpp, erosion osv som förstör för oss själva. Ja då måste vi lösa de problemen. Man kan ändå äta kött för det. Älgar från skogen är utmärkt. Gott också.

Ok.
Jag ser ofta att folk tar upp att de äter vilt och på det sättet är miljövänliga. Det enda sättet det är miljövänligt att äta vilt jämfört med köttindustrin är att vi inte har gjort älgkött en del av köttindustrin. Om vi ersätter ko med älg så har vi fortfarande samma grundproblematik.

killenigrillen
2014-01-11, 00:13
Nä Xvideos arbete är helt ideelt och har absolut ingenting med porrindustrin att göra. Att sidan har miljontals besökare genererar inga pengar alls och efterfrågan på ny porr stiger inte ett dugg

Ok. Om vi byter ut xvideos med gamla porrtidningar då?
Nöjd?

filmjölk
2014-01-11, 00:16
Ok.
Jag ser ofta att folk tar upp att de äter vilt och på det sättet är miljövänliga. Det enda sättet det är miljövänligt att äta vilt jämfört med köttindustrin är att vi inte har gjort älgkött en del av köttindustrin. Om vi ersätter ko med älg så har vi fortfarande samma grundproblematik.

Nej. Kor släpper ut säkert ut lika mycket metan som 500 älgar. Inte alls samma grundproblematik. kill all the cows!

killenigrillen
2014-01-11, 00:18
Nej. Kor släpper ut säkert ut lika mycket metan som 500 älgar. Inte alls samma grundproblematik. kill all the cows!

Jag håller med här :P

Diomedea exulans
2014-01-11, 00:18
Ok.
Jag ser ofta att folk tar upp att de äter vilt och på det sättet är miljövänliga. Det enda sättet det är miljövänligt att äta vilt jämfört med köttindustrin är att vi inte har gjort älgkött en del av köttindustrin. Om vi ersätter ko med älg så har vi fortfarande samma grundproblematik.

Här förstår jag inte riktigt vad du menar.

Älgjakt är väl mil bättre än köttindustri? Det djurlidande som jag har mest ångest över är inte de som hör samman med dödsögonblicket, utan hur deras vardag ser ut när de växer upp, både med avseende på fysisk miljö och hur deras kroppar far illa av sjuk avel. Att skjuta en älg innebär, föreställer jag mig, ungefär lika mycket lidande som när en björn dödar en älg.

Sen tycker jag det finns många andra problem med jakt: Djuret dör inte alltid "knall och fall" när man skjuter det utan kan gå runt med stora smärtor; till skillnad från rovdjuren så dödar man inte svaga individer först, utan ofta starka (jag är inte säker på det här, men det känns ju rimligt att man skjuter det största djuret med mest muskler, och man har ju hört jägare skryta om "si-och-så-många-taggare"); och jakt är i många fall för effektiv, så man riskerar att decimera populationer av bytesdjur på vissa platser.

maaherra
2014-01-11, 00:19
Jag tror faktiskt det är du som (medvetet) missar poängen.

Nej, det var bara du som gjorde en dålig jämförelse. Men vi kan lämna den liknelsen nu då den är rätt off topic.

Min vegetarianism grundar sig som sagt enbart i miljömässiga skäl men vill man diskutera lösningar på allvar får man använda en av de kraftfullaste mekanismer vi har. Nämligen pris. Livsmedel såsom nötkött är det inte mer än rimligt att det straffbeskattas i någon mån. Logiken bakom det hela är ju att betala för den skada man orsakar. Att gapa om etiska skäl vad gäller djurhållning och slakt borde man ha lärt sig av de senaste femtio åren att det är rätt lönlöst.

killenigrillen
2014-01-11, 00:22
Jag talar inte om hur det är idag med kött från vilt, dvs småskaligt med älgjakt osv.
Vi äter försvinnande små mängder med älgkött jämfört med nötkött. Självklart är det mer miljövänligt med älgjakt än nötkött från "industrin". Min poäng är att alla inte kan ät älgkött istället för nötkött. Då faller hela grejen med att det är bättre för miljön.

maaherra
2014-01-11, 00:24
Ok.
Jag ser ofta att folk tar upp att de äter vilt och på det sättet är miljövänliga. Det enda sättet det är miljövänligt att äta vilt jämfört med köttindustrin är att vi inte har gjort älgkött en del av köttindustrin. Om vi ersätter ko med älg så har vi fortfarande samma grundproblematik.

Ja? Det är ju själva poängen med att äta vilt, att det är miljövänligt.


Sen tycker jag det finns många andra problem med jakt: Djuret dör inte alltid "knall och fall" när man skjuter det utan kan gå runt med stora smärtor; till skillnad från rovdjuren så dödar man inte svaga individer först, utan ofta starka (jag är inte säker på det här, men det känns ju rimligt att man skjuter det största djuret med mest muskler, och man har ju hört jägare skryta om "si-och-så-många-taggare"); och jakt är i många fall för effektiv, så man riskerar att decimera populationer av bytesdjur på vissa platser.

Jägare organiserar sig som jaktlag och får inför varje älgjakt vissa kvoter tilldelade till sig. Vad det grundar sig på vet jag inte men mig veterligen är älgbestånden ganska konstanta.

Diomedea exulans
2014-01-11, 00:27
Jag talar inte om hur det är idag med kött från vilt, dvs småskaligt med älgjakt osv.
Vi äter försvinnande små mängder med älgkött jämfört med nötkött. Självklart är det mer miljövänligt med älgjakt än nötkött från "industrin". Min poäng är att alla inte kan ät älgkött istället för nötkött. Då faller hela grejen med att det är bättre för miljön.

För att det finns för få älgar i skogen att tillgå efterfrågan? Det låter rimligt iofs.

Tänkte inte på det.

killenigrillen
2014-01-11, 00:28
Nej, det var bara du som gjorde en dålig jämförelse. Men vi kan lämna den liknelsen nu då den är rätt off topic.


Jo jag håller med.

maaherra
2014-01-11, 00:29
Jag talar inte om hur det är idag med kött från vilt, dvs småskaligt med älgjakt osv.
Vi äter försvinnande små mängder med älgkött jämfört med nötkött. Självklart är det mer miljövänligt med älgjakt än nötkött från "industrin". Min poäng är att alla inte kan ät älgkött istället för nötkött. Då faller hela grejen med att det är bättre för miljön.

Det är en annan fråga och så är det troligtvis. Men gäller inte desamma för ekologiska och närodlat när det kommer till grönsaker och annat? Har Sverige tillräckligt med produktionskapacitet för att alla skall äta ekologiskt och närproducerat? Jag tvivlar på det.

killenigrillen
2014-01-11, 00:32
Det är en annan fråga och så är det troligtvis. Men gäller inte desamma för ekologiska och närodlat när det kommer till grönsaker och annat? Har Sverige tillräckligt med produktionskapacitet för att alla skall äta ekologiskt och närproducerat? Jag tvivlar på det.

Det tvivlar jag också på. Jämfört med att ta in eko-produkter från utlandet så är det dock bättre än att ta in icke eko-produkter från utlandet.

Pitepalt
2014-01-11, 00:39
Menar du på fullaste allvar att det är för mycket snack om veganism/vegetarianism men inte för mycket snack om att äta kött?

Slå på tv:n och du ser 20 reklamfilmer om Mcdonalds senaste burgare, Findus senaste frysta lasagne eller Gorbys gamla ruttna piroger.
När har du någonsin råkat ut för reklam för vegan/vegetarian-produkter i den mängd eller frekvens som du har från köttindustrin?

Jag förstår om du tycker det är jobbigt att nån har en annan åsikt om något så grundläggande som vad vi äter. Men förstå då att på samma sätt känner jag/vi som är på andra sidan åsikten. Vi får dessutom stå ut med flera tusen gånger mer reklam/propaganda osv från er sida.

En fråga angående detta. Känner du att de företag som du tagit med här i ditt exempel eller liknande företag försöker "tvinga" på dig att äta kött, att du skall gå från vegan till att bli köttätare igen(?) och därmed ändra din livsstil? Känner du att det är deras mål med reklamen?

Asdf
2014-01-11, 00:42
Men odlat kött då? Det lär vara framtiden, rädda alla veganer från sitt bittra liv av ehec-grödor och sura uppsyn på alla som kan och vill njuta av en riktigt blodig biff! Jag ska allt investera i köttodling, kan gå hur långt som helst! Ska bli köttkungen!

amini
2014-01-11, 00:43
det här trådet är helt fantastiskt, jag har hittat nytt porrsida, tack TS

Diomedea exulans
2014-01-11, 00:47
Men odlat kött då? Det lär vara framtiden, rädda alla veganer från sitt bittra liv av ehec-grödor och sura uppsyn på alla som kan och vill njuta av en riktigt blodig biff! Jag ska allt investera i köttodling, kan gå hur långt som helst! Ska bli köttkungen!

Det vore optimalt megasuperjätteidealt. Jag hade knarkat odlat kött och aldrig så mycket som sneglat på en gris igen.

maaherra
2014-01-11, 00:52
Det tvivlar jag också på. Jämfört med att ta in eko-produkter från utlandet så är det dock bättre än att ta in icke eko-produkter från utlandet.

Givetvis.

Jag är dock inte så förhoppningsfull att kunna vända på utvecklingen genom upplysning och information. Det fungerar till viss del och några individer ändrar alltid sitt levnadssätt. Men för den stora massan sker ingenting och det verkar alltid ha varit så historiskt. Det finns ett klassiskt exempel med Philips (tror jag det var) som baserade produktionen av en ny, dyr miljövänlig glödlampa på marknadsundersökningar där man frågade om kunderna tyckte det var värt att betala extra för en miljövänlig glödlampa. En majoritet svarade ja men när det väl kom till kritan blev det en extrem flopp.

Pris är så oerhört viktigt så jag tycker det är märkligt att det inte diskuteras mer kring hur man styr prisnivåerna på livsmedel som är dåliga för miljön. Blir det tillräckligt dyrt blir de flesta självmant vegetarianer.

Arf Pingvin
2014-01-11, 01:00
Givetvis.

Jag är dock inte så förhoppningsfull att kunna vända på utvecklingen genom upplysning och information. Det fungerar till viss del och några individer ändrar alltid sitt levnadssätt. Men för den stora massan sker ingenting och det verkar alltid ha varit så historiskt. Det finns ett klassiskt exempel med Philips (tror jag det var) som baserade produktionen av en ny, dyr miljövänlig glödlampa på marknadsundersökningar där man frågade om kunderna tyckte det var värt att betala extra för en miljövänlig glödlampa. En majoritet svarade ja men när det väl kom till kritan blev det en extrem flopp.

Pris är så oerhört viktigt så jag tycker det är märkligt att det inte diskuteras mer kring hur man styr prisnivåerna på livsmedel som är dåliga för miljön. Blir det tillräckligt dyrt blir de flesta självmant vegetarianer.

Men Philips försökte väl förmodligen bara suga ut mer pengar. Förutom att de gör produkter med planerad föråldring, sen försökte de dessutom ta mer betalt för dem. Det är klart att ingen går på den enkla. Det hela hade varit enkelt att lösa, hade de producerat den östtyska glödlampan som hade brutalt mycket längre brinntid än de vanliga så hade folk kunnat köpa färre glödlampor och hey presto. Miljövänligare. Men istället köpte glödlampsindustrin upp den östtyska fabriken och la ner den. Bastards.

maaherra
2014-01-11, 01:05
Men Philips försökte väl förmodligen bara suga ut mer pengar. Förutom att de gör produkter med planerad föråldring, sen försökte de dessutom ta mer betalt för dem. Det är klart att ingen går på den enkla. Det hela hade varit enkelt att lösa, hade de producerat den östtyska glödlampan som hade brutalt mycket längre brinntid än de vanliga så hade folk kunnat köpa färre glödlampor och hey presto. Miljövänligare. Men istället köpte glödlampsindustrin upp den östtyska fabriken och la ner den. Bastards.

Företag vill alltid suga ut mer pengar om nu vill se det på de sättet. Det är därför man bör styra om efterfrågan till miljövänliga alternativ så att företag kan suga ut pengar på ett miljövänligt sätt.

Diomedea exulans
2014-01-11, 01:06
Pris är så oerhört viktigt så jag tycker det är märkligt att det inte diskuteras mer kring hur man styr prisnivåerna på livsmedel som är dåliga för miljön. Blir det tillräckligt dyrt blir de flesta självmant vegetarianer.

Det kan vara så att politiker inte vågar gå till val med löfte om dyrare köttpriser av rädsla för att få färre röster.

Arf Pingvin
2014-01-11, 01:13
Man kan hitta på en bättre lampa. Då byter folk självmant. Även om den kostar mer. När arbetskostnaden för att byta glödlampor är högre än att köpa en LED som aldrig pajar så köper man en LED. Så hitta på nåt bättre först.

Typ älgar.

maaherra
2014-01-11, 01:16
Det kan vara så att politiker inte vågar gå till val med löfte om dyrare köttpriser av rädsla för att få färre röster.

Definitivt, det är ju en viktig aspekt till varför sådana lösningar inte diskuteras och där staten blir ett reellt problem. Prishöjningar är ett bra sätt att göra sig impopulär bland väljarna. Att det sedan reflekterar en kostnad för ens konsumtionsval skiter folk i, man tänker minsann inte betala extra för den skada ens val orsakar.

killenigrillen
2014-01-11, 09:34
Hela den situationen kan ju ställas mot fossilbränslen vs förnyelsebar energi eller läkemedelsindustrin vs konservativ behandling med kost etc.
Det finns sjukt starka krafter bakom den etablerade normen i samhället och det krävs extremt mycket för att skapa en förändring.

Nordenator
2014-01-11, 09:42
Den där artikeln var bland det värre jag läst i väg av "dra-skit-ur-röven-och-presentera-det-som-fakta-utan-att-ange-någon-som-helst-källa-för-dessa-påståenden". Jag kan däremot anse att det kanske på sikt inte är hållbart att hela mänskligheten konsumerar kött i den nivån vi gör idag, men jag skulle aldrig ändra min livsstil på grund av det där.

aijou
2014-01-11, 09:48
Jag tror (återigen) att insekter är framtidens mat.

Billigt och miljövänligt att framställa och rikt på protein.

Jag skulle gärna ge det ett försök i alla fall.

killenigrillen
2014-01-11, 09:53
Jag tror (återigen) att insekter är framtidens mat.

Billigt och miljövänligt att framställa och rikt på protein.

Jag skulle gärna ge det ett försök i alla fall.

Jag argumenterar inte emot dig men jag kan tycka att det vore så mycket enklare att välja ett alternativ som redan finns lättillgängligt och är beprövat av miljontals människor. Vi producerar dessutom tillräckligt med vegetarisk mat redan nu för att försörja hela planeten med mat.
Varför ska vi då fördröja det hela genom att försöka komma med ännu ett alternativ? Om folk tycker det är ett vettigare alternativ att börja äta insekter istället för att äta vegetariskt för miljöns skull så säger det en del om uppfattningen som råder angående vegetarisk mat och det är i så fall jävligt sorgligt.

Juxta
2014-01-11, 10:13
Circlejerk - the thread.

aijou
2014-01-11, 10:18
Jag argumenterar inte emot dig men jag kan tycka att det vore så mycket enklare att välja ett alternativ som redan finns lättillgängligt och är beprövat av miljontals människor. Vi producerar dessutom tillräckligt med vegetarisk mat redan nu för att försörja hela planeten med mat.
Varför ska vi då fördröja det hela genom att försöka komma med ännu ett alternativ? Om folk tycker det är ett vettigare alternativ att börja äta insekter istället för att äta vegetariskt för miljöns skull så säger det en del om uppfattningen som råder angående vegetarisk mat och det är i så fall jävligt sorgligt.

Jag argumenterar inte emot dig heller. ;)

Jag gillar vegetarisk mat och äter det oftast ett par gånger i veckan i alla fall, men jag är, som många andra, för lat och oengagerad för att gå över helt till vegetariskt. Dessutom så tycker jag att kött är förjävla gott och jag har inte kunskapen/fantasin att lyckas få en varierad och god diet på endast vegetarisk mat. Därför tänkte jag att insekter kunde vara att bra alternativ för att få mer variation och lättare att komma upp i större mängder fullvärdigt protein om man nu bryr sig om sådant.

För övrigt så är ju insekter som mat redan etablerat och beprövat i vissa delar av världen, så om intresset bara fanns så skulle det nog inte vara några problem att få spridning på det. Som sagt så är det både billigt, nyttigt, miljövänligt och proteinrikt.

Slutligen så funderar jag lite över exakt vad som skulle hända om alla slutade äta kött. Skulle den vegetariska maten räcka till alla? Skulle det ställa till stora problem för världsekonomin? Skulle det påverka vår hälsa positivt eller negativt? Skulle det påverka jordens nuvarande djurliv? Vad skulle det ha för övriga konsekvenser?

Detta är alltså inte argument för eller emot, utan helt enkelt saker som jag undrar över om en köttfri diet skulle bli verklighet världen över.

Diomedea exulans
2014-01-11, 12:04
Jag argumenterar inte emot dig men jag kan tycka att det vore så mycket enklare att välja ett alternativ som redan finns lättillgängligt och är beprövat av miljontals människor. Vi producerar dessutom tillräckligt med vegetarisk mat redan nu för att försörja hela planeten med mat.
Varför ska vi då fördröja det hela genom att försöka komma med ännu ett alternativ? Om folk tycker det är ett vettigare alternativ att börja äta insekter istället för att äta vegetariskt för miljöns skull så säger det en del om uppfattningen som råder angående vegetarisk mat och det är i så fall jävligt sorgligt.

Äter man insekter så får man i sig alla näringsämnen man behöver som veganer brukar behöva äta piller för. För folk som kör med naturlighetsargumentet så kan det vara viktigt.

Juxta
2014-01-11, 12:12
Äter man insekter så får man i sig alla näringsämnen man behöver som veganer brukar behöva äta piller för. För folk som kör med naturlighetsargumentet så kan det vara viktigt.

*rolleyes*

Diomedea exulans
2014-01-11, 12:12
*rolleyes*

Är det inte sant? Jag trodde alla veganer åt B12-piller, t ex.

Juxta
2014-01-11, 12:29
Är det inte sant? Jag trodde alla veganer åt B12-piller, t ex.

Du trodde? Ändå sitter du här och kastar ur dig saker som om det vore fakta.

filmjölk
2014-01-11, 12:32
Då vi har flertalet veganer i tråden så måste jag undra varför det inte verkar existera några veganer som är rörmokare, industriarbetare eller bilmekaniker, utan de verkar vara verksamma i fjolligare yrken. Vad beror detta på?

Diomedea exulans
2014-01-11, 12:38
Du trodde? Ändå sitter du här och kastar ur dig saker som om det vore fakta.

Det tar jag som att ni alla inte äter piller!

killenigrillen
2014-01-11, 12:38
Då vi har flertalet veganer i tråden så måste jag undra varför det inte verkar existera några veganer som är rörmokare, industriarbetare eller bilmekaniker, utan de verkar vara verksamma i fjolligare yrken. Vad beror detta på?

Du ger dig inte?
Jag trodde inte det fanns så många gamla dassiga klassiska karlakarlar kvar.
Du vet, dom som tycker alla som inte jobbar med händerna och istället väljer att jobba med mer humanistiska eller "mjukare" yrken är "fjollor".
Du kanske ska ställa en fråga till dig själv istället varför du väljer att klassa folk som fjollor bara pga vad dom jobbar med?

Edit:
Vad tror du jag jobbar med?

Juxta
2014-01-11, 12:38
Då vi har flertalet veganer i tråden så måste jag undra varför det inte verkar existera några veganer som är rörmokare, industriarbetare eller bilmekaniker, utan de verkar vara verksamma i fjolligare yrken. Vad beror detta på?

Vad är problemet med att försörja sig med att vara bög? Jag kan betala hyran, får betalt för att göra min hobby osv.

Diomedea exulans
2014-01-11, 12:41
Jag tycker ni undviker filmjölks fråga.

Jag skulle vilja expandera den till "varför finns det inga veganska machomän överhuvudtaget?"

Jag utmanar ett att nämna:
1) En vegansk MMA-fighter.
2) En vegan som åker Harley Davidson.
3) En vegansk rörmokare.

Juxta
2014-01-11, 12:44
Jag tycker ni undviker filmjölks fråga.

Jag skulle vilja expandera den till "varför finns det inga veganska machomän överhuvudtaget?"

Jag utmanar ett att nämna:
1) En vegansk MMA-fighter.
2) En vegan som åker Harley Davidson.
3) En vegansk rörmokare.

Ärligt talat.
Frågan är så dum. "Varför ser man inga homosexuella som brandmän osv?" är en likadan fråga bara för att man tror att alla homosexuella beter sig som fjollor.

inb4 Mac Danzig.

Diomedea exulans
2014-01-11, 12:45
Ärligt talat.
Frågan är så dum. "Varför ser man inga homosexuella som brandmän osv?" är en likadan fråga bara för att man tror att alla homosexuella beter sig som fjollor.

inb4 Mac Danzig.

Dum och dum, jag tycker sånt här är jätteintressant.
Varför jobbar så många kvinnor inom vården och så många män som ingenjörer?
Varför är så många homosexuella män frisörer?
Osv.

killenigrillen
2014-01-11, 12:46
Jag tycker ni undviker filmjölks fråga.

Jag skulle vilja expandera den till "varför finns det inga veganska machomän överhuvudtaget?"

Jag utmanar ett att nämna:
1) En vegansk MMA-fighter.

Mac Danzig han ser jättefjollig ut på den här bilden.
http://www.mmatko.com/wp-content/uploads/2008/09/danzig.jpg

Edit: men fuuuuuuu på Juxta :P

Diomedea exulans
2014-01-11, 12:46
Mac Danzig han ser jättefjollig ut på den här bilden.


Tackar! :)

filmjölk
2014-01-11, 12:47
Du ger dig inte?
Jag trodde inte det fanns så många gamla dassiga klassiska karlakarlar kvar.
Du vet, dom som tycker alla som inte jobbar med händerna och istället väljer att jobba med mer humanistiska eller "mjukare" yrken är "fjollor".
Du kanske ska ställa en fråga till dig själv istället varför du väljer att klassa folk som fjollor bara pga vad dom jobbar med?

Edit:
Vad tror du jag jobbar med?

Själv är jag undersköterska, frågor på det? :D Jag gissar att du jobbar som dataspelsutvecklare eller ngt dylikt.

Vad är problemet med att försörja sig med att vara bög? Jag kan betala hyran, får betalt för att göra min hobby osv.

Är det inte ändå rätt underligt att ytterst få veganer är dassiga karlakarlar som jobbar med händerna? Då uppenbarligen det behövs dassiga karlakarlar i ett samhälle kanske det behövs konsumeras animalier för att inte människan skall utvecklas till en art som inte längre klarar av arbetsuppgifter som kräver dassig karlakarlighet?

Juxta
2014-01-11, 12:49
Mac Danzig han ser jättefjollig ut på den här bilden.


Edit: men fuuuuuuu på Juxta :P

Tycker det blir så fånigt att Danzig alltid ska tas upp. Bara för att det finns en som lyckats betyder det inte att han representerar allihopa.
Känns som ett triumfkort veganer ALLTID drar upp och sliter på det så sjukt mycket.

Diomedea exulans
2014-01-11, 12:49
Är det inte ändå rätt underligt att ytterst få veganer är dassiga karlakarlar som jobbar med händerna? Då uppenbarligen det behövs dassiga karlakarlar i ett samhälle kanske det behövs konsumeras animalier för att inte människan skall utvecklas till en art som inte längre klarar av arbetsuppgifter som kräver dassig karlakarlighet?

Du får ju tänka på att dassiga karlakarlar oftast har ganska kassa värderingar överlag.

Förklaringen kan helt enkelt ligga där.

Juxta
2014-01-11, 12:50
Själv är jag undersköterska, frågor på det? :D Jag gissar att du jobbar som dataspelsutvecklare eller ngt dylikt.



Är det inte ändå rätt underligt att ytterst få veganer är dassiga karlakarlar som jobbar med händerna? Då uppenbarligen det behövs dassiga karlakarlar i ett samhälle kanske det behövs konsumeras animalier för att inte människan skall utvecklas till en art som inte längre klarar av arbetsuppgifter som kräver dassig karlakarlighet?

Hur vet du vilka som är veganer? Plus att du tror inte ration för köttätare/veganer går till köttätares fördel?

killenigrillen
2014-01-11, 12:52
1.Själv är jag undersköterska, frågor på det? :D Jag gissar att du jobbar som dataspelsutvecklare eller ngt dylikt.



2.Är det inte ändå rätt underligt att ytterst få veganer är dassiga karlakarlar som jobbar med händerna? Då uppenbarligen det behövs dassiga karlakarlar i ett samhälle kanske det behövs konsumeras animalier för att inte människan skall utvecklas till en art som inte längre klarar av arbetsuppgifter som kräver dassig karlakarlighet?

1.Jag jobbar på exakt samma ställe som du gör verkar det som. Jag ä sjukgymnast på en vårdavdelning på ett sjukhus. Hej kollega.

2. Det finns inte så mycket veganer öht ännu så att dom inte har spridit sig till de klassiska manliga yrkena än så länge är väl inte så konstigt.
Mer praktiska yrken som hantverkare osv kräver inte lika hög utbildning (lägre intellekt?), och jag tror i allmänhet att veganer har högre IQ än genomsnittssvensson. Sedan betyder inte det att dom gör nåt vettigt men sin IQ och vissa är idioter rent ut sagt. Högre IQ kan ibland betyda socialt inkompetent osv.

killenigrillen
2014-01-11, 12:53
Tycker det blir så fånigt att Danzig alltid ska tas upp. Bara för att det finns en som lyckats betyder det inte att han representerar allihopa.
Känns som ett triumfkort veganer ALLTID drar upp och sliter på det så sjukt mycket.

Han frågade efter en mma-fighter faktiskt.

Dreas
2014-01-11, 12:55
Tycker det blir så fånigt att Danzig alltid ska tas upp. Bara för att det finns en som lyckats betyder det inte att han representerar allihopa.
Känns som ett triumfkort veganer ALLTID drar upp och sliter på det så sjukt mycket.Sen är han troligen dopad så diskad :)

Diomedea exulans
2014-01-11, 12:56
Sen är han troligen dopad så diskad :)

Är doping verkligen veganskt? *jorgen*

killenigrillen
2014-01-11, 12:56
Sen är han troligen dopad så diskad :)

Hur många köttätare är inte dopade? Betyder det att det inte funkar att vara elitidrottare och vara köttätare?

Juxta
2014-01-11, 12:59
Sen är han troligen dopad så diskad :)

Är det nåt som dykt upp nu eller är det bara du som skojar? :)
Skulle bli förvånad isåfall, han som lever så jäkla renlevnad.

filmjölk
2014-01-11, 13:15
1.Jag jobbar på exakt samma ställe som du gör verkar det som. Jag ä sjukgymnast på en vårdavdelning på ett sjukhus. Hej kollega.

2. Det finns inte så mycket veganer öht ännu så att dom inte har spridit sig till de klassiska manliga yrkena än så länge är väl inte så konstigt.
Mer praktiska yrken som hantverkare osv kräver inte lika hög utbildning (lägre intellekt?), och jag tror i allmänhet att veganer har högre IQ än genomsnittssvensson. Sedan betyder inte det att dom gör nåt vettigt men sin IQ och vissa är idioter rent ut sagt. Högre IQ kan ibland betyda socialt inkompetent osv.

Sist jag jobbade på sjukhus var nog 2010. med undantag för sporadiska inhopp. Numera jobbar jag som boendestöd. Hej fd. kollega :)

cero
2014-01-11, 20:46
Han frågade efter en mma-fighter faktiskt.

Jake Shields, vegetarian. :D

Finns det några veganer/vegetarianer som tidigare varit riktiga köttälskare och som har kunnat göra en smidig övergång utan lidande?

R Scarpa27
2014-01-11, 21:09
mkt fighter här...
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTfDTj81i2KBMTfN-poKEjfU4D7l0ZqzbhtFOyiHrhBuIOIK2Y2Og

maaherra
2014-01-11, 21:24
Jake Shields, vegetarian. :D

Finns det några veganer/vegetarianer som tidigare varit riktiga köttälskare och som har kunnat göra en smidig övergång utan lidande?

Jag. Men det kan också varit så att jag haft tillgång till rätt schyssta vegetariska alternativ såsom Chalmers Kårrestaurang, olika restauranger i Göteborg och en nära vän som är duktig på att tillaga vegetariskt. Det har skett successivt under ett år ungefär där det blivit mer naturligt att bara äta vegetariskt och nu saknar jag inte ens kött.

För er Göteborgare som vill testa på schysst vegetarisk mat till bra pris kan jag rekommendera Andrum vid nordstan och den vegetariska burgaren som finns på On Stage (Andra lång). Den är helt allvarligt den bästa hamburgaren alla kategorier jag någonsin käkat.

wessmen
2014-01-11, 21:27
Fattar mig inte på folk som bölar om "hälsoeffekter" av att äta kött när våra grönsaker besprutas bortom absurdum.

Också undrar man var cancern kommer ifrån...

cero
2014-01-11, 21:59
Fattar mig inte på folk som bölar om "hälsoeffekter" av att äta kött när våra grönsaker besprutas bortom absurdum.

Också undrar man var cancern kommer ifrån...

På vilket sätt är besprutningen ohälsosam?

supercharge
2014-01-11, 22:00
Konstig rubrik, vissa verkar tycka det är någon slags mänsklig rättighet att tvinga andra att avstå från sin köttkonsumtion. För mig känns det som kötthatare har någonting nyfrälst över sig - som om de var något slags moraliskt högre stående, och deras åsikter rätt per definition.

Personligen tycker jag hetsen mot kött som man kan se i vissa kretsar i samhället är rätt störande. Det är samma fenomen som med salt och socker som vissa moralister också hetsar emot på oklara grunder.

Lipservice
2014-01-11, 22:02
Om vi nu äter så mycket kött och vi börjar bli överbefolkade på jorden, borde inte fler överväga kannibalism? Semi serious.

cero
2014-01-11, 22:04
Konstig rubrik, vissa verkar tycka det är någon slags mänsklig rättighet att tvinga andra att avstå från sin köttkonsumtion. För mig känns det som kötthatare har någonting nyfrälst över sig - som om de var något slags moraliskt högre stående, och deras åsikter rätt per definition.

Personligen tycker jag hetsen mot kött som man kan se i vissa kretsar i samhället är rätt störande. Det är samma fenomen som med salt och socker som vissa moralister också hetsar emot på oklara grunder.

Hur är det samma som hetsen mot salt/socker?

Att äta vegetariskt är ju bättre på alla sätt förutom för njutningen man får av kött.

supercharge
2014-01-11, 22:20
Hur är det samma som hetsen mot salt/socker?

Att äta vegetariskt är ju bättre på alla sätt förutom för njutningen man får av kött.

Det är samma irrationella rädsla. För visst i väldigt stora mängder är det förstås inte bra, men det finns samtidigt inga bevis för att något högre saltkonsumtion skulle vara skadligt. Media och olika moralister letar syndabockar och "fel" med den moderna livsstilen och då blir det såhär: överdrifter och ren hets.

Det är inte alls bättre på alla sätt, det är bara nyfrälsta som är besatta av den övertygelsen. Människan är konstruerad för att äta blandad kost, och är man riktigt extrem i sin vegetariska kost så kan det gå som för Steve jobs (även om det påståendet förstås är kontroversiellt). Jag råkar ha ett par bekanta som är läkare och det är inte alls ovanligt med vegetarianer som söker p.g.a besvär (brister) som visar sig vara en följd av deras vegetariska kost.

cero
2014-01-11, 22:27
Möjligt att vegetariska koster kräver lite mer tanke och planeing, men miljö räcker egentligen som en "klar grund" för att inte äta kött.

Heddaway
2014-01-11, 22:34
Så man skall föda upp kor och andra djur som vi kan få mjölk ifrån, ta mjölken, tillverka ost och diverse mejeriprodukter. Och när de dör så ska vi vadå, elda upp dem? Och hönor tar vi äggen från men sen kan vi bränna dem med. Make no sense.

MEN jag håller med om att vi äter för mycket kött, speciellt rött kött. Då är ju fisk och kyckling bättre ur det perspektivet. Och vafasen, lära sig käka i måttliga mängder som med allt annat. Själv tvärdissar jag alla quorn och tsay-produkter för anser att ska man käka veggo-mat så kan man lika gärna äta just grönsaker :)

cero
2014-01-11, 22:36
Så man skall föda upp enbart kor och andra djur som vi kan få mjölk ifrån, ta mjölken, tillverka ost och diverse mejeriprodukter. Och när de dör så ska vi vadå, elda upp dem? Och hönor tar vi äggen från men sen kan vi bränna dem med. Make no sense.

"Utvinner" man den maximala mängden mjölk/ägg från alla djur innan de slaktas för köttet? Tror inte det.

Heddaway
2014-01-11, 22:39
"Utvinner" man den maximala mängden mjölk/ägg från alla djur innan de slaktas för köttet? Tror inte det.

Nej förmodligen inte. Men det är ändå slöseri om man inte skulle ta tillvara på köttet.

mela
2014-01-11, 22:57
Snicksnack och skitsnack.
All mat du äter, förutom kött, är vegetarisk. Menar du att den smak du gillar mest i hela världen är kött, kött och mera kött? Ost är vegetariskt, glass är vegetariskt, ren jävla grädde är vegetariskt.
Egentligen så äter inte en "riktig" vegetarian mejeriprodukter även om många gör det. Än mindre äter ägg, som oftast finns i bl a glass.

Då vi har flertalet veganer i tråden så måste jag undra varför det inte verkar existera några veganer som är rörmokare, industriarbetare eller bilmekaniker, utan de verkar vara verksamma i fjolligare yrken. Vad beror detta på?
Hade en kollega på lagret i Norge (en storvuxen, skäggig man) som var vegetarian.




Jag skulle aldrig utesluta kött ur min kost. Äter mestadels nötkött bara eftersom det är det enda som är gott och grisar är äckliga. Jag hade aldrig överlevt utan ägg och mejeriprodukter.


Jag försöker äta mer vegetariskt, och jag har iaf 1-3 helt vegetariska dagar i veckan, men min mage har riktigt svårt för ärtor och bönor och jag kan inte helt bryta ner det. Därför hade det blivit svårt för mig att få i mig alla aminosyror om jag skulle bli vegan. Och det känns inte heller särskilt hälsosamt.

cero
2014-01-11, 23:05
Då vi har flertalet veganer i tråden så måste jag undra varför det inte verkar existera några veganer som är rörmokare, industriarbetare eller bilmekaniker, utan de verkar vara verksamma i fjolligare yrken. Vad beror detta på?

Beror uppenbarligen på att rörmockare, industriarbetare, bilmekaniker osv ofta är mer simpla i sitt tänkande. Alfa-personligheter är ofta väldigt enkla och odynamiska.

Klein
2014-01-12, 00:05
Om man verkligen bryr sig om brukandet av jordens resurser så är lösningen att självhushålla i största möjliga mån och nyttja mat från hela kostcirkeln. Det är ett slöseri med jordens resurser att inte äta animalier på samma sätt som det är ett slöseri att inte äta växter. Likaså att odla växter utan att odla djur på samma yta eller vice versa.

XXXL
2014-01-12, 00:34
Vegetarisk mat är fan inte gratis.

Alexton
2014-01-12, 01:11
Vegetarisk mat är fan inte gratis.

Nej men riktigt billigt om du klarar av att laga lite i köket.

Vegansk kost är betydligt dyrare däremot.

DekeThornton
2014-01-12, 01:35
1) En vegansk MMA-fighter.


En av de två i den här bilden är vegan*. Den andre är en rejäl köttätande jägare.

http://i.imgur.com/1htCHi6.jpg



(*Eller rättare sagt var, eftersom han gav upp sin strikta veganism för att han upptäckte att det inte funkade att kombinera med en kraftsport. Det var dock, som synes, redan för sent)

killenigrillen
2014-01-12, 10:36
Egentligen så äter inte en "riktig" vegetarian mejeriprodukter även om många gör det. Än mindre äter ägg, som oftast finns i bl a glass.


Nej.
Det du beskriver är en vegan. En vegan äter ingenting från djurriket. En vegetarian äter inte kött men äter ägg och mejeriprodukter eller något av alternativen.

BlötSnö
2014-01-12, 10:49
Nej.
Det du beskriver är en vegan. En vegan äter ingenting från djurriket. En vegetarian äter inte kött men äter ägg och mejeriprodukter eller något av alternativen.

Har för mig att det kallas Vegan/Strikt Vegetarian om man inte knaprar något från djurriket och Lacto-Ovo-Vegetarian om man har med mjölk och ägg i dieten.
Men språket utvecklas ju hela tiden, så det som var Vegetarian/Lacto-Ovo-Vegetarian är idag Vegan/Vegetarian om jag förstått det hela rätt.
Sedan är det ju skillnad på vegan och vegan/strikt vegetarian.
En "Dietary vegan" (hjärnan vägrade översätta det på ett vettigt sätt)" äter veganskt, men kan tänka sig att ha husdjur. Det kan inte andra typer av veganer.
Det är ett riktigt snårigt litet titelträsk det där.
Jag skulle kunna tänka mig att ha en ko. Därmed väljer jag att titulera mig som Superlacto-Ovo-Vegetarian, för jag vill inte bara ha mjölken. Jag vill ha hela kon. Levande, kanske är viktigt att tillägga...

Herr Oberst
2014-01-12, 10:50
Beror uppenbarligen på att rörmockare, industriarbetare, bilmekaniker osv ofta är mer simpla i sitt tänkande. Alfa-personligheter är ofta väldigt enkla och odynamiska.

Vi vet också vilken typ av personlighetstyp vi har att tacka för att vi sitter här idag. Att hålla sig på en enkel nivå fungerar oftast bäst i längden.
Teoretikern/analytikern som sitter och funderar på alternativa lösningar till att släcka en brand, trots att bandsläckare, brandfilt och en telefon bredvid sig med siffrorna 112 redan är inslagna, finns bredvid honom.

För övrigt är jag själv en typisk betahane

cero
2014-01-12, 10:51
Idag använder nog de flesta de definitioner som killenigrillen skrev.

cero
2014-01-12, 10:53
vi vet också vilken typ av personlighetstyp vi har att tacka för att vi sitter här idag. Att hålla sig på en enkel nivå fungerar oftast bäst i längden.
Teoretikern/analytikern som sitter och funderar på alternativa lösningar till att släcka en brand, trots att bandsläckare, brandfilt och en telefon bredvid sig med siffrorna 112 redan är inslagna, finns bredvid honom.

För övrigt är jag själv en typisk betahane

:d

BlötSnö
2014-01-12, 11:05
Idag använder nog de flesta de definitioner som killenigrillen skrev.

Jo. Han lät bara så säker på sin sak att jag var tvungen att gå in och röra till det lite. :)

mela
2014-01-12, 11:22
Nej.
Det du beskriver är en vegan. En vegan äter ingenting från djurriket. En vegetarian äter inte kött men äter ägg och mejeriprodukter eller något av alternativen.

Egentligen inte nej. Även om många vegetarianer äter mejeriprodukter och ägg.
Medan en vegan inte heller använder kläder av ull osv så varken äter eller använder de ingenting ifrån djurriket. Det är skillnaden.

LeBron
2014-01-12, 11:27
Hade aldrig klarat mig utan kött, förresten, hör fisk till kategorin kött? Vegan-mat är så vidrig, aldrig varit med om att det serverats någon veganrätt i skolan som är god, och då gick jag ändå på ett gymnasium i tre år som serverade en vegansk rätt varje dag.

Dock så tror jag inte det kommer hålla att äta så här mycket kött per år, undrar hur lång tid det tar tills endast de rika har råd med kött men för stunden tänker jag njuta av mina halal-slaktade kycklingfiléer.

Diomedea exulans
2014-01-12, 11:27
Jag har alltid undrat: Får veganer endast äta mat från Plantae, eller är det bara förbjudna att äta mat från Animalia? Hur är det med Fungi, Protista, Eubacteria och Archaebacteria?

http://www2.estrellamountain.edu/faculty/farabee/biobk/kingdoms.gif

killenigrillen
2014-01-12, 11:53
Jag har alltid undrat: Får veganer endast äta mat från Plantae, eller är det bara förbjudna att äta mat från Animalia? Hur är det med Fungi, Protista, Eubacteria och Archaebacteria?


Ingen aning, antar att fungi är ok i alla fall, och plankton/alger lär väl vara ok.
Kan du nämna någon mat från eubacteria och archaebacteria?
Förutom att man typ får i sig sånt helt omedvetet mest hela dagen antar jag?

XXXL
2014-01-12, 11:54
Nej men riktigt billigt om du klarar av att laga lite i köket.

Vegansk kost är betydligt dyrare däremot.

Vet du vad kilopriset på quornfärs är eller? Jag skulle vara på gatan inom 1 vecka.

DekeThornton
2014-01-12, 11:55
Kan du nämna någon mat från eubacteria och archaebacteria?


Allt som är jäst/fermenterat har bakterier som en essentiell ingrediens.

maaherra
2014-01-12, 11:58
Vet du vad kilopriset på quornfärs är eller? Jag skulle vara på gatan inom 1 vecka.

Är quornfärs det enda en vegetarian kan äta? :confused:

Mina matkostnader har gått ner sedan jag blev vegetarian.

BlötSnö
2014-01-12, 12:03
Vet du vad kilopriset på quornfärs är eller? Jag skulle vara på gatan inom 1 vecka.

Man gör bäst i att inte frossa i ett halvkilo quorn per dag. :)
Jag hade en period då mitt separata quornkonto per månad låg en bit över 1000:-. Det blev inte riktigt hållbart i längden. Bönor och baljväxter for teh winz.

DekeThornton
2014-01-12, 12:04
Är quornfärs det enda en vegetarian kan äta? :confused:

Mina matkostnader har gått ner sedan jag blev vegetarian.

Nej. Det finns också quornkyckling och keso.





Skämt å sido, om jag någon dag drabbas av ätstörningen vegetarianism skulle jag satsa hårt på att bli bra på att laga indisk mat. I det köket finns det en uppsjö av god näringsrik vegetarisk mat.

WHITEFOLKS
2014-01-12, 12:05
En vegetarian borde inte äta quorn öht.

killenigrillen
2014-01-12, 12:06
en vegetarian borde inte äta quorn öht.

+1

Olegh
2014-01-12, 12:18
Hur ser energiåtgången ut för att producera motsvarande quorn eller sojaköttersättningsjox jämfört med säg fläskkött eller kyckling?

killenigrillen
2014-01-12, 12:27
Hur ser energiåtgången ut för att producera motsvarande quorn eller sojaköttersättningsjox jämfört med säg fläskkött eller kyckling?

De veganer/vegetarianer som äter mycket quorn etc, dvs ersättningsprodukter för kött, är eventuellt lite bekväma och kanske inte vill ta steget fullt ut.

Många veganer äter dessutom till största delen icke-tillagad mat. Då smäller man inte i sig en massa quorn som behöver hettas upp.

XXXL
2014-01-12, 12:34
Är quornfärs det enda en vegetarian kan äta? :confused:

Mina matkostnader har gått ner sedan jag blev vegetarian.

Vad ska jag annars äta hade du tänkt dig?

maaherra
2014-01-12, 13:08
Vad ska jag annars äta hade du tänkt dig?

Mat?

I den här tråden går vi in på detaljer kring processer och visst är det bra att frågorna lyfts och många tycker om att påpeka att "ajabaja det finns vegetariska livsmedel som minsann inte är så bra". Jag ser det främst som ett sätt att legitimera sin egen livsstil men två fel blir inte ett rätt.

Vad jag tycker missas i diskussionen är hur man utformar generella kostråd så att det blir så miljövänligt som möjligt och att man får acceptans för det. För när det kommer till den stora kritiska massan av populationen Sverige så är många rätt ovetande om tillverkningsprocesser och detaljfrågor kring CO2 utsläpp för livsmedel och många har många andra saker som distraherar dem såsom bolån, barn, renoveringar av huset etc etc. Sätter man det i den kontexten tycker jag det är bra att lobba för att välja vegetariskt. Det är kommunikativt och enkelt för många att ta till sig. Man behöver inte göra en konsekvensanalys och accessa hela ens informationsbank varje gång man går till matvaruaffären. Blir det för komplicerat kommer ingen att efterleva riktlinjerna.

Det är ingen slump att alla kampanjer som lyfter olika intressen alltid har en kraftfull slogan som är mer eller mindre sann.

"Rökning dödar"
"Make poverty history"

Gräver man ner sig i detaljer så är det sällan så enkelt. Men för att öka medvetenheten hos en stor population och få dem att göra aktiva val som ändå bidrar till det bättre är det ett utmärkt initiativ;

"Vegetarisk mat för en hållbar framtid!"

Olegh
2014-01-12, 13:13
De veganer/vegetarianer som äter mycket quorn etc, dvs ersättningsprodukter för kött, är eventuellt lite bekväma och kanske inte vill ta steget fullt ut.

Många veganer äter dessutom till största delen icke-tillagad mat. Då smäller man inte i sig en massa quorn som behöver hettas upp.

Jag var mest nyfiken. :) Lat också, eftersom jag säkert kan googla fram nåt användbart själv.

XXXL
2014-01-12, 16:38
Mat?


Vad är vegetarisk mat då? Bönor? Linser?

killenigrillen
2014-01-12, 16:47
Vad är vegetarisk mat då? Bönor? Linser?

Allt annat än kött helt enkelt.
Baljväxter innehåller ofta mer protein/kg än köttprodukter. Proteinet är inte fullvärdigt men man äter inte bara bönor/linser osv utan kombinerar såklart som "vanlig mat" så det blir en kompletterande effekt på aminosyrorna.

Om det är den här nivån av insikt folk i allmänhet har här på forumet om vegetarisk kost är det inte så konstigt att så få äter veganskt/vegetariskt.

Red Apple
2014-01-12, 16:58
Quinoa är väl fullvärdigt protein?

XXXL
2014-01-12, 18:18
Allt annat än kött helt enkelt.
Baljväxter innehåller ofta mer protein/kg än köttprodukter. Proteinet är inte fullvärdigt men man äter inte bara bönor/linser osv utan kombinerar såklart som "vanlig mat" så det blir en kompletterande effekt på aminosyrorna.

Om det är den här nivån av insikt folk i allmänhet har här på forumet om vegetarisk kost är det inte så konstigt att så få äter veganskt/vegetariskt.

Så jag ska äta 6-7k kcalorier baljväxter om dagen?

mela
2014-01-12, 18:25
Quinoa är väl fullvärdigt protein?

Det verkar visa liknande aminosyremönster som animaliskt.

killenigrillen
2014-01-12, 18:27
Så jag ska äta 6-7k kcalorier baljväxter om dagen?

Det var ju precis det jag INTE sade.

Menigar
2014-01-12, 19:04
Quorn innehåller äggvita, dvs inte ett vegetariskt alternativ.

killenigrillen
2014-01-12, 19:06
Quorn innehåller äggvita, dvs inte ett veganskt alternativ.

Fixed

Menigar
2014-01-12, 19:07
En vegetarian äter inte animalier, en lakto-ovo-vegetarian gör det däremot.
En vegan är en som inte använder djurprodukter alls.

Dvs en vegetarian och vegan har samma kost.

Red Apple
2014-01-12, 19:24
En vegetarian äter inte animalier, en lakto-ovo-vegetarian gör det däremot.
En vegan är en som inte använder djurprodukter alls.

Dvs en vegetarian och vegan har samma kost.

Ne http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism#Varianter

DekeThornton
2014-01-12, 19:43
Så jag ska äta 6-7k kcalorier baljväxter om dagen?

Nu är jag ju inte vegetarian, men så vitt jag vet hör både raps och oliver till växtriket.

cakehole
2014-01-12, 19:48
Förstår mig inte på människor som värdesätter prislapparna i köttdisken högre än hur djuren behandlats. Gemene man skiter alltsomoftast i vart köttet kommer ifrån och hur djuren behandlats.

När man diskuterar med folk varför de äter så mycket kött som de gör så får man oftast svaret: "Jo, men det är ju gott!". Ptja, att saker och ting smakar gott rättfärdigar i mitt tycke inte den köttindustrin som råder.

Jag tycker också det kan vara gott med en köttbit. MEN då vill jag först veta att djuren haft det bra, samt att själva slaktprocessen gått "rätt" till.

Går det att rättfärdiga köttkonsumtionen med att "det smakar gott"?. Det är ju iallafall vad som sker i dagens samhälle.

Alexton
2014-01-12, 21:12
Jo, men samma argument går att föra med kläder, tv, datorer, mobiltelefoner.
Stor del produceras i sweat shops.

Fast det är iofs inte djur som gjort dem.

cero
2014-01-12, 22:38
Vet du vad kilopriset på quornfärs är eller? Jag skulle vara på gatan inom 1 vecka.

Gäller att laga mat från grunden, inte köpa färdiga vegetariska alternativ.

Så jag ska äta 6-7k kcalorier baljväxter om dagen?

Vill man ha i sig mycket kalorier äter man saker som är rika på kolhydrater och fett, inte kött.. så vad är problemet?¨

Finns en tråd här någonstans där en person visar hur man kombinerar baljväxter och bönor/linser för att få fullvärdigt protein till ett billigare pris än kött, ska se om jag kan hitta den.

maaherra: Gillar hur du tänker.