handdator

Visa fullständig version : Hur väljer ni bland alla kostfilosofier?

mrbambocha
2014-01-10, 12:19
Jag undrar hur ni väljer bland alla kostfilosofier som finns där ute? Raw, LCHF, Paleo, Vegan, Vegetarian, Periodisk fasta mm. Det känns som att alla säger att deras sätt är det enda rätta. Finns det någon bra opartisk och vetenskaplig bok eller artikel att läsa?

TomasB
2014-01-10, 12:25
Jag läser och tar till mig och blandar rätt friskt.
Mest här på kolo men även från vänner och bekanta.

Grundideologi: Lagad mat (helst av mig själv) med bra råvaror. Köper gärna ekologiskt & krav. Försöker hålla upp proteinintaget och minska rött kött (går sådär).

En standard-dag är typ:

Frukost:

Yoghurt (krav) m. lite valnötter, honung (svensk), musli och färska bär
1 ägg - krav
Färskpressad juice av apelsin, citron, ingefära och morot (har en råsaftcentrifug).
Ev en kopp té

Lunch: Hemlagad matlåda (ofta resterna från dagen innan). Idag var det renskav med pressad potatis och kantareller.

Mellanmål (lite yoghurt och musli m bär)

Middag: Se lunch. Men kan vara vadsomhelst. (Bara det är gjort på vettiga råvaror).

Objektivt äter jag säkert för mycket kaseint protein, rött kött och kanske för mycket socker. Men äh- fuck it. Lever för att njuta och håller duglig form på det så :)

(Genomgående kaffe under hela dagen, garanterat för mycket).

jonkii
2014-01-10, 12:31
Som ovan. Tar till mig av vetenskap, studier (studerar idrottsmedicin, fysiologi) men även vad jag tycker är gott och gillar att äta (viktig aspekt trots allt). För att sedan äta det jag vill utifrån mina preferenser och mål! ... Och sen är det ju en ekonomisk aspekt i det hela.

Ibland blir det kanske lite för lite veggies, och som ovan för mkt kaseint protein och rött kött. Men det tycker jag är gott, en balansgång förstås! Lite mycket gluten ibland som jag i för stora mängder känner av, och dåliga kolhydratskällor, men det är ju gott... Hehe.

Diomedea exulans
2014-01-10, 12:33
Jag väljer den som är minst jobbig. :)

JHilding
2014-01-10, 12:34
Allt från King Grub och träningslära.se lär jag mig av. Lättillgängligt och pålitligt. Men överlag tycker jag det finns mycket kunniga människor på Kolo.

tlk
2014-01-10, 12:43
Jag undrar hur ni väljer bland alla kostfilosofier som finns där ute? Raw, LCHF, Paleo, Vegan, Vegetarian, Periodisk fasta mm. Det känns som att alla säger att deras sätt är det enda rätta. Finns det någon bra opartisk och vetenskaplig bok eller artikel att läsa?

Man gör väl som med allt annat i livet.. man studerar saker och sätter sig in i det till sån grad man tycker är lämpligt, och kollar på olika perspektiv på det hela.. För att till sist hamna på en egenkomponerad amalgamering.

Überbiffen
2014-01-10, 12:59

Det vettiga att göra är att välja något som man trivs med, inte att gå efter något för att någon påstår att "såhär SKA du äta pga hästskit".

Kvicksilver
2014-01-10, 13:01
Finns det någon bra opartisk och vetenskaplig bok eller artikel att läsa?

Det kommer aldrig att finnas. Ingen människa är någonsin opartisk. Vetenskapen ändrar sig hela tiden i takt med att nya rön kommer.
Om 2000år kommer dom garva åt vår okunskap på samma sätt som vi kan garva åt okunskapen för 2000 år sedan.

Om man vill nörda med olika typer av kost för att det är kul kan man ju göra det. Men vanlig husmanskost tillsammans med hård träning och bra vila kommer att ge 90% av slutresultatet.

Vad är då vanlig husmanskost? Tja, det beror ju på var i världen man lever... dvs du kan nästan äta vad som helst så länge du får i dig tillräckligt.

Morty
2014-01-10, 13:22
Ett etiskt val.

mrbambocha
2014-01-10, 13:27
Det vettiga att göra är att välja något som man trivs med, inte att gå efter något för att någon påstår att "såhär SKA du äta pga hästskit".

Så tänker jag också, men jag tror också att det är en vane- och bekvämlighetssak.
Därför är jag nyfiken på det utanför "kyckling och 5 mål om dagen kosten".

Man gör väl som med allt annat i livet.. man studerar saker och sätter sig in i det till sån grad man tycker är lämpligt Det är det jag vill göra men det är så svårt att välja bra källor, därför jag vände mig hit för att se om ni har någon specifik bok att rekommendera.

Bara ett exempel
Idag hittade jag en bok på amazon: The China Study: The Most Comprehensive Study of Nutrition Ever Conducted. Den har fått nästan 2000 reviews och i snitt 4.6 stjärnor av 5. En person skrev att han ångrar att han läste den för att det var som att ta det röda pillret. Jag tänkte Wooow this is the real shit! Sen läste jag de som gett den 1 stjärna och såg att han utlämnat massa resultat som motsäger hans teorier. Och det är samma historia med flera böcker som jag tänkt påbörja :S

r1kkie
2014-01-10, 13:47
Lagom av allt. :naughty:

decussatio
2014-01-10, 13:49
Jag har några kriterier som jag vill att maten ska uppfylla och väljer så långt det är möjligt sådant som uppfyller alla kriterier. Det är dock rätt sällan möjligt ... Viktigaste kriteriet överst, fallande ordning:
* Glutenfritt
* Tillräckligt med protein
* Ekologiskt
* Går tillräckligt snabbt att fixa
* Bra balans mellan protein, fett och kolhydrater
* Veganskt

Jag har ätit helt veganskt i perioder men får inte ihop det när jag tränar. Äta ute är väldigt svårt om man ska äta veganskt, glutenfritt och dessutom proteinrikt.

Annars äter jag mest enligt "sunt förnuft". Det enda jag håller koll på är proteinmängden. Funderat på att testa periodisk fasta. Oavsett så tycker jag att man ska gå på hur ens egen kropp reagerar, snarare än vad andra säger. Det finns inte ett enda sätt att äta bra.

Ett etiskt val.
Vegan, alltså?

IvarLudvig
2014-01-10, 15:31
Jag tror inte att det finns något rätt sätt att äta. Det finns fel sätt, som man bör välja bort, men i övrigt gäller det att hitta det som passar dig. Grunden är att äta mat lagad från grunden, så att man har kontroll över vad som är i. Efter ekonomi får man sedan välja kvalitet på råvarorna. Mycket/litet kolisar och protein, vaganskt osv får man pröva sig fram till.

Jag äter enligt ovan så mycket som möjligt lagat från grunden och helst ekologiskt. 16h fasta varje dygn har jag prövat mig fram till att det passar mig bra. Jag äter mer proteinrikt och köttigt på styrkedagar och mer kolisar och ofta vegetariskt på konditionsdagar. Vegetariskt försöker jag äta mer av etiska/miljöskäl. Jag äter väldigt lite rött kött dels pga miljö men också eftersom mycket jag läser pekar på att det är dåligt för mig.

Så tänker jag.

tlk
2014-01-10, 15:39
Det är det jag vill göra men det är så svårt att välja bra källor, därför jag vände

Boken "Näringslära för högskolan" är ett rätt bra ställe att börja på.

Dreas
2014-01-10, 16:42
Slutat bry mig, äter det som är gott och jag trivs med när jag känner för det.

Kostens betydelse för ens resultat är så liten att jag hellre fokuserar på viktigare saker. Så länge man grundar med råvaror och inte helfabrikat så har man gjort tillräckligt enligt mig. Sen ska makronutrientsfördelningen vara sådan att man orkar träna ordentligt.

Snubben
2014-01-10, 17:25
Tallriksmodellen + sunt förnuft. Då kommer man långt.

Sverker
2014-01-10, 17:53
GI.

Väl förpackade kolhydrater tillsammans med protein och fett för att ge ett långsammare blodsockersvar på varje måltid. Har fungerat i 30 år och kommer att fungera i 30 år till. Så länge jag kan träna.

Bubblan84
2014-01-10, 18:03
Det lär aldrig finnas enbart ett sätt som passar alla. En del är intolleranta mot vissa saker som är nyttiga för andra osv. Jag får nog som många andra i mig för mycket kasein, rött kött, socker och gluten. Ska testa att lägga om kosten snart, säker på att det gör skillnad för min del.

Scratch89
2014-01-10, 21:27
Grundideologi: Lagad mat (helst av mig själv) med bra råvaror. Köper gärna ekologiskt & krav. Försöker hålla upp proteinintaget och minska rött kött (går sådär).

Det här är riktigt bra.

cero
2014-01-10, 23:41

+1

Försöker även minska kött öht för miljöns skull.

Zorgus
2014-01-11, 11:38

Jag fortsätter att äta typ husmanskost, vilket har fungerar bra hela livet.

KalleTeodor
2014-01-11, 12:09
kött
bröd
pasta
fisk
gryn
ägg
mjölkprodukter

väljer så mycket jag vill ha av varje.

JacobHeitmann
2014-01-11, 12:12
Jag tittar på vad sportatleter äter, lyssnar på vad som är bra hälsosam mat i längden och fokuserar på det som ger minst antal med konsekvenser och sållar bort det som ger mest konsekvenser.

Det som blir kvar är en plantbaserad kost, glutenfritt, ca 80E% kolhydrater och ca 10E% fettintag som ett genomsnitt över veckan/månaden. Fokuserar på hel, ekologisk, färsk, mogna och råa frukter & grönsaker om det är möjligt, annars så värms de upp så försiktigt som möjligt. Sällan över 120 C grader.

Sverker
2014-01-11, 12:32
Krossade tomater är kokade vid 120 grader C. Ärtsoppa ännu lite mer, men annars brukar man inte upphetta vegetabilier till 120 grader C:d

JacobHeitmann
2014-01-11, 12:38
Jorå, i ugn och stekpanna så brukar man hetta upp sina grönsaker över 120 grader. :)

Diomedea exulans
2014-01-11, 12:44
GI.

Väl förpackade kolhydrater tillsammans med protein och fett för att ge ett långsammare blodsockersvar på varje måltid. Har fungerat i 30 år och kommer att fungera i 30 år till. Så länge jag kan träna.

Bara undrar, är du diabetiker?

JacobHeitmann
2014-01-11, 13:47
GI.

Vad anser du om att ett lägre totalt intag av fett skapar en högre insulinkänslighet? Jag tänker på ditt ökade fettintag med kolhydraterna, anser du att det skapar en större effekt av balanserat blodsocker än om du skulle äta t.ex. ~10E% fett?

Nu äter du kanske inte high-fat men jag frågar lite allmänt om higher-fat/lower-fat.

http://care.diabetesjournals.org/content/29/8/1777.long

Independent of their effect on body weight, reductions in total fat intake and in the proportion of dietary saturated to unsaturated fat increase insulin sensitivity (18 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9867084?dopt=Abstract))[...]

Insulin resistance is related to lipid accumulation within muscle cells (intramyocellular lipid), apparently due to a genetically based reduction in mitochondrial activity identifiable many years before diabetes manifests (20). This lipid accumulation may be responsive to diet. High-fat diets appear to downregulate the genes required for mitochondrial oxidative phosphorylation in skeletal muscle (21). In contrast, a case-control study found that soleus muscle intramyocellular lipid concentrations were significantly lower in a group of 21 vegans compared with 25 omnivores (−9.7 [95% CI −16.2 to −3.3], P = 0.01) (22).

Morty
2014-01-11, 14:04
Jag har några kriterier som jag vill att maten ska uppfylla och väljer så långt det är möjligt sådant som uppfyller alla kriterier. Det är dock rätt sällan möjligt ... Viktigaste kriteriet överst, fallande ordning:
* Glutenfritt
* Tillräckligt med protein
* Ekologiskt
* Går tillräckligt snabbt att fixa
* Bra balans mellan protein, fett och kolhydrater
* Veganskt

Jag har ätit helt veganskt i perioder men får inte ihop det när jag tränar. Äta ute är väldigt svårt om man ska äta veganskt, glutenfritt och dessutom proteinrikt.

Annars äter jag mest enligt "sunt förnuft". Det enda jag håller koll på är proteinmängden. Funderat på att testa periodisk fasta. Oavsett så tycker jag att man ska gå på hur ens egen kropp reagerar, snarare än vad andra säger. Det finns inte ett enda sätt att äta bra.

Vegan, alltså?

Mer eller mindre. Proteinhetsen har jag släppt också, betydligt lättare att må bra psykiskt. 10G EAA efter träningspass (dvs dagligen) ordnar biffen (no pun).

Sverker
2014-01-11, 14:32
Vad anser du om att ett lägre totalt intag av fett skapar en högre insulinkänslighet? Jag tänker på ditt ökade fettintag med kolhydraterna, anser du att det skapar en större effekt av balanserat blodsocker än om du skulle äta t.ex. ~10E% fett?

Nu äter du kanske inte high-fat men jag frågar lite allmänt om higher-fat/lower-fat.

Det är svårt att komma ned på 10 E% fett. Måste bli kokt ris, fisk och grönsaker med en sådan diet.

Jag är mest intresserad av blodsockersvaret. Att fett, måltiden innan, sänker insulinkänsligheten till nästa måltid är inte konstigt. Har varit uppe på Kolozzeum tidigare med olika fettintag till frukosten. Fett behöver många timmar för att absorberas och transporteras ut i kroppen som energi.

Har ingen direkt kunskap hur det påverkar på lång sikt, så länge man håller sin kroppsvikt och inte stoppar in fett under huden, i bukhålan och i musklerna. Jag tror inte att 10, 20, 30 eller 40 E% fett spelar någon roll för insulinkänsligheten vid kaloribalans.

JacobHeitmann
2014-01-11, 15:08
Tack för svar!

Bubblan84
2014-01-11, 15:29
kött
bröd
pasta
fisk
gryn
ägg
mjölkprodukter

väljer så mycket jag vill ha av varje.

Du skippar alltså frukt och grönsaker fullständigt?

shut teh face
2014-01-11, 16:34
Har varit mycket fram och tillbaka genom åren, testat det mesta. Det som jag alltid kört är dock:

* Lagar alltid mat från grunden, alltså inge helfabrikat, färdiga köttbullar etc
* Mycket grönsaker, minst 500g till lunch och middag. Inge gurk och isbergssallad utan broccoli, gröna bönor, spenat, ja mycket rotfrukter helt enkelt som mättar bra, försöker få i mig en 500g bär i veckan också och varierar mycket

Har testat laktosfritt, glutenfritt, raw food, vegetariskt, LCHF, atkins, även VLCD och LCD i dietperioder :)

Sålänge man tränar och äter rätt mängder så uppnår man sina resultat, oavsett vad det är, så har fokus blir mer och mer på långsiktiga nyttigheter, alltså försöka undvika skit som transfetter etc, samt få i sig mineraler/vitaminer/antioxidanter/fytonutrienter

R Scarpa27
2014-01-11, 19:26
variation förnöjer =) & mår jag bäst av...
äter allt. (som jag tkr om vill säga)

sen att laga från grunden gör ju allt 10ggr godare och hälsosammare och man vet vad man stoppar i sig.
sen visst vid stress och 0 ork blir det ju halvfabrikat då och då.

maqan
2014-01-11, 20:29
Äter mjölk- och glutenfritt sedan en tid tillbaka, samt har på sistone börjat övergå till en fullständigt växtbaserad kosthållning. Upplever en klar hälsoförbättring och betydligt bättre energinivåer under dagen, även om styrketräningen har blivit lidande en aning. Jag gör dock rimliga undantag någon gång ibland, annars känns det svårt att fungera i en social kontext.

400
2014-01-11, 23:13
Äter mjölk- och glutenfritt sedan en tid tillbaka, samt har på sistone börjat övergå till en fullständigt växtbaserad kosthållning. Upplever en klar hälsoförbättring och betydligt bättre energinivåer under dagen, även om styrketräningen har blivit lidande en aning. Jag gör dock rimliga undantag någon gång ibland, annars känns det svårt att fungera i en social kontext.
Har också försökt utesluta mjölk ur min kost eftersom min mage inte blir så glad av det, men fy helvete vad dyrt det blir med laktosfria produkter om man vill äta det regelbundet :(.

Barbastark
2014-01-12, 09:20

Läser på om näringslära, fysiologi osv och väljer den mat som passar min livsstil och mina mål.. with the occational binge, ofcourse ;)

maqan
2014-01-12, 20:18
Har också försökt utesluta mjölk ur min kost eftersom min mage inte blir så glad av det, men fy helvete vad dyrt det blir med laktosfria produkter om man vill äta det regelbundet :(.

Jag äter inte mejeriprodukter överhuvudtaget. Men visst, det blir alltid dyrare om man äter någon typ av special kost.

Alltidxx
2014-01-14, 18:54

I begynnelsen läste man på om kost och sen satte man ihop den efter ens egna behov. Sen kom massa namn på olika metoder. Och sen kom följarna som käbblade med varandra.

EnergiÖverskott
2014-01-20, 19:37
Jag är allergisk mot alla dieter med diverse benämningar såsom "LCHF" "LCHQ" etc.

Jag kallar inte min kost något speciellt. Rent kategoriskt hamnar jag dock i facket Periodisk Fasta då jag 99% av årets dagar äter 2 måltider på eftermiddag/kväll varje dag. Det för att det är enkelt, jag mår bäst av det och presterar bäst så.

Jag lägger upp min kost enligt följande:

2-2,5 gram protein/kilo kroppsvikt.
0,5 - 1 gram fett/kilo kroppsvikt.

Sedan fyller jag på med kolhydrater beroende på hur jag vill styra vikten, samt hur jag vill prestera.

Håller mig till vad många nog skulle kalla "ren mat". Mest för att det är väldigt enkelt att tillreda, variera och fixa. Dessutom tycker jag det är gott. Blir jag bjuden på mat vid någon helg etc så äter jag oftast som jag behagar iom att jag ändå är väldigt aktiv samt tränar 6-7 pass/vecka (både kondition och styrka).

eAzy
2014-01-20, 20:05
Unviker allt som kallas "dieter". LCHF o sånt skit är självklart bra för de som bara vill gå ner i vikt men en person som tränar 6 gånger i veckan och lever ett aktivt liv så funkar de helt enkelt inte.

Ett hett tips är att hitta produker som du gillar och ha dem som en vardagligt återkommande. Jag kör te.x 1 kg lätt yogurt varje dag samt en burk kvarg. Inte speciellt jättekul men väldigt kalorisnålt och högt protein innehåll. Sen äter jag vanliga måltider och kompletterar med en protte shake om de behövs.