handdator

Visa fullständig version : Vitargo Maltodextrin eller StröSocker


Fredrik_S
2014-01-10, 10:13
Ungefärligt kilopris på dessa tre kolhydratskällor

Vitargo 150 kr/kg
Maltodextrin 30 kr/kg
Strösocker 5 kr/kg

Har börjat experimentera med vanligt strösocker innan och efter styrketräningen ca 30 gram... Det ger 15 gram glukos och 15 gram fruktos. Det känns helt okej.
Kan man tänka sig några andra speciella stora fördelar/nackdelar med dessa olika.

Vilken är övre gränsen för Strösocker innan "osmolaliteten(stavning)" ger magknip om man blandar med 500 gram vatten??

GulligaGurkan
2014-01-10, 10:18
Övre gränsen borde vara rätt hög tycker jag, om man ser till sockerinnehåll i läsk exempelvis. Och många klarar sig nog utan magsmärtor av läsk

z_bumbi
2014-01-10, 10:29
Magknip behöver du inte få även om du äter rent socker utan vätska till men druvsocker är isotont runt 5-6% och ett bra maltodextrin ligger runt 12-15% så jag gissar på runt 7-8% för sackaros iom att det är en disackarid. Det är evigheter sedan jag läste något om ämnet så det kan vara några procent fel upp och ner men det är ju lätt att kolla upp.

Sheogorath
2014-01-10, 10:32
Vanligt strösocker tänker jag kan funka bra innan träning. Tar det själv ibland när godiset är slut. Tänker att det t.o.m. kunde vara fördelaktigt jämfört med ren glukos i det läget p.g.a. den något långsammare blodsockerstegringen.

Adamz
2014-01-10, 11:10
Övre gränsen borde vara rätt hög tycker jag, om man ser till sockerinnehåll i läsk exempelvis. Och många klarar sig nog utan magsmärtor av läsk


Jo, men då innehåller läsk ämnen som gör att man inte spyr av allt socker m.m det faktiskt är i t.e.x en vanliga Coca cola.

Fredrik_S
2014-01-10, 11:11
Jo, men då innehåller läsk ämnen som gör att man inte spyr av allt socker m.m det faktiskt är i t.e.x en vanliga Coca cola.

Konspirationsteori?
Vad heter det ämnet?

Kischen
2014-01-10, 11:25
Jo, men då innehåller läsk ämnen som gör att man inte spyr av allt socker m.m det faktiskt är i t.e.x en vanliga Coca cola.

HAHAHA.

Nej.

Pepz
2014-01-10, 11:37
Jo, men då innehåller läsk ämnen som gör att man inte spyr av allt socker m.m det faktiskt är i t.e.x en vanliga Coca cola.

tro inte larviga texter som cirkulerar på facebook

Fredrik_S
2014-01-10, 11:42
tro inte larviga texter som cirkulerar på facebook

Blandar man det bara i rätt shaker så lär magin kunna fixa det...

Ola Wallengren
2014-01-10, 11:44
Konspirationsteori?
Vad heter det ämnet?

Surhetsreglerande medel samt arom. Det är en ofantlig skillnad om man tillsätter syra till en sockerlösning. Gäller alltså smakupplevelsen vilket indirekt kan påverka i vilken grad man känner aversion vid överintag.

Fredrik_S
2014-01-10, 11:44
Magknip behöver du inte få även om du äter rent socker utan vätska till men druvsocker är isotont runt 5-6% och ett bra maltodextrin ligger runt 12-15% så jag gissar på runt 7-8% för sackaros iom att det är en disackarid. Det är evigheter sedan jag läste något om ämnet så det kan vara några procent fel upp och ner men det är ju lätt att kolla upp.

Spelar det någon roll om man dricker en dryck som inte är isoton om man ändå har ätit innan passet och har en vanlig vattenflaksa på gymmet som man dricker av då och då... Borde inte magsäcken fixa en icke isoton dryck då

Ola Wallengren
2014-01-10, 11:49
Om sackarosen håller sig som en disackarid så blir osmolariteten cirka 167 mmol/Kg men evenuellt blir det en del invertsocker i magen så det kan bli högre.
Hursomhelst, mängden är för lite för att det skall skapa några problem.

Sverker
2014-01-10, 17:30
Vad skulle påverkara sackarosen ? Förutom sackaraset i tarmväggen. Jag antar att sackaros är stabilt fram tills det möter enzymet i tarmväggen.

Pepz
2014-01-11, 09:44
Surhetsreglerande medel samt arom. Det är en ofantlig skillnad om man tillsätter syra till en sockerlösning. Gäller alltså smakupplevelsen vilket indirekt kan påverka i vilken grad man känner aversion vid överintag.


jovisst
men personen refererade till denna horribelt skrivna hittepåartikel
http://www.nyapolitiken.biz/medicin_o_halsa/vad-hander-med-din-kropp-efter-att-du-druckit-coca-cola%20%281%29.pdf

länkar så alla kan få ett litet fniss

Ola Wallengren
2014-01-11, 10:15
Vad skulle påverkara sackarosen ? Förutom sackaraset i tarmväggen. Jag antar att sackaros är stabilt fram tills det möter enzymet i tarmväggen.

Du har nog rätt. Jag känner inte till vilken temperatur och pH som behövs för att det skall bildas invertsocker i magsäcken, därför uttryckte jag mig så.

Sniggel
2014-01-11, 10:16
"Heroin har samma funktionsprincip".
Bara så ni vet!!!
:d

Fredrik_S
2014-01-11, 10:31
"Heroin har samma funktionsprincip".
Bara så ni vet!!!
:d

Men är inte det ÄNNU dyrare än Vitargo?

GulligaGurkan
2014-01-11, 12:01
jovisst
men personen refererade till denna horribelt skrivna hittepåartikel
http://www.nyapolitiken.biz/medicin_o_halsa/vad-hander-med-din-kropp-efter-att-du-druckit-coca-cola%20%281%29.pdf

länkar så alla kan få ett litet fniss

Det där var bland det sjukaste jag läst i hela mitt liv. Hade en bråkdel av det som stod om aspartam varit sant hade jag skrumpnat ihop till en enda stor cancerklump

Sverker
2014-01-11, 12:35
Du har nog rätt. Jag känner inte till vilken temperatur och pH som behövs för att det skall bildas invertsocker i magsäcken, därför uttryckte jag mig så.

Läsk brukar ligga på pH < 4 Att läsken pastöriseras och håller flera månader skulle betyda att allt sackaros var hydrolyserad till glukos och fruktos när vi drack den.

Jag tror att sackarosen är stabil.

Pepz
2014-01-11, 21:58
Det där var bland det sjukaste jag läst i hela mitt liv. Hade en bråkdel av det som stod om aspartam varit sant hade jag skrumpnat ihop till en enda stor cancerklump

min favoritdel


Jo, det visar sig att Coca-Colas 'hemliga recept' bara är en PR-
grej. Vad är det för hemlighet när vi känner till att det handlar om en svag lösning av kokain
med konserveringsmedel, färgämnen, stabiliseringsmedel etc. Dvs, det handlar om ett legaliserat kokainberoende plus rena giftet. Diet Coke är ännu värre, eftersom aspartamet som
ersätter sockret, förvandlas till ett nervgift