handdator

Visa fullständig version : Mind to muscle , kommer det med erfarenhet?


Ma92
2014-01-10, 06:50
Godmorgon Kolo. Har haft en god stund att tänkt över en sak som har legat i huvudet en längre stund så jag tänkte att det kanske är lika bra om man tar upp det i en diskussion.

Mind to muscle, hur stor inverkan har den på muskeltillväxten ? Låter ju ganska logiskt att man inte kommer utveckla större bröstmuskulatur om man inte känner att dom arbetar i exempelvis Bänkpress.

Jag själv lider väl av lite klen mind to muscle på vissa områden , finns det några i samma situation ?

Vänster biceps och vänster pectoralis är väl dom jag har "stora" problem med. Jag kan köra bicepscurl efter bicepscurl utan att kunna känna något "nyp" (om det nu är det jag letar) och jag har testat flera variationer.

vänster bröst är väl nästan samma sak. Kör jag bänkpress så blir det inte någon större kontakt i vänster bröst. Har jag tur så kan jag få lite kontakt i slutet av passet när man kör sina cableflies men det krävs en enorm koncentration för att jag ska kunna få till det där "nypet" .

Nu är inte pump / nyp något jag eftersträvar varje pass , men det kan ju vara en intressant diskussion tänkte jag.

Må väl allihopa!

Scratch89
2014-01-10, 06:56
Det är inget som krävs för muskeltillväxt, men det kommer med erfarenhet, ja.
Det tog flera år innan jag verkligen kände av när ryggen arbetade t.ex, medan jag sedan dag ett till nu får pump i bröstet redan under uppvärmningen.

Thornblom
2014-01-10, 07:04
Det är ingen som krävs, nej. Men däremot tycker jag det är ypperligt att använda det som ett hjälpmedel för att t.ex lägga maximal belastning för avsedd muskel.

För att svara på din fråga, ja det kommer med erfarenhet. Men det går även att träna fram. Ett bra sätt är att försöka flexa avsedd muskel, hemma innan sängdags t.ex. Ju bättre du hittar muskeln vid flex ju bättre kommer du hitta den på gymmet.
Observera att det blir lättare ju mer massa man packar på sig.

Ma92
2014-01-10, 08:02
Intressant. Då är det alltså väldigt individuellt hur pass bra mind to muscle man har avsett att man inte ligger på en väldigt minimal muskelmassa

biffson
2014-01-14, 02:08
Jag läser mycket bullshit i den här tråden. Det kommer inte med erfarenhet, det kommer med övning som allt annat. Och det är väldigt lätt att få mind-to-muscle-connection bara man vet hur man ska göra. Och det är att spänna muskeln i spegeln, sen när du gör bicepscurls så spänner du biceps samtidigt som du lyfter hanteln, samma sak vid bröst, om du kör bänkpress så försök att spänna bröstmusklerna och glöm inte att även "pressa" armarna mot varandra för att känna extra bränn i bröstet.
Varsågod.

cero
2014-01-14, 04:08
Låter ju ganska logiskt att man inte kommer utveckla större bröstmuskulatur om man inte känner att dom arbetar i exempelvis Bänkpress.

Nja, däremot är det logiskt att du inte kan påverka vilka muskler som arbetar om du gör rätt rörelse.

I flerledsövningar är det flera muskler som arbetar och då kan det kännas olika mycket i olika muskler beroende på hur starka de är i förhållande till varandra. Har man ovanligt starka bröstmuskler men pinniga armar så är det i armarna det kommer svida mest när man bänkpressar, tills dess att de kommer ikapp bröstet.

Albin Eriksson
2014-01-14, 05:27
Kommer nog inte per automatik, man får arbeta för det till viss del också.
Men tid krävs nog ja...

Animalisk
2014-01-14, 06:54
Jag tror Biffson och cero är inne på rätt linje, låt se om jag förstått rätt här:

Handlar det inte om att utföra momenten med strikt form, ett felaktigt biceps curl kommer ofta involvera fler muskler och leder än vad som är meningen och då uteblir ju pumpen i det tilltänkta området, man träffar fel och nypet uteblir?

Att det tar många år för vissa att uppnå denna mind to muscle har förmodligen att göra med dålig kunskap om strikt form och hur man utför olika moment på rätt sätt, när man lärt sig involvera musklerna på rätt sätt så infinner sig mind to muscle lättare?

exor
2014-01-14, 07:23
Tog mig flera år att lära mig hitta olika delar av ryggen. Sen dess har ryggen utvecklats till det bättre tycker jag.

cero
2014-01-14, 07:57
Jag tror Biffson och cero är inne på rätt linje, låt se om jag förstått rätt här:

Handlar det inte om att utföra momenten med strikt form, ett felaktigt biceps curl kommer ofta involvera fler muskler och leder än vad som är meningen och då uteblir ju pumpen i det tilltänkta området, man träffar fel och nypet uteblir?

Att det tar många år för vissa att uppnå denna mind to muscle har förmodligen att göra med dålig kunskap om strikt form och hur man utför olika moment på rätt sätt, när man lärt sig involvera musklerna på rätt sätt så infinner sig mind to muscle lättare?

Om du någonsin ser "mind" och "muscle" eller "pricka" i samma mening så kan du vara ganska säker på att det är minst 15 spalter broscience påväg.

Men ja, du har rätt här. Gäller att ha ordentlig teknik. T ex vara noga med att klämma ihop/sträcka ut skuldrorna vid rodd och inte bara dra fram och tillbaka med armarna. Eller att ha korrekt lutning i latsdrag så man inte använder hela baksida rygg för att dra ned handtaget. Sen finns det annat som påverkar hur mycket 'pump' man får och hur mycket det bränner i muskeln - antal repetitioner, antal set, vila, hur nära fail man är, hastighet osv.

JeppeAndersson
2014-01-14, 08:24
Kan inte bara vara jag som tycker detta med "mind blablabla" är ren bullshit? Kör tungt och strikt så blir man starkare oavsett om du "känner" den där lilla specifika muskeln arbeta.

Thornblom
2014-01-14, 11:16
Kan inte bara vara jag som tycker detta med "mind blablabla" är ren bullshit? Kör tungt och strikt så blir man starkare oavsett om du "känner" den där lilla specifika muskeln arbeta.

Du har nog missat poängen lite. Om du vill bänka massa vikt, ja, då är det "bullshit".

2scoop
2014-01-14, 13:31
kräves mycket koncentration

XXXL
2014-01-14, 18:07
Det blir bättre med mer muskler.

Illuminatus
2014-01-14, 18:27
Det blir bättre med mer muskler.

Det är min teori också.

Tex, för 2 år sedan visste jag inte hur jag spände latsen, fanns ingen massa att tala om för att just spänna. Nu två år senare vet jag precis hur jag gör och kan således tillföra detta under träning & det är något som jag märkt blivit bättre och bättre ju mer muskler jag fått.
Baksida lår märker jag framförallt, där har hänt grejer!

Victuhh
2014-01-14, 19:47
Också inne på samma spår som grabbarna innan, det blir definitivt lättare när man har lite mer muskler, hur länge har du tränat, ts?

cero
2014-01-15, 06:02
Ju bättre du hittar muskeln vid flex ju bättre kommer du hitta den på gymmet.

Vad är det som ska hittas? Muskeln är konstruerad för att utföra en eller flera rörelser, och om du gör dessa rörelser med belastning så tränas muskeln. Svårare än så är det inte.

Istället för att lägga tid på att känna efter och "hitta" muskeln så läser man på ordentligt om teknik. Verkar mest som att folk utför övningar fel och sedan upptäcker att "Helvete, om jag gör så här istället (läs: rätt teknik) så bränner det verkligen i muskeln!"

Thornblom
2014-01-15, 08:53
Vad är det som ska hittas? Muskeln är konstruerad för att utföra en eller flera rörelser, och om du gör dessa rörelser med belastning så tränas muskeln. Svårare än så är det inte.

Istället för att lägga tid på att känna efter och "hitta" muskeln så läser man på ordentligt om teknik. Verkar mest som att folk utför övningar fel och sedan upptäcker att "Helvete, om jag gör så här istället (läs: rätt teknik) så bränner det verkligen i muskeln!"

Ja precis, men...
Ofta räcker det inte att läsa, att kunna utföra det i praktiken kan vara svårt för någon som inte tränat så länge. Att ha kontroll över sina muskler är bara positivt, för alla.

Edit: Däremot, ska progressionen vara prio ett, om du nu trodde jag tyckte något annat.

Maximal
2014-01-15, 10:58
Vad är det som ska hittas? Muskeln är konstruerad för att utföra en eller flera rörelser, och om du gör dessa rörelser med belastning så tränas muskeln. Svårare än så är det inte.

Istället för att lägga tid på att känna efter och "hitta" muskeln så läser man på ordentligt om teknik. Verkar mest som att folk utför övningar fel och sedan upptäcker att "Helvete, om jag gör så här istället (läs: rätt teknik) så bränner det verkligen i muskeln!"

Det är dock skillnad att känna i en muskel när man lyfter och att känna att det är med muskeln man flyttar belastningen med.

cero
2014-01-15, 11:55
Det är dock skillnad att känna i en muskel när man lyfter och att känna att det är med muskeln man flyttar belastningen med.

Haha, läste detta 10 gånger utan att förstå vad du menar. Lust att förklara?

Ja precis, men...
Ofta räcker det inte att läsa, att kunna utföra det i praktiken kan vara svårt för någon som inte tränat så länge. Att ha kontroll över sina muskler är bara positivt, för alla.

Edit: Däremot, ska progressionen vara prio ett, om du nu trodde jag tyckte något annat.

Fair enough, men att kalla det "mind to muscle" och likn är rejält missvisande då det egentligen bara handlar om att bana in den korrekta rörelsen, oavsett hur det känns.

AronP
2014-01-15, 12:31
Vad är det som ska hittas? Muskeln är konstruerad för att utföra en eller flera rörelser, och om du gör dessa rörelser med belastning så tränas muskeln. Svårare än så är det inte.

Istället för att lägga tid på att känna efter och "hitta" muskeln så läser man på ordentligt om teknik. Verkar mest som att folk utför övningar fel och sedan upptäcker att "Helvete, om jag gör så här istället (läs: rätt teknik) så bränner det verkligen i muskeln!"

Gick vi inte igenom det här i någon tråd. Rätt teknik behöver inte alltid vara den teknik som stimulerar mest. Eller ja det beror ju på vad" rätt teknik" är, det är ett väldigt luddigt begrepp i det här sammanhanget.

cero
2014-01-16, 09:50
Gick vi inte igenom det här i någon tråd. Rätt teknik behöver inte alltid vara den teknik som stimulerar mest. Eller ja det beror ju på vad" rätt teknik" är, det är ett väldigt luddigt begrepp i det här sammanhanget.

Nja, detta handlar om något annat.

Det jag säger är att "nypet"/"pump"/"känna" inte nödvändigtvis behöver ha något att göra med maximal muskelutveckling. Allt man behöver tänka på är att a) rätt rörelsebana/teknik för det man är ute efter och b) förflytta vikten snabbt som fan.

Ma92
2014-01-16, 10:00
Också inne på samma spår som grabbarna innan, det blir definitivt lättare när man har lite mer muskler, hur länge har du tränat, ts?

oj det var en bra fråga, ca 2år skulle jag väl tippa på ,

visst kanske det blir lättare med ökad muskelmassa, men jag kände mig tvungen att ta upp frågan då det är endast vänster bröst och vänster bicep som detta fenomen uppstår. För övrigt är jag vänsterhänt.

cero
2014-01-16, 10:21
Ma92: Läs #6. Kan hända att du är lite starkare på vänstra sidan och därför känner mer på högra (som är den begränsande sidan). Antingen det eller så lyfter du skevt i bänkpressen t ex. Hur som helst är det bara att ev rätta till tekniken och sedan fortsätta bli starkare.

Ma92
2014-01-16, 10:33
cero: Det kvittar vad det är för övning, allt annat utom flies så uteblir känningarna i vänster bröst.

cero
2014-01-16, 10:43
Inget du behöver bry dig om som sagt. Förutsatt att det inte är något fel på muskeln så är det bara att fortsätta. Massan ökar i proportion till styrkan, så bli stark.

RobbanColeman
2014-01-16, 12:12
Inget du behöver bry dig om som sagt. Förutsatt att det inte är något fel på muskeln så är det bara att fortsätta. Massan ökar i proportion till styrkan, så bli stark.

Hur stark måste man bli då? :)

cero
2014-01-16, 12:14
Hur stark måste man bli då? :)

:D

Väldigt.

RobbanColeman
2014-01-16, 12:20
:D

Väldigt.

Är det olika på olika personer med tro, kan vissa ta 150kg i marklyft och vara lika grova som dem som tar 250kg? I så fall är en intressant frågeställning, vem har bra anlag? :)

Jag tror förövrigt mer på mind to Movies. :D

cero
2014-01-16, 12:32
Är det olika på olika personer med tro, kan vissa ta 150kg i marklyft och vara lika grova som dem som tar 250kg?

Beror väl på vilka muskler som jämförs, men generellt sett nej. Sedan finns det fler faktorer än massa som avgör hur mycket styrka man har, men det är en bra tumregel i alla fall.

Om vi tar två personer med samma längd och lika stor benstomme, hur vanligt tror du då det är att en av personerna är större och svagare? Ytterst ovanligt är min uppfattning. Speciellt om det skiljer enorma siffror som i ditt exempel.

RobbanColeman
2014-01-16, 12:40
Beror väl på vilka muskler som jämförs, men generellt sett nej. Sedan finns det fler faktorer än massa som avgör hur mycket styrka man har, men det är en bra tumregel i alla fall.

Om vi tar två personer med samma längd och lika stor benstomme, hur vanligt tror du då det är att en av personerna är större och svagare? Ytterst ovanligt är min uppfattning. Speciellt om det skiljer enorma siffror som i ditt exempel.

De personerna på mitt gym som spöar skiten ur mig i marklyft spöar jag skiten ur i byggning nämligen och tvärtemot gällandes de som är grövre än mig där jag tränar, de är inte lika starka, ännu mindre om vi jämför styrka i alla möjliga övningar.

Jag ska iaf bli starkare! :)

King Grub
2014-01-16, 12:43
Det är en stark koppling mellan styrkeökningar och större massa, men man måste jämföra med sig själv. Jämföra med sin egen tidigare styrka. Inte med någon annans styrka.

RobbanColeman
2014-01-16, 12:52
Jag är stenhårt med på att man blir större av att bli starkare, det är givet och självklart. Det är väl den enda riktiga sanningen jag kommit fram till gällandes att bygga muskler. Dock verkar det som att man måste öka sin styrka galet mycket för att bli "grov". Jag kommer aldrig bli så stark så jag blir grov, det har jag sedan länge hajat. Nöjer mig med 3xkv i marklyftet t ex och är en glad motionär med en fotbollsfysik! :)

cero
2014-01-16, 12:59
Det är en stark koppling mellan styrkeökningar och större massa, men man måste jämföra med sig själv. Jämföra med sin egen tidigare styrka. Inte med någon annans styrka.

Hur bra/dåligt tror du det funkar att jämföra med andra? Om personerna är exakt lika långa och har samma kroppstyp (benstomme, axelbredd, längd på armar/ben osv). Jag tycker det går bra generellt sett. Stöter i princip aldrig på folk som är ovanligt starka eller svaga för sin storlek.

AronP
2014-01-16, 13:07
Nja, detta handlar om något annat.

Det jag säger är att "nypet"/"pump"/"känna" inte nödvändigtvis behöver ha något att göra med maximal muskelutveckling. Allt man behöver tänka på är att a) rätt rörelsebana/teknik för det man är ute efter och b) förflytta vikten snabbt som fan.

Jo men återigen, vad är rätt teknik? Rätt teknik för att lyfta maximalt i böj är troligtvis inte samma teknik som att få maximal stimulans av quadriceps. Min personliga tro är att den extra vikten man lyfter med rätt teknik inte kompenserar för den maximala stimuleringen man får med rätt teknik.

cero
2014-01-16, 13:27
Du överanalyserar.

AronP
2014-01-16, 13:32
Du överanalyserar.

Du kommenterar ett inlägg om att folk ska hitta rätt teknik, klart jag måste analysera då för att diskutera kring det.

Thornblom
2014-01-16, 13:33
Jag tror att det är muskelspecifikt. Min rygg har alltid växt kanon av att bara koncentrera sig på belastning osv. Mitt chest har jag haft kanonbra styrkeutvecklimg på, men kass volymutveckling fram till att jag började koncentrera mig på att träffa just den muskeln.

Holmeros
2014-01-16, 13:50
Jag tror att det är muskelspecifikt. Min rygg har alltid växt kanon av att bara koncentrera sig på belastning osv. Mitt chest har jag haft kanonbra styrkeutvecklimg på, men kass volymutveckling fram till att jag började koncentrera mig på att träffa just den muskeln.

Tvärtom för mig. Ryggen började växa rejält när jag verkligen lärde mig att dra med de muskler jag är ute efter istället för att armarna skulle ta slut (om än mina klena underarmar får en jäkla massa stryk i många ryggövningar).

Gällande bröstmuskulaturen har jag nog bra mycket mer massa kontra styrka. Jag har ännu aldrig bänkat 100 kg, PB är 95 kg. Hantelpress 5x40kg, men anser mig ha rätt bra med massa, med tanke på hur klen jag är. Har vänner som bänkar ifrån mig som ingenting, men deras massa är vansinnigt mycket mindre. Bröstmusklerna har jag dock aldrig haft problem med att "känna att det träffar rätt".