handdator

Visa fullständig version : Fett och Ungdomar?


Ozziking
2014-01-10, 14:56
Okej som jag har förstått detta så ger ett överskott på kolhydrater mindre fettinlagring än fett, right?

och ca 2-3g protein/kv.

Men jag undrar lite över detta.. För gäller det alla? När jag menar alla tänker jag mycket på växande ungdomar. Jag har vänner som trycker i sig under en lunch 50-75 st köttbullar ( tävling ) och äter såser etc och ligger säkert på minst 100g fett/dag Och vissa tränar och så vidare och får resultat av det utan att ha för mycket underhudsfett på kroppen.

Hur är det med fett och växande pojkar tex?
Jag ligger runt 70-75g fett/ dag och försöker öka kolhydratsintaget jämnt och ständigt.. Men är det för lite/för mycket om man vill ha minimal fettinlagring? ( ta det med en nypa salt för fett får man under överskott, that's for sure.)

Förstår ni tanken eller var jag otydlig?

mvh :)

sigill
2014-01-10, 15:08
Du bryr dig för mycket över vad du äter. Så länge du inte dricker en massa läsk och äter godis eller chips i mängder så kan du nästan göra vad du vill i kostväg.

För att vissa ska bli riktigt hårda (ensiffrigt i fettprocent) så kan det behövas lågfettskost (gäller inte alla).

Du behöver inte ens 2 g protein/kg om du går upp i vikt.

Ozziking
2014-01-10, 15:13
Okej, Nej men tänkte mer på när man är ung och växer om fettintaget är större då och inlagringen är mindre i övrigt

Reaper123
2014-01-10, 15:13
Nu tvivlar jag starkt på att dom äter 50-70 kötbullar (eller mostvarande mägd mat av annat slag) varje dag och varje måltid. Så frågan är vad som kan tänkas ligga på för kcalöverskott i snitt per dag sett över en, eller ett par veckor...

Hur som helst. När man ej växt klart finns det ju väldigt mycket mer utrymme för att "överäta" om man dessutom är aktiv i vardagen och rentav har "optimala" gener för att inte lägga på sig fett då kroppen behöver energi för att både växa på längden och i muskelmassa.

Oavsett vad det är så tror jag en mycket viktig parameter är att om dom äter "precis vad dom vill" mår riktigt bra och trivs med sig själva, då har sjukt mycket energi över till att leva och presterar troligen helt sjukt bra på sin träning.

Märker själv stor skillnad på resultaten sen jag började äta mer "vad jag vill" (fast fortfarande i grunden bra livsmedel).

Nåja, nog med brosience!

Ozziking
2014-01-10, 15:16
Ja precis. Nä somsagt så skrev jag inom parantes att de hade tävling och då tryckte i sig 75-76 köttbullar var. Såklart inte varje dag ^^

Ozziking
2014-01-10, 15:18
Tänkte lite också på det jag åt om mitt fettintag är lagom. Brukar hålla det där emellan alla dagar i veckan. Svårt att gå lägre nästan. Liksom att skippa jordnötssmör eller nötter.. skulle aldrig palla ^^

King Grub
2014-01-10, 15:20
Även om inte kolhydrat lagras som kroppsfett så hämmar det fettförbränningen mycket mer i stället.

Ozziking
2014-01-10, 15:21
Även om inte kolhydrat lagras som kroppsfett så hämmar det fettförbränningen mycket mer i stället.

Okej, för det är ju också så att Ungdomar inte direkt blir " feta " oavsett om de äter kolhydrat och fett ( mycket ) var dag

King Grub
2014-01-10, 15:22
Om dom överäter blir dom det, precis som alla andra. Det är därför vi har en överviktsepidemi bland barn och ungdomar som inte alls fanns för bara några årtionden sedan.

Ozziking
2014-01-10, 15:27
hm okej.
men som reaper sa finns det ändå stort utrymme.

men mitt intag av fett då? är det lagom?

RobinEH
2014-01-10, 15:33
Jag konsumerar kring 150g fett per dag. Inte skulle jag betrakta mig som fet.

Mer fett -> högre fettförbränning.
Mer kolhydrater -> lägre fettförbränning.
Mer fett -> högre fettinlagring.
Mer kolhydrater -> lägre fettinlagring.
Det man äter mer av förbrukar man mer av. Det man äter mer av lagrar man mer av.

En faktiskt överskott av 500kcal betyder att 500kcal måste lagras någonstans. Glykogenlagren är begränsade, fettväven är det inte.

Ozziking
2014-01-10, 18:40
okej! men hur deffinerad är du då runt bulk om man säger så?

pepplez
2014-01-10, 19:04
Sluta upp med dessa förbannade optinojjor nu. Seriöst. Ät och var glad.

R Scarpa27
2014-01-10, 19:14
Sluta upp med dessa förbannade optinojjor nu. Seriöst. Ät och var glad.

+1

käka på...
jag använder väldigt mkt fett i min kost och trivs och mår bra av det.
alla är vi olika.

sen handlar ju mkt om kcal förbrukn.
underskott / över.

bara för vissa trycker pizza och 2 liter cola och en påse godis varje dag, och fortfarande är smala, är ju enkelt uträknat de äter endast bara 1 pizza per dag och skippar andra måltider och dricker cola och käkar lite godis.

arogen
2014-01-10, 19:17
sluta upp med dessa förbannade optinojjor nu. Seriöst. ät och var glad.

+1

Diomedea exulans
2014-01-10, 19:30
Om dom överäter blir dom det, precis som alla andra. Det är därför vi har en överviktsepidemi bland barn och ungdomar som inte alls fanns för bara några årtionden sedan.

Ja.

Jag blir lite trött på åsikten "du är 16, bara tryck i dig så mycket mat du kan, man kan inte bli tjock i den åldern" som jag ser vädras ibland på forumet.

Genomkorkat.

Ozziking
2014-01-10, 20:12
Sluta upp med dessa förbannade optinojjor nu. Seriöst. Ät och var glad.

Måste väll få fråga om jag undrar något, herregud.

Ozziking
2014-01-10, 20:13
Ja.

Jag blir lite trött på åsikten "du är 16, bara tryck i dig så mycket mat du kan, man kan inte bli tjock i den åldern" som jag ser vädras ibland på forumet.

Genomkorkat.

för vissa är det ju nästan så

Gober
2014-01-10, 20:14
Måste väll få fråga om jag undrar något, herregud.

Fast de flesta är ju inte korkade, är ju inte svårt att se att du inte lyckas ta dig ur dina problem kring kost och träning. Du kan ju inte må särskilt bra av att oroa dig dygnet runt över olika frågor om hur du kan optimera allt som har med träning att göra.

Ozziking
2014-01-10, 20:14
Jag äter och är glad, men jag blir nyfiken på om någon vet något specifikt om det

Diomedea exulans
2014-01-10, 20:14
för vissa är det ju nästan så

De är förmodligen i minoritet.

Ozziking
2014-01-10, 20:15
Fast de flesta är ju inte korkade, är ju inte svårt att se att du inte lyckas ta dig ur dina problem kring kost och träning. Du kan ju inte må särskilt bra av att oroa dig dygnet runt över olika frågor om hur du kan optimera allt som har med träning att göra.

är faktiskt inte orolig alls och tänker knappt på det. Frågar bara i perioder när jag får olika tankar.

Vill ju ha det bästa *cupid*

Ozziking
2014-01-10, 20:16
Ville inte skapa massa trubbel, bara undrade kring frågan. End of story

pepplez
2014-01-10, 21:21
är faktiskt inte orolig alls och tänker knappt på det. Frågar bara i perioder när jag får olika tankar.

Vill ju ha det bästa *cupid*

Tänker knappt på det? Tycker du startar sådana här trådar om vart och vartannat och du verkar dessutom väldigt pedantisk med att räkna makros (från "vad har du ätit idag"-tråden).

Häromdagen postade du en video där du ville ha feedback på dina lyft - det är DET du ska lägga fokus på! Träna rätt och be om hjälp om du är osäker, men om du fortsätter detaljräkna makros känns det som att du kommer gå in i väggen. Ska du komma över din ätstörning (vilket du INTE har gjort) bör du lägga ner allt räknande och våga släppa kontrollen.

Ozziking
2014-01-10, 21:46
Tänker knappt på det? Tycker du startar sådana här trådar om vart och vartannat och du verkar dessutom väldigt pedantisk med att räkna makros (från "vad har du ätit idag"-tråden).

Häromdagen postade du en video där du ville ha feedback på dina lyft - det är DET du ska lägga fokus på! Träna rätt och be om hjälp om du är osäker, men om du fortsätter detaljräkna makros känns det som att du kommer gå in i väggen. Ska du komma över din ätstörning (vilket du INTE har gjort) bör du lägga ner allt räknande och våga släppa kontrollen.

inget jag tänker på direkt.

en motfråga, resterande personer som räknar macros, behöver de också " släppa " det då?

tycker det är ganska interessant

Ozziking
2014-01-10, 21:49
Tolkar nästan som det du sa att alla som är oroliga över sin kost/träning har en ätstörning.

Gober
2014-01-10, 22:09
Tolkar nästan som det du sa att alla som är oroliga över sin kost/träning har en ätstörning.

När man är besatt och får ångest i samband med träning och kost så ja, då är det en störning.

Ozziking
2014-01-10, 23:42
När man är besatt och får ångest i samband med träning och kost så ja, då är det en störning.

om man inte får ångest och inte är besatt förutom att man älskar det?

pepplez
2014-01-10, 23:46
Tolkar nästan som det du sa att alla som är oroliga över sin kost/träning har en ätstörning.

Verkligen inte, men om man gör det när man är i din situation dvs ung, ny på gymmet och svag (jag hånar dig inte) skulle jag säga att man har problem. Du blir inte biff på att dricka celsius, vitaminwell och noja kring huruvida du ska äta så och så mycket fett och kolhydrater. Detta kan du börja syssla med om ett par år. Du är smal som en pinne, ät så mycket du bara kan utan att grisa så kommer det gå mycket bättre för dig.

Ozziking
2014-01-10, 23:47
Eller skitsamma, jag ska inte käfta emot. Det viktigaste är att det släpper mer och mer. Sorry grabbar, ska inte spamma er med opti nojor. Får försöka svälja dom helt enkellt.. Tycker bara det är skönt att kunna ställa frågor när man är osäker för har inte direkt någon annan att ställa dem till...

Ozziking
2014-01-10, 23:49
Verkligen inte, men om man gör det när man är i din situation dvs ung, ny på gymmet och svag (jag hånar dig inte) skulle jag säga att man har problem. Du blir inte biff på att dricka celsius, vitaminwell och noja kring huruvida du ska äta så och så mycket fett och kolhydrater. Detta kan du börja syssla med om ett par år. Du är smal som en pinne, ät så mycket du bara kan utan att grisa så kommer det gå mycket bättre för dig.

Ja, förstår. Lätt att det blir så kopplat...

Bara så jäkla trött på att jämnt bli ihopkopplad med ÄS. Jag gör det jag älskar och försöker bli grym på det bara... *cry*

Tack.

400
2014-01-11, 00:10
Ja, förstår. Lätt att det blir så kopplat...

Bara så jäkla trött på att jämnt bli ihopkopplad med ÄS. Jag gör det jag älskar och försöker bli grym på det bara... *cry*

Tack.
Det känns som om du strävar efter ett träningsupplägg som är absolut felfritt och perfekt i alla möjliga aspekter. Det går inte. Du oroar dig över massor av småsaker i onödan. Detta nämns alltid men det känns som om du behöver ännu en påminnelse: sköt din kost, träning och sömn så kommer du att få resultat. Det kommer att ta flera år innan du når en s.k. "kolo-fysik" men du har ett stort försprång med tanke på hur ung du är. Det finns ingen anledning att stressa och lägg av med jakten på det allra bästa, totalt onödigt.

cero
2014-01-11, 03:03
Jag gör det jag älskar och försöker bli grym på det bara

Man kan inte bli "grym" på kost.

Däremot kan man bli väldigt bra på att träna. Perfekt teknik i de lite svårare basövningarna (knäböj, mark, bänk, militär, rodd osv) är steg 1.