handdator

Visa fullständig version : Hiss/dissa min mat, vill lära mig äta bra!


Mafit
2014-01-10, 07:14
Hej...

Ny här i forumvärlden se om den kan hjälpa till att lyfta mina resultat. Tränar på bra 4-5dag i veckan men tycker mig inte få så bra resultat som jag vill eller borde ;) så ska framöver se över min mat. Vill lära mig äta bra och "cleant". Dvs få fram en slipad och vältränad form.

När väl jag har koll på det kan man ju se över mängden man skall utfodra sig med.

Hissa och dissa nu då ni som kan, tack...

Frukost
havre + vassle protein + minimjölk (ätes kallt dvs ej gröt)

mellanmål
kvarg vanilj + osötad kvarg + hemgjord musli

Lunchen blir idag
fullkornspasta + köttfärssås (blandfärs)

Scratch89
2014-01-10, 07:17
Ja du. Det säger ju inte så mycket, tyvärr. Vad är målet med ditt ätande förutom att få en slipad och vältränad form? Kille/tjej? Längd, vikt och ålder? Hur ser resten av dagen ut? Äter du ingenting efter lunchen?

Mafit
2014-01-10, 07:58
målet är att få en slipad form dvs se ut som man tränar 4-5 dagar i veckan.
Lite kroppsfett och tydligare muskler. Kan man samtidigt lägga på sig massa är det bra! ;)

Vill slippa diskutioner om portionsstorlek osv nu utan bara lära min äta bra sen kommer jag justera intaget efter mitt energibehov. dvs jag vill veta vad som är bra mat! kall havre är kanske inte bra till frukost? kvarg dåligt mellanmål osv....kanske äter fel efter träning osv...osv...

jodå, äter mer men det är så långt jag har denna dag planerad.
Fyller på efterhand som dagarna kommer och går....

( Men nuvarnade jobb och med familj blir det ibalnd tvära kast när det gäller arbetstider/träningstider/violodagar och möjlighet till att planera maten )

Men måste börja nånstans.

cero
2014-01-10, 08:08
Kost är ingen raketforskning. Ät enligt tallriksmodellen med bra råvaror. Vi som förbrukar mycket energi kan öka andelen kolhydrater, och minska på grönsakerna en aning. Finns inte så mycket mer man behöver veta för att "äta bra".

Pretorian
2014-01-10, 09:05
Jag har samma mål som dig och äter det mesta så länge det smakar gott. Därför har jag uteslutit tex kvarg och tonfisk i vatten.

Sen försöker jag hålla fettet så lågt det går utan att krångla för mycket. Med krångel så menar jag tex att koka köttfärsen för att minska fettmängden eller liknande.

När jag minskar fettmängden så kan jag istället öka kolhydraterna och då äta större mängd mat. Proteinet hålls redan ganska högt.

Exempel på råvaror:

- Fläskfilé, kotlett, karré, entrecote, oxfilé, ryggbiff, högrev (ibland), torsk, lax, kolja, kyckling

- Pasta (aldrig fullkorn), ris, potatis, bröd (aldrig fullkorn), havregryn

- Äpple, banan, bär, apelsin, ananas, grönsaker (alla typer)

Jag har säkert missat massor med saker men det är en liten överblick.


Det jag äter kan få vem som helst att bli fet eller smal, det handlar om hur mycket du äter av det.

Fredrik_S
2014-01-10, 10:00
Håller med pretorian. Det är verkligen inte komplicerat att äta bra mat, det är bara alla som försöker få det till att det ska vara värsta hemliga grymma metoderna... jag föredrar tallriksmodellen eller livsmedelsverkets rekomendationer med aningens högre proteindel.

En del relativt fettsnål kött/kyckling/fisk(lite fett gör mig inget)
En del kolhydrater ris potatis havregryn musli bröd mackor(man behöver inte vara rädd för socker i måttliga mängder)
En del grönsaker/frukter

3-8 lagom stora mål per dag

Samt försöka hålla nere godis chips läsk bakelse konsumptionen.

Reaper123
2014-01-10, 10:52
Gällande kosten har du redan fått bra tips...

Men min tanke, gällande att dina resultat av träningen lyser med sin frånvaro. Lägg fokus på att verkligen se till att ta prestera på topp på gymmet, så kommer resultaten komma av sig självt. Hur tränar du nu? 4-5 dagar i veckan säger ju inte mycket...

Nu framgår det heller inte om du deffar eller ej, men lutar åt deff med tanke på att du äter kvarg. Nu ska man såklart äta vettigt, men att lägga störst fokus på kosten är ej rätt väg att gå (enligt mig) oavsett vad målet med träningen är.

Mafit
2014-01-10, 11:20
nu börjar man ju få bra svar ;) kan äter jag redan bra men i för stora mängder och vid fel tidpunkt? men det kommer ge sig om jag får bra svar efterhand som jag fyller på med info efterhand som jag äter ;)

Varför ej fullkornspasta/bröd? trodde dinkel o sånt va bra?

Kollar man runt på nätet får många som äter bra och tränar bra ökad muskelmassa utan massa kroppsfett dvs "smårippade" hela tiden.

Jag har ökat i muskelmassa men även i fett och ser (enligt mig) inte ut som jag borde, mtp jag tränar hårt.

Träningen.

Splittar kroppen på 3-5 pass beronde på vilodagar, hur passet innan såg ut samt dags form. Kör basövningar tungt 3-5rep. Andra övningar varierar jag på men oftast 8-12rep. Antal övn varierer med muskelgrupp. Vill ni har mer specifik info? vad? fyller gärna på.

Pretorian
2014-01-10, 13:11
Varför ej fullkornspasta/bröd? trodde dinkel o sånt va bra?


Jag är ju lite konstig av mig och äter helst det som är gott. Jag tycker den "vanliga" vita pastan är godare än den gråa varianten.

Kan inte svara på om det är sämre att äta den. Tror dock inte det är där man ska lägga sin energi (fullkornspasta eller ej) utan fokusera mer på träningen.